try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: سه شنبه, 20 آذر, 1397

تفسير ماه

تخريب حرمين شريفين

نام نویسنده: 
مصطفي ملكوتيان

در مورد توطئه تخريب حرمين شريفين دو امام بزرگوار عالم اسلام و تشيع يعني امام محمد‌بن‌علي الهادي و امام حسن‌بن‌علي العسكري(عليهم صلوات الله و سلامه) و با توجه به واقعيات موجود، نكاتي را بايد در نظر گرفت:
1. در دنياي معاصر و در دهه‌هاي اخير، گرايش به اسلام به ويژه گرايش به اصول‌گرايي اسلامي در نقاط مختلف جهان از شبه قاره هند و آسياي شرقي و جنوب شرقي گرفته تا قلب اروپا و آمريكا، دامنه وسيع‌تري پيدا كرده است به گونه‌اي كه پيش‌بيني مي‌شود در دهه‌هاي آينده، جمعيت مسلمانان بر جمعيت غيرمسلمانان در اروپا غالب گردد.Read more

گزارش كارگاههاي آموزشي مشهد

گزارش كارگاه‌هاي آموزشي مشهد1. مركز آموزش عالي معاونت امور اساتيد.
تهيه كننده: حجت الاسلام عليرضا ابراهيمي.1
به دنبال تصويب سرفصل‌هاي جديد دروس معارف اسلامي از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي مركز آموزش عالي معارف اسلامي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها جهت تقويت بنيه علمي اساتيد اقدام به برگزاري هشت كارگاه آموزشي ويژه دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي سراسر كشور در مشهد مقدس از تاريخ 2/11/84 لغايت 14/11/84 نمود كه خلاصه‌اي از گزارش آن كارگاه‌ها تقديم مي‌گردد.
1. كارگاه آموزشي انديشه سياسي حضرت امام خميني(ره)Read more

سومين نشست ساليا نه مديران

اشاره
نوزده‌دي سومين نشست سالانه مديران گروه‌هاي معارف دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي در سالن ورزش واحد ساوه برگزار گرديد. معلوم بود زحمت بسياري كشيده شده تا فضاي نشست آماده شود. سالن از روح فتوت و علم آكنده بود.
بالاي جايگاه در بين كاشي كاري‌ها اين بيت معروف فردوسي به چشم مي‌خورد:
زنيرو بود مرد را راستي
ز سستي كژي زايد و كاستي
دور تا دور سالن ورزش در قسمت بالا نيز ابيات و عبارات گوناگون نوشته شده:
خدايا به ما قوت جان ده
تني زنده از روح ايمان ده
امير حق پرستان علي است
يل بي هماورد ميدان علي است
بين كاشي كاري‌ها اسماء خداوند نيز نوشته شده است: يا منان، يا قادر، يا رحيم.Read more

ديدار رياست جديد نهاد از معاونت امور اساتيد

حجت الاسلام و المسلمين آقاي محمديان رياست محترم نهاد نمايندگي روز پنجشنبه 13 بهمن 84 از معاونت امور اساتيد بازديد و با كاركنان آن گفتگو كرد.Read more

كتاب معارف اسلامي و لزوم مسئله محوري

نام نویسنده: 
علي شهبازي

گاهي امري كه در مقطع زماني خاصي، بنابر اقتضائات پيدا و پنهان، به نحو خاصي انجام گرفته است، به يك شيوه و روش هميشگي تبديل مي‌شود و به اصطلاح پارادايمي مي‌شود كه آيندگان، آگاهانه و يا ناآگاهانه تحت آن و به همان شيوه عمل مي‌كنند. حال اين كه سبب يا اسباب رواج پارادايمي آن عمل و رويه چيست، مسأله‌اي است كه جاي بحث آن در اينجا نيست. شيوة بيان و نحوة شروع و خاتمة موعظه‌ها و سخنراني‌هايي كه در مجالس و منابر ديني ما به طور سنتي ايراد مي‌شود نمونه و مثالي از اين امر مي‌باشد.Read more

معرفت به قرآن

زیر عنوان: 
سخنراني آيت‌الله سبحاني در مراسم نكوداشت آيت‌الله معرفت

اين مراسم به همت انجمن قرآن‏پژوهان حوزة علمية قم و دانشكدة علوم قرآني قم و با همكاري مراكز قرآني كشور در اسفندماه 83 در سالن اجتماعات دانشكدة علوم قرآني قم برگزار شد و طي آن از مقام علمي و خدمات ارزنده استاد معرفت در عرصة علوم و معارف قرآني تجليل به عمل آمد. يكي از سخنرانان اين مراسم، آيت‌الله جعفر سبحاني بود كه ضمن معرفي اجمالي آثار استاد معرفت به بيان انگيزة ايشان در تأليف آثار پرداخت.
نظر به اهميت مباحث ارائه شده در اين سخنراني گزارشي از آن را تقديم استادان گرانقدر مي‏نماييم.Read more

پرنفوذترين شخصيت تاريخ

نام نویسنده: 
عبدالهادي رضايي تالار پشتي

ميشل.اچ.هارت، در كتاب «چهره‌ي پرنفوذترين شخصيت ها در تاريخ بشر»، صد چهره‌از سلسله‌جنبانان حركت هاي بزرگ در تاريخ را معرفي كرده‌است. وي در خصوص معيارهاي خود در انتخاب اين صد چهره‌‌مي‌نويسد: «اين كتاب صرفاً به‌پاسخگويي به‌اين سؤال ‌مي‌پردازد كه‌صد نفر افرادي كه‌بزرگترين تأثير را بر تاريخ و سير جهان گذاشته‌اند چه‌كساني بوده‌اند. من اين صد نفر را بر حسب اهميت، يعني متناسب با تأثير كلي اي كه‌هر كدام بر تاريخ و زندگي روزمره‌ي ديگر انسان ها گذاشته‌اند، مرتب كرده‌ام.»1Read more

گذري و نظري بر بخش توحيد كتاب معارف اسلامي (1)، ويراست دوم

نام نویسنده: 
محمد مهدي وهابي

آنچه از نظر خوانندگان محترم مي گذرد نقدي است محتوايي بر بخش توحيد كتاب معارف اسلامي(1) كه نگارنده در خلال تدريس اين كتاب با آن مواجه گرديده است. به اين اميد كه نقد و تأمل ديگر عزيزان در تمامي كتابهاي دروس معارف راه گشاي هميشگي برنامه ريزان قرار گرفته و بالندگي سريع آن ها را موجب گردد.
در خصوص آنچه تحت عنوان عقل گرائي در پاورقي صفحه 15 و تقسيم عقل به عقل جزوي و عقل شهودي آمده، نكاتي به نظر مي رسد:
الف: آنچه از عنوان عقل گرائي به نظر مي رسد اصالت دادن به عقل- صرف نظر از دستاوردهاي تجربي- و ارزش قائل شدن براي آن ها مي باشد.Read more

Syndicate content