try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: جمعه, 3 اسفند, 1397

شماره 73 - بهمن 88

آثار علمي اساتيد

امام خميني و بيداري اسلامي
نويسنده: رضا حسيني‌فر
ناشر: دفتر نشر معارف ـ قم
نوبت چاپ: اول ـ 1388
قيمت: 3300 تومانRead more

اخبار صنفي دانشگاه ها

جذب هيأت علمي
گروه معارف اسلامي دانشگاه گيلان براي تكميل كادر هيأت علمي در نظر دارد تعدادي از داوطلبان واجد شرايط را به عنوان عضو هيأت علمي جذب نمايد. علاقه‌مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره 8-6690274-0131 داخلي 4090 تماس حاصل نمايند.
آدرس: رشت، كيلومتر 6 جاده تهران، پرديس دانشگاه گيلان، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دفتر گروه معارف اسلامي (صندوق پستي 3988-41635)

مسئوليت نهاد، حضور در خط مقدم «جنگ نرم» است
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها گفت: بدون ترديد خط اول جنگ نرم در دانشگاه‌ها است، بنابراين مسئوليت ما در اين زمينه بي‌بديل و بسيار سنگين است.Read more

انقلاب اسلامي، پويا، پيشرو، سرافراز

طليعه سي و يكمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي سرآغاز فصل نويني در «انقلاب اسلامي ايران» است كه خود از بزرگترين انقلاب‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي قرن‌هاي اخير بشريت مي‌باشد. دهه چهارم انقلاب كه دهه پيشرفت و عدالت نام‌گذاري شده براي جمهوري اسلامي جهت تكميل شدن الگويي است كه مديريت و نظام سياسي متفاوتي را به جهان معرفي مي‌نمايد.Read more

مقالات رسيده

پس از درج فراخوان مقاله در نشرية معارف، در زمينة موضوعات مرتبط با گرايش‌هاي دروس معارف اسلامي، برخي از استادان محترم، مقالات ارزشمندي ارسال نمودند. ضمن تقدير و تشكر از اين عزيزان به استحضار مي‌رسانيم نتيجة ارزيابي كارشناسان به صورت مكتوب به اطلاع مؤلفان محترم خواهد رسيد.
نشرية معارف، ضمن ارج نهادن به تلاش علمي اساتيد محترم، اقدام به درج عناوين مقالات ارسالي و اسامي مؤلفان محترم آنها می‌نمايد و جهت پربارتر شدن نشريه، مشتاقانه در انتظار آثار علمي كلية استادان معارف اسلامي مي‌باشد.

عنوان مقاله نام مؤلف دانشگاه / شهرRead more

نگاهي بر مكتب عاشورا از منظر اهل سنت

نام نویسنده: 
جواد پاينده و سيد مجتبي مجاهديان
زیر عنوان: 
در گفتگو با استاد حجت الاسلام و المسلمين مهدي پيشوائي (قسمت دوم)

 استاد پيشوايي! شما به ديدگاه‌هاي مختلف و گاه متقابل علماي اهل سنت درباره قيام حضرت سيدالشهداء(ع) اشاره كرديد؛ چنانكه ممكن است به تفكيك و تفصيل بيشتر اين مبحث را مطرح فرمائيد.
˜ در يك نگاه كلي، علماي اهل سنت از ابتدا تا كنون، راجع به قيام و شهادت امام حسين (عليه السلام) نظر واحدي ندارند؛ همين كه بدانيم اينها نظر واحد ندارند، بسيار مهم است.
علماي اهل سنت در اين باره سه ديدگاه دارند: 1. «افراط» 2. «تفريط» (دو جهت متقابل) و 3. «حد وسط».Read more

مهجوريت قرآن و راههاي زدودن آن (قسمت اول)

نام نویسنده: 
محمد اسماعيل زاده

مقدمه
خداوند متعال انسان را آفريد و او را به قواي بسياري مجهز كرد"وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأبْصَارَ وَالأفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛1 وخدا شما را از شكم مادرانتان در حالي كه چيزي نمي‌دانستيد بيرون آورد و براي شما گوش و چشمها و دل‌ها قرار داد، باشد كه سپاسگزاري كنيد." و هدف اين بود كه انسان راه خود را به سوي سعادت دريابد.Read more

بررسي مرجعيت علمي، سياسي اهل بيت(ع) و ارتباط آن با مسئله وحدت

نام نویسنده: 
بتول باقري

مرجعيت (امامت يا خلافت)
سخن از مرجعيت ارتباط مستقيم با دو بحث امامت و خلافت دارد و در ضمن اين مقاله است كه مي‌توان به معنا و مفهوم مرجعيت دست يافت و مرجعيت علمي و ديني را از مرجعيت سياسي تميز داد.Read more

حيات دانشگاه به معارف اسلامي است

زیر عنوان: 
در ديدار با حضرت آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني

از شما و زحمات شما تشكر مي‌كنم. اين توفيقي است كه شامل حال شما شده و از اين جهت تبريك عرض مي‌كنم و اميدوارم كه اين رشته‌ امور ان‌شاء‌الله بيشتر و بالنده‌تر شود. بدانيد كه اين نقطه شروع است و از همين‌جا بايد به سوي تكامل رفت. كل مطلب هم همين است كه معارف اسلام و قرآن و اهل‌بيت(عليهم‌السلام) بايد در جامعه باشد و جامعه با اين معارف است كه تربيت مي‌شود. بايد مردم را با اين معارف آشنا كرد؛ مخصوصاً‌ در دانشگاه‌ها و در ميان اساتيد و نسل جوان و قشر تحصيل‌ كرده.Read more

سعادت

نام نویسنده: 
دكتر سيد جعفر سجادي

سعادت*
يكي از مسائل مورد بحث فلاسفه و علماي اخلاق بحث سعادت است و اينكه سعادت انسان در دنيا به چيست و شقاوت و بدبختي آن به چيست و سعادت و شقاوت اخروي چيست؟ ترديدي نيست كه نظر انسان‌ها به سعادت دنيوي گوناگون است و هر كس سعادت را در چيزي مي‌داند. مكتب‌هاي گوناگون فلسفي در يونان باستان قرن‌ها در اين باب بحث كرده‌اند كه مد نظر آنان اغلب سعادت مادي و مربوط به اين دنيا و زندگي ماده بوده است. رواقيان، فيثاغورسيان و كلبيان هر يك در باب سعادت و شقاوت مادي انسان بحث كرده اند و عقايد گوناگون اظهار كرده‌اند. افلاطون و ارسطو بيش از ديگران به سعادت معنوي توجه داشته‌اند.Read more

Syndicate content