try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: چهارشنبه, 21 آذر, 1397

آيين استادي

موانع درونی و بیرونی گروه‌های معارف

نام نویسنده: 
حجت الاسلام دكتر علی اصغر تجری، مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

 

ارزیابی شما از وضعیت فعلی گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌ها چیست؟ آیا وضعیت فعلی گروه‌های معارف اسلامی با توجه به رسالتی كه دارند و با توجه به نام و نشان‌ آنها كه انتظار می‌رود صاحب تحول در دانشگاه باشند، رضایت‌بخش است؟Read more

مدیریت و آموزش بر مدار هم بستگی

نام نویسنده: 
حسین ثنایی

 

اشاره

 این سخنِ سزاوارانه‌ای است که بگوییم آموزش در فضای رها و بی قاعده، به جای ثمر بخشی و سودمندی بنیانی نااستوار و زیان بار است و مانند بنا و بارگاهی است که چون در پی‌افکنی آن مهندسی نشده و عماد و عمودش لرزان و لنگان ترفیع و ترکیب یافته، دلهره ویرانی و وارونی‌اش، ساکنان و بل عابران را رنجه می‌دهد و رفع و رفوی آن نه به تعمیر که به تخریب و بازسازی حاجتمند است.Read more

تبیین جایگاه و ارزش دروس معارف در جلسه اول ترم

نام نویسنده: 
محمد هادی قهاری کرمانی (استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان.)

 

 از آن جایی که دیدگاه اکثر دانشجویان نسبت به دروس عمومی به ویژه دروس معارف اسلامی مطابق با واقع نیست؛ بنابراین ضرورت دارد استادان دروس معارف در اولین جلسه ترم با بیان مطالبی نسبت به اصلاح دیدگاه دانشجویان اقدام نمایند تا زمینه تأثیرگذاری هر چه بیشتر این دروس فراهم گردد؛ زیرا مهم‌ترین هدف ارایه دروس معارف در دانشگاه‌ها تأثیرگذاری آنها بر دانشجویان است و دیدگاه منفی دانشجویان یکی از مهم‌ترین موانع تأثیرگذاری است که باید در همان جلسه اول توسط استادان معارف مرتفع شود.Read more

مدیریت‌های سلبی در آموزش‌

نام نویسنده: 
حسین ثنایی

 

اشارهRead more

تأملي در كارگاه روش تأثيرگذاري «عايق كننده‌ها از سوي مخاطب» (بخش اول)

نام نویسنده: 
گفتگو با استاد الف. ف (اميدوار)
زیر عنوان: 
قسمت هشتم

اشاره

پيش از اين گفتيم وقتي استاد مي‌‌خواهد اثرگذاري كند، به قول حوزوي‌‌ها هم بايد مقتضي موجود باشد و هم مانع مفقود. ما از مانع به «عايق‌‌ها» و «عايق كننده‌‌ها» تعبير كرديم كه بخشي از آن در «متكلم» است و بخشي در «مخاطب». در دو قسمت، عايق كننده‌ها از سوي متكلم گفته شد و اكنون به توضيح بخش مخاطب مي‌پردازيم و آن چيز‌هايي است كه ممكن است مخاطب را از تأثير كلام استاد دور كند.Read more

عايق كننده‌ها از سوي متكلم (بخش دوم)

نام نویسنده: 
گفتگو با استاد الف. ف (اميدوار)/ قسمت هفتم
زیر عنوان: 
تأملي در كارگاه روش تأثيرگذاري

اشاره

استاد اميدوار در بخش اول گفتگوي خود درباره «عايق كننده‌ها از سوي متكلم» از سلسله مبحث كارگاه روش تأثيرگذاري، به عايق كننده‌هايي چون: تقابل و انواع آن، سوء ظن يا بدگماني، سخنان غير مستند، حق‌مداري، دروغ‌گويي، رفتارهاي خلاف شؤون استادي، و تكبر استاد، پرداخت.

در ادامه تعدادي ديگر از مهم‌ترين آن عايق‌كننده‌ها را برشمرده و توضيح مي‌دهد.Read more

عايق كننده‌ از سوي متكلم (بخش اول) (تأملي در كارگاه روش تأثيرگذاري، قسمت ششم)

نام نویسنده: 
استاد الف ـ ف (اميدوار)

منظور از «عايق و عايق‌كننده» چيست؟

چنانچه مي‌دانيد در هر ارتباطي گاه ممكن است يك سري موانع در مسیر انتقال پيام ايجاد شود؛ فرض بفرماييد اگر شما اينجا حرف بزنيد ديوار مانع است كه پشت ديوار كسي صداي شما را بشنود يا در اتاق‌هايي كه اکوستيك هستند و كاملاً صدا در درون آن خفه مي‌شود و بيرون نمي‌رود و از بيرون هم صدا وارد نمي‌شود، اين در و ديوار عايق يا عايق‌كننده شده‌اند یعني مانع انتقال پيام‌اند.Read more

ويژگي‌هاي گيرنده پيام

نام نویسنده: 
در گفتگو با استاد الف. ف (اميدوار) قسمت پنجم

در قسمت قبل ‌گفتيم اگر بخواهيم چارچوبي منسجم و منطقي به بحث تأثيرگذاري بدهيم بهتر است به اين چهار رکن بپردازيم: «پيام»، «فرستنده پيام»، «گيرنده پيام» و «ابزار پيام‌رساني». هر کدام از اين‌ها هم ويژگي‌هاي خودشان را دارند. ويژگي‌هاي ابزار پيام رساني را گفتيم. الآن بحث‌مان در خصوص ويژگي‌هاي گيرنده پيام است يعني مخاطب؛ کسي که قرار است پيام را به او منتقل کنيم؛ نيز بايد ويژگي‌هايي داشته باشد.Read more

تدريس به مثابه پاسخ

نام نویسنده: 
حسين ثنايي
زیر عنوان: 
درنگي در پرسش‌ها و پيش‌فرض‌هاي تدريس

كارشناسان تعليم و تربيت، روش‌هاي متنوع و متعددي را براي تدريس پيش‌بيني و پيشنهاد كرده‌اند و به اين ‌وسيله دست عالمان و آموزگاران را در اختيار و انتخاب هر يك از آن روش‌ها باز گذاشته‌اند. جستجوها نشان مي‌دهد كه در همه و يا اكثر آن روش‌ها، تدريس مطلوب و مؤثر بر پايه پاسخ‌گويي به پاره‌اي از پرسش‌هاي پايه و بنيادين شكل مي‌گيرد و معلمان و مدرسان قبل از حضور در كلاس بايد آن پرسش‌ها را بكاوند و پاسخ‌هاي آن را در بيابند تا تدريس‌شان كاميابانه و نتيجه‌بخش باشد.Read more

Syndicate content