try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: سه شنبه, 20 آذر, 1397

شماره 56 - خرداد 87

تدريس معنادار و سازماندهي آن (1)

نام نویسنده: 
مصاحبه شونده: دکتر سیدرضا فیروزی؛ مصاحبه کننده غلامحسين گرامي و سيدغلامرضا موسوی
زیر عنوان: 
طرحي براي سازماندهي محتواي آموزشي دروس معارف اسلامي دردانشگاه‌ها

( بسم الله الرحمن الرحيم. ابتدا از اينكه وقت خود را در اختيار ما قرار داديد تشكر مي‌كنيم. همان گونه كه مي‌دانيد يكي از مشكلات دروس معارف اسلامي اين است كه بايد با دانشجو ارتباط برقرار كند تا دانشجو بتواند استفاده لازم را ببرد، به تعبير بنده مثل يك شمع باشد كه تا آخر زندگي بتواند ببيند و راه را پيدا كند. سئوال اين است كه چه چيز بايد بگوييم و اصلاً آيا مي‌شود چيزي گفت كه تا آخر زندگي‌اش به او خط بدهد كه راه و چاهش چيست و زندگي‌اش از كجا شروع شده به كجا ختم مي‌شود از لحاظ نگاهش به عالم و مسائل ديگري كه در اين رابطه است.Read more

اخبار فرهنگي ايران و جهان

تجليل روزنامه‌نگار خارج نشين از حالات مقام معظم رهبري در سلول
ايشان با شاملو و فروغ و خيلي‌هاي ديگر ميانه نداشتند، ولي مثلاً عاشق اخوان بودند، عاشق شهريار بودند. اخوان و سايه را قطعاً يادم هست كه خيلي به آنها علاقه داشتند. راجع به شعرهاي آنها، با هم صحبت مي‌كرديم شعرها را مي‌خواند و تفسير مي‌كرديم. من در عمرم زياد روحاني و آخوند نديدم. ولي ايشان بسيار در اين زمينه‌ها مسلط و باسواد بود.Read more

بررسي عدل الهي و نقد شبهات آن

نام نویسنده: 
مسلم محمدي
زیر عنوان: 
با تأكيد بر آراي امام خميني(ره)

اشاره:
عدل الهي از آموزه‌هاي بنيادين و اساسي در گسترة مباحث مربوط به مبدأ و معادباوري بر شمرده مي‌شود، كه همواره در طول تاريخ اسلام، بحث و فحص فراواني را به خود اختصاص داده و موجب پيدايش و رشد گرايش‌هاي ناهمگون اعتقادي در عالم اسلام شده است.
شرور و ناملايمات زندگي و رذائل اخلاقي از شاخص‌ترين اسباب رويش و پيدايش ايراداتي در زمينه دادورزي الهي بوده‌اند.
اين نوشتار بر آن است كه با تأكيد بر آراء كلامي و فلسفي امام خميني(ره) اثبات نمايد در عالم هستي شرّ محض يا كثيرالشرّ محقق و مجعول بالذات نيست و برخي از اين شبهات بر عدم تفكيك صحيح شرّ ذاتي از عرضي بر مي‌گردد.

طرح مسئله:Read more

مقالات رسيده

پس از درج فراخوان مقاله در نشرية معارف، در زمينة موضوعات مرتبط با گرايش‌هاي دروس معارف اسلامي، برخي از استادان محترم، مقالات ارزشمندي ارسال نمودند. ضمن تقدير و تشكر از اين عزيزان به استحضار مي‌رسانيم نتيجة ارزيابي كارشناسان به صورت مكتوب به اطلاع مؤلفان محترم خواهد رسيد.
نشرية معارف، ضمن ارج نهادن به تلاش علمي اساتيد محترم، اقدام به درج عناوين مقالات ارسالي و اسامي مؤلفان محترم آنها می‌نمايد و جهت پربارتر شدن نشريه، مشتاقانه در انتظار آثار علمي كلية استادان معارف اسلامي مي‌باشد.

عنوان مقاله نام مؤلف دانشگاه / شهر
1. حديث دلدادگي محي الدين قنبري تهرانRead more

ردّ پـاي خورشيد

زیر عنوان: 
بازتاب و تأثيرات حضور امام رضا(ع) در ايران

از جمله پيامدها و تأثيرات حضور امام رضا(ع) در ايران را مي‌توان به شرح زير برشمرد:
1ـ رشد حوزه‌هاي علمي و گسترش تشيع:
از جمله مسئوليت‌هاي مهم ائمه اطهار(ع)‌ به ويژه امام رضا(ع)، از يك سو، ارشاد و هدايت آحاد مردم و سوق دادن آنها به قرآن و سيرة‌ پيامبر اعظم(ص) و از ديگر سو، تعليم و تربيت مردم و توجه دادن آنان به علم و دانش و مبارزه با انواع ناداني‌ها، جهالت‌ها و شبهات و سرانجام تربيت شاگردان،‌ عالمان و انديشمندان بوده است، كساني كه هر يك در اعتلا و گسترش فرهنگ و مباني تفكرات شيعي سهم بسزايي داشته‌اند.Read more

پوپوليسم

نام نویسنده: 
مهدی ابوطالبی

پوپوليسم از واژه لاتين popularis يا populus1 به معناي توده مردم يا عامه گرفته شده است.2 نظريه پوپوليسم بر آراي هربرت شيلر و بر اين فرض اوليه مبتني است كه عامه مردم را افرادي ناآگاه، منفعل و ضعيف مي‌پندارد.3 از نظر تاريخي پوپوليسم براي اولين بار در دهه 1870 ميلادي به عنوان يک جنبش اجتماعي در بين روشنفکران روسيه موسوم به جنبش ناردنيک‌ها4 يا "دوستان مردم" پدپد آمد. جنبش دوستان مردم روسيه که از حمايت دهقانان خرده‌پاي اين کشور برخوردار بود، براي به دست آوردن دو هدف سياسي بارز، يعني آزادي سياسي براي توده مردم و گسترش مالکيت خصوصي بر روي زمين مبارزه مي‌کرد.Read more

قرآن و فرهنگ زمانه

نام نویسنده: 
دكتر محمدعلي رضائي اصفهاني
زیر عنوان: 
آيا قرآن از فرهنگ زمان نزول تأثير پذيرفته است؟

درآمد:
قرآن با فرهنگ عرب زمان خویش چگونه تعامل کرده است؟ آیا قرآن تحت تأثیر آن قرار گرفته یا فرهنگ عرب را نفی کرده است؟ پاسخ این پرسش‌ها نوعی موضع‌گیری مبنايی است که در تفسیر بسياري از آیات قرآن تأثیر دارد. از این رو، لازم است نخست "فرهنگ زمانه" را مفهوم‌شناسی کنیم، سپس به دلایل موافقان تأثیرپذیری و مخالفان بپردازیم و مبنای صحیح و معتبری انتخاب کنیم.
بررسى واژه "فرهنگ":Read more

به ‌شكرانه، جان برافشانيم

نام نویسنده: 
علي نعيم الدين خاني

درآمد
در آستانه سالگرد جانگداز معمار بزرگ انقلاب و پيام‌آور اسلام ناب، حضرت امام خميني(ره)، جوهر قلم را با طراوت بهشتي "روح الله" جاني ديگر مي‌بخشيم و به شكرانه نعمت ولايت و انقلاب شكوهمند اسلامي، زلف بسته سخن را شانه مي‌زنيم و به بركت نظر كريمانه اهل نظر، از سيماي جهان‌تاب اين حماسه آسماني، طره‌گشايي مي‌نماييم. باشد تا در آغاز، دل را با اشارات لطيف ربوبي قرار و آرام ‌بخشيم و حديث آرزومندي را در گوش دل پيروان راه خميني و دلدادگان ولايت حسيني بسراييم و در انجام، حكايت دلنشين دوست را از زبان شيرين دوست بشنويم.
اشارت دلRead more

شاخص‌هاي تدريس موفق (4)

نام نویسنده: 
اداره ارزشيابي معاونت اموراساتيد

شاخص‏هاى اختصاصى گرايش تاريخ و تمدن اسلامي(مشترك سه درس)
1ـ به روز بودن اطلاعات و توجه به شبهات جديد در زمينه مبتنى بر باورهاى شيعى:
يكى از عواملى كه در مقبوليت بيشتر محتواى درس، توجّه مضاعف فراگيران به آن، شكوفايى استعدادها و خلاقيّت آنان تأثير دارد اين است كه محتواى درس منعكس‌كننده تازه‏هاى علمى و شبهات جديد مربوط به بحث باشد و اساتيد محترم با مطالب و مباحث جديدِ مناسب با گرايش مورد تدريس آشنا باشند.Read more

Syndicate content