try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: یکشنبه, 17 آذر, 1398

شماره 51 - آذر 86

عوامل و موانع مؤثر بر تأثيرگذاري دروس معارف اسلامي(13)

نام نویسنده: 
اكبر فرحزادي

24) نقش "مباحث تنش‌زا" در تأثيرگذاري

يكي از موانع تأثيرگذاري، "نگرش منفي دانشجو نسبت به استاد" خويش است و اين نگرش مي‌تواند ناشي از عوامل مختلفي باشد. يكي از اين عوامل "طرح مسايل تنش‌‌زا" از سوي استاد است. اين مطلب گاه به شكل ابتدايي و از سوي استاد بروز مي‌نمايد و گاه در اثر طرح يك سؤال و يا شبهه از سوي دانشجويان و پاسخ استاد، جلوه‌گر مي‌شود.
در يك تقسيم‌بندي كلي مي‌توان اين مباحث را در چهار دسته تقسيم بندي كرد:
الف) مباحث اعتقادي
برخي از مباحث تنش زا در حوزه "مباحث اعتقادي" عبارتند از:Read more

تازه‌هاي نرم افزار

گنجينه روايات نور
اولين نسخه ديجيتالي جامع احاديث اهل بيت(ع) با ترجمه فارسي در تاريخ 3/8/86 طي مراسمي با سخنراني آيت‌الله محمدي ري‌شهري در مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي قم رونمايي شد. ويژگي‌هاي اين اثر عبارت است از:Read more

چرا اسلام؟(3) (قسمت اول)

نام نویسنده: 
حميدرضا شاكرين

سنجه‌هاي حقانيت‏:
شاخص‏هاي اساسي حقانيت يك دين چهار امر است:
1. بنياد الهي
اصل الهي بودن يك دين از راه‏هاي زير قابل بررسي است:
1‌ـ1ـ آموزه‏هاي دين
با مراجعه به آموزه‏هايي كه هر ديني براي خود دارد ‌ـ چه اين آموزه‏ها در قالب كتاب مقدس باشد يا گفتارهاي پيامبر آن دين ‌ـ مي‏توان پي برد كه آيا يك دين، واقعاً دين حق الهي است يا خير؟ در اينجا معقول و منطقي بودن، داشتن هماهنگي و انسجام، پاسخ‏گويي به نيازهاي ابدي و اساسي انسان، وجود نظام اعتقادي، ارزشي و عبادي، هدفمندي و مطابقت با سير و سرشت جوهري انسان، بهترين شاخص‏هايي است كه مي‏تواند ما را به حق بودن يك دين رهنمون شود.Read more

استمداد از روح شهيد

نام نویسنده: 
علي محمدپور

استاد گرامي !
ماهنامه اطلاع‌رساني معارف در صدد است تا در اين بخش از نشريه، وقايع مربوط به تأثيرگذاري استادان محترم معارف اسلامي بر دانشجويان را درج نمايد. از اين رو خواهشمند است مواردي از ميزان و نوع تأثيرگذاري خود را (چه در كلاس تدريس و چه از طرق ديگر نظير مشاوره، ميزگردهاي علمي و ...) جهت درج به اين نشريه ارسال فرماييد.

نمونه موارد قابل ذكر:
-              افراد بي‌نمازي كه توسط استاد نمازخوان شده‌اند.Read more

مشاوره دانشجويي و رسالت استادان (6)

نام نویسنده: 
ادارة ارزشيابي معاونت‌اموراساتيد
زیر عنوان: 
ادارة ارزشيابي معاونت امور اساتيد

رهنمودهاى كلى استادان معارف به دانشجويان در زمينه مشاوره
مشاوره فرآيند قانونمندى است كه رسيدن به نتيجه و فرهنگ‏سازى آن براى نسل جوان به ويژه دانشجويان، مستلزم رعايت موازين و آداب ويژه‏اى است كه بخشى از آن وظيفه مشاورين و برخى نيز مربوط به مراجعين و دانشجويان است. از اين رو در امر مشاوره علاوه بر اينكه يك مشاور بايد به اصول و فنون مشاوره آگاهى كافى داشته باشد، در فرهنگ‌سازى آن براى مراجعين نيز بايد نقش بسزايى داشته باشد و استادان معارف كه يكى از رسالت‏هاى مهم آنان مشاوره دانشجويى است از اين امر مستثنا نبوده و حتى مسئوليت آنان خطيرتر و سنگين‏تر نيز مى‏باشد.Read more

شعرِ بي‌دروغ

نام نویسنده: 
سيدمجتبي مجاهديان
زیر عنوان: 
يادمان دكتر قيصر امين پور و رويش‌هاي ادبي انقلاب

ما كه اين همه براي عشق
آه و ناله‌ي دروغ مي‌كنيم
راستي چرا
در رثاي بي‌شمار عاشقان
ـ كه بي دريغ ـ
خون خويش را نثار عشق مي‌كنند
از نثار يك دريغ هم
دريغ مي‌كنيم؟! (قيصر امين پور)
اِنّ مِنَ الشعرِ لَحكمَه1
شاعر لحظه‌هاي ايثار و خلاقيت، اديب فرزانه انقلاب و نظريه‌پرداز برجسته انقلابِ ادبي ما، دكتر قيصر امين پور، در هفتمين روز آبان برگريز 86 پَرِ پرواز به ملكوت اعلي گشود؛ "از رفتنش دهان همه باز/ گويا گفته بودند/ پرواز/ پرواز ".Read more

تازه هاي كتاب

حكومت پاياني جهان از ديدگاه آيات و روايات
مؤلف: عليرضا عظيمي‌فر
ناشر: شبا‌ب‌الجنّه
نوبت چاپ: اول ـ تابستان 86
تلفن ناشر: 09122520293
تلفن مركز پخش: 7742997 – 7746546 – 0251؛ 09122752029Read more

نمـاز اجباري!

نام نویسنده: 
غلامحسين گرامي

استاد گرامي !
يكي از مهم‌ترين اهداف دروس معارف اسلامي، تأثيرگذاري بر دانشجويان مي‌باشد. ماهنامه اطلاع‌رساني معارف در صدد است تا در اين بخش از نشريه، وقايع مربوط به تأثيرگذاري استادان محترم معارف اسلامي را بر دانشجويان درج نمايد. از اين رو خواهشمند است مواردي از ميزان و نوع تأثيرگذاري خود را جهت درج در نشريه ارسال فرماييد.

نمونه موارد قابل ذكر:
              افراد بي‌نمازي كه توسط استاد نمازخوان شده‌اند.Read more

تازه هاي انديشه

فوق دكتري علوم قرآن و حديث
بايد در مقطع فوق دكترا، فضايي ميان رشته‌ علوم قرآن و حديث و ديگر رشته‌ها ايجاد كنيم تا كساني كه در رشته‌هاي ديگر دكترا دارند، با گذراندن دروس پيش‌نياز بتوانند به تحقيقات قرآني در مقطع فوق دكترا بپردازند.
دكتر «جعفر نكونام»، پژوهشگر علوم قرآني و عضو هيأت علمي دانشگاه قم، در مورد تأسيس رشته فوق دكتراي علوم قرآن و حديث، با اعلام مطلب فوق گفت: در حال حاضر ما مقطع فوق دكتري را در رشته‌هاي علوم پايه در دانشگاه تربيت مدرس و در دانشكده علوم پزشكي دانشگاه تهران داريم، ولي در رشته‌هاي علوم انساني ظاهراً در ايران مقطع فوق دكتري نداريم.Read more

Syndicate content