try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: جمعه, 1 آذر, 1398

شماره 35 - فروردین اردیبهشت 85

نگرش امام علي(ع) به عدالت و ظلم

نام نویسنده: 
سيد حميدرضا طالقاني

مقدمه
در هر نظام سياسي ارزش‌ها و ضدارزش‌ها بر مبناي اصول ايدئولوژي و مكتب مقبول در جامعه تعريف شده و همواره عملكرد نظام سياسي چه از حيث رويكردهاي نظري و چه از جهت اجرايي و عملي بر محور آن ارزيابي مي‌شود.
"عدالت و ظلم" دو محور متضادند كه در همه سيستم‌هاي سياسي، مورد توجه خاص قرار گرفته و به فراخور منويات و مفاهيم ايدئولوژيك تعريف و تحليل مي‌شوند به گونه‌اي كه عدالت عملاً مدينه فاضله‌اي است كه نظام سياسي براي نيل به آن تمام همّ و جهد نظري و عملي خود را به كار مي‌بندد. پس عدالت، هدف غايي تمامي تلاش‌هاي فكري و اجرايي را در عرصه سياست و حكومت تشكيل مي‌دهد.Read more

تجربه‌ها و خاطره‌ها

اشاره
به دنبال تقاضا و پيشنهاد عده‌اي از خوانندگان محترم، بخش "خاطره‌ها و تجربه‌ها" به درج تجارب و خاطرات اساتيد محترم دروس معارف اسلامي ادامه مي‌دهد.
اميد است استادان محترم، ضمن ارسال تجربه‌ها و خاطرات خويش در محورهاي ذيل موجبات بهره‌مندي ساير اساتيد را فراهم آورند.Read more

دوازده جانشين پيامبر(ص) در احاديث اهل‏سنت و تشيع

نام نویسنده: 
محمد نصیری

به صريح قرآن‏كريم و بر اساس سنت الهى، انبياء داراى جانشين بوده و خداى تعالى نيز جانشين آنان را تعيين فرموده است، درباره پيامبر خاتم(ص) نيز به نظر شيعه همين سنت الهى جارى بوده است. اماميه معتقدند نه تنها نخستين جانشين كه آخرين جانشين رسول‏الله(ص) تا برپايى‏قيامت، تعيين و معرفى شده است و سنگ‏بناى تفكر و اعتقاد به وجود دوازده امام توسط شخص رسول‏اكرم‏(ص) نهاده شده است به‏طورى كه اين موضوع از اين حيث، مسئله‏اى است اسلامى نه مذهبى چنانكه مسئله ظهور منجى موعود چنين است.Read more

كندوكاوي درمباني نظري سكولاريسم

زیر عنوان: 
بر گرفته از مجله معرفت، ش 68

سكولاريزم واژه‌اى لاتينى است كه در فرهنگ غرب در معانى گوناگونى از قبيل جدا‌ انگارى دين و دنيا، غيرمقدس و غيرروحانى، عقلانيت، علم‌گرايى و علم‌پرستى و مدرنيسم استعمال مى‌شود.
واژه آلماني سكولاريسم به معناى اين جهانى، ناظر به دنياى كنونى و مسائل مربوط به آن است. اين واژه اولين بار به جريانى اطلاق شد كه مطابق معاهده سال 1648م. وستفالى، كليسا بخشى از ثروت‌ها و سرزمين‌هاى تحت نفوذ خود را از دست داد.Read more

ارزشـيابي تحصـيلي

نام نویسنده: 
اداره ارزشيابي معاونت اموراساتيد

تحصيل و آموزش براي برآوردن اهداف مشخصي صورت مي‌پذيرد. اهداف تحصيلي و آموزشي زماني تحقق مي‌يابد كه ابزارهاي آن به درستي پيش‌بيني شده باشند و به درستي به كار گرفته شوند. ارزشيابي ابزاري مناسب و اثربخش براي فعليت بخشيدن به اهداف آموزشي تلقي مي‌شود كه با به كارگيري ‌آن مي‌توان ميزان كارآيي برنامه‌ها و تحقق اهداف را سنجيد و بر اساس آن برنامه را تقويت يا ترميم نمود و يا احياناً تغيير داد. اما ارزشيابي چيست؟ چه جايگاهي دارد؟ تقسيمات آن كدام است؟ با چه موانعي رو به رو است؟Read more

تفسير ماه

نام نویسنده: 
سلمان شاكري

سلمان شاكري
جهان همچنان بي‌قرار به سمت نظمي فرانوين در حال حركت است. اگر چه نظام سلطه سعي در مصادره آن به مطلوب خويش يعني دهكده جهاني با كدخدايي آمريكا دارد، اما ملت‌ها مي‌دانند كه نظم و نظامي كه در پس اين برقراري و گزار امروز نهفته است مبتني بر عدالت و معنويت دين خواهد بود. عطش بشريت به سطحي رسيده است كه ديگر نمي‌توان با رفع كاذب تشنگي، انسان تشنه امروز را در چارچوب هيچ نظامي جز نظام مبتني بر عدالت و معنويت ديني، منتظم كرد.Read more

تازه‏هاي انديشه

كرسي‌ آزادانديشي و نظريه‌پردازي
"گرايش‌هاي سكولار در انديشه غرب"Read more

تازه‏هاي نشر

عنوان: حقايق پنهان
مؤلف: احمد زماني
ناشر: انتشارات دفتر تبليغات اسلامي
تلفن مركز پخش: 7743426-0251
"حقايق پنهان" پژوهشي است مستند درباره زندگي دومين پيشواي شيعيان جهان، پيشوايي كه زندگي او داراي ابعاد گوناگون است، بعدي در قرآن، بعدي در لسان و سخن رسول خدا(ص) و بعدي در تاريخ.
در بعد تاريخي همين بس كه پس از درگذشت پدر بزرگوارش اميرمؤمنان، امت اسلامي با او به عنوان خليفه اسلام بيعت كرده و چند ماهي زمام خلافت را به دست گرفت، سپس به عللي به پيشنهاد دشمن تن داد.Read more

فراغت بال

فراغت، نعمت بزرگي است كه همواره در كنار صحت و سلامتي به عنوان دو نعمت مهم ذكر مي‌شود.
رسول گرامي اسلام(ص) مي‌فرمايد: سلامتي و فراغت دو نعمت است كه كفران آن كنند.1. نهج الفصاحه، باب فراغت، ص 504.1
گاهي اين نعمت ارزشمند تبديل به نقمت مي‌شود. اگر آدمي براي ساعات فراغت خود برنامه صحيحي نداشته باشد، فراغت او موطن و محمل هوا و هوس خواهد بود. چنانچه اميرالمؤمنين امام علي(ع) مي‌فرمايد: هوا و هوس برخاسته از فراغت است.2. ميزان الحكمه، باب فراغت.2Read more

Syndicate content