try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: دوشنبه, 16 تیر, 1399

شماره 51 - آذر 86

بازگشت مسيح

نام نویسنده: 
غلامحسين گرامي سيدمجتبي مجاهديان
زیر عنوان: 
مصاحبه با جناب اسقف رمزي گَرمو

 در ابتدا از اينكه وقت خود را در اختيار ما قرار داديد تشكر مي‌كنيم انشاءالله از طريق اين گفتگوها بتوانيم به تعامل شايسته بين اديان ابراهيمي برسيم و بتوانيم برخي از مشتركات اديان را منتقل كنيم تا روي آنها بشود بعنوان يك سرمايه‌ كار كرد.
موضوع بحث ما «موعودگرايي از ديدگاه مسيحيان» يا «منجي موعود مسيحيت» است و قبل از اينكه وارد بحث مسيحيت شويم از جناب اسقف درخواست مي‌كنيم كه پيرامون بحث موعود گرايي در اديان ابراهيمي كه تأكيد ويژه‌اي بر آن شده است، توضيحي بفرماييد.Read more

آثار علمي اساتيد

سيماي نوح در اديان الهي
مؤلف: محمدكاظم پورحسين
ناشر: نشر تأمين
نوبت چاپ: اول بهار 1382
تلفن ناشر: 7738206 – 0251
تلفن مركز پخش‌: 7742997 – 7746546 – 0251؛ 09122752029
از شرح حال انبياء به ويژه پيامبران اولواالعزم نكات بديع اخلاقي و فضايل بي‌شمار تربيتي كشف مي‌شود. متأسفانه راجع به اولين پيامبر اولواالعزم يعني حضرت نوح(ع) كمتر پژوهشي مدون انتشار يافته است. اين كتاب با استناد به آيات و روايات سعي در رفع اين نقيصه دارد.Read more

ارتقاي فكر ديني در دانشگاه

نام نویسنده: 
مهدي ابوطالبي

همواره در گذشته و حال، در مناطق مختلف با فرهنگهاي متفاوت، افراد باسواد و تحصيلكرده و داراي سطح آگاهي بيشتر، نخبگان و فرهيختگان آن جامعه محسوب شده و هدايت فكري و فرهنگي جامعه به ويژه نسلهاي جديد به آنها واگذار مي‌شده است. بر همين اساس، هميشه استادان و معلمان، علاوه بر آموزش مسائل علمي به دانش آموزان خود اهتمام به ارتقاي سطح فكري، فرهنگي و آموزش اخلاق و آداب متناسب با فرهنگ مقبول جامعه خود اهتمام داشته‌اند. به همين جهت اساتيد هميشه يك الگوي برتر و قابل پيروي براي دانش‌آموزان محسوب مي‌شدند.Read more

پايگاه‌هاي اينترنتي

پايگاه‌هاي اينترنتي مهدويت
اشاره:
در يك نگاه كلي، پايگاه‌هاي مربوط به مهدويت به چند دسته تقسيم مي‌شوند: دسته اول، پايگاه‌هايي هستند كه در خصوص امام مهدي(عج) و مهدويت فعاليت دارند. دسته دوم، پايگاه‌هايي هستند كه به شكل عمومي‌تر در زمينه‌هايي مانند: مسيح‌گرايي، هزاره‌گرايي، منجي‌گرايي و آينده‌گرايي كار مي‌كنند. دسته سوم، پايگاه‌هايي هستند كه ضد مهدويت به شمار مي‌آيند و تمام تلاش خود را براي انكار و تحقير معتقدان به مهدويت و منجي‌گرايي به كار بسته و به القاء شبهه در اين باره مي‌پردازند.
نشريه معارف بنا به وظيفه ذاتي خود در امر اطلاع‌رساني، به معرفي چند پايگاه از دسته اول و دوم مي‌پردازد:Read more

عوامل و موانع مؤثر بر تأثيرگذاري دروس معارف اسلامي(13)

نام نویسنده: 
اكبر فرحزادي

24) نقش "مباحث تنش‌زا" در تأثيرگذاري

يكي از موانع تأثيرگذاري، "نگرش منفي دانشجو نسبت به استاد" خويش است و اين نگرش مي‌تواند ناشي از عوامل مختلفي باشد. يكي از اين عوامل "طرح مسايل تنش‌‌زا" از سوي استاد است. اين مطلب گاه به شكل ابتدايي و از سوي استاد بروز مي‌نمايد و گاه در اثر طرح يك سؤال و يا شبهه از سوي دانشجويان و پاسخ استاد، جلوه‌گر مي‌شود.
در يك تقسيم‌بندي كلي مي‌توان اين مباحث را در چهار دسته تقسيم بندي كرد:
الف) مباحث اعتقادي
برخي از مباحث تنش زا در حوزه "مباحث اعتقادي" عبارتند از:Read more

تازه‌هاي نرم افزار

گنجينه روايات نور
اولين نسخه ديجيتالي جامع احاديث اهل بيت(ع) با ترجمه فارسي در تاريخ 3/8/86 طي مراسمي با سخنراني آيت‌الله محمدي ري‌شهري در مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي قم رونمايي شد. ويژگي‌هاي اين اثر عبارت است از:Read more

چرا اسلام؟(3) (قسمت اول)

نام نویسنده: 
حميدرضا شاكرين

سنجه‌هاي حقانيت‏:
شاخص‏هاي اساسي حقانيت يك دين چهار امر است:
1. بنياد الهي
اصل الهي بودن يك دين از راه‏هاي زير قابل بررسي است:
1‌ـ1ـ آموزه‏هاي دين
با مراجعه به آموزه‏هايي كه هر ديني براي خود دارد ‌ـ چه اين آموزه‏ها در قالب كتاب مقدس باشد يا گفتارهاي پيامبر آن دين ‌ـ مي‏توان پي برد كه آيا يك دين، واقعاً دين حق الهي است يا خير؟ در اينجا معقول و منطقي بودن، داشتن هماهنگي و انسجام، پاسخ‏گويي به نيازهاي ابدي و اساسي انسان، وجود نظام اعتقادي، ارزشي و عبادي، هدفمندي و مطابقت با سير و سرشت جوهري انسان، بهترين شاخص‏هايي است كه مي‏تواند ما را به حق بودن يك دين رهنمون شود.Read more

استمداد از روح شهيد

نام نویسنده: 
علي محمدپور

استاد گرامي !
ماهنامه اطلاع‌رساني معارف در صدد است تا در اين بخش از نشريه، وقايع مربوط به تأثيرگذاري استادان محترم معارف اسلامي بر دانشجويان را درج نمايد. از اين رو خواهشمند است مواردي از ميزان و نوع تأثيرگذاري خود را (چه در كلاس تدريس و چه از طرق ديگر نظير مشاوره، ميزگردهاي علمي و ...) جهت درج به اين نشريه ارسال فرماييد.

نمونه موارد قابل ذكر:
-              افراد بي‌نمازي كه توسط استاد نمازخوان شده‌اند.Read more

مشاوره دانشجويي و رسالت استادان (6)

نام نویسنده: 
ادارة ارزشيابي معاونت‌اموراساتيد
زیر عنوان: 
ادارة ارزشيابي معاونت امور اساتيد

رهنمودهاى كلى استادان معارف به دانشجويان در زمينه مشاوره
مشاوره فرآيند قانونمندى است كه رسيدن به نتيجه و فرهنگ‏سازى آن براى نسل جوان به ويژه دانشجويان، مستلزم رعايت موازين و آداب ويژه‏اى است كه بخشى از آن وظيفه مشاورين و برخى نيز مربوط به مراجعين و دانشجويان است. از اين رو در امر مشاوره علاوه بر اينكه يك مشاور بايد به اصول و فنون مشاوره آگاهى كافى داشته باشد، در فرهنگ‌سازى آن براى مراجعين نيز بايد نقش بسزايى داشته باشد و استادان معارف كه يكى از رسالت‏هاى مهم آنان مشاوره دانشجويى است از اين امر مستثنا نبوده و حتى مسئوليت آنان خطيرتر و سنگين‏تر نيز مى‏باشد.Read more

Syndicate content