try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: جمعه, 24 آبان, 1398

شماره 39 - مهر 85

آسيب‌شناسي تصوف و عرفان در ايران معاصر

اشاره
متن حاضر چكيده سخنراني دكتر عبدالحسين خسروپناه در همايش «آسيب‌شناسي تصوف و عرفان در ايران معاصر» مي‌باشد كه به همت دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار گرديد.
معارف
بحث تصوف يكي از مسائل پيچيده علمي است. ابن‌سينا در نمط نهم اشارات به مقامات‌العارفين پرداخته و به بحث تصوف اشاره مي‌كند و آن را تأييد مي‌كند. و ابن عربي كه مكتب عرفان نظري را پايه‌گذاري كرد. به تصوف معتقد بود. امام خميني در نامه‌اي به گورباچف توصيه كرد كه عده‌اي از تيزهوشان خود را به قم بفرستيد تا ابن‌عربي را بشناسند و بفهمند.Read more

شفا بخشي قرآن

و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمؤمنين و لا يزيد الظالمين الا خسارا
حضرت علي(ع) مي‌فرمايد: «روز فتح مكه با پيامبر(ص) به كنار كعبه آمديم. پيامبر(ص) به من فرمود: بنشين. نشستم. آنگاه حضرت روي شانه‌هايم رفت و من بر پاي ايستادم. آن حضرت شروع به سخن نمود و از جمله فرمود: من لم يستشف بالقرآن فلا شفاه الله؛ هركس به وسيله قرآن شفا نجويد و نخواهد، خدا او را شفا نخواهد داد.»
انسان همواره با دو گونه بيماري مواجه است: يكي بيماري جسمي و ديگري بيماري روحي و اخلاقي. در اين ميان خطر بيماري‌هاي روحي و اخلاقي بيش از جسمي است؛ چرا كه:Read more

وضعيت دروس عمومي در دانشگاه‌هاي غرب

اشاره
در شماره پيش،‌بخش نخست مصاحبه با حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر حميد كثيري فارغ‌التحصيل دانشگاه كاتوليك اتريش درج شد. در اين شماره بخش پاياني اين مصاحبه تقديم مي‌گردد.
معارف

آيا درس‌هايي كه بيشتر جنبه ديني يا اخلاقي دارند لزوماً بايد به وسيله كساني كه روحاني آنجا هستند ارائه شود يا هر استادي كه در جاهاي ديگر هم تدريس داشته باشد و در اين زمينه اطلاعاتي داشته باشد مي‌تواند تدريس كند؟ به عبارت ديگر، متوليان دروسي كه جنبه اخلاقي و ديني دارند چه كساني هستند؟Read more

ايده‌آليسم

«ايده‌آل صفت است از واژه ايده كه به صورت اسم هم به كار مي‌رود. در معناي صفتي مقابل صفت واقع يا واقعي قرار مي‌گيرد و دو كاربرد دارد: يكي براي فرد داراي اوصاف مطلوب و ديگري در وصف آنچه فقط در ذهن و عقل و وهم باشد نه در خارج. در معناي اسمي بر آنچه كه صلاحيت ارضاي تمام تمايلات عالي انساني(مطلق يا مفيد) را داشته باشد كاربرد دارد.»
«ايده‌آليسم واژه‌اي است مبهم كه در موردهاي گوناگون و چه بسا ناروا به كار مي‌رود. ابهام اين واژه يكي از آن رواست كه با ايده پيوند دارد و از سوي ديگر با ايده‌آل. نكته ديگر اينكه خود واژه ايده نيز براي فيلسوفان گوناگون معني‌هايي بس متفاوت دارد.»Read more

آثارعلمي اساتيد

جاودانگي روح از منظر دو حكيم مسلمان
مؤلف: دكتر علي‌اصغر زكوي
تلفن مركز پخش: 2276900-0151
آنچه در اين اثر آمده عبارت است از بررسي آراء و انديشه‌هاي دو حكيم برجسته مسلمان، شيخ‌الرئيس ابوعلي‌سينا (دومين نماينده حكمت مشاء اسلامي) و صدرالمتألهين شيرازي (مؤسس آخرين مكتب فلسفي اسلامي يعني حكمت متعاليه) درباره مسأله نفس و جاودانگي آن.Read more

طرح نگين هستي

گزارشي از روند اجرايي(فراخوان مقالات دانشجويي)Read more

اساتيد معارف و مشاوره دانشجويي

مصاحبه مشاوره‌اي
اشاره
در سه شماره پيش گزارشي از مباحث استادان ارجمند آقايان دكتر پورحسين و دكتر اصغرنژاد كه در كارگاه آموزشي مشاوره اسلامي مطرح شده بود درج گرديد. در اين شماره گزارشي از كارگاه آموزشي استاد ارجمند آقاي دكتر محمد خداياري‌فرد را ملاحظه مي‌فرماييد.
معارف

آغاز مشاوره
فرض اين است كه شما مطالعات اوليه را داشته‌ايد، مي‌دانيد مشاوره چيست و نيز مي‌دانيد مشاوره با مصاحبه آغاز مي‌شود. مصاحبه عبارت است از رابطه كلامي چهره به چهره براي به دست آوردن اطلاعاتي به منظور شناخت ويژگي‌هاي فرد. پس بايد ريزه‌كاري‌هاي مصاحبه را در اين كارگاه بررسي كنيم.
انواع مصاحبهRead more

طرح قلم سبز ومقالات رسيده

ادامه طرح قلم‌سبز
اشاره
در شماره اخير، فراخوان مقالات استادان معارف اسلامي با عنوان طرح قلم سبز مطرح شد اينك ادامه عناوين تقديم مي‌گردد.
معارف

تفسير موضوعي قرآن و نهج‌البلاغه
- تفسير موضوعي و شيوه‌هاي آن.
- شرايط تفسير و مفسر
- محكم و متشابه
- بطن قرآن و روش دستيابي به آن
- شبهه‌شناسي نهج‌البلاغه
- بررسي ادبيات نهج‌البلاغه
- بررسي و نقد سوره‌هاي جعلي در اينترنت
- قرآن از نگاه انديشمندان مسلمان
- قران از نگاه انديشمندان غيرمسلمان
- پژوهش‌هاي قرآن مستشرقان
- حكمت‌هاي الهي در پديده‌هاي زندگي از منظر قرآن و نهج‌البلاغه
- مؤلفه‌هاي جامعه سالم
- مؤلفه‌هاي جامعه ناسالمRead more

الگوهاي تدريس (3)

اشاره
دروس معارف اسلامى عليرغم غايات نسبتاً يكسان و نزديك به هم، حوزه‏ها و محتواى متفاوتى دارند از اين رو آشنايي استادان با راهكارها وروش‏هاى متفاوت تدريس، نه تنها لازم، بلكه ضرورى است. اداره ارزشيابي معاونت امور اساتيد قصد دارد با طرح مباحثي پيوسته در زمينه الگوهاي تدريس، استادان محترم دروس معارف اسلامي را جهت ارائه بهتر مطالب ياري نمايد از اين رو نوشته حاضر كه تاكنون دو بخش آن به همت اداره ارزشيابي معاونت امور اساتيد درج شده است مي‌كوشد با نگاهى اجمالى، شيوه‏هاى متنوع تدريس را باز نماياند لذا چشم به راه نقد و نظر خوانندگان هوشمند و استادان ارجمند مي‌باشد.Read more

Syndicate content