try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: سه شنبه, 20 آذر, 1397

شماره 59 - مهر 87

مقالات رسيده

مقالات رسیده
پس از درج فراخوان مقاله در نشرية معارف، در زمينة موضوعات مرتبط با گرايش‌هاي دروس معارف اسلامي، برخي از استادان محترم، مقالات ارزشمندي ارسال نمودند. ضمن تقدير و تشكر از اين عزيزان به استحضار مي‌رسانيم نتيجة ارزيابي كارشناسان به صورت مكتوب به اطلاع مؤلفان محترم خواهد رسيد.
نشرية معارف، ضمن ارج نهادن به تلاش علمي اساتيد محترم، اقدام به درج عناوين مقالات ارسالي و اسامي مؤلفان محترم آنها می‌نمايد و جهت پربارتر شدن نشريه، مشتاقانه در انتظار آثار علمي كلية استادان معارف اسلامي مي‌باشد.

عنوان مقاله نام مؤلف دانشگاه / شهرRead more

چرايي عدم تصريح نام ائمه در قرآن

نام نویسنده: 
دكتر فتح الله نجارزادگان

چرا نام ائمه(ع) و مقام پيشوايي آنان در قرآن تصريح نشده است؟

پيشينة اين پرسش به عصر ائمة معصومين مي‌رسد و نصوص روايي بر جاي مانده در مصادر فريقين شاهد آن است. ـ كه برخي از آنها را خواهيد ديد ـ در پاسخ به اين پرسش سه ديدگاه مطرح است:Read more

مادرپياله عكس رخ يارديده‌ايم(گفتگوپيرامون مهدويت ازمنظروهابيت(2)

نام نویسنده: 
سيدمجتبي مجاهديان

«مهدويت از منظر وهابيت» در گفتگو با دكتر عصام العماد (قسمت دوم/ پاياني)

جناب آقاي دكتر العماد! آيا در منابع مورد استناد وهابيت، ذكري از زمان و مكان دقيق ظهور و يا سخني از نشانه‌ها و علائم قطعي و ظنّي ظهور حضرت مهدي(عج) به ميان آمده است؟ مسئله ديگر، همانگونه كه شيعه معتقد به برخي از خروج‌هاي تمهيدي و ظهورهاي مقدماتي ـ چه وجه مثبت آن مانند خروج سيد حسني و چه وجه منفي آن مانند خروج سفياني و يماني ـ است كه قبل از ظهور نهايي واقع خواهند شد، آيا در مستندات وهابيت به ظهور چنين افرادي به عنوان تمهيد و مقدمه ظهور منجي كل، تصريح شده است؟Read more

چهار پرسش قرآني از محضر استاد فياضي

نام نویسنده: 
محمدرضا داوودي

يكي از مباحث مهمي كه براي بسياري از افراد مطرح بوده و ذهن بسياري را به خود مشغول داشته است، موضوع جانشيني حضرت آدم (ع) است كه چگونه به مقام "خليفة اللهي" رسيد كه حتي فرشتگان نتوانستند به آن برسند. خداوند با توجه به آيه زير، ملاك خلافت انسان را علم به اسماء مي‌داند: "وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ؛1و [خدا] همه نامها را به آدم آموخت، ‏سپس آنها را بر فرشتگان عرضه نمود و فرمود: اگر راست مى‏گوييد از اسامى اينها به من خبر دهيد."Read more

شاخص‌هاي تدريس موفق (7)

8 ـ استفاده از مثال‌هاي مناسب:
يكي ديگر از مهارت‌هاي مؤثّر در تدريس برتر، بهره‏گيري از مثال‏ است و ميزان اثر بخشي تدريس به نحوه و ميزان استفاده استاد از مثال‌ها ارتباط دارد.Read more

آسيب شناسي كنفرانس دانشجويي

نام نویسنده: 
بهروز يدالله پور
زیر عنوان: 
با تأكيد بر دروس معارف اسلامي

درآمد
يكي از روش‌هاي نوين آموزشي كه به استادان توصيه مي‌شود و براي پيشبرد انتقال مفاهيم درسي به دانشجويان مؤثر است، كنفرانس‌ دانشجويي است. فارغ از اينكه آيا اين روش براي همه درس‌ها و دوره‌ها و رشته‌ها و مقاطع تحصيلي مفيد است يا خير؟ به بررسي به كارگيري آن در دروس معارف اسلامي و ضرورت يا آسيب‌هاي احتمالي آن در اين نوشتار پرداخته خواهد شد.Read more

مرجع تقليد نداريم، چه كنيم؟

نام نویسنده: 
طيبه زارعي

اوايل ترم (مهر 86) در كلاس «انديشه اسلامي» رفتار يكي از دانشجويان توجه مرا به خود جلب كرد. دانشجويي ساكت كه در گفتگوها و سئوال و جواب‌ها شركت نمي‌كرد غرق در افكار خود بود و هرگز كسي صدايش را در كلاس نشنيده بود.
در يكي از جلسات درباره مرجع تقليد و لزوم انتخاب مرجع توضيح مي‌دادم كه صدايي همه توجهات را به سوي خود جلب كرد. «ما كه مرجع تقليد نداريم چه كنيم؟» خود صاحب صدا هم انگار باورش نمي‌شد اين صدا از جانب او باشد.Read more

گردن بند يا پفک؟!

نام نویسنده: 
الف. ف. اميدوار

روزي كودكي خردسال به اتاق مادر خود وارد شد و گردنبند بسيار قيمتي او را ـ كه از روي غفلت و بي‌دقتي در دسترس كودك قرار گرفته بود ـ برداشت و به قصد «خاله بازي» آن را به گردن انداخت و براي بازي با دوستان خود از منزل خارج ‌شد.Read more

مهارت‌هاي مشاوره(قسمت دوم/پاياني)

نام نویسنده: 
دكتر مسعود آذربايجاني

3. محبت (توجه مثبت بدون شرط)Read more

Syndicate content