اخبار فرهنگي ايران و جهان

By:

Jan 1, 1970

آيت‌الله نجومي؛ يادگار هنر معنوي بود آيت‌الله سيدمرتضي نجومي، فقيه، مفسر، اديب و عضو پيوسته فرهنگستان هنر و چهره ماندگار هنر خوشنويسي ايران، صبح روز 25 آبان 1388 در سن81 سالگي در زادگاه خود كرمانشاه، دارفاني را وداع گفت. آيت‌الله سيدمرتضي نجومي، فرزند آيت‌الله سيدمحمدجواد كه سلسله سيادتشان به امام زين‌العابدين (ع) منتسب است، آذر ماه سال 1307 متولد شد. ايشان تحصيل علوم حوزوي را ابتدا نزد پدر و ديگر اساتيد شهر آغاز كرد و پس از تأسيس حوزه علميه كرمانشاه در مسجد حاج شهبازخان در محضر اساتيدي چون آقا ميرزا ابراهيم ‌پورمعتمد، حاج سيدمحمود معصومي‌لاري و حاج‌شيخ‌حسن حاج‌آخوند تحصيلات ديني را ادامه داد. ايشان به نجف‌ اشرف رفت و در مدارس علميه مرحوم آيت الله سيدمحمد كاظم يزدي، مرحوم آيت‌الله آخوند خراساني و مدرسه حاجي «مرحوم حاج ميرزا حسين حاج ميرزا خليل» به تحصيل دروس حوزوي پرداخت و به درجه اجتهاد نائل آمد. در سال 1349 در پي اخراج ايرانيان مقيم عراق توسط ارتش بعث به كرمانشاه مراجعت و از آن پس عمر پربركت خويش را وقف و صرف مردم كرمانشاه نموده كه در اين مدت از چهره‌هاي پرنفوذ معنوي شهر محسوب مي‌شد. مرحوم نجومي در خانواده‌اي هنرمند پرورش يافت چنانكه خود نگاشته بود: «در خاندان ما هنرهاي زيبا جايگاه ويژه‌اي دارد و هنرمند خوشنويس، نقاش و صحاف زياد داشته‌ايم. مرحوم جدم، آقا ميرزا اسماعيل... از خوشنويسان بصير و خوبي بود كه انواع خطوط را بسيار استادانه مي‌نوشت و آثار بسيار ارزشمندي در اين زمينه دارد كه همراه برادرش آقا ميرزا رضا منجم‌باشي از شاگردان ميرزا محمدعلي خوشنويس كرمانشاهي بوده‌اند.» در آثار به ثبت رسيده از آيت الله سيد مرتضي نجومي، علاوه بر آثار فقهي و تفسيري همچون: رساله الغناء، رساله نجاسه الخمر، تفسير سوره مؤمن و رساله‌اي در تعظيم شعائر اسلامي، مي‌توان به مجموعه عكس‌هايي از آثار خطي ايشان و چند كتاب و رساله ارزشمند هنري با عناوين: فيض قلم، رساله بُعد معنوي هنر خط، رساله التصوير و التمثيل، اشاره كرد. استاد نجومي از برترين‌ خوشنويسان جهان اسلام بود و نزد خطاطان بزرگي چون استاد هاشم بغدادي و استاد احمد نجفي به تمرين و ممارست پرداخت تا در انواع خطوط اسلامي به ويژه ثلث و نسخ، چيره‌دست شد. ايشان همچنين در تذهيب و تشعير و تجليد و گل و بوته‌سازي آثار جاودانه‌اي پديد آورده ‌است. مرحوم نجومي به عنوان يكي از چهره‌هاي ماندگار ايران در عالم هنر، مورد تقدير قرار گرفت. «شاهرخی»؛ «جذبه» آيين و انقلاب بود استاد «محمود شاهرخی» متخلص به «جذبه»، شاعر آيينی و انقلابي، صبح روز 24 آبان امسال، در سن 82 سالگی دعوت حق را لبيك گفت. وي در سال 1306 در بم كرمان به دنيا آمد. «جذبه» دوران كودكی و تحصيلات ابتدايی را در بم گذراند و تحصيلات متوسطه را در كرمان و يزد به پايان برد. پس از آن در مدرسه معصوميه كرمان و سپس در مدرسه خان يزد به ادامه تحصيل علوم حوزوي پرداخت. او به واسطه ارادت مفرط به عارفي روشن‌ ضمير، تخلص «جذبه» را برای خود برگزيد. «جذبه» سپس به نجف اشرف مشرف و به آستان‌بوسی امام موحدان مفتخر شد و در مدرسه كبرای آخوند خراسانی اقامت گزيد. وی پس از چندی به علت ضعف مزاج و هوای نا‌مساعد نجف، به بيماری ريه مبتلا شد و ناگريز به ايران مراجعت كرد و در مدرسه فيضيه قم به تحصيل پرداخت. سپس به علت تشديد بيماری به تهران آمد و در يكی از آسايشگاه‏ها به مدت دو سال بستری شد. وی پس از بهبود و سلامتی، درگير امور معيشتی شد و علاوه بر فعاليت در بخش خصوصی، همزمان به شكل جدي به ادبيات روي آورد. «جذبه» پس از پيروزی انقلاب در همكاری با صدای جمهوری اسلامی به نوشتن مقالات و برنامه‏هايی با عناوين «تا به خلوتگاه خورشيد»، «تا به سرمنزل عنقا»، «سيری به پای دل» و «نوای نی» در زمينه ادب و عرفان پرداخت. شعرهای آن مرحوم تا‌كنون به صورت پراكنده در بيشتر مطبوعات كشور، جُنگ‏های ادبی و مجموعه شعري مختلف گردآوری و انتشار يافته است. او از زمره شاعرانی است كه پس از آغاز جنگ تحميلی بسياری از شعرهای خود را در موضوع دفاع مقدس، شهادت، ايثار و حماسه‌سازی‏های رزمندگان سرود و در شب‏های شعر دفاع و مقاومت و همايش‏های سراسری شعر دفاع مقدس حضور گسترده داشت. «محمود شاهرخی» بيشتر قالب‏های كلاسيك را در سرودن اشعار آيينی تجربه كرده بود. مجموعه شعر‌های آيينی: «در غبار كاروان»، «داغ شقايق‏ها» و مجموعه شعرهای انقلابی و دفاع‌ مقدسی «گزينه شعر جنگ»، «تجلی عشق» از مهمترين آثار وی هستند. هم‌چنين «گزيده ادبيات معاصر»، «گلبانگ عاشقانه»، «اعجاز درد»، «نسيم وصل»، «درسی را كه از قرآن آموخته‌ام»، «خلوتگاه عشق» و... از ديگر آثار «محمود شاهرخی» به شمار می‌آيند. او در يكی از شعرهای آئيني خود در كتاب «اعجاز درد» با عنوان «عطش انتظار» در فراق مولاي خود مي‌گويد: بازآ كه ملك جان ز فروغ تو خرم است ای ماه من كه روی تو خورشيد عالم است باز آ كه از فراغ تو ای مهر جان فروز صبح زمانه تيره‌تر از شام ماتم است دور از حريم وصل تو ای كعبه اميد چشمم به سان چشمه جوشان زمزم است و يا در شعر حماسي «چراغ هدايت» درباره عظمت شهيد و شهادت می‌سرايد: به خون دركشيدند اگر پيكرت را و بر نيزه افراخت دشمن سرت را ندادند اگر قطره‌ای از فراتت و كشتند سقای نام‌آورت را كجا شد روا كام خصم زبونت كه سازد نهان جلوه گوهرت را تو آن آفتابی كه ابر شقاوت نسازد نهان چهره انورت را سليمان تويی ای شهيد فضيلت ربود اهرمن ار چه انگشترت را به روی ستمكار زد داغ باطل اگر خصم دون طعنه زد خواهرت را تو پاينده‌ای ای چراغ هدايت نباشد خزان باغ گل پرورت را ¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬ روحش شاد افزايش نوزادان ناقص الخلقه در فلوجه در پي افزايش تعداد كودكان ناقص الخلقه در شهر فلوجه عراق، زنان اين شهر از باردار شدن خودداري مي‌كنند. نيروهاي اشغالگر آمريكايي در حمله وحشيانه خود به شهر فلوجه از سلاحهاي شيميايي و فسفر سفيد استفاده كردند كه ميزان خطرات و ضررهاي اين ماده بر محيط زيست و انسان كاملا آشكار است. از مجموع 170 زاد و ولد در بيمارستان فلوجه، 24% كودكان طي يك هفته وفات يافتند و 75% ناقص الخلقه زاده شدند. منبع: العالم اوباما؛ خطرناكترين شخصيت تاريخ آمريكا عبدالعليم موسي امام جماعت مسجد «الاسلام» واشنگتن و عضو بنياد انديشه معاصر اسلامي به بررسي مواضع باراك اوباما به عنوان اولين رييس‌جمهور آمريكا كه رويكردهايي متفاوت در قبال جهان اسلام اتخاذ كرده است پرداخت و گفت: رسانه‌هاي غربي، اعم از سينما، تلويزيون و رسانه‌هاي خبري يكي از بازوهاي اصلي اجراي سياست‌هاي تعيين شده از سوي دولتمردان غربي هستند. اين سياست‌گزاران كشورهاي غربي هستند كه خط فكري رسانه‌ها را تعيين مي‌كنند و در واقع مي‌توان گفت كه دولت‌ها و رسانه‌هاي غربي دست در دست يكديگر حركت مي‌كنند. وي تصريح كرد: ما مطمئن هستيم آمريكا نمي‌تواند به ايران حمله كند و تمام ادعاهايي كه در اين رابطه مطرح مي‌كند در واقع يك بلوف است. آمريكا توانايي جنگ با ايران را ندارد. دلايل زيادي براي اين مسئله وجود دارد. دولت آمريكا در وضعيت فعلي به شدت درگير مشكلات داخلي و خارجي خود است. به طوري كه در بعد داخلي هر روز بر تعداد بي‌خانمان‌هاي آمريكايي افزوده مي‌شود و مردم بيشتري خانه‌هاي خود را از دست مي‌دهند. بيكاري رو به افزايش است و جامعه آمريكا نيز در حال تجزيه و فروپاشي است و از سوي ديگر مشكلات خارجي آمريكا هم بسيار جدي است. ايالات متحده هم‌ زمان درگير جنگ با عراق و افغانستان است و مشكلات زيادي در اين دو كشور دارد. به طور كلي، آمريكا هزاران مشكل مختلف دارد و قادر نيست با ايران وارد جنگ شود. وي در مورد ارزيابي خود از شخصيت باراك اوباما كه با شعار «تغيير» آمده مي‌گويد: اوباما خطرناكترين شخصيت تاريخ آمريكاست! او حتي از بوش هم خطرناك‌تر است؛ زيرا دشمني بوش آشكار و عيان بود و مي‌شد نيات اصلي او را از سخنان و اقداماتش دريافت اما اوباما فردي است كه با ظاهري دوستانه، قصد دارد به اهدافش برسد. يعني او ادعا مي‌كند كه مسلمانان را دوست دارد اما حقيقت چيز ديگري است و مسلمانان بايد نسبت به اين پديده نهايت بصيرت خود را به كار ببرند. اوباما شخصي غيرقابل اعتماد است. ما حتي به ايران هم توصيه مي‌كنيم كه به هيچ وجه به او اعتماد نكند چون كسي كه مي‌تواند رئيس‌جمهور آمريكا شود، قطعاً با دست‌هاي پشت‌پرده در ارتباط است. منبع: شيعه آنلاين حسادت زنان يهودي به زنان مسلمان آريانا ميلامد نويسنده سرشناس رژيم صهيونيستي با دفاع بي‌سابقه از زنان مسلمان در برابر زنان مسيحي و يهودي و مقايسه روش برخورد دين مبين اسلام با اديان مسيحي و يهودي در برخورد با زنان همگان را غافلگير كرد. وي نوشت: از سران دين يهود و مسيح دعوت مي‌كنم كه در روش برخورد با زنان از دين اسلام الگو بگيرند زيرا حقوقي كه دين اسلامي به زن داده در يهوديت و مسيحيت ديده نمي‌شود؛ از جمله اين حقوق مي‌توان به جايگاه ديني زن مسلمان و يا مسأله اشتغال زنان در اسلام اشاره كرد. اين نويسنده سرشناس يهودي در ادامه مقاله خود كه در شماره صبح شنبه روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارنوت به چاپ رسيد، افزود: زنان مسلمان مي‌توانند گام به گام مردان در دين خود پيش بروند و مسائل ديني را دنبال كنند و حقوق و واجباتي بر گردن آنان نهاده شده همانطور كه بر مردان مسلمان نهاده شده است، اما زنان يهودي هيچ گاه نمي‌توانند مانند خاخام‌ها عمل كنند و آنان حتي مانند مردان يهودي اجازه رفتن به كنيسه براي خواندن نماز را ندارند. مردان يهودي به گونه‌اي با زنان يهودي برخورد مي‌كنند كه گويا نجاست است. آريانا ميلامد همچنين افزود: متأسفانه زنان يهودي حتي نمي‌توانند خواب تغيير را ببينند زيرا تا وقتي اين رهبران ديني و خاخام‌ها وجود دارند افراطي‌گري آنان عليه زنان وجود دارد و زنان يهودي چاره اي ندارند جز اينكه منتظر آمدن مسيح رهايي بخش باشند تا آنان را از اين وضعيت فاجعه بار بيرون بياورد. شايان ذكر است زنان يهودي تاكنون بارها خواستار فتح باب ورود به عرصه ديني يهوديت و خاخام شدنشان در اين دين شده اند اما هر بار با مخالف شديد خاخام‌ها مواجه شده و هيچ گاه به نتيجه دست نيافته اند. منبع: شيعه آنلاين فوتباليست مسجد ساز از هر چهار انسان روي زمين يك نفر مسلمان است و هر روز تعداد كساني كه به دين اسلام گرايش پيدا مي‌كنند، بيشتر مي‌شود. استارت تغيير دين را در عرصه ورزش محمدعلي كلي آغاز كرد. اين مشت زن معروف آمريكايي در اوج شهرت، تغيير دين داد و خودش را مسلمان معرفي كرد و اين اقدام بازتابي گسترده در دهه 70 ميلادي به وجود آورد. ادواردو (مهدي) آنيلي پسر مدير باشگاه يوونتوس و شركت خودروسازي فيات، اسلام آورد و آنقدر به دين اسلام علاقه‌مند شد كه تمام وقت دوران زندگي خود را معطوف تحقيق در دين اسلام كرد. در بين بازيكنان فوتبال گرايش به دين اسلام هر روز بيشتر مي‌شود و چهره‌هاي بزرگ فوتبال با تغيير دين خود و گرايش به اسلام براي مدتي نگاه‌ها را به سمت خود معطوف مي‌كنند. اين گرايش در حالي صورت مي‌گيرد كه تلاش براي تخريب چهره اسلام در غرب بسيار گسترده است. كاكا، فرانك ريبري، آنلكا، تروسيه و... نفرات سرشناسي بودند كه در نهايت به دين اسلام رسيدند. اكثر بازيكنان خارجي وقتي وارد فضاي ايران مي‌شوند، كم كم به دين اسلام علاقه‌مند شده و يا در صورتي كه در دين خود باقي بمانند اعتقاداتشان به اسلام بيشتر مي‌شود. يكي از بازيكنان خارجي سابق ابومسلم كه اكنون در تيم پيروزي است درباره حضور در حرم امام رضا (ع) مي‌گويد: «هر كس وقتي وارد چنين فضايي شود بدون شك تحت تأثير قرار مي‌گيرد. وقتي روز اول يكي از بازيكنان به من پيشنهاد كرد تا با او به حرم بروم فقط به صرف كنجكاوي و تماشا قبول كردم، ‌اما وقتي وارد فضاي حرم شدم، واقعاً تحت تأثير قرار گرفتم و اكنون هر بار به مشهد سفر مي‌كنم محال است كه به حرم امام ‌رضا(ع) نروم و هميشه آخر دعايم پيش از بازي از امام رضا(ع) كمك مي‌خواهم.» آرفي مسلماني است كه علاقه ندارد چندان در جمع نشان دهد كه مسلمان است و مي‌گويد: «فكر نمي‌كنم بايد به همه بگويم كه مسلمانم. من اعتقاداتم را براي خودم مي‌دانم و احساس مي‌كنم نيازي نيست كه آن را به سايرين نشان دهم.» كساني كه به آرفي نزديك هستند عنوان مي‌كنند كه او مسلمان معتقدي است و در كوزوو تلاش‌هاي زيادي براي ترويج اسلام انجام مي‌دهد و حتي يك مسجد هم در مركز اين منطقه با كمك برادرش ساخته است. منبع: خبرآنلاين «ازدواج پنج شنبه» در يمن! بيش از يك سال است كه نوعي ازدواج در يمن رواج يافته كه «ازدواج پنج‌شنبه» نام دارد. بيشتر مشتريان اين نوع ازدواج‌ها گردشگران عرب كشورهاي حوزه خليج فارس هستند كه براي گذراندن تعطيلات خود در فصل تابستان به كشور سرسبز يمن مي‌روند. در همين حال نبيل الفقيه وزير گردشگري يمن با رد اين گزارش اظهار داشت: بي‌شك نمي‌توان در هيچ قبيله يمني چنين ازدواجي كه ازدواج پنج‌شنبه نام داشته باشد را پيدا كرد. عادات و عقايد يمني اين اجازه را نمي‌دهد كه ازدواجي غير شرعي و غير قانوني مانند متعه، الميسار، عرفي، وناسه و المصياف در اين كشور صورت گيرد. گفتني است اين چند نوع ازدواج‌ طي يك دهه اخير در كشورهاي عربي رواج يافته و از برخي جهات شبيه به ازدواج موقت است. ازدواج نوع ميسار را بيشتر دانشجويان انجام مي‌دهند. ازدواج عرفي نيز مانند آن است. ازدواج المصياف بيشتر در تابستان كه فصل گردشگري است صورت مي‌گيرد. منبع: شيعه آنلاين ساخت فيلم ظهور امام زمان (عج) فيلم داستاني «313» محصول گروهي از شيعيان انگلستان است كه به نظر مي‎رسد چندين نفر از آن‎ها اعضاي يك خانواده هستند. اين فيلم با امكانات عادي اما در سطح قابل قبولي از جهت حرفه‎اي و فني توليد شده است. استاندارد‎هاي رايج كار در همه زمينه‎ها رعايت شده؛ از طراحي پوستر و تيتراژ و ترانه‎هايي در ميان فيلم تا راه‎اندازي سايت اينترنتي. فيلم در عين اين‎كه بسيار ساده و متواضع و بي‎ادعاست، نكات مثبت فراواني دارد. خوش‎ساخت و جذاب و مؤثر است و مسير داستان تقريبا منطقي و باور‎پذير به نظر مي‎رسد. داستان درباره جواني به نام علي ليث است. او كه هنگام تولد، فرزند آخرالزمان خوانده شده، به‎عنوان نماد نسلي كه ظهور امام زمان را درك خواهند كرد معرفي مي‎شود. وي در يك خانواده شيعي در لندن زندگي مي‎كند. پدرش او، مادر بيمار و خواهركوچكش را رها كرده و براي گذران زندگي به فروش مواد مخدر مي‎پردازد. با نماز بيگانه است و از عقايد شيعي چيزي نمي‎داند. مدير مدرسه كه به هوش و استعداد او مطمئن است، مجبورش مي‎كند درباره امام مهدي(عج) يك مقاله تحقيقي بنويسد او ابتدا قبول نمي‌كند، ولي طي حوادثي به اين كار تن مي‎دهد. او به طور معجزه‎آسايي با يك عالم ديني به نام محسن آشنا مي‎شود كه گرچه معمم نيست، اما در نقش يك روحاني با مدارا و حوصله به‎تربيت او پرداخته و به بهانه مقاله نوشتن، بسياري از مشكلاتش را درمان مي‎كند. در طول داستان چند بار با عدد «313» مواجه مي‎شود. خواب‎هاي عجيبي مي‎بيند و شيخ محسن او را به‎عنوان جواني كه به خاطر مأموريت‎هاي بزرگ انتخاب شده، براي آينده آماده مي‎كند. او كه بسيار به اين دانشمند نكته‎دان و دوست‎داشتني وابسته شده ناگهان درمي‎يابد كه او از دنيا رفته است و تمام ثروت خود را براي وي گذاشته. او با اين پول به دانشگاه مي‎رود و پس از تحصيلات، مؤسسه امام مهدي را تأسيس مي‎كند. در پايان فيلم صحنه‎اي از پخش خبر ويژه تلويزيون‎هاي خبري دنيا در مورد حوادث مكه مكرمه را مي‎بينيم. تصاوير آشوب و اغتشاش در مكه را نشان مي‎دهند و گزارش تصويري از كشته شدن نفس زكيه مي‎گويد كه از نشانه‎هاي ظهور امام زمان(عج) است. بعد از آن علي به همراه سيصدوسيزده نفر ديگر از مؤمنين ديده مي‎شود كه از نقاط مختلف دنيا پيرامون نوري (اشاره به وجود مقدس امام عصر) جمع شده‎اند و آماده ياري حضرت موعود هستند. طبيعتا نخستين كار اين گروه و تجربه اين كارگردان قابل انتقاد است. هم نكته‎هاي بسياري از جهت حرفه‎اي و فني وجود دارد كه مي‎توان به آن‎ها ايراد گرفت و هم مسايلي كه ما از جهت اعتقادي و فكري ممكن است نپسنديم يا نپذيريم، اما معتقدم در مجموع اصل اين اقدام بسيار قابل ستايش است. فيلم «313» كار خارق‎العاده و عجيبي نيست بلكه تجربه‌اي است كه ممكن است اشكال هم داشته باشد. يك گام است كه با پيوستن گام‎هاي بعدي راهي نارفته را به مقصد مي‎رساند. منبع: پنجره آسيب جوانان در سايه آداب افراطي مراسم ازدواج يك پژوهشگر و استاد حوزه علميه قم گفت: 12.082.850 دختر در سنين بالاي 20 سال در كشور مجرد هستند. حجت ‌الاسلام علي ‌اكبر بابازاده در كارگاه آموزشي اصلاح الگوي مصرف با موضوع نقش مادران و زنان در اصلاح الگوي مصرف در جامعه با اعلام اين آمار اظهار داشت: يك ميليون نفر از اينها دختران بالاي 30 سال هستند كه يكي از مهم‌ترين عواملي كه سبب شده تا شاهد بالا رفتن سن ازدواج و حتي پايين آمدن آمار ازدواج باشيم اسراف در هزينه‌هاي زندگي است. اين پژوهشگر و استاد حوزه علميه قم گفت: يكي از مسائلي كه امروزه شاهد اسراف در آن هستيم در خصوص هزينه‌هاي مراسم ازدواج است به طوري كه اخيرا در تهران 30 ميليون تومان هزينه يك ازدواج معمولي شده است در حالي كه با اين هزينه مي‌‌توان زندگي 30 نفر را شكل داد و اين فرهنگ و تفكر بايد در جامعه متوقف شود. بابازاده افزود: موضوع ديگر مهريه‌هاي بالا است به طوري كه برخي اين مهريه‌هاي بالا كه سكه و شمش با رقم‌هاي يك‌ هزار عدد به بالا است را نشان افتخار و شخصيت مي‌‌دانند. وي عنوان داشت: زوج‌هاي زيادي كه با مهريه‌هاي بسيار بالا زندگي خود را آغاز كردند نه تنها خوشبخت نشده بلكه زندگيشان به جدايي ختم شده است و اينگونه هزينه‌ها نه تنها آرامش به دنبال ندارد بلكه موجب سلب آرامش نيز مي‌شود. پژوهشگر و استاد حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: فلسفه تشكيل زندگي مشترك در آيات قرآن كريم رسيدن به آرامش است و بايد با رعايت اصلاح الگوي مصرف و حذف هزينه‌هاي گزاف و فرهنگ‌سازي در اين بخش، هدف تشكيل زندگي مشترك را محقق كنيم. وي افزود: شخصيت مادر بر دختران بسيار اثرگذار است چرا كه مادر نقش اصلي را درخانه ايفا مي‌كند؛ بنابراين نبايد از تاثيرگذاري اين شخصيت در جامعه غافل شد بلكه زنان مي‌توانند نقش مهمي در اصلاح الگوي مصرف و نهادينه كردن اين رفتاردر فرزندان داشته باشند. وي تأكيد كرد: مادران در خانواده بايد اصلاح الگوي مصرف را از سنين پايين به فرزندانشان بياموزند و خود نيز در هزينه‌هاي زندگي تدبيركنند و ميانه‌روي را لحاظ كنند. منبع: مهر اول شديم؛ اين بار در فرستادن نخبگان آمار جهاني سازمان‌هاي بين‌المللي بدون هيچ اغماضي ايران را در نخبه فرست بودن دانشگاه‌هاي خارج از كشور در رتبه نخست مي‌دانند. صندوق بين‌المللي پول گزارش داده است كه سالانه بين 150 تا 180 هزار ايراني تحصيل كرده از كشور خارج مي‌شوند كه به معني خروج سالانه 50 ميليارد دلار ارز از كشور است و ايران بين 91 كشور در حال توسعه و توسعه نيافته رتبه اول را از اين نظر داراست. طبق اين آمار هم‌اكنون بيش از 250 هزار مهندس و پزشك ايراني و بيش از 170 هزار ايراني با تحصيلات عاليه در آمريكا زندگي مي‌كنند و طبق آمار رسمي اداره گذرنامه در سال 87 روزانه 15 كارشناس ارشد، 3/2 دكترا و در مجموع 5475 نفر ليسانس از كشور مهاجرت كردند. حالا ديگر سال‌هاست كه مسئله مهاجرت نخبگان از ايران به يكي از سوژه‌هاي تكراري گزارش‌ها تبديل شده است؛ اينكه سالانه تعداد زيادي از دانشجويان ايراني براي ادامه تحصيل از كشور خارج مي‌شوند و تعداد زيادي از آنها ديگر به كشور باز نمي‌گردند. مسئولان وزارت‌هاي علوم و بهداشت برخلاف سخنان چند سال پيششان مبني بر مثبت ارزيابي كردن تحصيل دانشجويان ايراني در خارج از ايران در صدد اين برآمده‌اند كه لااقل جلوي دادن بورسيه‌هاي اين وزارتخانه براي كشورهايي مانند آمريكا و كانادا كه در صدر كشورهاي مقصد دانشجويان ايراني هستند را بگيرند. منبع: فردا علم فروشي روي آسفالت! خياباني كه هر ايراني وقتي مي‌خواهد اولين ويژگي آن را نام ببرد به دانشگاهي بودنش اشاره مي‌كند امروز محل ديدني‌ها شده است، ديدنيهايي كه انتظار مي‌رود توسط برخي ديده شوند اما بي هيچ توجهي از كنار آنها به سادگي عبور مي‌شود. نمي‌شود روزانه حداقل دو بار از جلوي دانشكده تردد كرد اما زير پاي خود را نديد. پياده راه خيابان انقلاب ـ نبش خيابان فلسطين ـ محلي است كه در آنجا نشاني فروش علم را اعلام كرده‌اند! در آنجا تحقيق، پژوهش و پايان نامه به همراه يك شماره تلفن همراه به طور مستند گواهي مي‌دهند كه برخي مسئولان دانشگاهي به يك بي احترامي انكارناپذير به جامعه علمي بي اعتنا بوده‌اند. از خيابان فلسطين كه بگذريم به سردر معروف دانشگاه تهران مي‌رسيم، سردري كه هر بيننده‌اي را رهنمون مي‌كند تا به تصويري خيالي از دو پرنده‌اي كه بالهايشان را براي اوج گرفتن باز كرده‌اند بينديشد؛ اما وقتي چند گام از سردر عبور مي‌كني همه اين اوصاف كه روايت گونه‌اي از كاركردها و نشانه‌هاي مركزي علمي دانشگاهي است رو به سردي مي‌روند. وقتي اطلاعيه «فوري فوري، انواع پروژه و پايان نامه كمياب دانشجويي كارشناسي و كارشناسي ارشد و...» را بر صورت اماكن دانشگاهي مشاهده مي‌كني انگاره‌هايت اصرار مي‌كنند تا به آنها اجازه دهي كه منجمد شوند. اينجا بهتر مي‌تواني مهجوريت معرفت و تلاش عده‌اي براي غروب علمي را دريابي و سوز نيشخند اطلاعيه فروش علم را حس كني. منبع: مهر پديده مردان آشپز و زنان مكانيك! عدم مديريت محتوا در صدا و سيما باعث شده است كه برنامه سازان با هر گرايشي و بدون توجه به ملاحظات فرهنگي و ديني كشور برنامه توليد كنند. در حاليكه اعتراضات گسترده اي نسبت به پخش سريال شمس العماره و نگاه فمينيستي حاكم بر آن ايجاد شد، برخي برنامه‌هاي آموزشي سيما نيز مورد اعتراض واقع شده است. چندي پيش يك زن در سيما به تعليم تعميرات موتوري ماشين پرداخت! اين در حالي است كه پيش از اين سالهاست كه بخش عمده اي از آموزش آشپزي و خياطي در سيما به عهده مردان گذاشته شده است! بي توجهي صدا و سيما به آثار فرهنگي اين قبيل برنامه‌ها ناشي از فقدان مديريت كيفي در اين سازمان است.در غير اينصورت توجيهي دارد كه درست كردن كشك بادمجان و ميرزا قاسمي و عدسي و خورشت آلو اسفناج و كوك زدن و پليسه و چين دادن به دامن را مردان آموزش دهند و زنان ياددهنده بالازدن كاپوت، تعمير موتور و عوض كردن فيلتر هوا باشند؟! آيا به واقع هيچ آشپز زن و تعمير كار خبره مردي پيدا نمي‌شود تا صدا و سيما به خدمت بگيرد. منبع: جهان چاپ قرآن با ترجمه عبري وزير اوقاف و شئونات اسلامي عربستان اظهار داشت: در گذشته نبرد بر سر ثروت كشورها و استعمار آن در سراسر كره زمين بوده، اما نبرد امروز از نوع ديگر است. نبرد امروزي جنگ براي تسلط بر عقل، قلب و فرهنگ انسان است تا بتوان او را بر اساس ميل و روش مد نظر هدايت كرد. وي اعلام كرد: چاپخانه ملك فهد‌ كه بزرگ ترين و معروف ترين چاپخانه قرآن كريم در سراسر جهان به شمار مي‌رود، قصد دارد تا دو سال ديگر در اقدامي بي سابقه قرآن كريم با ترجمه زبان عبري چاپ كند. او پس از اعلام اين خبر افزود: قرار است در اين كار عظيم و ترجمه بي نظير از علماي دانشگاه اسلامي الأزهر و تعدادي مترجم ماهر عربي به عبري كمك گرفته شود. منبع: شيعه آنلاين حقايقي تلخ درباره دختران فراري اخيرا تحقيقي توسط يكي از پژوهشگران علوم اجتماعي انجام شده است كه در آن به چند پديده اجتماعي نگاهي فراتحليلي شده است. يكي از اين پديده‌ها موضوع دختران فراري است. در اين تحقيق مروري سيستماتيك به پژوهش‌هاي 10 سال منتهي به سال 1386 در زمينه دختران فراري شده كه نتايجي قابل توجه دارد. براساس آمارهاي موجود تعداد اين دختران در سال 78 نسبت به سال 1365 حدود 20% افزايش يافته است. به طوريكه آمار ارائه شده از سوي نيروي انتظامي تنها در مدت 4 ماه (مهر تا دي 1380) فقط در پايانه‌هاي شهر تهران تعداد 6 هزار و 156 كودك و نوجوان فراري عنوان كرده است. همچنين تعداد دختران فراري مورد پذيرش در مراكز مداخله سطح كشور نيز از 750 مورد در سال 1380 به 1031 مورد در سال 1381 رسيده است. ميانگين سني اين گروه آسيب‌پذير نيز كاهش يافته است به‌طوري كه متوسط سن دختران فراري در سال 1378 به 16 سال و در سال 1379 به 7/14 سال رسيده است. اين در حالي است كه يك بررسي در دانشگاه علوم بهزيستي نشان مي‌دهد 18% دختران فراري در همان روز اول و 60% در هفته اول مورد تعرض جنسي قرار مي‌گيرند. آمار‌هاي موجود در اين تحقيقات نشان مي‌دهد كه اولا اين افراد توسط نيروي انتظامي شناسايي و بازداشت شده‌اند و بعد اينكه در مجموع و طي 10 سال اخير در استان تهران تعداد دختران فراري رشد داشته است به‌طوري كه شاخص رشد آن از 100 واحد در سال 1375 به 200 واحد در سال 1386 رسيده است. از هم گسيختگي خانواده باعث كاهش دلبستگي عاطفي و در نتيجه بروز كشمكش‌هاي خانوادگي مي‌شود. اين عوامل زمينه را براي فرار دختران فراهم مي‌كند. البته نمي‌توان ويژگي‌هاي شخصيتي فرد و ضعف شبكه‌ حمايتي خانواده را نيز از قلم انداخت. در بحث كنترل خانواده، دختران فراري تصور منفي‌تر و شديدتري از كنترل خانواده‌هاي خود دارند. دختران فراري عنوان كرده‌اند كه خانواده‌هايشان بسيار سخت‌گير هستند. اين در حالي است كه در ميان دختران عادي چنين تصوري وجود ندارد. خانواده‌هاي دختران فراري عمدتاً كشمكش‌هاي خانوادگي فراواني را تجربه مي‌كنند و بسياري از دختران فراري مصاحبه شده وجود اختلاف، درگيري و كتك‌كاري ميان اعضاي خانواده را گزارش كرده‌اند. منبع: فردا دارايي گيتس معادل سرمايه ۱۴۰ كشور! بيل گيتس مديرعامل بزرگ‌ترين شركت توليدكننده نرم افزار دنيا موسوم به «مايكروسافت» كه تا سال گذشته ثروتمندترين فرد جهان محسوب مي‌شد و هم اكنون عنوان پولدارترين آمريكايي را به خود اختصاص داده است، هم اكنون 50 ميليارد دلار سرمايه دارد. كارشناسان مركز فوربس كه همه ساله ليست ثروتمندترين افراد روي زمين را منتشر مي‌كنند در آخرين بررسي‌هاي خود به اين نتيجه رسيده‌اند كه بسياري از اشخاصي كه نام آنها در ليست400 Forbes منتشر شده است بيش از برخي كشورهاي دنيا پول دارند به عبارت ديگر مي‌توانند اين كشورها را با تمام دارايي‌ها و سرمايه‌هايش نقداً خريداري كنند. اين مبلغ از ميزان توليد ناخالص مليDP 140 كشور جهان بيشتر است كه از جمله اين كشورها مي‌توان به كاستاريكا، السالوادور، بوليوي و اروگوئه اشاره كرد. اين در حالي است كه سرمايه كنوني شركت مايكروسافت تنها با مجموع توليد ناخالص ملي تانزانيا و برمه برابري مي‌كند. خانه بيل گيتس يكي از مدرن ترين و گران ترين خانه‌هاي جهان محسوب مي‌شود كه در كنار يك تپه زيبا رو به درياچه واشنگتن بنا شده و 125 ميليون دلار ارزش دارد و ماليات آن در حدود يك ميليون دلار در سال است. در هنگام ورود به اين خانه، به تمامي بازديدكنندگان يك تراشه كوچك داده مي‌شود. اين تراشه اطلاعاتي را ارسال مي‌كند كه بر اساس آن دما و شرايط خانه متناسب با بدن ملاقات كننده تغيير خواهد كرد. منبع: سرمايه تمثيلي از علامه جعفري و خنده امام خميني در سال 1360 چند نفر از دانشمندان شوروي به رياست پروفسور گانكوفسكي به ايران آمده و براي مصاحبه به منزل اينجانب آمدند. اين مصاحبه كه در حدود دو ساعت طول كشيد از طرف اعضاي وزارت خارجه كه در آن جلسه براي يادداشت حضور داشتند تايپ شده و در اختيار شخصيتهاي بزرگ قرار گرفت. پس از مصاحبه بعضي آقايان پيشنهاد و اصرار كردند كه مطالبي از اين مصاحبه براي امام (ره) نقل شود. چند روز بعد با هماهنگي آن آقايان خدمت ايشان رسيدم و مقداري از آن مطالب كه ما بين ما مطرح شده بود براي آن بزرگوار نقل نمودم. در ضمن آن مطالب اين مساله را عرض كردم: پس از آنكه دانشمندان شوروي گفتند: ما با شما مشتركات فراواني داريم و مي‌توانيم با يكديگر با همان مشتركات زندگي كنيم و نظام حكومتي ما كاري با ايدئولوژيهاي مذهبي ندارد و هم اكنون مسلمانان فراواني در حزب ما مشغول فعاليتند. اينجانب در پاسخ شورويها گفتم: ما بايد توجه داشته باشيم كه در اسلام مساله توحيد و معاد و اينكه اين دنيا گذرگاهي بسيار پرمعنا براي ابديت است و پيامبراني كه از طرف خدا براي به فعليت رساندن عقول مردم و همواركردن حيات معقول براي آنان مبعوث شده اند بسيار بااهميت است و اسلام پاسخي را كه براي سه سئوال (از كجا آمده‌ام و به كجا مي‌روم و براي چه آمده ام) آماده نموده است بسيار جدي است و زندگي بدون پاسخ صحيح به اين سئوالات را قابل تفسير و توجيه نمي‌داند و شما مي‌دانيد كه تا اين مسائل مورد اشتراك اقوام و ملل قرار نگيرد اشتراك آنان در حيات واقعي ممكن به نظر نمي‌رسد و آنچه كه امكان دارد يك زندگي مشترك ظاهري خواهد بود كه با كمترين عوامل در معرض دگرگوني قرار خواهد گرفت. سپس به دانشمندان شوروي گفتم: البته ما نوعي ديگر مشتركات داريم كه مي‌توانيم با پذيرش آنها از تضادهاي كشنده كه همواره بر ضرر جوامع بشري بوده است دست برداشته به رقابتهاي سازنده بپردازيم. در اين موقع آقاي گانكوفسكي گفت: اين مشتركات چيستند اينجانب پاسخ دادم: مانند قانونمندي جهان هستي، ارزشهاي اخلاقي مشترك، تحول و دگرگونيها بر موازين قانوني، پايدار تلقي كردن آنچه به نفع انسانها در روي زمين است، احساس اشتراك در لذايذ و آلام يكديگر و غيرذلك. پذيرش اين امور مشترك ما را مي‌تواند به يك همزيستي سالم موفق بسازد به شرط اينكه همواره در صدد پيشرفت در تفاهم در حقايق عاليه هستي بوده باشيم. در اين موقع يك مثال براي اصل حركت و تحول از مثنوي مولوي آوردم كه در ابيات ذيل جلب توجه مي‌كند: هر نفس نو مي‌شود دنيا و ما بي خبر از نوشدن اندر بقا عمر همچون جوي نو نو مي‌رسد مستمري مي‌نمايد در جسد شاخ آتش را بجنباني به ساز در نظر آتش نمايد بس دراز گفتم همين تشبيه حيات آدمي بر رودخانه جاري را دانشمند معروف شوروي آقاي اوپارين نيز در كتاب خود (حيات طبيعت و منشا تكامل آن ص 57) چنين بيان مي‌دارد: «بدنهاي ما مانند نهر روانند و موادشان بسان آب جوي پيوسته تازه مي‌شود». در اين موقع آقاي دكتر صالح علي اف كه ترجمه مصاحبه را به عهده گرفته بود چنين گفت: در يكي از مراكز علمي اتحاد جماهير شوروي يكي از دانشمندان گفت كه مولوي ماترياليست است. من گفتم مي‌دانيد آن دانشمند با آن بيانش چه كرده است او خواسته است يك تريلي را با بيست تن بار در يك قوطي كبريت جاي بدهد و مقداري از قوطي را هم خالي نگاهداشته است كه اگر در سر راه مسافري پيدا شود چند مسافر هم در توي آن قوطي كبريت جاي بدهد. اين مثال شديدا امام (ره) را خندانيد و در موقع مصاحبه اعضاي جلسه (آقايان شورويها و هم فضلاي ايراني) هم بسيار خنديده بودند. منبع: صحيفه دل؛ خاطرات ياران و شاگردان امام ديدار خصوصي ابتهاج با رهبري استاد علي معلم دامغاني در گفت‌وگويي از موضوعات مختلف از جمله ديدار خصوصي هوشنگ ابتهاج (سايه) با رهبر معظم انقلاب سخن گفت. در بخش‌هايي از اين گفت‌وگو كه با عنوان «شعر و شرع و عرش»، انتشار يافت، مي‌گويد: اين‌كه رهبر انقلاب در ديدارهاي خود با شعرا به ارتقاي سطح كمي و كيفي شعر حساسند و با دقت به آن توجه مي‌كنند كه شعرها و شاعران آيا رشد داشته‌اند يا نه به دليل همين تأثيرگذاري شعر در انتقال مفاهيم ديني و فرهنگي ماست. به نظر بنده اگر رهبر انقلاب از شعر راضي هستند به دليل نوآوري‌هايي است كه در اين زمينه وجود دارد. اما به نظر من هنوز داغ يك رُمان عالم‌گير در دل ما وجود دارد. يا در زمينة فيلم‌نامه‌نويسي و ديگر عرصه‌هاي ادبيات؛ بايد تلاش‌ها بيشتر از اين شود. بايد افرادي نظير ميرشكاك - ‌كه به نظر من احتمالاً يكي از آن كساني است كه مي‌تواند اين رؤيا را تا حدي محقق سازد- كه توانايي اين كار را دارند، وارد ميدان شوند. اصلاً اولين آشنايي من با آيت‌الله خامنه‌اي از طرف برخي دوستان شاعر به خصوص مرحوم «قدسي» بود كه از دوستان آقا بودند. اما شايد اولين‌بار از زبان مرحوم عماد خراساني در مورد آقا مطلبي شنيدم. آن اول بار بود كه من اسم آقا كه آن موقع طلبه بود را شنيدم. يكي از روحانيون، آيت‌الله خامنه‌اي بوده و ديگري آقاي ديناني كه آن زمان معمم بودند. اما هرچه كه به انقلاب و مبارزات انقلابي نزديك‌تر شديم، فعاليت آقا بيشتر شد و نقل‌قول‌ها پيرامون ايشان بالا گرفت. يادم مي‌آيد كه در همان نخستين سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب، انجمني بنا شد كه وقتي به آن‌جا رفتم، خانم صفارزاده و چند نفر ديگر از دوستان شاعر حضور پيدا مي‌كردند. چند نفر شاعر جوان‌تر هم مي‌آمدند، شعرهاشان را مي‌خواندند و اصطلاحاً قديمي‌ترها آن شعرها را چكش‌كاري مي‌كردند. البته من آيت‌الله خامنه‌اي را در آن انجمن نديدم، ولي بعدها شنيدم كه ايشان يكي از پايه‌گذاران اين جلسات بوده است. بقاياي اين جلسات هنوز در حوزة هنري است. البته حوزة هنري هم ميراث ايشان است. الآن هم حوزه و هم كاركنان آن احساس تعلق شديدي نسبت به آقا مي‌كنند و خودشان را جزو دفتر ايشان حساب مي‌كنند. البته از آن‌طرف هم عنايتي نسبت به آنها وجود دارد. ما جلسه‌ ديگري هم داشتيم كه تقريباً رسمي بود و در منزل برخي دوستان شاعر مثل آقاي سبزواري، استاد ستوده و آقاي مشفق برگزار مي‌شد. اين جلسات معمولاً هفتگي و در شب‌هاي چهارشنبه برگزار مي‌شد. همة اين شاعران قديمي كه اين سال‌ها در ماه رمضان مهمان رهبر انقلاب هستند، در جلسات شبانة آن سال‌ها شركت مي‌كردند. در اين جلسات رهبر انقلاب غالباً تشريف مي‌آوردند ولي شعر نمي‌خواندند اما نقد شعر مي‌كردند. البته بايد متذكر شوم كه شركت آقا در اين‌گونه جلسات، محدود به تهران و يا زمان رياست‌جمهوري ايشان نبود بلكه ايشان در جلسات بسيار ‌بسيار سخت‌گيرانه‌اي در حلقه‌هاي شعري مشهد هم به‌خاطر علاقه به شعر، حضور داشتند. حتي وقتي به تهران آمدند خيلي از شاعران ايشان را نمي‌شناختند ولي ايشان آن‌ها را مي‌شناختند. الآن هم به شكل رسمي كه هر ماه رمضان برگزار مي‌شود، اما آقا با شاعران ديدارهاي خصوصي‌تري نيز دارند. چند سال پيش، به اتفاق يكي دو نفر از دوستان و آقاي هوشنگ ابتهاج (سايه) خدمت آقا رسيديم ديداري با ايشان داشتيم كه رسانه‌اي نشد. جلسه‌ بسيار صميمي و گرمي بود. يكي از خاطرات جالبي كه از آن ديدار به ياد دارم اين است كه يكي از همراهان در مورد چند تصنيف، به آقا گفت كه اين‌ها كار آقاي سايه است. آقا به اصطلاح تجاهل‌العارفي كردند و به‌خاطر آن شعرها آقاي سايه را تشويق كردند. اما در ادامه‌ اين جلسه معلوم شد كه آقا به تازگي شعري از آقاي سايه خوانده بودند و حتي برخي مصراع‌هاي آن ‌را هم در ذهن داشتند. البته بايد به اين نكته هم اشاره كنم كه آقا تعصب خاصي بر روي سبك‌هاي شعري ندارند اما به‌هرحال فكر مي‌كنم براي شعر كلاسيك به دليل فني‌تر بودنش - البته بيشتر سبك خراساني- بيشتر توجه دارند. آقا بعد از انقلاب، نسبت به مسئله‌ قرآن و ادبيات خصوصاً شعر و شاعري عنايتي داشته و دارند. ايشان پشت شعر ايستاده‌اند و شعرا به همين دليل، تكليف به تربيت و تعليم باكيفيت هستند. نكته‌اي كه آقا هم به آن اشاره كردند و معتقدند كه شعر انقلاب نه تنها عقب‌گرد نداشته بلكه نسبت به گذشته از لحاظ كمي و كيفي رشد داشته است. اما اگر در حوزه‌ كاربردي نگاه كنيم، يعني اين‌كه از ظرفيت‌هاي شعر چه استفاده‌اي در جامعه مي‌شود؟ بايد گفت كه در مقياس اهدافي كه داريم همچنان عقب هستيم. منبع: پايگاه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي شكلات و آدامسهاي روانگردان در بازار بخشي از آمفتامين‌ها در بازار ايران به صورت «شكلات رژيمي» (شكلات «يابا») و بخشي ديگر به صورت «آدامس» در ايران توزيع شده است كه اين موضوع شدت خطر موجود در مورد شيوع مصرف اعتيادآورهاي صنعتي در ايران را مي‌رساند. رئيس انجمن مبارزه با آسيب‌هاي رفتاري از توزيع داروهاي محرك با منشا «آمفتامين» به صورت شكلات‌هاي مخصوص رژيمي و آدامس‌ هشدار داد كه سودجويان مواد مخدر بسيار پر سرعت‌تر از ما در ايران در حال سودجويي از راه آلوده كردن جوانان ما هستند. دكتر بهرام يگانه با هشدار نسبت به روند پرسرعت شيوع مصرف اعتياد آورهاي صنعتي و روانگردان‌ها در كشور گفت: متاسفانه طبق ارزيابي‌ها از 2500 نوع اكستازي كه در دنيا به اشكال مختلف وجود دارد، 1800 نوع آن معادل 72% از مجموع انواع شناسايي شده از اين روانگردان‌ها در ايران وجود دارد و مصرف مي‌شود كه اين موضوع هم جاي تعجب دارد و هم تاسف. وي افزود: داروي اعتيادآور محرك «شيشه» نيز داراي چهار نوع مختلف در دنياست كه با كمال تاسف هر چهار نوع آن نيز در ايرن وجود دارد. منبع: ايسنا مطالعه كتاب «گناهان كبيره» به جاي 74 ضربه شلاق دو جوان حامل مشروبات الكلي در شيراز محكوم به فراگيري و گرفتن حداقل نمره 15 از كتاب «گناهان كبيره» شهيد دستغيب شدند. هر يك از متهمان درخصوص حمل نيم ليتر مشروبات الكلي به استناد مواد 10 و 702 قانون مجازات اسلامي به تحمل 74 ضربه شلاق محكوم شده بودند كه در ادامه رسيدگي به اتهام متهمان و به لحاظ عدم سابقه اين دو دادگاه مجازات صادره را معلق كرده و در قرار تعليق مجازات مقرر داشت محكومان ظرف شش ماه از شروع حكم تعليق نسبت به فراگيري مطالب كتاب گناهان كبيره نوشته شهيد آيت الله دستغيب اقدام كرده به نحوي كه بتوانند در امتحان كتبي نمره قبولي 15 بگيرند. اين گزارش همچنين حاكيست حكم قطعي صادر شده و اين مجازات جايگزين با مطالعه كتاب مربوطه به وسيله محكوم عليه اجرا شده و مجرمان هم از پس امتحان كتبي برآمده اند. منبع: جمهوري اسلامي فروش دختران انگليسي به ثروتمندان عرب پليس انگليس از رسوايي فروش دختران اين كشور به ثروتمندان عرب پرده برداشت. اسكاتلنديارد (پليس انگليس) از خريداري دختران باكره 12 تا 23 ساله انگليسي به قيمت‌هاي گزاف 50 هزار پوند توسط ثروتمندان عرب براي سوء استفاده جنسي خبر داد. پليس انگليس در اين زمينه از سه زن و يك مرد منچستري تصاويري در اختيار دارد كه در حال فروش شش دختر 14 تا 23 ساله در مقابل هتلي پنج ستاره در غرب لندن هستند. در اين تصاوير علاوه بر اين دختراني كم سن و سال تر هم ديده مي‌شود كه حتي به سن بلوغ نرسيده اند. پليس انگليس اعلام كرده است كه اين سوداگران انسان دفاتري نيز در نيوكاسل و ليورپول داشته اند! منبع: تابناك