try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: شنبه, 16 فروردین, 1399

شماره 62 - دی 87

پوزيتيويسم منطقي

نام نویسنده: 
طيبه بلوردي*زهير مصطفي بلوردي**

مقدمه:
پوزيتيويسم منطقي يكي از پرآوازه ترين مكتب‌هاي فلسفي سده اخير است كه صاحب نظران بسياري در پيدايش آن سهيم بوده‌اند. اين مكتب عليه مابعدالطبيعه شورش همه جانبه‌اي را سامان داد و در واقع آن را يكسره به دور انداخت، اثبات پذيري تجربي را تنها معيار معناداري گزاره‌ها و قضايا دانست و بر اين اساس گزاره‌هاي مابعدالطبيعي را ـ به دليل آنكه قابل اثبات تجربي نيست ـ فاقد معنا برشمرد.
پوزيتيويسم، اصالت تحصل، تحصل گرايي يا اثبات گرايي، به رغم داشتن ريشه‌هاي كهن شهرت خود را با نام پوزيتيويسم منطقي به دست آورده است و با همين نام دوره‌اي كوتاه از انديشه فلسفي در مغرب زمين را به خود اختصاص داده است.Read more

وظايف دانشگاه و انتظارات از اساتيد و دانشجويان

نام نویسنده: 
مهدي ابوطالبي

مقام معظم رهبري در ديدار با اساتيد و دانشجويان دانشگاه علم و صنعت تهران، با تكيه بر اين نكته كه قشر دانشجو هم در زمان حال و هم نسبت به آينده نقش آفرين است، و با توجه به اين كه دانشگاه محل تربيت مهمترين سرمايه كشور يعني نيروي انساني است، دانشگاه را مهمترين زيرساخت پيشرفت و توسعه‏ى كشور معرفي كردند. بر همين اساس وظايف دانشگاه و انتظاراتي كه با اين ويژگي از دانشگاه‌ها وجود دارد را اين گونه بيان كردند:Read more

حسين‌ بن علي(ع‌) مدافع جايگاه‌ امامت‌

نام نویسنده: 
حبيب‌ زماني‌ محجوب‌

مقدمه‌
قبل‌ از بررسي‌ تلاش‌هاي‌ امام‌ حسين‌(ع‌) در دفاع‌ از جايگاه‌ امامت‌ و ولايت‌ شايسته‌ است‌ به‌ عنوان‌ مقدمه‌ و مدخل‌ بحث‌، معنا و جايگاه‌ امامت در مكتب‌ اسلام‌ و تشيع‌ به‌ طور مختصر تبيين‌ گردد.
امامت‌ در لغت‌ به‌ معناي‌ پيشوايي‌ و رهبري‌ است‌. واژۀ امام در موارد و معاني مختلف كاربرد دارد و گسترۀ كاربست آن از امامان معصوم تا ائمۀ كفر را در بر ميگيرد ؛ چنانكه در قرآن‌ كريم‌ به‌ هر دو مورد اشاره‌ شده‌ است‌: "وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا"1؛ "وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ"2Read more

اخبار علمي و صنفي

روايت پروفسور حسابي از ملاقات با انيشتنRead more

مروري بر عوامل و ويژگي‌هاي معنويت‌هاي نوظهور

نام نویسنده: 
حميد رضا مظاهري سيف

مقدمهRead more

مقالات رسيده

مقالات رسیده
پس از درج فراخوان مقاله در نشرية معارف، در زمينة موضوعات مرتبط با گرايش‌هاي دروس معارف اسلامي، برخي از استادان محترم، مقالات ارزشمندي ارسال نمودند. ضمن تقدير و تشكر از اين عزيزان به استحضار مي‌رسانيم نتيجة ارزيابي كارشناسان به صورت مكتوب به اطلاع مؤلفان محترم خواهد رسيد.
نشرية معارف، ضمن ارج نهادن به تلاش علمي اساتيد محترم، اقدام به درج عناوين مقالات ارسالي و اسامي مؤلفان محترم آنها می‌نمايد و جهت پربارتر شدن نشريه، مشتاقانه در انتظار آثار علمي كلية استادان معارف اسلامي مي‌باشد.

عنوان مقاله نام مؤلف دانشگاه / شهرRead more

توقيفي يا اجتهادي بودن ترتيب سوره‌هاي قرآن

نام نویسنده: 
دكتر سيد محمدباقر حجتي

ترتيبِ موجود سوره‌هاي قرآني ـ كه از سورة "حمد" آغاز و به سورة‌ "ناس" مي‌انجامد ـ قطعاً با ترتيب نزول آنها هماهنگي ندارد. از اين‌رو اين سئوال پيش‌ مي‌آيد كه با چه زمينه و كيفيتي ترتيب نزول آيات و سور، در قرآن مدون و موجود، فراهم گشت؟
اگر طبق برخي از احاديث، سورة حمد را نخستين سوره‌اي بدانيم كه در مكه نزول يافته، مسلماً سورة بقره و اكثر سور طِوال ـ كه در نيمة اول قرآن قرار دارد ـ مدني‌ است، چنانكه اكثر سور كوتاه قرآن مكي است. و تقريباً ترتيب موجود در قرآن، به عكس ترتيب نزول آن مي‌باشد.Read more

امام حسين(ع)شهيد فرهنگ، شهيدِ فراموشكاري امت

نام نویسنده: 
مهدي غفاري نوين

داستان كربلا و امام حسين(ع) و حوادث چند روزه آن سرشار از درس‌ها، عبرت‌ها و حقايق تلخ و شيرين است و امتداد تاريخ بشريت و در همة امصار و اعصار ميثاق فطرت انسان را هماره به او گوشزد مي‌كند: "و وكَّدتم ميثاقه"1 و حسين(ع) ناخداي كشتي نجات است كه سفينه‌اش در مسير پرتلاطم تاريخ ناجي ناسيان فطرت، جاهلان طريقت و دستگير سرگردانان ظلمت‌آباد و طوفان زدة دنياست: "مَنْ اتاكم نجي و من لم يأتكم هلك... امن من لجأ اليكم؛2 براي رسيدن به ساحل امن نجات وسيله‌اي جز صراط مستقيم و حقيقي نيست: "انتم الصراط الاقوم و... صراطه"3Read more

شاخص‌هاي تدريس موفق (10)

نام نویسنده: 
اداره ارزشيابي معاونت اموراساتيد

شاخص‌هاي اختصاصي گرايش اخلاق اسلامي
شاخص‏هاي اختصاصي درس اخلاق اسلامي(مباني و مفاهيم) و درس آيين زندگي(اخلاق كاربردي):
1. تأثيرگذاري معنوي، تربيتي ‏و اخلاقي در كلاس:
به طور كلّي يكي از مهارت‌هاي استاد در تمام دروس معارف، مسأله تأثيرگذاري وي بر مخاطبان و توانايي استاد در جذب و ارتقاي معنوي فراگير و ايجاد فضايي معنوي، اخلاقي و تربيتي در كلاس است. ولي از آنجا كه اين شاخص در درس اخلاق اسلامي نمود بارزتر و با اهداف كلّي اين درس سازگاري و توافق بيشتري دارد، لذا به عنوان شاخص اختضاصي اين درس قلمداد شده، مختصر توضيحي پيرامون آن ارائه خواهد شد.Read more

Syndicate content