try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: چهارشنبه, 21 آذر, 1397

شماره 53 - بهمن 86

شاخص‌هاي تدريس موفق(1)

نام نویسنده: 
اداره ارزشيابي‌معاونت اموراساتيد

مقدّمه
تدريس يكي از اركان اصلي هر سيستم آموزشي به شمار مي‌رود كه كارآيي هر نظام آموزش بستگي به آن دارد. يكي از مشكلات نظام تعليم و تربيت، مربوط به عدم آشنايي و عدم استفاده از الگوها و روش‌هاي پيشرفته تدريس است.
مشاهدات مكرر نشان داد كه متأسفانه بسياري از اساتيد، هنوز از روش‌هاي سنتي و غيركاربردي استفاده مي‌كنند. استادان دروس معارف اسلامي نيز از اين امر مستثني نبوده و برخي استادان هنوز هم از روش‌هاي منسوخ بهره مي‌گيرند و در نتيجه در زمينه تأثيرگذاري از موفقيت‌ كمتري برخوردارند.Read more

تكنولوژي تحقيق و پژوهش(8)

نام نویسنده: 
رمضان علي تبار فيروزجايي

مهارت تدوين گزارش پژوهش
تهيه و تدوين گزارش پژوهش از گام‌هاي نهايي پژوهش مي‌باشد. پژوهش وقتي كامل مي‌شود كه نتايج آن به رشتة تحرير در آمده و در اختيار ديگران قرار گيرد؛ از اين‌رو از ديرباز تاكنون تهية گزارش تحقيق، بخش جدايي ناپذير فرايند پژوهش به شمار مي‌آيد. به عبارت ديگر، تدوين نتايج تحقيق و ارائة آن به محافل علمي از مهمترين اقدام‌هاي محقق است. آنچه نزد ديگران مورد سنجش و ارزيابي قرار مي‌گيرد، گزارش تحقيق است. گزارش نتايج پژوهش، در قالب‌هايي چون پايان نامه، كتاب و مقالة پژوهشي انجام مي‌گيرد كه مقاله، رايج‌ترين نوع گزارش نويسي است.Read more

آشفتگي

نام نویسنده: 
ع.م

استاد گرامي !
يكي از مهم‌ترين اهداف دروس معارف اسلامي، تأثيرگذاري بر دانشجويان مي‌باشد. ماهنامه اطلاع‌رساني معارف در صدد است تا در اين بخش از نشريه، وقايع مربوط به تأثيرگذاري استادان محترم معارف اسلامي را بر دانشجويان درج نمايد. از اين رو خواهشمند است مواردي از ميزان و نوع تأثيرگذاري خود را جهت درج در نشريه ارسال فرماييد.

نمونه موارد قابل ذكر:
 افراد بي‌نمازي كه توسط استاد نمازخوان شده‌اند.
 افراد بدحجابي كه مقيد به رعايت فريضه حجاب شده‌اند.
 افراد معتقد به ديگر اديان و مذاهب كه مستبصر گرديده‌اند.Read more

«رنگ خدا»

نام نویسنده: 
الف. ف . اميدوار

اگر قرار باشد كه تصوير يك انسان را نقاشي كنيم در ابتدا چه مي‌كنيم؟ طراحان مي‌گويند: افراد مبتدي بايد ابتدا الگويي كلي از چهره تهيه نموده و مثلاً با رسم يك بيضي و تقسيم آن به سه قسمت كار روي آن را شروع كرده و با اضافه كردن بخشهاي بعدي نظير چشم و گوش و ... كم‌كم طرح خود را به الگوي اصلي شبيه‌تر و شبيه‌تر نموده و تصوير را كامل نمايند. در هر مرحله‌اي از اين تغييرات مي‌توان ادعا كرد كه: اين تصوير در حال «نزديك شدن» به «الگوي اصلي» است. بنابراين، در اين مثال نزديك شدن به معناي «شبيه‌تر شدن» است.Read more

نهضت حسيني و انقلاب خميني

گفته مي‌شود كه حركت انقلابي مردم مسلمان ايران در سرنگوني رژيم سلطنتي و استقرار نظام جمهوري اسلامي متأثر از قيام امام حسين(ع) و فرهنگ عاشورا است نقش نهضت سيدالشهدا(ع) در پيدايي و پايايي نهضت اسلامي ايران چيست؟
بسياري از انديشمندان و متفكراني كه در زمينه تبيين علل و عوامل پيروزي انقلاب اسلامي ايران، نظريه‏پردازي کرده‏اند، بر اين باورند كه عامل "مذهب" از قوي‏ترين و اصلي‏ترين عواملي است كه در پيدايش و پيروزي انقلاب اسلامي، نقش بسزايي داشته است.1Read more

الگويـي در ارائه درس انديشه اسلامي(قسمت دوم)

نام نویسنده: 
سيدغلامرضا موسوي وغلامحسين گرامي
زیر عنوان: 
مصاحبه با حجت‌الاسلام‌والمسلمين دكتر ابوالفضل كياشمشكي

 با توجه به آنچه فرموديد مسئله اوصاف الهي چگونه طرح مي‌شود؟ آيا اساساً به اين بحث مي‌پردازيد؟Read more

اخبار نهاد

تلفن سبز(ارتباط مستقيم با رياست نهاد)
همكاران گرامي در سراسر كشور مي‌توانند بدون واسطه با رياست نهاد در ارتباط باشند. 88955721-021

انتصابات در نهاد
طي حكمي از سوي حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين محمديان، رئيس محترم نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام و المسلمين محمدحسن رضوي به عنوان سرپرست نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه علوم دريايي چابهار منصوب شد.

انتصاب مديران گروه‌هاRead more

آثار علمي اساتيد

مباني و سير تاريخي تفسير موضوعي قرآن
مؤلف: بهروز يدالله پور
ناشر: دارالعلم
نوبت چاپ: اول ـ تابستان 83
تفسير موضوعي، روشي ديگر در كنار تفسير ترتيبي از آيات است كه بر مبناي آن مفسّر براي دستيابي به مفاهيم و حقيقت قرآن، آيات را بر اساس موضوعات مختلف مورد مطالعه و بررسي قرار مي‌دهد.
نويسنده «مباني و سير تاريخي تفسير موضوعي قرآن» بر آن است تا در اين كتاب به تبيين تفسير موضوعي و مقومات، روش دستيابي به اين نوع تفسير و ديدگاه قرآن در موضوعات مختلف پرداخته و نيز سير تاريخي آن را به طور گسترده تحقيق نمايد.Read more

تازه هاي انديشه

نظرية اسلامي، معيارهاي خاص خود را دارد
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين دكتر رشاد، در نقد كرسي «تعليم و تربيت اسلامي؛ چارچوب تئوريك و كاربرد آن» گفت: دكتر باقري، مدعي نظريه‌پردازي درباره تعليم و تربيت اسلامي، مي‌بايست قبل از هر چيز مشخص سازد كه منظور ايشان از تعليم و تربيت اسلامي چيست، چه معيارهايي دارد و نظريه حاضر با چه معياري اسلامي است؟Read more

Syndicate content