try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: یکشنبه, 2 آبان, 1400

شماره 51 - آذر 86

اخبار علمي و صنفي دانشگاه‌ها

استخدام هيأت علمي
دانشگاه صنعتي مالك اشتر در نظر دارد جهت گروه معارف دانشگاه مستقر در شاهين‌شهر اصفهان، از بين دانش‌آموختگان مقطع دكتري(PHD) در رشته الهيات (غير از گرايش فقه و مباني حقوق اسلامي)، برابر مقررات استخدامي هيأت علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دعوت به همكاري نمايد.Read more

تحليـلي ازتصـوف سـنتي(2)

نام نویسنده: 
دكتر حسين دزفولي

بدعت‌ها و انحرافات فرقه‌هاى صوفيه
فرقه‌هاي صوفيه در عقايد و مناسك خود، گرفتار انحرافها و بدعتهاي فراواني هستند كه به برخي از آنها اشاره مي‌كنيم:1
1. خانقاه به عنوان محل ذكر و عبادت: خانقاه بنا به تصريح منابع صوفيه مانند نفحات الانس و طرايق الحقايق به پيشنهاد اميرى ترسا در عصر ابو‌هاشم كوفى ساخته شد و بدعت صوفيان به اين است كه آن را به دين و طريقت دينى منتسب مى‌سازند.Read more

مقالات رسيده

پس از درج فراخوان مقاله در نشريه معارف، در زمينه موضوعات مرتبط با گرايش‌هاي دروس معارف اسلامي، برخي از استادان محترم، مقالات ارزشمندي ارسال نمودند. ضمن تقدير و تشكر از اين عزيزان به استحضار مي‌رسانيم نتيجه ارزيابي كارشناسان به صورت مكتوب به اطلاع مؤلفان محترم خواهد رسيد.
نشريه معارف، ضمن ارج نهادن به تلاش علمي اساتيد محترم، اقدام به درج عناوين مقالات ارسالي و اسامي مؤلفان محترم آنها مي‌نمايد و جهت پربارتر شدن نشريه، مشتاقانه در انتظار آثار علمي كليه استادان معارف اسلامي مي‌باشد.Read more

بازگشت مسيح

نام نویسنده: 
غلامحسين گرامي سيدمجتبي مجاهديان
زیر عنوان: 
مصاحبه با جناب اسقف رمزي گَرمو

 در ابتدا از اينكه وقت خود را در اختيار ما قرار داديد تشكر مي‌كنيم انشاءالله از طريق اين گفتگوها بتوانيم به تعامل شايسته بين اديان ابراهيمي برسيم و بتوانيم برخي از مشتركات اديان را منتقل كنيم تا روي آنها بشود بعنوان يك سرمايه‌ كار كرد.
موضوع بحث ما «موعودگرايي از ديدگاه مسيحيان» يا «منجي موعود مسيحيت» است و قبل از اينكه وارد بحث مسيحيت شويم از جناب اسقف درخواست مي‌كنيم كه پيرامون بحث موعود گرايي در اديان ابراهيمي كه تأكيد ويژه‌اي بر آن شده است، توضيحي بفرماييد.Read more

آثار علمي اساتيد

سيماي نوح در اديان الهي
مؤلف: محمدكاظم پورحسين
ناشر: نشر تأمين
نوبت چاپ: اول بهار 1382
تلفن ناشر: 7738206 – 0251
تلفن مركز پخش‌: 7742997 – 7746546 – 0251؛ 09122752029
از شرح حال انبياء به ويژه پيامبران اولواالعزم نكات بديع اخلاقي و فضايل بي‌شمار تربيتي كشف مي‌شود. متأسفانه راجع به اولين پيامبر اولواالعزم يعني حضرت نوح(ع) كمتر پژوهشي مدون انتشار يافته است. اين كتاب با استناد به آيات و روايات سعي در رفع اين نقيصه دارد.Read more

ارتقاي فكر ديني در دانشگاه

نام نویسنده: 
مهدي ابوطالبي

همواره در گذشته و حال، در مناطق مختلف با فرهنگهاي متفاوت، افراد باسواد و تحصيلكرده و داراي سطح آگاهي بيشتر، نخبگان و فرهيختگان آن جامعه محسوب شده و هدايت فكري و فرهنگي جامعه به ويژه نسلهاي جديد به آنها واگذار مي‌شده است. بر همين اساس، هميشه استادان و معلمان، علاوه بر آموزش مسائل علمي به دانش آموزان خود اهتمام به ارتقاي سطح فكري، فرهنگي و آموزش اخلاق و آداب متناسب با فرهنگ مقبول جامعه خود اهتمام داشته‌اند. به همين جهت اساتيد هميشه يك الگوي برتر و قابل پيروي براي دانش‌آموزان محسوب مي‌شدند.Read more

پايگاه‌هاي اينترنتي

پايگاه‌هاي اينترنتي مهدويت
اشاره:
در يك نگاه كلي، پايگاه‌هاي مربوط به مهدويت به چند دسته تقسيم مي‌شوند: دسته اول، پايگاه‌هايي هستند كه در خصوص امام مهدي(عج) و مهدويت فعاليت دارند. دسته دوم، پايگاه‌هايي هستند كه به شكل عمومي‌تر در زمينه‌هايي مانند: مسيح‌گرايي، هزاره‌گرايي، منجي‌گرايي و آينده‌گرايي كار مي‌كنند. دسته سوم، پايگاه‌هايي هستند كه ضد مهدويت به شمار مي‌آيند و تمام تلاش خود را براي انكار و تحقير معتقدان به مهدويت و منجي‌گرايي به كار بسته و به القاء شبهه در اين باره مي‌پردازند.
نشريه معارف بنا به وظيفه ذاتي خود در امر اطلاع‌رساني، به معرفي چند پايگاه از دسته اول و دوم مي‌پردازد:Read more

تازه‌هاي نرم افزار

گنجينه روايات نور
اولين نسخه ديجيتالي جامع احاديث اهل بيت(ع) با ترجمه فارسي در تاريخ 3/8/86 طي مراسمي با سخنراني آيت‌الله محمدي ري‌شهري در مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي قم رونمايي شد. ويژگي‌هاي اين اثر عبارت است از:Read more

عوامل و موانع مؤثر بر تأثيرگذاري دروس معارف اسلامي(13)

نام نویسنده: 
اكبر فرحزادي

24) نقش "مباحث تنش‌زا" در تأثيرگذاري

يكي از موانع تأثيرگذاري، "نگرش منفي دانشجو نسبت به استاد" خويش است و اين نگرش مي‌تواند ناشي از عوامل مختلفي باشد. يكي از اين عوامل "طرح مسايل تنش‌‌زا" از سوي استاد است. اين مطلب گاه به شكل ابتدايي و از سوي استاد بروز مي‌نمايد و گاه در اثر طرح يك سؤال و يا شبهه از سوي دانشجويان و پاسخ استاد، جلوه‌گر مي‌شود.
در يك تقسيم‌بندي كلي مي‌توان اين مباحث را در چهار دسته تقسيم بندي كرد:
الف) مباحث اعتقادي
برخي از مباحث تنش زا در حوزه "مباحث اعتقادي" عبارتند از:Read more

Syndicate content