اخبار

By:

Jan 1, 1970

انتصاب در معاونت امور اساتيد و دروس معارف اسلامي * طي حكمي از سوي معاون امور اساتيد و دروس معارف اسلامي، حجت الاسلام سيد حسين ركن الديني به سمت مسئول ادارۀ امور گروهها منصوب شد. در اين حكم، ضمن آرزوي سلامت و توفيق انجام وظيفه براي ايشان، از زحمات و تلاشهاي پي گير مدير محترم سابق اين اداره، حجت الاسلام حميد احمدي تقدير و تشكر شده است. * طي حكمي از سوي معاون امور اساتيد و دروس معارف اسلامي، حجت الاسلام سيد غلامرضا موسوي به سمت مسئول دفتر هماهنگي شوراي مناطق گروههاي معارف اسلامي منصوب شد، از خداوند متعال موفقيت هر چه بيشتر ايشان در انجام وظايف محوله را خواستاريم. برگزاري نشست¬هاي شوراي مناطق اولين نشست شوراي مديران گروههاي معارف اسلامي منطقه 1، در سال جديد به ميزباني گروه معارف اسلامي دانشگاه شاهد، در 28 فروردين ماه با حضور مديران گروههاي معارف اسلامي منطقه و نمايندگان معاونت امور اساتيد تشكيل شد. در اين نشست، ضمن تعيين مكان و زمان¬بندي جلسات بعدي، در خصوص برگزاري كارگاه« روش ارزشيابي و روش تحقيق » در سال 80 برنامه ريزي شد. * چهاردهمين نشست مديران منطقۀ 8 دانشگاه هاي دولتي با موضوعات بررسي مسائل جاري شوراي منطقه و ارائه گزارش عملكرد مديران شوراها در خصوص سمينار اخلاق و انتخاب استاد نمونه با حضور مديران گروههاي منطقه، مدير امور گروهها، مدير ادارۀ جذب و تأمين نيروي انساني و مسئول دفتر هماهنگي شوراها در تاريخ 31/3/80 در سمنان برگزار شد. * با حضور مديران گروههاي معارف اسلامي منطقه 2 نشست مديران گروههاي معارف اسلامي اين منطقه برگزار شد، در اين نشست كه مسئولين ادارۀ امور گروها،جذب و تأمين نيروي انساني و مسئول دفتر هماهنگي شوراي مناطق معاونت نيز حضور داشتند در مورد جذب اساتيد معارف اسلامي و مشكلات آن، برنامه هاي ترم تابستاني و نشست علمي اساتيد بحث و بررسي صورت گرفت. * با حضور مسئولين مربوطه در معاونت، نشست مديران گروههاي معارف اسلامي منطقۀ 1 برگزار گرديد در اين نشست در خصوص بررسي تشكيل كميتۀ اجرايي و علمي، تصميم گيري شد و در رابطه با پنجمين نشست علمي استادان و زمان آن به بررسي امور جاري و مشكلات گروهها پرداخته شد. برگزاري چهارمين همايش مديران گروه¬هاي آموزش معارف اسلامي كشور چهارمين نشست سراسري مديران گروه هاي معارف اسلامي با هدف تبيين راه¬كارهاي علمي و بررسي موانع و مشكلات عمده در ارتباط با استاد و دانشجو، در سالروز ولادت حضرت ثامن الحجج و در جوار ملكوتي آن حضرت، در هيجدهم و نوزدهم بهمن ماه 1379 با حضور 150 تن از مديران گروههاي معارف اسلامي از دانشگاهها و مراكز آموزش عالي سراسر كشور برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمين قمي، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري، در دانشگاه ها، در مراسم افتتاحيۀ اين همايش، ضمن بيان تاريخچه اي از قرائت هاي مختلف از دانشگاه، به نقش فرهنگ سازي دانشگاه در جامعه اشاره كرد.و گفت: بايد روش هاي سنتي در اين مكان ها به روشهاي نوين تبديل شود. امروز سئوال ما مثل چند سال گذشته نيست كه آيا دروس معارف بماند يا نماند. مسلماً اين دروس ماندگار است. نقاط ضعفي كه درگوشه و كنار پيدا مي¬شود. بايد اصلح شود، ايشان در ادامه به فرصت هايي كه در اختيار گروههاي معارف است اشاره كرد و گفت: اولين فرصتي كه ما داريم، جايگاه قانوني است كه امروز پذيرفته شده است، فرصت ديگر ناشي از فرصت اول است، سرمشق بودن استاد معارف براي دانشجو است. فرصت ديگر، فطرت پاك و معصوم دانشجويان است. نظر سنجي هاي مختلف نشان مي¬دهد كه دانشجويان ما انسانهاي متدين، مذهبي و داراي علقۀ بسيار قوي با دين هستند. اين چيزي است كه مي¬توان با آن فرهنگ ديني خودمان را پيش ببريم. فرصت ديگري كه در اختيار داريم، فرصتي است كه از مقايسه گروه هاي معارف اسلامي با ساير گروههاي آموزشي در دانشگاه ها مي¬توان بدست آورد. نظر سنجي ها نشان مي¬دهد كه نظر دانشجويان نسبت به گروه و دروس معارف در بسياري از دانشگاه ها، نسبت به ساير گروههاي آموزشي بهتر و مطلوب تر است. موقعيت و مقبوليتي كه گروههاي معارف در مقايسه با گروههاي ديگر آموزشي در دانشگاه ها دارند، سرمايه¬اي است كه ما قطعاً بايد قدر آن را بدانيم. روحاني بودن فضاي دروس معارف و اينكه اين دروس در يك جوّ معنوي تدريس مي¬شود، فرصت ديگري است كه حتي استادان غير روحاني از آن استفاده مي¬كنند. در كنار اين غير روحاني از آن استفاده مي¬كنند. در كنار اين فرصت ها، تهديداتي هم وجود دارد كه بايد اين تهديدات را به خوبي بشناسيم به آنها توجه كافي كنيم. در ادامه نشست، حجت الاسلام و المسلمين اميني معاون امور اساتيد و دروس معارف اسلامي، ضمن تقدير و تشكر از گروههاي محترم معارف اسلامي و تلاش آنها در جهت بهبود وضعيت اين دروس به ضرورت توجه به مسئله ارتباط استاد و دانشجو پرداخته، شش نكته اساسي را در اين رابطه يادآور شدند كه تفصيل آن در همين شماره از نظر خوانندگان محترم خواهد گذشت، هم چنين در اين همايش، جناب آقاي دكتر افروز با طرح اين سئوال كه چگونه مي¬توان ميزان اثر گذاري يك استاد را بررسي كرد؟ گفت: يك مربي قوي كسي است كه پايدارترين و پربركت ترين تغييرات را در رفتار متعلمين خود ايجاد كرده باشد. ايشان در ادامه يادآور شد كه رفتارهاي مذهبي حاصلي از نگرش ها، بازخوردها، باورها و بينشهاي مذهبي است كه معادل آن در فرهنگ ديني ما، بينش، بصيرت، ايمان و باور قلبي است كه خود باورها و نگرش ها مبتني بر دو پايۀ شناخت مذهبي و احساس مذهبي است، از آنجا كه نبايد مستقيماً روي خود رفتار دست گذاشت، اگر خواسته باشيم كاري اسلامي و پيامبر گونه انجام دهيم بايد ببينيم چطور مي¬توان در اين فرد باور و بينش مذهبي ايجاد كرد، ايشان در ادامه به اين نكته اشاره كرد كه ما در عصر حاضر چاره¬اي جز تقويت بعد احساسي نداريم چرا كه مصونيت نسل ما د رگرو مصونيت عاطفي است و براي اينكه بتوانيم آميزه اي از دانش و احساس مذهبي را كه باور ايجاد مي¬كند انتقال دهيم بايد به پنج ركن يعني فراگيران، معلمين، محتوا، موقعيت و شرايط انتقال پيام و در نهايت روشهاي انتقال پيام توجه كنيم. در پايان اين نشست، بيانيه اي از جانب مديران محترم قرائت شد كه در آن به رعايت نكاتي جهت توان¬مندي بيشتر گروه آموزشي معارف از جمله، ضرورت رعايت زبان گفتمان علمي در مباحث آموزشي، ارتقاي توان¬مندي علمي استادان معارف اسلامي، رعايت نكات آموزشي در طرح سئوالات آزمون ها، پرهيز از دخالت دادن مسائل غير آموزشي و غير علمي در ارزش¬يابي آموزشي و علمي توجه شده است. در پايان اين بيانيه بر توجه مديران محترم گروهها به مسائل اجرايي مربوط به حوزه فعاليت، ايجاد ارتباط بهينه بين استاد و دانشجو و ارتقاي سطح آن در چارچوب قوانين آموزشي، تأكيد شده است. قابل توجه استادان محترم دروس معارف اسلامي واحد ارتباطات دانشجويي معارف با هدف انتقال ذهنيت¬ها، انتظارات و سئوالات دانشجويان به استادان و ديگر متوليان و برنامه ريزان دروس معارف اسلامي شروع به كار نموده است. در اين راستا از خاطرات، تجربيات، پيشنهادات خود و نيز دست نوشته هاي دانشجوئي كه در اين خصوص مناسب مي¬دانيد جهت بهره برداري مقتضي و انتقال به ساير اساتيد، استقبال مي¬نمايد. مطالب خود را به آدرس قم: ص – پ 3456-37185 واحد ارتباطات دانشجويي معارف ارسال داريد. قابل توجه اساتيد محترم معارف جهت برقراري ارتباط آسان، نزديك و صميمي با شما و همچنين سهولت در انجام پاره اي از برنامه هاي در دست اجرا در بخش هاي « گزينش و تأمين استاد» و « دفتر اطلاع رساني و خدمات علمي» ضروري است تا در اسرع وقت هر گونه تغيير آدرس و شمارۀ تلفن خود را به اين معاونت اطلاع دهيد. با تشكر از همكاري صميمانۀ شما كنگره سيره و انديشه امام علي(ع) در دانشگاه شيراز با عنايت به نام گذاري سال 1379 از سوي مقام معظم رهبري، به نام امام علي(ع)، دانشگاه شيراز با همكاري انجمن معارف اسلامي ايران، اقدام به برگزاري كنگرۀ ملي سيره و انديشۀ امام علي(ع)، با هدف بررسي ابعاد اعتقادي، اخلاقي، سياسي و حكومتي آن حضرت نمود. اين كنگره در تاريخ هاي 14 و 15 اسفندماه 79 با حضور جمع كثيري از انديشمندان، متفكران و شخصيت¬هاي برجسته كشور و با پيام رياست محترم جمهوري اسلامي ايران، جناب آقاي سيد محمد خاتمي، در سالن شهيد آيت الله دستغيب، دانشگاه شيراز آغاز به كار كرد. در بخشي از اين پيام آمده است: اميرمؤمنان ميزان و شاخص بارز آئين و مكتب ماست. جويندگان حقيقت، تشنگان عدالت و شيفتگان معنويت، همواره در وجود او گمشده خويش را يافته¬اند، از اين رو شناخت و عرضۀ انديشه و سيره آن امام همام پاسخي مناسب به نيازها، آلام و اميدهاي هر عصر است. عصر ما ب عطشي بيشتر در جستجوي علي اي است كه صداي عدالت، آزادي و كمال انسان است. قابل توجه اينكه اين كنگره با طرح 26 مقالۀ تحقيقي تخصصي، يكي از جامع ترين كنگره هاي ملي كشور، در سال گذشته بود. كه با حضور برخي انديشمندان برجسته و خبرگان علمي كشور از جمله آقايان آيت الله سيد حسن مصطفوي «رئيس دانشكده الهيات دانشگاه تهران» دكتر احمد احمدي( عضو همايش شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رئيس سازمان سمت) دكتر غلامعلي حدّاد عادل) (رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي) دكتر غلامرضا اعواني( رئيس انجمن حكمت و فلسفه) دكتر مهدي محقق ( رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي) و عده اي از استادان برجستۀ حوزه و دانشگاه، بر غناي علمي آن افزوده شده بود. در حاشيۀ اين كنگره شب شعر غدير و جشن عيد قربان به ترتيب از طرف نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه شيراز امور فرهنگي دانشگاه برگزار شد. بنا به گزارش دبير خانۀ كنگره، در طول مدت فراخوان مقاله، بيش از 300 مقاله از استان ها و نقاط مختلف كشور واصل شد. مجموعۀ مقالاتي از اين مجموعه در دست چاپ مي¬باشد كه به محض تهيه، در دسترس علاقه¬مندان قرار خواهد گرفت. همايش سيرۀ حكومتي و اجتماعي امام علي(ع) در دانشگاه فردوسي مشهد نام امام اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب (ع) هميشه در ذهي هر آزاد انديشي، نداعي كنندۀ مفاهيم والايي چون عدل، انصاف، زهد، تقوا، شجاعت، جهاد، حق ستايي بوده است. به ميمنت نامگذاري سال 1379 به نام مبارك «امام علي (ع)»، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دانشگاه فردوسي مشهد، با همكاري انجمن علمي معارف ايران، اقدام به بر پايي همايشي تحت عنوان « امام علي و سيرۀ اجتماعي و حكومتي آن حضرت» با اهداف زير نمود: الف) آشنايي نسل جوان، به ويژه دانشجويان عزيز، با ابعاد وجودي، انديشه ها و سيرۀ عملي امام عليه السلام در زندگي شخصي، اجتماعي و حيات حكومتي ايشان. ب) جست و جوي راه كارهاي عملي در جهت حل مشكلات فكري، اجتماعي، سياسي و حكومتي به منظور انطباق هر چه بيشتر مشي و رفتار ما با سيرۀ آن حضرت. در اين همايش از مجموع مقالات رسيده، هفده مقاله ارائه شد و بخشي از مقالات نيز در قالب مجموعۀ مقالات در چند جلد به چاپ رسيده و برخي نيز در دست تهيه مي¬باشد. عناوين مجموعه مقالات منتشر شده عبارتند از: 1.سيماي امام علي در نگاه نبي(ص)2. زندگي امام علي (ع) 3. امامت حضرت علي(ع)4. امام علي و مخالفان او 5. امام علي در نگاه ديگران6. حكومت و سياست از ديدگاه امام علي(ع)7. عدالت و آزادي از ديدگاه علي(ع)8. نظارت از ديدگاه علي(ع)9. مشكلات حكومت علي(ع)10. نقش زنان در عصر امام علي(ع)11. بررسي شبهاتي پيرامون زن در كلام علي(ع)12. خلاصۀ مقالات همايش چهاردهمين سمينار سراسري مسئولان دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها برگزار شد. چهاردهمين سمينار سراسري مسئولان دفاتر در تاريخ 26 و 27 ارديبهشت در جوار ملكوتي حضرت ثامن الحجج علي ابن موسي الرضا(ع) برگزار گرديد. در اين سمينار كه به منظور بررسي راهكارهاي موفقيت فعاليت¬هاي فرهنگي- ديني در دانشگاه ها و ارائه گزارشي از عملكردها و توجه به برنامه هاي در نظر گرفته شده در معاونت هاي مختلف برگزار گرديد. حجت الاسلام و المسلمين قمي رئيس نهاد، ضمن توجه به تأكيد مقام معظم رهبري، بر ضرورت اسلامي شدن دانشگاه ها و حفظ جايگاه نهاد نمايندگي و عدم خدشه پذيري اين جايگاه، حضور روحانيون فاضل و دور انديش در دانشگاه را مغتنم شمرده، در رابطه با حضور حساس در دانشگاه گفت: يكي از انديشه هاي طرح شده از سوي پست مدرنيسم اين است كه انسان را به عنوان موجودي كه داراي سرشت مشترك است نفي كنند و محصول چنين انكاري، نفي هر گونه برداشت مشترك از انسان است كه نتيجۀ اين نوع تلقي از انسان انكار هر نوع كمال جمعي و داشتن پيام مشترك دين براي انسانها خواهد بود وي در ادامه سخنان خود افزود: مسئله قرائت هاي مختلف از دين نيز از اين سري مسائل است؛ ديروز بحث ديني و بي ديني بود اما امروز سخن از قرائت هاي مختلف است كه محصول آن سلب قدرت و انگيزه بخشي از دين است. ايشان در تحليل مسئله قرائت هاي مختلف يادآور شدند كسي منكر اين نيست كه از دين قرائت هاي مختلف مي¬شود. اما در اين رابطه چند نكته قابل توجه است.اولاً اين قرائت هاي مختلف از هر چيز و از جمله از دين نياز به مادۀ مشترك دارد و به عبارت ديگر قرائت هاي مختلف از چه چيز منظور است؟ بايد يك ماده مشترك باشد تا از آن قرائت هاي مختلف بشود و قطعاً اين ماده مشترك همان اصول اساسي و بنيادين دين است كه خودش ديگر قرائت بردار نيست. به عنوان نمونه از آيۀ شريفۀ « قل هوالله احد» مي¬توان برداشتهاي عميق تري از وحدانيت حق تعالي ارائه نمود اما هرگز از اين آيه شريفه در مورد اينكه مثلاً فردا باران مي¬بارد يا خير نمي¬توان چيزي استنتاج كرد.ثانياً وجود قرائتهاي مختلف به معناي حجيت داشتن و معتبر بودن تمام آن قرائتها نيست قرائتي مي¬تواند موجه( و نه الزاماً صحيح) باشد كه مستدل و منطقي و بر اساس ضوابط و معيارها ارائه شده باشد. طبيعي است كه چنين قرائتي قطعاً از متخصص آن قابل قبول خواهد بود. ايشان در ادامه با توجه به وظايفي كه روحانيون در دانشگاه دارند اضافه كرد: ما در اين شرايط كه در يك جنگ نابرابر از جهت امكانات در عرصه هاي فرهنگي قرار داريم بايد با تمام توان وارد ميان شويم در غير اين صورت با تمام قوا دين را از صحنه خارج خواهند كرد بنابر اين حضور عالمان و منطقي امري ضروري است و بايد در شرايط غير عادي و سخت جهاني در ايفاء رسالت ديني خود مقاومت كنيم، مقاومتي عميق همراه با فداكاري. وي ضمن نقدير و تشكر از روحانيون فاضل كه در نهادهاي نمايندگي مشغول انجام وظيفه هستند افزود: هر مبلّغ و مروج فرهنگي بايد سه نكته را مدّ نظر داشته باشد، اول خوش بين بودن است و اينكه نبايد بدبيني را به خود القا كند، افرادي كه بدبين هستند بهتر است در حوزه هايي غير حوزه از فرهنگي فعاليت نمايند دوم اينكه همواره بايد در تبليغ، قاطع سخن بگويد چرا كه ترديد و دودلي در امر تبليغ باعث سرايت اين ترديد در ميان مخاطبان كار فرهنگي خواهد شد سوم اينكه ما در تبليغ موظف نيستيم دين را به گونه اي تبليغ كنيم كه همه خوششان بيايد بلكه بايد به گونه اي منطقي و موجه تبليغ كنيم كه همه حتي كساني كه نهايتاً آن را نمي¬پذيرند پيام مربوط به آن را درك كنند. ـ رئيس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها با تأكيد بر اينكه تودۀ دانشجويان ما را نيروهاي مؤمن و متدين تشكيل مي¬دهند با اشاره به ضرورت مهندسي فرهنگي در جامعه و نيز دانشگاه عناصر چهارگانه آن را خلاقان فرهنگي، مورخان فرهنگي، مديران و مخاطبان فرهنگي دانست و خواستار توجه جدي به ويژگي هاي اين عناصر شد. ايشان در پايان خواستار توجه ويژه دفاتر نهاد نمايندگي به امر نماز، مهندسي فرهنگي در دانشگاهها توجه خاص به نيروهاي متعهد و متدين و ارتباط مؤثر باگروههاي آموزش معارف و توجه ويژه به استادان معارف اسلامي شدند. حجت الاسلام و المسلمين صدر عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز كه در مراسم افتتاحيه سخن مي¬گفت، ضمن اشاره به چالش هاي موجود در صحنۀ فرهنگي جامعه، به دو مشكل عمدۀ پيش رو اشاره كرد و افزود: يكي از مشكلات كه از چند سال پيش با آن درگير بوده ايم و اكنون كم رنگ شده است، تحت الشعاع قرار دادن فرهنگ و انديشۀ ديني در مواجۀ با فرهنگ مدرنيسم است كه بطور عمده محصول جريانات سياسي است و مشكل ديگر نداشتن زبان تفاهم با دانشجويان از سوي مسئولين و اساتيد مي¬باشد. ايشان در رابطه با حل اين مشكلات بر توجه به وظايفي از جمله، تقويت دين داري و دين¬باوري در دانشجو و دانشگاهيان، ايجاد زمينۀ فعاليت براي نيروهاي سالم و دادن هويت جمعي در كار فرهنگي به اين نيروها و همچنين ايجاد ارتباط مثبت بين روحانيون و دانشگاهيان تأكيد كرد و عناصر لازم براي انجام اين وظايف را در تقوا، صميميت، تواضع، فعاليت علمي، تحرك، توجه به نيازها، پرهيز از جناح بندي ها، استفاده از منطق در دانشگاه ها انجام وظايف از موضع روحانيت، استفاده از همكاران آشنا با دانشگاه و روحيات دانشجو، عدم تسامح در اصول، ارزيابي مستمر فعاليت ها، توجه به حساسيت هاي موجود در دانشگاه در امر برنامه ريزي، و عدم استفاده از نيروهاي متزلزل دانسته يادآور شد كه بدون توجه به اين عناصر انجام وظايف ياد شده ميسر نخواهد بود. همچنين حجت الاسلام و المسلمين محمدي عراقي، عضو شوراي نمايندگان مقام معظم رهبري در دانشگاه ها نيز در پايان اين نشست ضمن توجه به ضرورت پرداختن به مباحث نظري و كاربردي گفت: ريشۀ بسياري از مسائل امروز جامعه و خصوصاً دانشگاه ها را در تحولات قرن اخير، بايد در غرب يعني مدرنيسم دانست و البته مسئله مهم اينست كه آنچه امروز تحت عنوانهاي مختلف محصول داده هاي روشنفكري است و در سطح جامعه مطرح مي¬شود، در حقيقت متعلق به دهۀ 50 و 60 است و چه بسا بسياري از آنها در خاستگاه خودش كهنه شده باشد، ليكن به دلايل مختلف از جملۀ اقتضائات زمان در دانشگاه ها و مطبوعات ما، در صحنه هاي مختلف اجتماعي، سياسي فرهنگي، رنگ آميزي مي¬شود و به عنوان مطالب نو عرضه مي¬گردد. ايشان در مورد موفقيت مجموعه حاضر در دانشگاه ها در اين شرايط اضافه كرد: موفقيت ما در يك همچون وضعيتي مبتني بر نيرومندي و قوت در دو ساحت نظري و عملي است كه با رفتار و عمل مي¬توان با توجه به حساسيت هايي كه دانشجويان دارند، بيشترين تأثير را بر روح و روان آنان گذشت. و چه بسا، سنگيني بار مقابله با يك بحران چند بعدي بر دوش روحانيت جوان و به هر حال اهل انديشه و عمل است كه شايد لازمه آن اين باشد كه بيش از پيش براي خود محدوديت به وجود آوريم چرا كه شرايط به گونه اي است كه ما زير دقيق ترين ذره بين ها هستيم. با حضور گروهي از استادان معارف اسلامي انجام شد نقد و بررسي سرفصل و كتاب معارف اسلامي 1و 2 دومين نشست بررسي سرفصل درس معارف اسلامي 1و 2 و نقد كتاب موجود در تاريخ 10/3/80 در دانشگاه شهيد بهشتي با حضور بيست تن از استادان معارف اسلامي برگزار گرديد، در اين نشست كه با حضور مؤلفين كتاب معارف اسلامي و معاون محترم امور اساتيد تشكيل شد، حجت الاسلام و المسلمين اميني، ضمن تشكر از حضور اساتيد و صاحب¬نظران ياد آور شد كه آن چه ما و كارشناسان را بر انگيخت تا در زمينۀ تدوين دروس معارف اسلامي دست به اقداماتي زده اين مسئله را بر خود فرض بدانيم اولاً انتظاراتي است كه دانشجويان از اين دروس دارند ثانياً انتقادهايي است كه در زمينه كتابهاي درسي پيشين وجود داشت ثالثاً تنوعي است كه در فضاي فرهنگي كشور ايجاد شده است. كه در فضاي فرهنگي كشور ايجاد شده است. كه البته بايد به كمبودها، محدوديت هاي درس معارف، تنوع سلايق، تنوع فراگيران، گرايش هاي متفاوت استادان و عمومي بودن درس معارف به عنوان مشكلات پيش رو توجه داشت. درادامه جناب آقاي رضا فيروزي از اساتيد معارف اسلامي و مسئول گروه معارف اسلامي معاونت ضمن معرفي عملكرد معاونت در حوزۀ تحقيق و تدوين و متن درسي معارف اسلامي، دو هدف عمده يعني اطلاع معاونت در شاخۀ نظري و روايي متن و بررسي ميزان توانايي متن نسبت به پاسخگويي نيازهاي دانشجويان در زمان تدريس را در زمينۀ به اجرا گذاشتن پيشنهادهاي مربوط به سرفصل ها و تدوين درسنامه اي كه جهت درس معارف اسلامي طراحي شده است يادآور شد و در ادامه با بر شمردن برخي از مشكلات، به محدوديت هايي همچون اختلاف نظر در مورد مباحث مطروحه د ركتاب اشاره كرد و گفت: توان تدريس محتوايي كتاب و توان روشي اساتيد، ما را به اين نتيجه رسانده است كه توليد محتوايي واحد، امري دست نيافتني است و بايد به سوي تنوع محتوايي اين دروس گام برداريم. سپس در ادامۀ جلسه به نقد و بررسي كتاب معارف 1و 2 پرداخته شد. گزارش مشروح اين جلسه در شمارۀ بعدي خبرنامه درج خواهد شد. تسليت با نهايت تأسف درگذشت جناب آقاي دكتر مصطفوي رياست محترم دانشگاه شيراز را به جامعۀ فرهنگي- دانشگاهي تسليت عرض نموده از خداوند متعال، مغفرت و علو درجات آن مرحوم و صبر بازماندگان را مسألت داريم. تسليت حجت الاسلام والمسلمين آقاي دكتر امام، دبير شوراي منطقه يك گروه معارف اسلامي و مدير گروه معارف اسلامي دانشگاه شاهد، مصيبت وارده را تسليت گفته ضمن ابراز همدردي، از خداوند متعال مغفرت و علو درجات آن مرحوم و صبر بازماندگان را مسألت داريم. تسليت سركار خانم حسيني، مدير محترم گروه معارف اسلامي دانشگاه الزهراء، مصيبت وارده را تسليت گفته، از خداوند متعال مغفرت و علو درجات آن مرحوم و صبر بازماندگان را مسألت داريم.