try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: جمعه, 23 مهر, 1400

شماره 38 - شهریور 85

رابطه اسلام و تجدد از نگاه روشنفکران ديني(2)

اشاره
بخش دوم سخنراني حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمهدي ميرباقري كه به پرسش و پاسخ اختصاص پيدا كرد در اين شماره درج گرديد.
معارف

اينكه شما مي‌فرماييد تجدد يعني فلسفه و كلام جديد آيا اين مطلب با فقه سنتي تعارض ندارد؟Read more

مثنوي و مسئله رنج انساني

نام نویسنده: 
دكتر سيدحسن اسلامي

چكيده
مسئله شرور در طول تاريخ همواره معضلي در برابر اعتقاد به خدايي قادر، دانا و توانا بوده است. خداباوران در برابر اين معضل، راه‌هاي مختلفي در پيش گرفتند. غالب اديان ثنوي شرور را به خدايي جز خداي خالق خير منتسب كرده‌اند اما اديان توحيدي اين مسئله را به گونه ديگري حل كردند. فلاسفه راهي دنبال كردند و عارفان راه ديگري. كامل‌ترين تقرير فلسفي براي حل مسئله شر به دست بوعلي‌سينا در اشارات صورت گرفت.Read more

جبروت و مراقبه

حكماي اسلامي به چهار عالم كلي يا به چهار نشأه معتقدند:
عالم طبيعت يا ناسوت؛ عالم مثال يا ملكوت؛ عالم عقول يا جبروت؛ عالم الوهيت يا لاهوت.
عالم ناسوت، يعني عالم ماده، حركت، زمان و مكان و به عبارت ديگر عالم طبيعت و محسوسات يا عالم دنيا.
عالم مثال يا ملكوت، يعني عالمي برتر از طبيعت كه داراي صور و ابعاد است اما فاقد حركت و زمان و تغيير مي‌باشد.
عالم جبروت، يعني عالم عقول، يا عالم معنا كه از صور و اشباح مبرا است و فوق عالم ملكوت است.
عالم لاهوت يعني عالم الوهيت و احديت.Read more

ادامه طرح قلم سبز

كتاب عرفان عملي
1. نقد و بررسي عرفان‌هاي خانقاهي
2. عرفان در بوديسم
3. عرفان در هندوئيسم
4. عرفان از منظر امام خميني(ره)
5. عرفان شيعي (ويژگي‌ها و اصول و مباني)
6. عرفان‌هاي وارداتي و مطرح در كشور (اصول و مباني)

كتاب اخلاق عملي (آيين زندگي)
1. اخلاق از منظر امام خميني(ره)
2. اخلاق از نظر محمد بن عبدالوهاب.
3. اصول ثابت و متغير اخلاقي از منظر امام خميني(ره)

پرسمان مربوط به كتابهاي تفسير موضوعي قرآن و نهج‌البلاغه
1. چرا نهج‌البلاغه به عنوان منبع كتب فقهي شيعه نيست؟
2. علت اختلاف قرائات در قرآن چيست؟
3. مراد از چپ و راست در قرآن كريم چيست؟
4. چرا خداوند بشر را خونريز آفريد؟Read more

کيمياي محبت

رفتار جناب شيخ با شاگردانشRead more

اساتيد معارف, مشاوره دانشجويي

تحول رواني در دوره نوجواني و جواني
شناساندن هويت و اعطاي آن به جوان و نوجوان نوعي ايجاد بهداشت رواني است. دادن اينكه فرد در چه مختصات محيطي و دنيايي زندگي مي‌كند، دادن هويت است. مثلاً شما كه استاد هستيد اگر مواردي را به يكي از دانشجويانتان ارجاع دهيد پس از چند بار مراجعه دوستانش در آن موارد، احساس هويت مي‌كند و اگر به او بگويند چه كاره‌اي؟ مي‌گويد در دانشگاه مسئول پاسخ به فلان موارد هستم.
راه عمليRead more

اساتيد معارف و راه‌هاي بارور ساختن انديشه دانشجويان

تدريس بعضي از اساتيد تنها مبتني بر ذكر يك سري معلومات است. آنان محفوظات ذهن خود را در اختيار مخاطب قرار مي‌دهند و تنها در صدد «ارائه اطلاعات بيشتر» به آنها مي‌باشند. با اين روش، بارور ساختن انديشه متعلم به فراموشي سپرده مي‌شود و ذهن دانشجو هيچ‌گاه فعال و درگير نخواهد شد. علي(ع) مي‌فرمايد:
«مروا الاحداث بالمراء و الجدال و الكهول بالفكر و الشيوخ بالصمت؛ جوانان را به مراء و جدال و ميان‌سال‌ها را به تفكر و پيرمردان را به سكوت امر نماييد.»Read more

تجربه ها و خاطره ها

مدير مسئول محترم نشريه اطلاع‌رساني معارف
با عرض سلام و ادب، از تلاش‌هاي ارزنده جنابعالي و همكاران شريفتان در اين نشريه كه اذعان به مفيد فايده بودن آن در حد اعلي، در جهت ارائه اطلاعات مفيد عقيدتي، آموزشي، علمي، عرفاني و تاريخي و ... را داريم، و آرزو مي‌كنيم كه انشاءالله سال‌هاي سال اين تلاش پابرجا و سير رشد و تعالي خود را بپيمايد و ... .
در همين ترم اخير، در دو كلاس تفسير موضوعي قرآن و تفسير موضوعي نهج البلاغه، روشي را تجربه كردم كه لازم ديدم اين روش را براي شما توضيح دهم و در انتها هدفم را خدمتتان عرض خواهم نمود.Read more

Syndicate content