try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: چهارشنبه, 29 خرداد, 1398

شماره 42 - دی 85

نرم افزار تاريخي نورالسيره (2)

نرم افزار تاريخي نورالسيره 2 نرم افزار تاريخي نور السيره 2 تازه ترين پژوهش توليدي مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي است كه در اختيار محققان و علاقمندان مباحث تاريخي قرار مي گيرد. پيش از اين برنامه نورالسيره 1 شامل چند منبع محدود تاريخي به عنوان پيش قراول اين CD توليد شده بود. اين نرم افزار از سه بخش كلي تشكيل شده است: تاريخنامه، شامل 7 منبع مهم دست اول تاريخ اسلام با قابليت هاي مهم. كتابخانه، شامل مهم ترين كتب تاريخ اسلام از قرن اول تا دهم. نگارخانه، شامل تبار نامه، نقشه ها و تصاوير. در كنار اين بخش ها امكان دسترسي به قرآن با ترجمه و يك دوره كتاب لغت لسان العرب نيز فراهم است.Read more

اساتيد معارف و مشاوره دانشجويي

زیر عنوان: 
فرآیند اراده در فرهنگ دینی (3)

اشاره
در دو شماره گذشته دو بخش از فرايند اراده در فرهنگ ديني درج شد. اينك بخش پاياني آن تقديم مي گردد.
معارف

سير تكاملي شكوفايي اراده
با توضيحاتي كه پيرامون اراده بيان شد، روشن شد كه شكوفايي اراده ممكن است، امّا بهترين روش براي سير تكاملي و شكوفايي اراده كدام است؟
1. استفاده از تك حسي؛
براي شروع در ايجاد زمينه هاي شكوفايي اراده لازم است از روش تك حسي استفاده شود. مثلاً از حس گويايي شروع كنيم و فقط روي آن كار كنيم. سعي كنيم زبان را در اختيار گيريم و فقط روي آن كار كنيم؛ پس از تسلّط بر يك حس، روي حسهاي ديگر كار كنيم.
2. زمان محدود؛Read more

تازه هاي انديشه

استفاده غير مستقيم از سوره‌هاي قرآن در فيلم‌ها و سريال‌ها، به جاي روايت داستان‌هاي آن به صورت فيلم‌هاي داستاني،تأثير بيشتري بر مخاطب خواهد داشت.
دكتر مجتبي رحمان دوست
در نخستين نشست‌ بررسي شكل و محتواي ادبيات ديني، گونه‌هاي داستاني قرآن مورد كنكاش قرار گرفت.
در اين نشست كه در مدرسه اسلامي هنر برگزار شد، دكتر مجتبي رحمان‌دوست، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران با اشاره به اين كه در قرآن كريم 116 داستان وجود دارد، گفت: بسياري از سوره‌هاي قرآن به صورت داستان بيان شده است.Read more

امامت در حديث غدير

نام نویسنده: 
غلامرضا کاردان

پيامبر(ص) پس از فراغت از انجام مناسك حج در بازگشت از حجه الوداع، هنگامى كه به غدير خم رسيد بر اساس فرمان خداوند و نزول آيه‏يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك :اى پيامبر آنچه به سويت از جانب پروردگارت نازل شده است را تبليغ نما. مسلمانان را فرمان دادند تا متوقف شوند.در آن موقعيت كه هوا بسيار گرم بود و براى مسلمانان كه با آن حضرت حج بجا آورده بودند و براى بازگشت به محل خويش شتابزده بودند اين سؤال مطرح بود كه چه حادثه اى باعث شده كه پيامبر(ص) مسلمانان را متوقف سازد؟Read more

تنها راه وحدت علمي مسلمين

تنها راه وحدت عملي مسلمين
محمد رضا نور محمدي
الف) استحكام قرآن
مسلمين بر اطاعت بي چون و چرا از قرآن كريم متفق القول هستند همچنين بر اطاعت از پيامبر(ص) با توجه به دستور صريح قرآن كريم مبني بر وجوب اطاعت از پيامبر(ص) همگي پافشاري مي نمايند.
ما رسولي را نفرستاديم الااينكه از او اطاعت شود به اذن خداوند.
اما قرآن چون در زمان پيامبر(ص) مكتوب شد و از طرفي خداوند فرموده است: ما خود قرآن را نازل كرديم و ما خود آن را حفظ مي كنيم. با گذشت زمان تغيير و انحرافي در قرآن به وجود نمي آيد.
ب) عرض احاديث به قرآنRead more

پيامبر اعظم (ص) را از نو بشناسيم!

نام نویسنده: 
دکتر عباسعلی شاملی

اشاره
چندي پيش به دنبال تهاجم شرم آميز برخي از كاريكاتور پردازهاي مجله ييلند پوستن به ساحت پيراسته پيامبر اعظم (ص) نامه اي الكترونيكي از سوي يكي از دوستانم از كانادا برايم فرستاده شد. اين نامه دربردارنده مجموعه اي از اسلايدهاي جالب كامپيوتري بود كه شخصي با آدرس پست الكترونيكي زير آنها را در دفاع از ساحت پيامبر اعظم (ص) گردآوري كرده بود.
akbarvaniyambalam@hotmail.comRead more

گفتگوي ماه

20 نكته كاربردي در طراحي سؤالات امتحانيRead more

معرفت ؛ شرط تدريس معارف

نام نویسنده: 
حسینعلی رحمتی

چكيده
استادان دروس معارف اسلامي در جذب دانشجويان به اين درس ها و حتي در اقبال هر چه بيشتر آنان به مباحث و مقوله هاي ديني، نقشي بسزا دارند. به همين خاطر، هرگونه تلاش براي ارتقاي سطح تدريس آنها در واقع گامي است در راه بهبود اين فرايند و بهره گيري هر چه بيشتر از توان علمي ايشان. مدعاي نوشتار حاضرآن است كه به هر اندازه سطح معرفت و آگاهي اساتيد بالاتر باشد ميزان موفقيت آنها در تدريس و مشاركت دانشجويان در كلاس نيز بيشتر خواهد بود. متعلَق اين آگاهي دايره اي وسيع ـ از آگاهي به وظيفه تا آگاهي هاي علمي، رفتاري و فنون تدريس ـ را در بر مي گيرد. مقاله حاضر به بررسي اين موارد مي پردازد.Read more

الگوهاي تدريس6

اشاره
دروس معارف اسلامى عليرغم غايات نسبتاً يكسان و نزديك به هم، حوزه‏ها و محتواى متفاوتى دارند از اين رو آشنايي استادان با راهكارها وروش‏هاى متفاوت تدريس، نه تنها لازم، بلكه ضرورى است. اداره ارزشيابي معاونت امور اساتيد قصد دارد با طرح مباحثي پيوسته در زمينه الگوهاي تدريس، استادان محترم دروس معارف اسلامي را جهت ارائه بهتر مطالب ياري نمايد از اين رو نوشته حاضر كه تاكنون پنج بخش آن به همت اداره ارزشيابي معاونت امور اساتيد درج شده است مي‌كوشد با نگاهى اجمالى، شيوه‏هاى متنوع تدريس را باز نماياند لذا چشم به راه نقد و نظر خوانندگان هوشمند و استادان ارجمند مي‌باشد.
معارفRead more

Syndicate content