سومين نشست ساليا نه مديران

By:

Jan 1, 1970

اشاره نوزده‌دي سومين نشست سالانه مديران گروه‌هاي معارف دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي در سالن ورزش واحد ساوه برگزار گرديد. معلوم بود زحمت بسياري كشيده شده تا فضاي نشست آماده شود. سالن از روح فتوت و علم آكنده بود. بالاي جايگاه در بين كاشي كاري‌ها اين بيت معروف فردوسي به چشم مي‌خورد: زنيرو بود مرد را راستي ز سستي كژي زايد و كاستي دور تا دور سالن ورزش در قسمت بالا نيز ابيات و عبارات گوناگون نوشته شده: خدايا به ما قوت جان ده تني زنده از روح ايمان ده امير حق پرستان علي است يل بي هماورد ميدان علي است بين كاشي كاري‌ها اسماء خداوند نيز نوشته شده است: يا منان، يا قادر، يا رحيم. سالن را به چهار بخش تقسيم كرده‌اند قسمت جلو، جايگاه است. بخشي براي نماز فرش شده و بخش ديگري به محصولات نشر معارف و واحد آموزش عالي معاونت و بخشي هم براي پذيرايي اختصاص يافته است. جايگاه با گل‌هاي طبيعي مريم تزئين شده به گونه‌اي كه عطر آنها فضا را تلطيف كرده است. پشت جايگاه: عكس بزرگي از امام در حال سخنراني تاريخي‌شان و صحنه‌اي از قيام 19 دي و در دو طرف عكس امام گلدسته‌ها و گنبد حضرت معصومه و مسجد اعظم و سمت چپ جايگاه تابلو زيبايي از كعبه و طواف كنندگانش به چشم مي‌خورد. آغاز اجلاس فضاي صميمي و خوبي سالن را در خود گرفته بود. پس از قرائت آياتي از قرآن توسط يكي از دانشجويان، حجت‌الاسلام امراللهي مدير محترم امور گروه‌ها و مجري برنامه، محورهاي اصلي نشست را به شرح ذيل اعلام نمود: 1. عناوين و سرفصل‌هاي جديد دروس معارف اسلامي(بررسي موانع و مشكلات پيش رو). 2. ارزيابي ‌متون جديد تهيه شده براي اين عناوين. 3.‌ ترسيم افقي روشن‌تر براي ارتقاي گروه‌هاي معارف با توجه به وجود دولت عدالت محور‌. آنگاه جناب آقاي دكتر حيدري رئيس واحد ساوه و استاد معارف به حضار خير مقدم گفت سپس حجت‌الاسلام حسيني پيام رياست محترم دانشگاه آزاد اسلامي را قرائت نمود. در ادامه حجت‌الاسلام يعقوبي امام جمعه محترم ساوه سخنراني نمود. وي با استناد به آيه كريمه «فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوه و اتبعوا الشهوات» و نيز فرازي از دعاي 25 صحيفه سجاديه گفت كار اصلي اساتيد معارف شناسايي و مبارزه با آفت‌هاي مطرح شده در اين آيه است. سپس آقاي امراللهي گزارشي اجمالي از وضعيت اساتيد معارف دانشگاه آزاد اسلامي ارائه نمود. وي گفت: در نيمسال اول سال تحصيلي جاري از مجموع 150 واحد و مركز،‌ 118 واحد برنامه درسي خود را ارائه كرده‌اند. از مجموع 2053 استاد، 423 نفر مجوز نداشته‌اند؛ 196 استاد علي‌رغم داشتن مجوز، در غير گرايش خود تدريس نموده‌اند و 1434 استاد مجوز داشته‌اند، بنابراين بيش از 70% داراي مجوز، 20% فاقد مجوز و 10% غيرگرايش بوده‌اند. اين آمار اميدواركننده است جمع كل واحدهاي ارائه شده در نيمسال اول 18016 واحد بوده كه تعداد 4373 واحد به صورت غيرمجاز ارائه شده است. در ادامه، دكتر كلانتري،‌ معاون محترم امور اساتيد به ايراد سخناني پرداخت. وي گفت: آيات وحي با اقرء آغاز مي‌شود كه خود پيام‌هايي در بردارد. عصر خاتميت، عصر علم و دانش و معرفت است و معجزه پيامبر اين عصر، كتاب است. پيامبر آخرالزمان به دنبال اين نيست كه با معجزات مات‌كننده مانند عصا و احياي ميت و شفاي مريض اعجاب‌برانگيز باشد بلكه معجزه او كتاب است كتابي كه تا پايان عمر دنيا با انسان سخن مي‌گويد و راه را نشان مي‌دهد. پنج آيه سوره علق پيرامون خواندن و فهم و علم و دانش است مقصود از «اقرء باسم ربك» خواندني است كه به نام خدا و براي خدا باشد نه خواندني كه بخواهد انسان را به بيراهه برده از خدا دور كند و براي او بت بسازد و حجاب شود گر چه علم توحيد باشد. چه زيباست كه نوزده آيه به اين صورت در آخرش امر به سجده در پيشگاه خدا است، يعني مسير دانش و علم نهايتاً بايد به سجده منتهي شود:«انّما يخشي الله من عباده العلماء» فقط عالمان واقعي از خدا خشيت دارند و علم واقعي است كه نهايتاً منجر به شناخت واقعي مي‌گردد. و اين عالم خاشع مي‌شود و در هستي چيزي نمي‌بيند كه بخواهد در مقابلش كرنش كند. شايد امروز كه ديگر عصر علم و پيشرفت است اين آيات براي من و شما بيشتر ملموس شده باشد. روزانه هزاران صفحه دانش جديد وارد سايت‌هاي اينترنتي مي‌شود و هر روز شتابش بيشتر مي‌گردد به طوري كه هيچ‌كس نمي‌تواند به اين شتاب برسد. هيچ دانشمندي نمي‌تواند به علوم مورد تخصصش احاطه كلي پيدا كند؛ امروز پيشرفته‌ترين كشورها دارند به اين نتيجه مي‌رسند كه بشر بايد برگردد و به خدا سجده كند. پيشرفته‌ترين كشورها دارند به اين نتيجه مي‌رسند كه علم منهاي خدا هيچ دردي را درمان نمي‌كند؛ لذا دانشمندان جهان با صراحت اعلام مي‌كنند كه قرن 21 قرن بازگشت به خدا و دين و معنويت است و اين موج بازگشت، نشانگر صحت همان مطلبي است كه در سوره علق بيان شد. اميد است ما نيز كه بخشي از قافله علمي جمهوري اسلامي هستيم بتوانيم در همين مسير گام برداريم به ويژه كه كارمان مستقيماً به مباحث ديني و اسلامي برمي‌گردد. مسئوليت خود را با جريانات گذشته مقايسه كنيم؛ مشابه همين روزها كاروان امام حسين(ع) از مكه به سمت كربلا حركت مي‌كند. بين راه خيلي مسائل پيش آمد كه اينها را برگرداند. ما خود را با آن كاروان تشبيه كنيم. كار ما صرفاً بحث تدريس نيست و موقعيت شغلي و صرفاً‌ استخدام و حقوق و... ؛ بلكه واقعاً مسئوليت بسيار فراتر از اين بحث‌هاست. وظيفه ما اين است كه با اسلام آشنا كنيم. ‌ دكتر كلانتري در ادامه، در مورد جلسه كاري اين نشست گفت:‌ عملياتي شدن سرفصل‌ها و عناوين جديد، از مهرماه شروع شد. اگر بخواهيم اين طرح به مقصد برسد تلاش بيشتري بايد صورت پذيرد. دائماً مي‌گويند عناوين به 16 عنوان رسيده اما بودجه، فضا و امكانات افزايش نيافته‌اند ولي دارند با همه وجود كار مي‌كنند. شما بايد بگرديد استاد جديد و توانا پيدا كنيد براي اينكه اين جريان پيش از آن كه بار آموزشي داشته باشد بار فرهنگي و اعتقادي و تبليغي‌اش مدنظر است. به تعبير ديگر بخش تأثيرگذاري و ايجاد تحول در فضاي ذهن و زندگي دانشجويان مدنظر است و اين كار، كار بسيار سختي است اگر صحبتي مي‌شود در راستاي همين تفكر و نگاه است. آفت‌هاي بسياري پيدا مي‌شود بايد مواظب باشيم در گردونه‌ها سقوط نكنيم. صدها عامل پيش مي‌آيد تا استاد را منحرف كند. بايد مواظب آفت‌ها باشيم كه از مقصد اصلي باز نمانيم. وي بحث خود را به دو قسمت تقسيم كرده و گفت: بخش اول اينكه انتظاري كه از مدير و اساتيد مي‌رود بايد دائماً يادآوري ‌شود. هويت گروه به اعضاي علمي است. بعد از سال‌ها، گروه‌ها به وضعيت مناسب نرسيده‌اند. در دانشگاه آزاد،‌ برخي از دانشگاه‌ها حتي يك عضو هيأت علمي هم ندارند. البته بسياري از آنها فقط يك عضو دارند. برخي نيز تلاش كرده‌اند و شايد از دولتي‌ها هم جلوتر باشند. اگر گروه شكل نگرفته باشد و تعداد هيأت علمي كم باشد به صورت جدي از مسئوليت باز مي‌مانيم. زيرا ابزار حركت را نداريم. لذا يكي از وظايف اصلي مدير، تلاش در مسير اين هدف است. برخي مراكز مشكل دارند و فقط استاد دكتري به كار مي‌گيرند برخي هم اين شرط را ندارند. متأسفانه ما در همگي عقب هستيم. دكتر كلانتري در دومين بخش سخنراني خويش افزود: از نكات عمومي كه بايد دائماً گفته شود سروسامان دادن به گروه معارف است. گروهي كه قرار است صد واحد درسي ارائه كند در يك كيف دستي استاد كه در دانشگاه مي‌چرخد خلاصه شده است. با اين سرعت پيشرفت علم، نمي‌شود در يك فضاي محدود و بدون امكانات، كار علمي كرد. ممكن است كسي خودش كار كند اما كارجدي صورت نمي‌گيرد بايد سر و سامان دهند و مي‌شود. بسياري از رؤساي دانشگاه‌ها به اين كار معتقدند و مشتاق كمك مي‌باشند. ما بايد حركت كنيم تا آنها مطمئن شوند و كمك كنند. مسئله بسيار مهم اين است كه برخي اوقات، تلقي اين است كه معاونت، اقتدار دارد و لازم نيست مدير نظارت كند. اين تلقي اشتباه است. متأسفانه در رفتارها هم ديده مي‌شود كه مدير گروه براي استاد تدريس گذاشته ولي كلاس‌ها ضعيف بوده اما رودربايستي دارد يا خداي نكرده مسايل ديگري هست كه نمي‌تواند تدريس او را حذف نمايد. وظيفه شرعي و الهي و قانوني اين است كه روي عملكرد تمامشان نظارت داشته باشيد چه معاونت در جريان باشد چه نباشد. برخي اساتيد زحمت مطالعه را به خودشان نمي‌دهند آيا مدير، مسئول نيست؟! فرضاً نظارت و ارزيابي هم به دانشگاه نيايد آيا بايد يك استاد ضعيف سال‌ها بيايد و درس بدهد؟! ديده شده استادي درس اخلاق مي‌دهد اما خودش بدخلقي كرده. اگر ده كتاب هم به زور در مغز دانشجو كند او بدخلق مي‌‌شود. اگر همه معراج‌السعاده را در هارد مغز او بياوريد رفتار استاد است كه دانشجو را متأثر مي‌كند. اينها را مدير بايد اقدام كند حتي مجوز داشتن هم دليل ادامه‌ تدريس برخي اساتيد نمي‌شود. مجوز مي‌گويد او به لحاظ علمي توانايي داشته نه از نظر اخلاق. استاد تا آخر عمرش كه تضمين نشده! ممكن است در گذرزمان عوض شود يا سوادش كم شود و به روز نباشد. پس يك نظارت مستمر لازم است. به هرحال موارد نادري از ناهنجاري‌ها زحمت چندين هزار نفر خالص را زير سؤال مي‌برد. يقيناً از وظايف مدير است كه به كم وقت گذاشتن، بي‌توجهي به حضور و غياب و كلاس را ضعيف برگزار كردن برخي اساتيد رسيدگي كند. جداً اگر مدير گروه نسبت به اينها كوتاهي كند خودش روز قيامت مسئول است. يكي از دانشگاه‌هاي تهران از جناب آقاي دكتر ولايتي خواستند تدريس تمدن اسلامي را خودشان بر عهده بگيرند و اين كار شد. برخي شخصيت‌ها را به دانشگاه كشاندند. شما هم اين كار را انجام دهيد مثلاً عرفان عملي را بايد داشته باشيم. عرفان اهل بيت را بايد مطرح كنيم و الا عقب مي‌افتيم اما بايد بگرديم استاد مناسب پيدا كنيم. دكتر كلانتري در مورد نقاط ضعف و قوت متون و عناوين جديد، گفت: طراحي و تدوين و تصويب نهايي اينها در فضايي خاص صورت گرفته، يك فضاي كاملاً انتزاعي و برنامه‌ريزي شده. در اين فضا نمي‌توان همه واقعيت‌ها را ديد. آنگاه كه اينها به دانشگاه برود و باز خورد را بگيريم معلوم مي‌شود نقاط ضعف و قوت كجاست و اينكه كدام به درد دانشگاه مي‌خورد و كدام نمي‌خورد. تقاضا اين است كه در اين بخش كمك كنيد. و گرنه زماني بيدار مي‌شويم كه دير شده و ديگران ما را به چالش مي‌كشند. اساتيد را دعوت كنيد و نقد و بررسي كنيد. ما هم به سهم خود كار مي‌كنيم. انتقادات را به صورت مكتوب ارسال كنيد. وي در مورد جايگزين كردن برخي متن‌ها به جاي متن‌هاي جديد منتشر شده اظهار داشت: در مورد دانشگاه‌هاي داراي پنج عضو هيأت علمي به بالا، قرار شد اگر بخواهند در مورد دروس، كتابي را جايگزين كنند مدير گروه بررسي كند، بقيه هم نظر بدهند براي يك ترم هم تدريس شود و نهايتاً نتيجه را به مركز تدوين بفرستند اما بقيه گروه‌ها،‌ درخواست‌ها را براي متن جايگزين بفرستند و نبايد خودشان جايگزيني را بدون نظر مركز انجام دهند. زيرا ناهماهنگي‌هايي پيش مي‌آيد كه در برخي موارد رئيس دانشگاه شاكي بوده اين كارها اصل كار را زير سؤال مي‌برد. اين جور ناهماهنگي‌ها در فضاي آموزشي قابل قبول نيست. متن‌هاي منتشر شده،‌ ناهماهنگي‌ها را از بين مي‌برد. نكته ديگر اينكه مديران كمك كنند نقاط ضعف و قوت كتاب‌ها را بدست آورند. ما مدعي نيستيم كه كتاب‌ها كاملند. اين كتاب‌ها به چهار صورت ارزيابي مي‌شود: 1. توسط صاحبنظران همان رشته با نظر تفصيلي؛ 2. توسط دانشجويان به صورت مكتوب (فرم‌هايي نيز توزيع شده است)؛ 3. توسط مدرسين دروس معارف؛ 4.‌ توسط اساتيد غيرمعارف مثلاً‌ استاد رياضي كه علاقمند به اسلام و دروس معارف است. دكتر كلانتري در مورد آموزش ضمن خدمت گفت: مركز آموزش عالي در معاونت تأسيس شده است و برگزاري كارگاه‌هاي روشي و محتوايي را به عهده دارد: با توجه به فضاي جديد، بحث آموزش جدّي است تقاضا اين است كه اين كارگاه‌ها را جدي بگيريد. غير از كارگاه‌هاي مركز، خود دانشگاه‌ها نيز نشست‌هاي علمي درون دانشگاهي تشكيل دهند ما هم همكاري مي‌كنيم. كار ديگر اينكه در ترم آينده و تابستان، نشست‌هاي سراسري اساتيد را برگزار خواهيم كرد. ده نشست در ده منطقه با برنامه‌ريزي دقيق مشخص شده است. بسياري از اساتيد گله دارند كه چرا به آنها بها داده نمي‌شود. مسائل بايد به آنها منتقل شود. تقاضا اين است كه همه دوستان به تناسب منطقه خود كمك كنند نشست‌ها برگزار شود. اين نشست‌ها نقش كارگاه را ايفا مي‌كنند. معاون امور اساتيد در مورد دوره‌هاي دكتراي مدرسي گفت: تابستان امسال برنامه‌ دكتراي مدرسي در 5 گرايش به تصويب شوراي گسترش رسيد. اين گام بزرگي است دانشگاه‌هاي متولي آن عبارتند از: مؤسسه باقرالعلوم قم، مؤسسه آموزشي پژوهشي امام‌خميني(ره)، دانشكده علوم حديث قم، ‌دانشگاه امام صادق(ع) تهران، دانشگاه رضوي مشهد و مدرسه عالي شهيد مطهري و فردوسي مشهد هم دارد برنامه‌ريزي مي‌كند و شيراز نيز ممكن است داشته باشد. تلاش فراواني شده تا بسياري از دانشگاه‌ها وارد اين قضيه شوند. اكنون رقم هيأت علمي معارف بيش از 500 نفر است كه 50 نفر استاديار و دانشيارند و بقيه مربي‌اند. تقاضا مي‌كردند كه ادامه تحصيل دهند و يقيناً تأثيرگذارست. برخي از اين مراكز شروع به ثبت‌نام كرده‌اند. شما اساتيد را ترغيب كنيد. اين يك حركت خوب براي ارتقاء علمي است. البته ما داريم كاري را پيگيري مي‌كنيم و به اين جمع‌بندي رسيده‌ايم كه بايستي دانشگاه تربيت مدرس معارف تأسيس شود. در اين صورت ميدان براي تأمين استاد معارف باز مي‌شود. دكتر كلانتري در مورد نشريات علمي پژوهشي گفت: صرفاً نيت اين است كه اساتيد معارف مقاله بنويسند و امتياز بگيرند. دكتر كلانتري به تغيير و تحول در نهاد اشاره كرده و گفت: جناب آقاي قمي با همه وجود كمك كردند و به اهميت دروس معارف ايمان داشتند و از هيچ كمكي دريغ نكردند حالا هم در مسئوليت جديدشان پشتوانه قوي براي گروه‌هاي معارف خواهند بود. چكيده سخنراني نماينده شهرستان ساوه در مجلس شوراي اسلامي آنچه در ذهن دانشجو نسبت به استاد تداعي مي‌شود واژه‌ها و الفاظ نيست بلكه رفتار اوست. استاد معارف با رفتارش انقلاب ايجاد مي‌كند. من خودم مدت زيادي استاد معارف بوده‌ام و هنوز دانشجويان آن زمان با من در تماسند و مثلاً در مورد ازدواج و شغلشان از من نظرخواهي مي‌كنند. اين ارتباط معنايش اين است كه دروس معارف تأثيرگذار بوده است. ‌مجلس، مركز تصميم‌گيري كشور است. نمايندگان هر قدر مشاوران خوب و امين داشته باشند مي‌توانند تصميم درست‌تري بگيرند. اگر نگاه مجلس به سمتي باشد كه از مشاوران امين استفاده كند قوانين مي‌تواند مشكلات را حل كند و گرنه فرقي ندارد. مژده‌اي كه مي‌دهم اين است كه سطح علمي نمايندگان مجلس هفتم نسبت به دوره‌هاي پيش بالا آمده و نمايندگان غالباً كساني هستند كه شاغل بوده و تجربه دارند. اين دو مطلب باعث شده مسير، مسير مثبتي باشد و اميد است رضايت‌مندي مردم كه باعث بقاي نظام است را به دنبال داشته باشد. اما شما مديران و اساتيد معارف تلاش كنيد با مجلس ارتباط داشته باشيد و ديدگاه‌هاي خود را ارسال نماييد. مجلس ديدگاه‌ها را در اختيار همه نمايندگان مي‌گذارد. جهان به سوي جهاني شدن ديانت،‌ سياست و اقتصاد پيش مي‌رود و اجتناب ناپذير است بايد رقابت را بپذيريم. در مورد جهاني شدن سياست،‌آمريكا شايستگي‌اش را ندارد. و روز به روز به طرف زوال پيش مي‌رود. در مورد جهاني شدن ديانت،‌ ما طلايه دار هستيم لذا بايد رفتارمان متناسب با آن باشد. مجلس نگاهش به دولت نزديك شده است. به نظر من آقاي دكتر احمدي‌نژاد پاكترين‌، سالمترين و با سوادترين‌ها را براي كابينه برگزيده كه با عشق، تلاش مي‌كنند و دولت انصافاً دولت مباركي است ما حمايت مي‌كنيم. روابط تلطيف شده و ثمراتش را خواهيم ديد. بعد از سخنان نماينده مردم ساوه جلسه كاري شروع شد و معاون محترم آموزشى دانشگاه آزاد اسلامى و مشاور محترم رييس دانشگاه آزاد اسلامى، مسئولين محترم‏سازمان مركزى به پاسخگويى سؤالات و مشكلات مطرح شده از سوى مديران محترم گروه‏ها پرداختند كه محورهاى‏اساسى اين سؤالات و مشكلات را مى‏توان به صورت زير دسته بندى نمود: 1. جذب هيأت علمى براى گروه‏هاى معارف اسلامى با مدرك كارشناسى ارشد با توجه به عدم يا كمبود نيروهاى كارآمد وشايسته با مدرك دكترى جهت جذب در اين گروه. 2. مشكل‏ساز شدن بخشنامه سازمان مركزى و معاونت آموزشى دانشگاه در خصوص اجراى سرفصل‏هاى جديددروس معارف اسلامى براى دانشجويان ورودى سال 84 به بعد و اجراى مصوبات سابق در خصوص اين دروس براى‏دانشجويان قديم با توجه به حجم بسيار بالاى واحدهاى درس معارف در دانشگاه‏ها، كمبود فضا و امكانات فيزيكى براى ‏ارائه هر دو عنوان و... 3. عدم وجود بخشنامه روشن و شفاف در مورد تطبيق واحدهاى دروس معارف اسلامى با عناوين قديم بر عناوين جديد درمورد دانشجويانى كه مثلاً از دوره‏هاى كاردانى وارد كارشناسى مى‏شوند و در دوره كارشناسى، دانشجوى جديد به حساب ‏مى‏آيند. 4. تفاوت حقوق اساتيد با مرتبه مربى نسبت به اساتيد با مرتبه استاديارى. 5. عدم لحاظ سوابق تدريس اساتيد حق‌التدريس در روند استخدام و جذب آنها به عنوان هيأت علمى و در نتيجه پيدا شدن ‏مشكل سنى براى اين دسته از متقاضيان استخدام. 6. تفاوت ضريب پرداخت حق‏التدريس مدرسان دروس معارف اسلامى (ضريب 16) نسبت به مدرسين دروس تخصصى(ضريب 20). 7. عدم اهتمام سازمان مركزى به ارتقا و تعالى اساتيد هيأت علمى گروه معارف از طريق بورس كردن آنها براى دوره‏هاى‏دكترى. 8. مشكل افزايش سقف نفرات كلاس‏هاى دروس معارف در بعضى از واحدهاى دانشگاهى با عنايت به اينكه ماهيت دروس ‏معارف صرفِ آموزش نيست بلكه جنبه‏هاى تربيتى و تأثيرگذارى از محورهاى عمده در اهداف اين دروس در نظر گرفته‏ شده است. 9. با توجه به كيفيت بالاى كارگاه‏هاى برگزار شده از سوى معاونت امور اساتيد كه با رويكرد معارفى به روش تدريس و تحقيق و ارزشيابى تحصيلى مى‏پردازد ولى سازمان مركزى بهاى چندانى به گواهينامه‏هاى آن نداده و امتيازى براى آنها قائل ‏نمى‏شود. لازم به ذكر است مسئولين دانشگاه آزاد اسلامى حاضر در جلسه به تعدادى از سؤالات پاسخ دادند ولى با توجه به‏ حجم بالاى سؤالات و كمبود وقت قرار شد همچون نشست‏هاى قبلى مجموعه‏ سؤالات دسته‏بندى شده و براى مسئولين سازمان مركزى ارسال گردد تا ضمن پاسخ كتبى به سؤالات، جوابيه آنها در نشريه معارف چاپ و به اطلاع همگان‏ برسد. يكى از برنامه‏هاى بعد از ظهر نشست مديران گروه، سخنرانى و صحبت مديران گروه‏هاى معارف اسلامى بود كه با توجه به‏يك روزه بودن نشست و كمبود وقت، از هر منطقه يك نفر از مديران گروه به ايراد سخن پرداختند كه اهمّ محورهاى سخنان آنها به شرح زير است. 1. در نظر گرفتن پست هيأت علمى براى گروه معارف در هر واحد دانشگاهى. 2. تعيين و تصويب چارت تشكيلاتى گروه‏هاى معارف اسلامى و در نظر گرفتن كارشناسان لازم براى گروه‏ها با توجه به حجم ‏واحدهاى درسى دروس معارف اسلامى. 3. قانونمند كردن امتيازات گواهينامه‏هاى كارگاه‏ها و نشست‏هاى برگزار شده از سوى معاونت امور اساتيد از طريق مصوبه ‏رسمى سازمان مركزى. 4. تصويب حق استفاده از بورس براى ادامه تحصيل و ارتقاء اساتيد گروه معارف اسلامى. 5. عضويت رسمى مديران گروه‏هاى معارف اسلامى در شوراى فرهنگى دانشگاه‏ها. 6. در نظر گرفتن حق الزحمه (حق مأموريت و اياب و ذهاب) براى اساتيد حق التدريسى كه از سوى مسئولين مربوط، مثل ‏معاونت امور اساتيد و... جهت ارتقاء علمى و روشى خود موظف مى‏شوند در كارگاه‏ها و نشست‏هايى كه به اين منظور ترتيب‏ داده مى‏شود شركت كنند. 7. تعيين ضوابط لازم در امتحانات كاردانى به كارشناسى با توجه به سرفصل‏ها و عناوين جديد. 8. با عنايت به رعايت شرايط مساوى بين اساتيد گروه معارف و ساير گروه‏هاى آموزشى در خصوص تبديل وضعيت از رسمى-آزمايشى به رسمى- قطعى ترتيبى اتخاذ گردد كه ارائه طرح پژوهشى مصوّب به جاى چاپ مقاله علمى- پژوهشى درنظر گرفته شود. 9. با توجه به اينكه گزينش علمى و عمومى اساتيد معارف اسلامى در همه مراحل پيمانى، رسمى- آزمايشى و رسمى- قطعى به عهده نهاد- معاونت امور اساتيد- مى‏باشد ولى برخي از واحدهاى دانشگاهى توجيه نيستند و دوباره اقدام به گزينش مي‌كنند. پيشنهاد مى‏شود بخشنامه شفاف و روشنى در اين زمينه صادر و به واحدها ابلاغ شود و روال كار براى آنها تعريف گردد.