try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: جمعه, 3 اسفند, 1397

شماره 46 - خرداد 86

علم غيب معصوم(ع) قسمت اول

زیر عنوان: 
رحيم لطيفي

پيشگفتار:
علم امام (ع) از مقولات بحث‌انگيز و جنجالي دانش كلام و حديث است، كه از ديرباز مورد بحث متكلّمان اسلامي بوده است. متكلّمان اماميّه در اصل برخورداري پيامبر(ص) و امام (ع) از علم غيب اتفاق نظر دارند؛ هر چند در تعيين محدوده و نوع اين علم اختلاف نظر دارند. بنابراين در حقيقت محور بحث، علم غيب پيامبر(ص) و امام(ع) مي‌شود، ولي براي اينكه بحثي جامع و همه جانبه طرح شود رويكرد اين نوشتار به سمت و سوي علم غيب معصوم است كه شامل انبيا و امامان معصوم(ع) مي‌شود.Read more

عوامل و موانع موثر بر «تأثيرگذاري»(8)

زیر عنوان: 
اكبر فرحزادي

12) حضور و غياب
برخي از اساتيد گمان دارند: انجام «حضور و غياب» در كلاس امري غير ضرور و حتي دور از شأن استاد و يا خارج از محدوده‌ي وظايف اوست!!.
اين‌گونه افراد معتقدند: دانشجو ديگر كودك نيست تا لازم باشد با اهرم مذكور آنها را به كلاس درس آورده و مجبور به استماع درس نمود.
برخي ديگر مي‌گويند: اگر استاد، توانمند باشد و توانمندي خويش را به مخاطبين خود اثبات نمايد؛ ديگر نيازي به انجام حضور و غياب نيست و دانشجو خود، مشتاقانه به كلاس درس خواهد آمد.Read more

مشاوره دانشجويي و رسالت استادان (قسمت اول)

زیر عنوان: 
اداره ارزشيابي معاونت امور اساتيد

مقدمه:
راهنمايى و مشاوره به مفهوم اعم و كلى آن (هدايت) از عمر طولانى و درازى برخوردار است كه همسان با خلقت انسان آغاز گشته است؛ اما به معناى خاصش تنها در كمتر از يك قرن مطرح بوده و بيشتر مربوط به حوزه علوم تربيتى و تعليم و تربيت مى‏باشد. راهنمايى به معناى خاصش در سال 1906 م. در آمريكا از سوى فردى به نام «فرانك پارسونز» با راهنمايى شغلى آغاز شد. ارايه خدمات راهنمايى به تدريج در مدارس و مؤسسات متعدد در ساير نقاط جهان رواج يافت. مثلاً مراكز راهنمايى شغلى در بلژيك در سال 1914 م. در فرانسه در 1945م، در نروژ در 1947م و در انگلستان در 1948م. به وجود آمد.Read more

غم دوري از محبوب

حضرت آيت الله حاج ميرزا جواد آقا تهراني از رجال نادر زمان و از مربيان بلند پايه عارف و روحاني است كه يادش ياد آور فضيلت‌هاست. مرحوم ميرزا به سال 1283ش در تهران در خانواده‌اي مذهبي متولد شد، پدرش از تجّار متدين و مورد اعتماد بازاريان بود. پس از گذراندن دوره دبستان و راهنمايي در مدرسه ثروت تهران براي كسب معارف اسلامي و علوم ديني به قم رفت و پس از فراگيري مقداري از سطح، راهي نجف شد و پس از چند سال تحصيل در اين حوزه به دستور مادرش به تهران بازگشت.Read more

ترمولوژي و اصطلاح نامة تحقيق و پژوهش(1)

زیر عنوان: 
رمضان علی تبار

مقدمه
‌نخستين گام براي فراگيري و آشنايي با يك رشته علمي و يا مهارت عملي در آن، آشنايي با اصطلاحات و مفاهيم خاصي است كه در آن رشته علمي متداول است؛ يعني واژه‌هاي مخصوصي كه صاحب نظران و پديدآورندگان آن فن به تدريج در طول ساليان دراز آنها را براي معاني و مقاصد خاصي وضع كرده و بكار برده‌اند.
اصطلاحات هر علمي در واقع كليدهايي است كه اگر در اختيار پژوهشگر باشد به خوبي مي‌تواند دربهاي ناگشوده معاني مورد نظر از نوشتارها و گفتارهاي مربوط به آن دانش و فن را بگشايد و حقايق مورد نظر نويسنده و گوينده را به روشني دريابد.Read more

معرفي مرکز مهدويت

مهدويت، از مظلوم‌ترين مفاهيم اسلامي و شيعي است كه علي رغم اهميت و ويژگيهاي منحصر به فردي كه دارد چه پيش از انقلاب و چه پس از آن، پيش از انقلاب اسير كج فكري برخي گروه‌ها بود و پس از آن نيز ترس از اتهام انتساب به برخي گروه‌ها، براي بازداشتن افراد كافي بود، ولي در چند سال اخير، با كوشش برخي مراكز و با به ميدان آمدن تني چند از افراد شناخته شده كه همراه و هماهنگ با نظام مقدس جمهوري اسلامي مي‌باشند، اين سد غربت شكسته شد و اين مسأله از انزوا خارج گرديد.Read more

اخبارعلمي وصنفي دانشگاه ها

ايران برترين كشور اسلامي در زمينه فناوري است

ايران از نظر فناوري در جهان اسلام رتبه اول را دارد و من به عنوان وزير علوم و همچنين متخصص در زمينه مباحث علمي و فناوري، ايران را داراي جايگاه بالايي در اين زمينه مي دانم.Read more

اخبار فرهنگي ايران و جهان

هشدار كليساي ارتدكس روسيه در مورد تصويب اتانازيRead more

ترجمان وحي

بي‌ترديد يكي از مهم‌ترين راه‌هاي اثبات حقانيت قرآن كريم، آياتي است كه از تحقق‌ وعده‌هاي الهي خبر مي‌دهد. بدين‌گونه خداوند سبحان آيات خود را در آفاق و نواحي زمين به مؤمنين و غيرمؤمنين نشان مي‌دهد، هم‌چنان كه آيات و نشانه‌هاي خود را در نفس آنها نشان مي‌دهد و شهد شيرين پيروزي را در ذائقه موحدين و طعم تلخ شكست و اضمحلال را در كام غير موحدين جاري مي‌سازد «سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ.» 1Read more

Syndicate content