اخبار فرهنگي ايران و جهان

By:

Jan 1, 1970

شيخ الازهر و قرضاوي بايد دست آيت‏الله سيستاني را ببوسند! اظهارات جمال الخاشقجي، نويسنده و تحليل‌گر سياسي عربستاني و دبير روزنامه اخبار العرب(روزنامه انگليسي‏زبان و از پرتيراژترين جرايد عربستان) مبني بر اينكه شيخ الازهر، مفتي عربستان و قرضاوي بايد دستان مرجع تقليد شيعيان را ببوسند، خشم وهابيان را برانگيخت. وي در مقاله‏اي كه اخيراً نوشته از مواضع وحدت‏گرايانه آيت‏الله سيستاني (از مراجع تقليد شيعيان) حمايت و تقدير كرد. خاشقجي در ادامه سئوالاتي را مطرح مي‏كند كه اگر آيت‏الله سيستاني فتواي قتل اهل‏سنت در عراق را صادر مي‏كرد چه اتفاقي مي‏افتاد؟ و آيا اين امكان براي شيعيان وجود ندارد كه اتومبيلي را در مقابل مسجد اهل‏سنت منفجر ساخته و تعدادي را به قتل برسانند؟ وي در پاسخ به اين سئوالات تاكيد مي‏كند: بي‏شك تنها كسي كه آرامش را نزد شيعيان به ارمغان آورده است مرجع تقليدشان است. وي در ادامه از شيخ الازهر، مفتي عربستان و قرضاوي مي‏خواهد به نجف اشرف سفر كرده و دستان آيت‏الله سيستاني را ببوسند. اين نويسنده عربستاني در بخش ديگري از مقاله خود به خبري مبني بر كانديدا بودن آيت‏الله سيستاني براي دريافت جايزه صلح نوبل اشاره كرده و مي‏افزايد: وي نقشي مهم و اساسي در اجراي انتخاباتي آزاد در عراق و مقابله با توطئه‏هاي دشمنان ايفا مي‏كند. وي مي‏افزايد: اين مرجع شيعه تلاش بسياري را براي پايان دادن به اختلافات بين شيعه و سني به كار مي‏گيرد تا جايي كه از شيعيان مي‏خواهد در برخورد با اهل‏سنت و سلفي‏ها منطق، عقل و صبر را به كار گيرند. منبع: تابناك رساله مرا چاپ نكنيد! آيت‏الله محمد تقي مصباح يزدي در بيان خاطرات جالبي از امتناع «مرحوم آيت‏الله العظمي بهجت» از مرجعيت با اينكه بيش از سي سال از اشتغال به تدريس خارج فقه و اصول ايشان مي‌گذشت فرمود: تا اينكه بعد از فوت مرحوم آيت‌الله سيد احمد خوانساري(ره) جلد اول و دوم كتاب «ذخيرة العباد»(جامع المسائل كنوني) را به قلم خود تصحيح و در اختيار خواص گذاشت. پيش از در گذشت آيت الله العظمي اراكي چون مطلع شد كه جامعه مدرسين نظر به معرفي ايشان دارند پيغام داد كه راضي نيستم اسمي از بنده برده شود. سرانجام وقتي جامعه مدرسين با انتشار اطلاعيه‌اي هفت نفر از جمله ايشان را به عنوان مرجع تقليد معرفي كرد و عده‌اي از علما از جمله آيت الله مشكيني و آيت الله جوادي آملي مرجعيت ايشان را اعلام كردند، مكرر از ايشان خواستند كه به چاپ رساله عمليه‏ رضايت دهد. اما ايشان فرمود: «فتاواي بنده را در اختيار كسي قرار ندهيد». از ايشان توضيح خواسته شد، فرمود: «صبر كنيد همه رساله خود را نشر دهند بعدها اگر كسي ماند و از ديگران تقليد نكرد و خواست از من تقليد كند آن وقت اين فتاوا را منتشر كنيد». چندين ماه پس از اين رخداد، رساله ايشان توسط بعضي از اهل لبنان به چاپ رسيد. وقتي هم كه رساله در ايران در تيراژ بالا چاپ شد باز هم از نوشتن نام خود بر روي جلد آن دريغ ورزيد. بعد از مرجعيت، منزل آيت‏الله بهجت هيچ تغييري نكرد و به دليل عدم فضاي كافي، ملاقات و پذيرايي از بازديدكنندگان در منزل امكان نداشت لذا در اعياد و ايام سوگواري، در مسجد فاطميه از ملاقات كنندگان پذيرايي مي‏شد. اصولاً قبول مرجعيت ايشان به نظر من يكي از كرامات ايشان است، يعني شرايط زندگي ايشان آن هم در سن هشتاد سالگي به هيچ وجه ايجاب نمي‌كرد كه زير بار چنين مسؤليتي برود و كساني كه با ايشان آشنايي داشتند هيچ وقت حدس نمي‏زدند كه امكان داشته باشد زماني ايشان حاضر بشود پرچم مرجعيت را به دوش بكشد و مسئوليتش را قبول كند. و بدون شك جز احساس يك وظيفه متعين چيزي باعث نشد كه ايشان اين مسئوليت را بپذيرد. منبع: ابنا محل دفن آيت الله بهجت به انتخاب خودشان! فرماندار قم گفت: حضرت آيت الله بهجت(ره) از قبل محل دفن خويش را مشخص و به فرزندانش اعلام كرده بود. وي در خصوص انتخاب محل دفن ايشان در مكاني جداي از مراجع تقليد، ‌اظهار داشت: آقازاده ايشان زماني كه براي شناسايي محل دفن آمدند گفت: آيت الله بهجت(ره) چندين بار اين مكان را نشان داد و مي‌خواست كه در اين محل دفن شود و محل دفن به انتخاب خود آن مرحوم بوده است. وي درباره خودروي حمل پيكر گفت: براساس برنامه‌ريزي‌هاي قبلي خودرو براي حمل پيكر، كاملاً سياه‌پوش بود و هرگز براي كسي تصور نمي‌شد كه چنين اتفاقي رخ دهد؛ زيرا مردم به دليل ارادتي كه به مرجعيت و روحانيت دارند پارچه‌هاي مشكي را به عنوان تبرك برداشتند و ماشين بدون پوشش ماند. منبع: رسا سرانه مطالعه كشور 18 و نيم دقيقه شد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: وضعيت مطالعه در كشور خوب بوده و در حال حاضر ميانگين سرانه مطالعه كشور به 18 و نيم دقيقه رسيده است. صفارهرندي افزود: تا چند سال پيش آمار درستي از سرانه مطالعه وجود نداشت و براساس نظرسنجي‌ها 10 دقيقه برآورد مي‌شد. وي همچنين ميزان سرانه فرهنگي كشور را مطلوب ارزيابي كرد و گفت: سرانه فرهنگي ايران نسبت به برخي كشورها پايين و نسبت به برخي ديگر، بالاست. وزير ارشاد افزود: سرانه فرهنگي را زماني مي‌توان اعلام كرد كه تمامي بودجه‌هاي فرهنگي هزينه شده در بخش‌هاي مختلف را محاسبه كنيم چرا كه سازمان تبليغات، صدا و سيما و ديگر بخش‌ها نيز كار فرهنگي انجام مي‌دهند. صفار هرندي تصريح كرد: به يك اعتبار سرانه فرهنگي كشور بد نيست اگر مجموع آنچه كه به نام عرصه فرهنگ و هنر توسط بخش‌هاي مختلف از دولت بودجه مي‌گيرند را محاسبه كنيم دوهزار ميليارد تومان است كه اگر به عنوان سرانه حساب شود رقم قابل توجهي است. منبع: مهر افزايش بي سابقه ميزان طلاق سازمان ثبت احوال در جديدترين آمار خود بيشترين طلاق‌هاي سال 1387 در تهران را مربوط به ازدواج‌هاي كمتر از يكسال دانست. وي گفت: در مقابل هر ازدواج در سال 1387، يك طلاق در استان تهران به ثبت رسيده است كه آمار خوش‌آيندي نيست. كارشناسان اجتماعي بروز پديده طلاق در سال‌هاي نخست ازدواج را از منظرهاي متفاوت مورد بررسي قرار مي‌دهند؛ نخست آن كه زوج‌هاي جوان به سطحي از آگاهي و بينش رسيده‌اند و قبل از بچه دار شدن و گرفتاري‌هاي ويژه آن به جدايي رضايت مي‌دهند كه اين مورد مثبتي است ولي اين پديده در عين حال نشان دهنده نبود سازگاري و خلأ تصميم گيري و مسئوليت پذيري زوج‌هاي جوان است كه ضرورت استفاده از مشاوره‌هاي خانوادگي و رواني را بيش از پيش آشكار مي‌كند. به گفته كارشناسان علوم اجتماعي يكي از دلايل عمده بروز طلاق در سال‌هاي نخست زندگي مشترك وجود تضادهاي فكري و فرهنگي بين زن و مرد و مداخله‌هاي مستقيم و غيرمستقيم نزديكان در زندگي آنهاست. آنها تغيير در نوع نگرش جامعه نسبت به مسايل اقتصادي و اجتماعي را يكي از دلايل سست شدن پايه‌هاي زندگي مشترك به ويژه در سال‌هاي نخست مي‌دانند و معتقدند كه ترويج تفكر مادي گرايانه و افزايش چشم و هم‌چشمي بين خانواده‌ها از جمله در تعيين مهريه‌هاي سنگين و جهيزيه‌هاي پرتجمل فشار مالي و رواني زيادي به خانواده‌ها وارد مي‌كند و سبب افزايش تنش و اختلاف از همان روزهاي آغازين زندگي زوج‌هاي جوان و والدين آنها مي‌شود. منبع: شبكه ايران خاطره‌اي از شهيد علم الهدي شهيد سيد حسين علم الهدي در خاطرات خود داستاني نقل مي‌كند كه به نظر شنيدني مي‌رسد. سال 53 بود كه حسين را دستگير كردند و به «بند نوجوانان» بردند. زنداني‌هاي اين بند نوجوانانى خلافكار بودند كه به جرم دزدى، دعوا و... به زندان افتاده بودند. وقتى حسين وارد اين بند شد بعضى زندانيان او را مسخره مى‏كردند و با طعنه به او مى‏گفتند: با كى دعوا كردى پسر؟ چى دزديدى‌!؟ و... اما تنها چند جلسه كافي بود تا حسين با صبر و حوصله چند نفر از آنها را نمازخوان كند! چند روز بعد مأموران زندان ناگهان متوجه شدند كه همان نوجوانان بزهكار و خلافكار به امامت حسين نماز جماعت مى‏خوانند و براي خودشان جلسه قرآن بر پا كرده‏اند. مأمورها هم ساكت ننشستند و گزارشي عليه او آماده كردند و... تا بالاخره حسين را از اين بند خارج كردند. تا سال‌ها بعد هم هر از گاهي يكى از آن نوجوانان خلافكار به سراغ او مي‌آمد و اعتراف مي‌كرد اين حسين بود كه ما را در زندان هدايت كرد. منبع: شيعه آنلاين افزايش مصرف دخانيات در ميان دختران مصرف دخانيات به خصوص در بين دختران به ويژه دختران دانشجو بيشتر شده و شيوع آن از 2 تا 3% گذشته و گاه تا 8% افزايش يافته است. دبير كل جمعيت مبارزه با دخانيات گفت: هر بار قليان كشيدن معادل استعمال 2 تا 4 پاكت سيگار است و مولكول‌هاي سمي تنباكوي قليان‌ها كه تحت هيچ نظارتي نيستند بعد از عبور از آب، سنگين‌تر و مخرب‌تر مي‌شوند. وي افزود: قليان به لحاظ توتون، تنباكو و نوع ماده دخاني تفاوت اساسي با توتون سيگار دارد، زيرا سيگارها با توجه به استانداردهاي اروپايي توليد مي‌شوند و حداقل نظارتي درباره نوع ماده دخاني آن وجود دارد اما تنباكو و توتون قليان‌ها به طور كلي در جهان سوم و كشورهاي غير صنعتي توليد مي‌شود و تحت هيچ نظارت و استانداردي نيست و به همين علت به شدت بي كيفيت هستند. وي ادامه داد: مسئله ديگر عبور اين مواد بي‌كيفيت و سمي دخاني از آب قليان است كه باعث مي‌شود مولكول‌هاي سمي اين مواد سنگين‌تر شوند و به همين علت اثر تخريبي آن بر سلول‌هاي تنفسي و ساير سلول‌هاي بدن بيشتر مي‌شود. علاوه بر آن پكي كه يك فرد به قليان مي‌زند بسيار عميق تر از پك سيگار است و هر بار مواد سمي بيشتري را وارد بدن مي‌كند. استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: مسئله ديگر كه خطر مصرف قليان را بيشتر از سيگار مي‌كند اين است كه استعمال سيگار حداكثر 5 تا دقيقه طول مي‌كشد اما مصرف يكبار قليان يك ساعت و گاهي تا 2 ساعت هم طول مي‌كشد و اگر با يك بار سيگار كشيدن1500 سي سي مواد شيميايي سمي وارد بدن شود با يك بار قليان كشيدن بين 500 تا هزار سي سي مواد شيميايي كه سنگين‌تر و مخرب‌تر هم هستند وارد بدن فرد مي‌شود كه معادل 40 تا 80 نخ سيگار است. اين فوق تخصص بيماري‌هاي ريه اضافه كرد: از همه بدتر اينكه مصرف سيگار در خانواده‌ها قبيح است و معمولاً به صورت فردي استعمال مي‌شود. هيچ گاه يك پدربزرگ سيگارش را به عروس يا نوه‌اش تعارف نمي‌كند اما متأسفانه شاهد اين هستيم كه با وجود خطر 80 برابري قليان نسبت به سيگار يك خانواده دور هم مي‌نشينند و قليان مي‌كشند و حتي پدر يا پدربزرگ، قليان را به كودك خردسالش هم مي‌دهند. وي گفت: مصرف قليان به صورت جمعي علاوه بر خطرات تخريبي مواد دخاني خطر انتقال بيماري‌هاي عفوني و ويروسي از جمله هپاتيت را هم در پي دارد. منبع: فارس افزايش مصرف ريتالين در بين جوانان يك آسيب شناس اجتماعي و متخصص علوم رفتاري گفت: مصرف قرص ريتالين در حالي همزمان با فصل امتحانات ميان دانشجويان و دانش آموزان گسترش يافته كه اين قرص خطرناكتر از مواد مخدر شيشه و كراك است. وي با بيان اين مطلب گفت: قرص ريتالين با نام شيميايي متيل فندايت براي اولين بار براي درمان افسردگي و خواب آلودگي در طول روز در آمريكا مورد استفاده قرار گرفت و سپس با توجه به آثار درماني آن براي درمان عدم تمركز حواس و بيش فعالي دركودكان مورد استفاده قرار گرفت. ريتالين دارويي شيميايي است كه براي درمان اختلال توجه در كودكان ساخته شده است و تنها با تجويز روان‌پزشكان قابل دستيابي است. تحريك پذيري، افسردگي، كاهش اشتها، بي‌خوابي، و گاهي كاهش رشد از جمله عوارض مصرف اين قرص است. اين آسيب شناس در ادامه افزود: متأسفانه در كشور ما براساس تبليغات غلط، دانش آموزان و دانشجويان براي بيدار ماندن در شب امتحان به جاي قهوه و يا چاي از آن استفاده كرده و حتي صاحبان برخي از مشاغل شبانه نيز اين كار را انجام مي‌دهند كه اين امر آثار سويي براي آنان به دنبال دارد. منبع: مهر الازهر هم بهائيت را ضاله دانست سرانجام پس از يك قرن سكوت درباره ماهيت مذهب خودساخته بهائيت، مركز مطالعات مذهبي مصر رسما اعلام كرد كه اين مذهب هيچ ارتباطي با اسلام و يا ساير اديان الهي ندارد و به صهيونيزم جهاني وابستگي كامل دارد. به گزارش القدس العربي، مركز مطالعاتي يادشده وابسته به الازهر بوده و تاكنون پژوهش‌هاي متعددي در اين خصوص انجام داده است. بر اساس اين گزارش شيخ محمد سيد الطنطاوي رئيس الازهر نيز اظهار داشت: پيروان اين دين خودساخته گمراه بوده و به هيچ ديني ايمان ندارند و در كشورهاي جهان به ويژه سرزمين‌هاي اسلامي و عربي منشا فساد، تخريب و رذالت هستند. سال گذشته گروهي از بهائيان مصر درخواست دريافت كارت شناسايي هويتي از دولت قاهره داشتند كه در آن دين آنها به رسميت شناخته شده و در كارت شناسايي قيد شود كه دولت مصر تنها با صدور كارت موافقت كرد و از ذكر مذهب در آن‌ ممانعت به عمل آورد. مركز بهائيان جهان در حيفاي اسرائيل بوده و قبله اعظم اين گروه خودساخته اورشليم است. منبع: تابناك افشاي ابعاد ديگري از جنايات منافقين عضو جداشده از گروهك منافقين در مصاحبه با خبرنگاران در بغداد گوشه اي از جنايت‌هاي اين گروهك در عراق را فاش كرد. بتول سلطاني 44 ساله اهل اصفهان كه توانسته است از مقر اشرف در شمال بغداد فرار كند گفت: 21 سال عضو گروهك منافقين بودم و به عضويت شوراي مركزي و فرماندهي شوراي رهبري آن نيز درآمدم اما به دليل سياست‌هاي غلط و غير انساني و رسوايي گروهك منافقين در ژانويه 2008 از مقر اشرف گريختم و به خارج از عراق رفتم. وي طلاق اجباري و جداكردن كودكان از مادرانشان را گوشه‌اي از فشارهاي رواني گروهك منافقين ضد اعضاي خود عنوان كرد و افزود: از سرنوشت ميعاد و ‌هاجر مرادي فرزندان 6 ماهه و 5 ساله‌ام كه 18 سال پيش از من جدا كرده اند خبري ندارم. بتول سلطاني در اين مصاحبه تاكيد كرد: آمادگي دارد در دستگاه قضايي عراق در باره همكاري گروهك منافقين در كشتار مردم عراق در انتفاضه سال 1991 ميلادي شهادت بدهد. وي با اشاره به اينكه رژيم صدام براي تقدير از اين همكاري پول كلاني به گروهك منافقين اهداء كرد، افزود: گروهك منافقين اين پول را براي راه اندازي شركت‌هايي در داخل و خارج عراق سرمايه گذاري كرد و از آن براي تامين منابع مالي فعاليتهايش استفاده مي‌كند. وي گفت: اين شركت‌ها در داخل عراق به نام افراد عراقي است اما سود آن به جيب اين سازمان تروريستي سرازير مي‌شود. منبع: واحد مركزي خبر حكايتي شنيدني از انتقاد پذيري امام(ره) حجت‌الاسلام دوست محمدي درسال 1367 مقاله اي درباره قسامه مي‌نويسد كه مخالف نظر امام در تحرير الوسيله بوده است. او مي‌گويد: بنده در اين مقاله فتواي حضرت امام در تحريرالوسيله درباره قسامه را رد كردم. چند روز بعد از نوشتن اين مقاله حجت‌الاسلام سيد مصطفي محقق داماد با بنده تماس گرفت و گفت: شما به چه جراتي اين مقاله را نوشته و ضمن رد فتواي امام به ايشان جسارت كرديد؟ من در پاسخ گفتم: بنده هيچ جسارتي نكرده ام و مطمئنم اگر امام مطلب مرا ببينند مشوق من خواهند شد. دوست محمدي مي‌افزايد: چندي بعد از اين ماجرا نسخه اي از اين مقاله را به حجت‌الاسلام رسولي محلاتي دادم تا به دست حضرت امام برساند. دو ماه پس از رسيدن مقاله به دست امام از دفتر ايشان با بنده تماس گرفتند و گفتند: امام با شما كار دارد. بعد از اينكه خدمت امام رسيدم ايشان با روي باز با بنده برخورد كرد و به اصطلاح مرا تحويل گرفت. امام به بنده فرمود: از مقالة شما بسيار ممنونم موقعي كه تحريرالوسيله را مي‌نوشتم فرصت اينكه تمامي ادله را بررسي كنم نداشتم ولي بعد از خواندن مطلب شما فتوايم را تغيير دادم. يعني فتواي اصلي براي شماست. بعد از اين ماجرا حضرت امام پاكتي به بنده داد و فرمود: تا قم اين پاكت را باز نكن. وقتي به قم رسيدم و پاكت را باز كردم ديدم داخل آن 50 هزار تومان پول و در صندوق عقب ماشين نيز بحارالانوار براي بنده گذاشته شده است. حجت‌الاسلام دوست محمدي ادامه مي‌دهد: سريعا با حجت‌الاسلام محقق داماد تماس گرفتم و ماجرا را تعريف كردم. چند سال بعد آيت الله شاهرودي جلسه اي با حضور برخي فضلا برگزار كرده بود بنده نيز در انتهاي جلسه نشسته بودم. آيت الله شاهرودي بنده را ديد و گفت: فتواي شما عين فتواي حضرت آيت الله خامنه‌اي مي‌باشد. منبع: جهان رهبر انقلاب و فلسفه دكتر غلامعلي حداد عادل مي‌گويد: دربارة آشنايي آيت‌الله خامنه‌اي با حوزة فلسفه- چه فلسفة غرب و چه فلسفة اسلامي- يك جمع‌بندي اجمالي از جايگاه فلسفه در ذهن ايشان دارم. ايشان برخلاف اين‌كه از حوزة مشهد برخاسته‌اند، نظر رايج در حوزة مشهد نسبت به فلسفة رسمي را ندارند. در حوزة مشهد- نگاهي كه به مكتب تفكيك موسوم شده- با فلسفه بر سر لطف نيستند؛ البته به درجات گوناگون. آيت الله خامنه‌اي هم به همان حوزه تعلق دارند و در آنجا نشو و نما كرده‌اند اما نظر منفي نسبت به فلسفة اسلامي پيدا نكرده‌اند؛ بلكه نظر مثبت دارند. ايشان در فلسفه به اعتباري فرزند فكري علامه‌ طباطبايي هستند، نه فرزند آقاشيخ مجتبي قزويني كه البته بسيار براي اين بزرگوار احترام قائل هستند. ايشان به من مي‌فرمود: ما در محضر آقاشيخ مجتبي دو درس مي‌خوانديم. ساعت اول ايشان فلسفه و منطق به ما درس مي‌داد؛ خيلي دقيق، درست و فني. ساعت بعد همان حرف‌ها را مطابق نظريه‌ مكتب تفكيك رد مي‌كرد. بنابراين آيت الله خامنه‌اي هر دو نگاه را در حوزة مشهد تجربه كرده است. ولي خطي كه ايشان دنبال كرده و نسبت به آن نظر دارد خط يا مشرب فلسفي علامه‌ طباطبايي و شهيد مطهري است. ايشان در سال 1360 كه مي‌خواستند رئيس‌جمهور شوند در تلويزيون راجع به خودشان صحبت كردند. ايشان آن‌جا به نحوي به استفاده از محضر علامه‌ طباطبايي اشاره مي‌كنند. اصولاً يكي از جهاتي كه ايشان با شهيد مطهري آن‌همه رفاقت، انس، همكاري و همفكري داشتند همين هم‌افقي و ديد مشترك نسبت به فلسفة اسلامي است. البته ايشان تاكنون اثر فلسفي‌اي ننوشته‌اند و درس فلسفه هم داير نكرده‌اند اما فلسفة اسلامي را خوب مي‌دانند. هنگامي كه ايشان رئيس‌جمهور بودند گاهي ما در حضور ايشان جلساتي داشتيم تا مشخص كنيم در كتاب‌هاي معارف اسلامي دانشگاه چه مطالبي بايد بيايد؟ و چگونه بايد اين كتاب‌ها را نوشت؟ بحثهاي كلي زياد بود. يك روز بحث به مسائل خاص، فني و دقيق فلسفه كشيده شد. اشخاصي كه آن‌جا بودند- برخي دانشگاهي و برخي حوزوي- كساني بودند كه در آن زمان مشغول به فلسفه بودند. ايشان اشتغالات ذهني بسيار داشتند اما به آن مباحثه‌ فلسفي وارد شدند و من ديدم كه كاملاً آمادگي ذهني دارند و با استدلال خوب و روشن ديدگاهشان را مطرح كردند. انگار كه هيچ كار ديگري غير از آموزش فلسفه ندارند! اين براي من خيلي تعجب‌آور بود و نشان مي‌داد كه ايشان فلسفه‌ اسلامي را خوب خوانده و فهميده‌اند و به آن اعتقاد دارند. از نشانه‌‌هاي ديگر اهميتي كه ايشان به فلسفه‌ اسلامي مي‌دهد تشويق طلاب نسبت به جدي گرفتن فلسفه و كلام اسلامي و نيز كمك به مؤسساتي است كه فلسفة اسلامي را آموزش مي‌‌دهند و يا در اين حوزه پژوهش مي‌‌كنند كه يكي از آن‌ها بنياد حكمت اسلامي صدراست كه با حمايت ايشان تأسيس و فعال شده است. ايشان ضمن آن‌كه توجه دارند كه در مواجهه با تمدن غرب صرفاً استناد به نقل كارساز نيست و بايد در اين ميدان چهر‌‌ه‌ عقلاني و استدلالي تمدن اسلامي به ميدان بيايد اعتقادشان به فلسفه‌ اسلامي صرفاً از باب احتجاج و رفع شبهه نيست و نگاه ابزاري به فلسفه و ترويج آن ندارند. منبع: جهان عكس العمل صدام پس از فتح خرمشهر دكتر محمدالمشاط آخرين سفير صدام در آمريكا اخيراً در گفتگويي در كانادا در مورد وضعيت صدام پس از فتح خرمشهر توسط رزمندگان اسلام نكاتي گفته است كه شنيدنش بدون هيچ مقدمه و نتيجه گيري گوياي همه چيز است: «وقتي خبر سقوط خرمشهر را به صدام مي‌دهند او دو دست خود را به لبه ميز گرفته و با حالتي كه نشان از سرافكندگي است شروع به فحاشي به فرماندهان عراقي و رزمندگان ايراني مي‌كند او مرتب لب‌هاي خود را با دندان فشار مي‌دهد با مشت بر ميز مي‌كوبد و مرتبا پاهاي خود را به لرزه درمي آورد. اين وضعيت بيش از 40 دقيقه طول مي‌كشد و سپس دفترش را به مقصد نامعلومي ترك مي‌كند هيچكس جرات نزديك شدن به او را ندارد حتي فرماندهان بسيار نزديكش مي‌ترسند به او نزديك شوند. صدام اين خشم را چند روز بعد در جلسه اهداي مدال به فرماندهان شكست خورده اش اين گونه نشان مي‌دهد: «من مردي در اين تالار بين شما نمي‌بينم برويد سبيل‌هاي خود را بتراشيد چهره‌هاي شما همانند زنان است» او بلافاصله تالار را ترك مي‌كند. و سپس دستور عقب نشيني از برخي مناطق اشغال شده ايران در جبهه‌هاي غربي را صادر مي‌كند. دكتر المشاط بازپس گيري خرمشهر توسط نيروهاي ايراني را سرافكندگي بزرگي براي ارتش بعثي صدام برمي شمرد و مي‌گويد : تصاوير اسيران برهنه عراقي در بندر خرمشهر براي صدام بسيار گران بود او چندبار اين موضوع را تكرار كرده بود. منبع: روزنامه جمهوري «دا» به چاپ شصت ‌و پنجم رسيد كتاب دا، مجموعه خاطرات زهراحسيني از مقاومت 34 روزه مردم خرمشهر در نخستين روزهاي جنگ تحميلي به دليل موضوع و پرداخت تاثيرگذار آن به قلم اعظم حسيني، توسط انتشارات سوره‌ مهر به چاپ شصت و پنجم رسيده است. زهرا حسيني، راوي كتاب دا نيز اين روزها، همراه جمعي از هنرمندان، فيلم‌سازان و نويسندگان به خرمشهر سفر كرده و ضمن بازديد از اين شهر، خاطراتش را بازگو مي‌كند. همچنين ماهنامه كيهان فرهنگي در تازه‌ترين شماره(270 و 271)، به بررسي كتاب دا پرداخته است. گفت‌وگو با زهرا حسيني راوي اين كتاب و سيد عبدالله سعادت، يكي از افرادي كه خاطراتش در كتاب نقل شده از جمله بخش‌هاي اين ماهنامه‌ است. به تازگي مسابقه كتاب‌خواني دا، با هدف آشنايي زنان با موضوع 8 سال دفاع‌مقدس بين بانوان پرستار كشور برگزار شده است. منبع: ايبنا تدريس گويش‌هاي محلي در دانشگاه دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي از مصوبه اين شورا درباره ايجاد دو واحد درسي زبان و گويش‌هاي محلي در دانشگاههاي كشور خبر داد. مخبر دزفولي در گفتگو با واحد مركزي خبر درپايان نشست هفته گذشته شوراي انقلاب فرهنگي هدف از اين مصوبه را تقويت وحدت و انسجام ملي وصيانت از اجزاي فرهنگ و تمدن ايراني اسلامي بيان كرد. وي افزود: اين دو واحد درسي به صورت اختياري و در دانشگاه‌هاي زير مجموعه وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت و نيز دانشگاه آزاد در استان‌هاي داراي زبان و گويش خاص ارائه مي‌شود. دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: بر اساس اين مصوبه تهيه متون درسي وتربيت مدرسان مورد نياز برعهده كميته فرهنگ و تمدن ايران و اسلام شوراي عالي انقلاب فرهنگي و تشخيص تعداد زبان‌ها و گويش‌هاي تحت شمول آن برعهده فرهنگستان زبان و ادب فارسي نهاده شده است. منبع: ايسنا بن لادن را آمريكا آزاد كرد! روزنامه خبر ترك چاپ تركيه در گزارشي تحت عنوان پاكستان بن لادن را دستگير ولي آمريكا او را آزاد كرد مي‌نويسد: آصف‌علي زرداري رئيس جمهور پاكستان در شرايطي كه با قدرت گرفتن طالبان روز به روز تحت فشار بيشتري قرار مي‌گيرد به مقابله با حكومت آمريكا برخواست و باحضور در كانال تلويزيوني ان‌بي‌دي آمريكا دست به افشاگري زد و گفت: پاكستان اسامه بن لادن را چند روز پس از حادثه 11 سپتامبر دستگير كرد و به ماموران امنيتي آمريكا تحويل داد اما پس از مدتي نظاميان آمريكايي اعلام كردند كه بن لادن را در منطقه تورابورا درافغانستان گم كرده‌اند. زرداري كه همسرش بي‌نظير بوتو سال گذشته قرباني يك سوء قصد شد گفت: ‌بوتو در سال 1989 هشدار لازم را درباره بن لادن به جرج بوش رئيس جمهور آمريكا داده بود. زرداري با بيان اينكه گمان نمي‌كند بن لادن هم اكنون زنده باشد افزود: دوستان نزديك من در سرويس اطلاعات آمريكا مي‌گويند كه 7 سال است كه از بن لادن كوچكترين خبر و اطلاعي ندارند. وي افزود: آمريكا با اعلام زنده بودن بن لادن در پي اجراي برنامه‌هاي طراحي شده خود است. منبع: فارس شركت اسراييلي پيمانكار راه آهن مكه! شركت پيمانكار ايجاد خط راه آهني كه قرار است مكه و مدينه را به هم متصل كند اسراييلي از آب درآمد. براساس گزارش گلف نيوز اين شركت اسراييلي به موضوع جنجالي جديد تبديل شده است و مقامات فلسطيني به سعودي‌ها فشار مي‌آورند كه قرار داد با شركت اسراييلي را لغو كند. فلسطيني‌ها معتقدند در حالي كه اسراييل به اشغال و فشار به فلسطيني‌ها ادامه مي‌دهد نبايد راه آهن مكه ـ مدينه به صهيونيست‌ها سپرده شود. شركت آلستوم كه مسئول اين پروژه شده است بخشي از يك كنسرسيوم است. شركت آلستوم اكنون در حال ساختن يك خط راه آهن در بيت المقدس است كه قصد دارد به بيت المقدس شرقي و شهرك‌هاي صهيونيستي در ساحل شرقي اشغال شده امتداد يابد. منبع: تابناك نوه مبارك در بيمارستان رژيم صهيونيستي! يك پايگاه اينترنتي فاش كرد، نوه رئيس جمهور مصر كه چندي پيش در گذشت، در يكي از بيمارستان‌هاي رژيم صهيونيستي تحت درمان بوده است. به گزارش پايگاه اينترنتي العرب، برخي خانواده‌هاي فلسطيني كه فرزندان خود را در بخش اطفال بيمارستان اشنايدر در بيتح تكفا بستري كرده بودند، تحركات غير طبيعي دستگاههاي امنيتي و عناصر اطلاعاتي مصري و اسرائيلي را مشاهده كرده‌اند اما وقتي از بيمارستان جوياي علت اين تحركات شدند، پاسخي دريافت نكرده‌اند. بنابر اين گزارش، يكي از شاهدان گفت: يكي از بستگانم در اين بيمارستان بستري بود وقتي به ملاقاتش رفتم شخصيت برجسته‌اي را در بخش اطفال ديدم ابتدا خيال كردم كه شايد فرزند يكي از شخصيت‌هاي ديپلماتيك و وزراي اسرائيلي در اين بخش بستري شده باشد اما وقتي تابوت كوچكي را كه روي آن را با پرچم مصري پوشانده بودند، مشاهده كردم اطمينان يافتم كه فرزند يكي از شخصيت‌هاي برجسته مصري است و پس از آنكه خبر درگذشت نوه رئيس جمهور مصر منتشر شد يقين كردم كه آن كودك نوه حسني مبارك بوده است. جزئيات اين خبر نشان مي‌دهد كه رژيم صهيونيستي از انتشار خبر انتقال محمد علاء مبارك نوه حسني مبارك به بيمارستان اشنايدر جلوگيري كرده و پس از فوت كودك او را به پاريس و از آنجا نيز به قاهره انتقال داده‌اند تا به اين ترتيب خبر بستري شدن او در بيمارستان رژيم صهيونيستي را كتمان كنند. منبع: فارس همايشي براي اهانت به اسلام در آتن «آنا كارامنو» نماينده پيشين پارلمان اتحاديه اروپا، اسلام را ديني مخالف علم و آزادي قلمداد كرد. وي در همايش دو روزه «حجاب، هنر و زندگي مسالمت آميز» در آتن كه با حمايت اتحاديه اروپا و برخي سازمان‌هاي غير دولتي يونان برپا شده بود با اشاره به حضور گسترده مسلمانان در اروپا افزود : با افزايش روزانه پيروان اسلام در اروپا جوامع اروپايي در حال استحاله فرهنگي هستند و اين يك خطر جدي براي اروپاست كه بايستي براي آن چاره اي انديشيد. وي كه دين اسلام را تعصب گرا خواند گفت: بايد براي مدرنيزه شدن جهان اسلام به شيوه كمال آتاتورك عمل كرد درغير اين‌صورت ساختار و بافت مذهبي و اجتماعي اروپا به مخاطره مي‌افتد. «شيرين يوسفيان» عضو فرقه ضاله بهاييت نيز در اين همايش درباره تاريخچه حجاب گفت: براي رهايي از اين قيد و بندها دختران و زنان بايستي وارد عمل شوند و منتظر كمك و دست غيب براي نجات نباشند. «آنان استمو» همسر رييس انجمن مسلمانان يونان نيزكه در اين همايش به وي اجازه سخن گفتن رسمي در دفاع از حجاب داده نشد پس از برخورد غيرمنطقي مسئولان برگزاري همايش خطاب به آنان گفت : شما كه از دمكراسي سخن مي‌گوييد به من و يوناني‌هاي نظيرمن كه اسلام آورده اند حتي اجازه داشتن گورستان اختصاصي مسلمانان را نمي‌دهيد و اين در حالي است كه شما در تمام كشورهاي اسلامي هم قبرستان و هم كليسا داريد. وي افزود : انجمن مسلمانان يونان نماينده مسلمانان مقيم و يونانيان مسلمان اين كشور است اما شما حتي به يكي از آنان اجازه سخن گفتن نمي‌دهيد و مدعي هستيد كه اسلام دين گفتگو نيست قضاوت در اين زمينه با وجدان‌هاي بيدار است. آنان استمو تصريح كرد : اگردمكراسي غرب و مسيحيت اين است مطمئنا اسلام با آن مخالف است زيرا اسلام دين صلح و گفتگو است و معتقد به احترام به ديدگاه‌هاي مخالف مي‌باشد بنابراين اصل دمكراسي فقط در دين اسلام نهفته است. خانم استمو اضافه كرد: من تا چندي پيش كه مسيحي بودم اروپايي پيشرفته محسوب مي‌شدم ولي اكنون كه اسلام آوردم و حجاب اسلامي را برگزيدم واپس‌گرا تلقي مي‌شوم آيا به نظر شما لباس براي انسان اعتبار مي‌آورد يا شعور و انديشه؟! من همان انسان مسيحي چند سال قبل هستم كه با ايمان به اسلام بر اطلاعات خود افزوده‌ام. منبع: روزنامه جمهوري