حرف دانشجو

By:

Jan 1, 1970

قابل توجه دانشجویان همکار طرح خبرنگاران افتخاری نشریه معارف چرا بعد از... با سلام و آرزوی توفیقات بیش از پیش برای شما عزیزان با وقفه ای چند ماهه که در انتشار نشریه معارف ایجاد شد، اینک شکل و شیوۀ نشریه به طور محسوسی تغییر یافته است که ضمن پوزش از دانشجویان عزیز، به خاطر این وقفه، امیدواریم این امر موجب گردد که نشریه از جهت محتوایی و کیفی ارتقاء یابد. بر این باوریم در دل مجموعه ای که در حوزه آموزش های معارف اسلامی جهت گسترۀ وسیعی از دانشجویان دانشگاه های کشور، برنامه ریزی و هدایت¬گری می¬نماید، وجود نگاه تیزبین منتقد و با طراوت دانشجویی ضروری است. بنابراین این صفحه ای کماکان از نظرات و پیشنهادات شما استقبال می¬کند. البته اذعان داریم نشریه ای که مخاطبان اصلی آن استادان معارف و مسئوولین ذی ربط می¬باشد، نمی¬تواند جذابیت کافی برای مخاطبان دانشجو ایجاد کند. از این رو واحد ارتباطات دانشجویی معارف، در حال مطالعه امکان انتشار نشریه ای مستقل است تا علاوه بر اطلاع رسانی و ایفای نقش ارتباطی، پاسخگوی نیازها و سئوالات دانشجویی در حوزه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی باشد. در این خصوص مشتاقانه از پیشنهادهای شما در مورد شکل و محتوای نشریه مذکور استقبال می¬کنیم. به امید سعادت و بهروزی شما زیر ذره بین: فرض محال که محال نیست... اگر به همان فرض محال که محال نیست، کسی از من می-پرسید، حالا که ترم تمام شده، نمرۀ انضباط استاد معارف شما چند می¬شود؟ می¬گفتم...  در این سه ترمی که با استادان گروه معارف درس داشته¬ام، هر ترم به سفر حج مشرف شده اند و استاد دیگری با فهرست و عنوان بندی درسی دیگری به جای ایشان در کلاس حاضر شده است، آیا بهتر نیست اساتیدی که در طول ترم چنین مسافرتی را پیش بینی می¬کنند، از ابتدا تدریس معارف را بر عهده نگیرند؟  از نقاط قوت استاد این بود که کلاس همیشه سر ساعت معین شروع می¬شد.  کلاسها را دیر تعطیل می¬کردند به طوری که مباحث طرح شده در اواخر وقت، قابل استفاده و مفید نبود و دانشجویان دیرتر به کلاس بعدی می¬رسیدند.  در خصوص رعایت نظم و حضور در کلاس معمولاً کلاسهایش با تأخیر و غیبت همراه بود.  چرا علی رغم عدم حضور استاد در چند جلسه درسی برای امتحان پایانی همۀ کتاب در نظر گرفته می¬شود؟ استاد ما به عقیده من از نظر داشتن تمام آن چیزهایی که برای یک فرد در نظم و انضباط شخصی مطرح است، در نوع خود بی-نظیر است.  هر استاد موظف است در ساعت اداری در دانشگاه باشد و به حل پرسش های دانشجویان دربارۀ مسائل درسی و مسائل جانبی پاسخ گوید ولی در بسیاری موارد حتی دانشجویان برای رفع اشکال نیز، به استاد دسترسی نداشتند و این موضوع بعضاً به خاطر مسئوولیت های متعدد جانبی ایشان بود. حرفهای خودمانی آخر ترم دانشجویان...  من حاضرم به دنبال استادم بدوم اگر... مولوی شعر زیبایی دارد که می¬گوید: آب کم جو، تشنگی آور بدست تا بجوشد آبت از بالاو پست دوست دارم استادم حس نیاز را در من ایجاد کند، و مرا متقاعد کند که به یک مطلب- جدای از رشتۀ تحصیلی ام- احتیاج دارم، اگر استادم این هنر و توان را داشته باشد، کافی است تا خودم دنبال استاد و درس و بحث بدوم. در غیر این صورت حضور و غیاب، امتحان، نمره و بقیۀ قید و بندهای آموزشی نیز نمی¬تواند مرا وادار کند به چیزی که علاقه ندارم و احساس نیاز نمی¬کنم، دل بسپارم. همین! حمید رحمانی دانشجوی رشته نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان الفبای دانشجو پروری استاد نمونه به اطلاعات و نظریات حتی ناقص محدود دانشجو، با تذکر دادن نقایص آن احترام می¬گذارد که این محترم شمردن نظرات دانشجو، به او مجال و اشتیاق هر چند بیشتر، برای تحقیق و تفکر و ارائه افکار را می¬دهد. زهرا خجسته دانشجو  محک معلمی مهمترین محکی که می¬توان بر اساس آن معلمی را سنجید، میزان احساس مسئوولیتی است که آن معلم نسبت به وظایف خویش دارد. صلاحی دانشجو یک بام و دو هوا  وقتی که برگۀ حضور و غیاب بی¬ارزش می-شود، دانشجویی می¬گفت: یکی دیگر از مهمترین و اصلی ترین وظایف استادان، علاقه مند کردن دانشجو به درس است. آنان باید در مهارتهای تدریس چنان مسلط باشند که حتی اگر دانشجو علی رغم میل باطنی، آن درس را انتخاب کرده، بعد از مدتی ابراز علاقه مندی کند و کلاس درس برای او چنان لذت بخش باشد که برگۀ حضور و غیاب در این میان بی¬ارزش شود و گذشت زمان احساس نشود این هنر استادی است. برخی از استادان می¬گویند: دانشجویان بی رغبت هستند، از دین گریزانند. حوصلۀ دو کلمه حرف حساب ندارند!! با همراهان دانشجو: از همۀ عزیزان دانشجو که با ما مکاتبه داشته اند تشکر و قدردانی می¬کنیم و از اینکه به دلیل حجم کم نشریه امکان درج نام همۀ آنها نبود، عذر می¬خواهیم. آقایان و خانم ها: محمد حسین دهقانی زاده – نسرین جعفرزاده- فاطمه سید محمدی- محبوبه غلامی- آزیتا وثوق – مریم مرادی- عاطفه رضایی صحرائی- علی نوید کشکی- نجمه السادات بهشتی بافقی- مهدیه گروهی- جواد منزوی- بهروز شرافت- لیلا محمودی- عمادالدین جعفری تهرانی- بهنام ولی پور- کبری کریمی- مهدیه امیری- الهام خطیبی- امیدکاردان- محمد حسین دهقانی زاده- فرحناز سلمان آبادی- مجید یوسف زاده- ابوذر جمشید وند – سید علی اکبر حسین نسب- امین میزاپور- محمد والی پور- اکبر صالح پور- سیده آرزو قاسمی- سوده شفیعی زاده- مهناز احمد پور مبارکه- نصرالله خواجه گیری- علی نگهبان- مجید ایمانیان- سعیده حسینی زاده- زهرا فرشادفر- ملیحه بروجردی- مهدی بدخشان- مهدی حسین مشکی- ملیحه مسلم نیا- نعمت الله پناهی- لیلا خوینی- عبدالرزاق دانش- عباس فریدونی- مهدی اسحاقیان- رامین عبدالرحیمی- مرتضی گرجی نوسری- جواد شریعتی فر- علی شیرین آبادی فراهانی- ثانیه جهانداری- حسین دادخواه دستجردی- شکوه مسعودیان- کلثوم هادیان- رضا جدیدی اردکانی- مهدی شعبانی- ژیلا عبداللاوی- اکرم سعادتمند- عصمت فتاحی- پرویز صداقت- زهرا عموئی- عبدالرحیم مجید- لیلا کرمی- سمیه قلیان- ملیحه بروجردی- رحمت سلگی- احمد عاقلی- سارا نعمتی شما هم می¬توانید... واحد ارتباطات دانشجویی معارف آماده است تا پیشنهادها، انتقادها و سئوالهای شما دانشجویان گرامی را در حوزه آموزش معارف و اندیشه اسلامی در دانشگاه ها دریافت و به مسئوولان ذی ربط انتقال دهد. با ما همراه شوید: تلفن: 4-7740002-0251 فاکس: 7740005-0251 صندوق پستی: 3456-37185- قم واحد ارتباطات دانشجویی معارف