try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: چهارشنبه, 21 آذر, 1397

شماره 69 - مهر 88

گستره عرفان در نشستي با حجت الاسلام والمسلمين دكتر احمد عابدي

نام نویسنده: 
غلامحسين گرامي
زیر عنوان: 
(قسمت دوم/پاياني)

( معمولاً عرفان را به ويژه در عرفان اسلامي، به دو شاخه علمي (نظري) و عملي تقسيم مي‌كنند؛ لطفاً توضيح بفرماييد كه ماهيت عرفان نظري و عملي چيست؟ وجوه اشتراك و اختلاف و ترابط آنها با يكديگر چه مي‌باشد؟ آيا اصلاً ارتباطي بين اين دو برقرار است و يا دو عرصه كاملاً مستقل از يكديگرند؟
( ابتدا بايد دانست كه ما شش علم داريم كه به مسائل معنوي مي‌پردازند: عرفان نظري، عرفان عملي، سير و سلوك، اخلاق، آداب، موعظه و نصيحت. غالباً هم اينها با هم خلط مي‌شود.Read more

اخبار فرهنگي ايران و جهان

عرب شدن دانشمندان ايراني!Read more

بهائيت تاريخچه، اعتقادات و وضعيت كنوني (قسمت اول)

نام نویسنده: 
عليرضا محمدي

پيدايش فرقه ضالهRead more

اخبار علمي و صنفي

رونمايي از ترجمه جديد قرآنRead more

تهاجم فرهنگي و راههاي مقابله با آن

نام نویسنده: 
اسماعيل ولي زاده

تعريف فرهنگ
براي فرهنگ حدود 250 تعريف ارائه كرده اند. از جمله: مجموعه دست آوردهاي مادي و معنوي هر جامعه، اعم از دانش، هنر، اخلاقيات، قواعد، آداب، رسوم، عادات و ديگر قابليت‌هاي اكتسابي كه از نسلي به نسل ديگر انتقال مي‌يابد.
تعاريف مختلف و متفاوت از فرهنگ بيانگر اين است كه تمام دست‌آوردهاي مادي و معنوي بشر در طول تاريخ در قالب اصطلاح فرهنگ قابل تعبير است.
فرهنگ مادي و فرهنگ معنوي
فرهنگ را مي‌توان در دو سطح مادي و معنوي دسته بندي كرد؛
فرهنگ مادي: عبارت است از تمامي آنچه كه عيني و ملموس است؛ مانند آثار هنري، دست‌آوردهاي صنعتي، بناهاي تاريخي، خط، موسيقي و...Read more

مقالات رسيده

پس از درج فراخوان مقاله در نشرية معارف، در زمينة موضوعات مرتبط با گرايش‌هاي دروس معارف اسلامي، برخي از استادان محترم، مقالات ارزشمندي ارسال نمودند. ضمن تقدير و تشكر از اين عزيزان به استحضار مي‌رسانيم نتيجة ارزيابي كارشناسان به صورت مكتوب به اطلاع مؤلفان محترم خواهد رسيد.
نشرية معارف، ضمن ارج نهادن به تلاش علمي اساتيد محترم، اقدام به درج عناوين مقالات ارسالي و اسامي مؤلفان محترم آنها می‌نمايد و جهت پربارتر شدن نشريه، مشتاقانه در انتظار آثار علمي كلية استادان معارف اسلامي مي‌باشد.

عنوان مقاله نام مؤلف دانشگاه / شهرRead more

بررسي همپايي معرفت و عمل در قرآن كريم

نام نویسنده: 
دکتر رمضان مهدوي آزاد بُني

مقدمه و طرح مسئلهRead more

گذري بر پيشينه تاريخي نام "خليج فارس"

نام نویسنده: 
مظفر شاهدي

مقدمه:
در نوشتار حاضر تلاش خواهد شد با تكيه بر شماري از منابع و كتاب‌هاي تاريخي به گونه‌اي مختصر و كوتاه پيشينه تاريخي كاربرد نام "خليج فارس" براي آبراه بسيار مهم و استراتژيك خليج فارس مورد بررسي، بازكاوي و يادآوري قرار گيرد.

تا قبل از ورود آرياييان به فلات ايران در منابع آشوري از خليج فارس با عنوان "نارمرتو"1 كه به معناي رود و يا آبراه تلخ است نام برده شده و اين قديمي‌ترين عنواني است كه به خليج فارس داده شده است.
در كتيبه‌اي از داريوش بزرگ شاه هخامنشي واژه يا عبارت "درايه تيه هچا پارسه آئي تي"2 بر آبراه خليج فارس اطلاق شده كه معناي آن "دريايي كه از پارس مي‌رود" است.Read more

مقصود از خلافت آدم چيست؟

نام نویسنده: 
آيت الله جعفر سبحاني

مقصود از خلافت آدم چيست؟*
"وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ؛ به ياد آر زماني را كه پروردگار تو به فرشتگان گفت: "من در روي زمين خليفه‌اي قرار مي‌دهم. فرشتگان گفتند: آيا كسي را روي زمين قرار مي‌دهي كه فساد مي‌كند و خون‌ها مي‌ريزد و ما تو را ستايش گويانيم و تو را تسبيح و تقديس مي‌كنيم، خدا فرمود: من چيزي را مي‌دانم كه شما نمي‌دانيد".
ميان مفسران درباره متعلق "خليفه" اختلاف نظر است:Read more

Syndicate content