try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: جمعه, 27 مهر, 1397

شماره 35 - فروردین اردیبهشت 85

دوازده جانشين پيامبر(ص) در احاديث اهل‏سنت و تشيع

نام نویسنده: 
محمد نصیری

به صريح قرآن‏كريم و بر اساس سنت الهى، انبياء داراى جانشين بوده و خداى تعالى نيز جانشين آنان را تعيين فرموده است، درباره پيامبر خاتم(ص) نيز به نظر شيعه همين سنت الهى جارى بوده است. اماميه معتقدند نه تنها نخستين جانشين كه آخرين جانشين رسول‏الله(ص) تا برپايى‏قيامت، تعيين و معرفى شده است و سنگ‏بناى تفكر و اعتقاد به وجود دوازده امام توسط شخص رسول‏اكرم‏(ص) نهاده شده است به‏طورى كه اين موضوع از اين حيث، مسئله‏اى است اسلامى نه مذهبى چنانكه مسئله ظهور منجى موعود چنين است.Read more

نگرش امام علي(ع) به عدالت و ظلم

نام نویسنده: 
سيد حميدرضا طالقاني

مقدمه
در هر نظام سياسي ارزش‌ها و ضدارزش‌ها بر مبناي اصول ايدئولوژي و مكتب مقبول در جامعه تعريف شده و همواره عملكرد نظام سياسي چه از حيث رويكردهاي نظري و چه از جهت اجرايي و عملي بر محور آن ارزيابي مي‌شود.
"عدالت و ظلم" دو محور متضادند كه در همه سيستم‌هاي سياسي، مورد توجه خاص قرار گرفته و به فراخور منويات و مفاهيم ايدئولوژيك تعريف و تحليل مي‌شوند به گونه‌اي كه عدالت عملاً مدينه فاضله‌اي است كه نظام سياسي براي نيل به آن تمام همّ و جهد نظري و عملي خود را به كار مي‌بندد. پس عدالت، هدف غايي تمامي تلاش‌هاي فكري و اجرايي را در عرصه سياست و حكومت تشكيل مي‌دهد.Read more

تجربه‌ها و خاطره‌ها

اشاره
به دنبال تقاضا و پيشنهاد عده‌اي از خوانندگان محترم، بخش "خاطره‌ها و تجربه‌ها" به درج تجارب و خاطرات اساتيد محترم دروس معارف اسلامي ادامه مي‌دهد.
اميد است استادان محترم، ضمن ارسال تجربه‌ها و خاطرات خويش در محورهاي ذيل موجبات بهره‌مندي ساير اساتيد را فراهم آورند.Read more

مقالات رسيده / فراخوان مقالات / نامه‏هاي رسيده

مقالات رسيده
پس از درج فراخوان مقاله در نشريه معارف، در زمينه موضوعات مرتبط با گرايش‌هاي دروس معارف اسلامي، برخي از استادان محترم، مقالات ارزشمندي ارسال نمودند. ضمن تقدير و تشكر از اين عزيزان به استحضار مي‌رسانيم نتيجه ارزيابي كارشناسان به صورت مكتوب به اطلاع مؤلفان محترم خواهد رسيد.
نشريه معارف، ضمن ارج نهادن به تلاش علمي اساتيد محترم، اقدام به درج عناوين مقالات ارسالي و اسامي مؤلفان محترم آنها مي‌نمايد و جهت پربارتر شدن نشريه، مشتاقانه در انتظار آثار علمي كليه استادان معارف اسلامي مي‌باشد.Read more

اسلام در فرانسه

نام نویسنده: 
علي نورايي يگانه

اسلام دومين دين بزرگ فرانسه است و اين كشور به عنوان پرجمعيت‌‌ترين كشور مسلمان‌نشين اروپايي محسوب مي‌شود.Read more

جاهليت

زیر عنوان: 
برگرفته از دايرةالمعارف تشيع، ج 5، ص 281

اصطلاح جاهليت، بنابر نظر بيشتر مفسرين به دوره و فرهنگ عرب پيش از بعثت پيامبر، خصوصاً دوره فترت بين حضرت عيسي(ع) و حضرت محمد(ص) كه در آن هيچ پيامبري فرستاده نشده است و شرك و تاريك‌انديشي در آن غلبه داشته است، اطلاق مي‌گردد. اما چنين نيست كه جاهليت، سراسر كفر و شرك و خرافات بوده باشد، بلكه گاه رسم‌هاي نيك و اخلاق حسنه و انديشه توحيدي، مخصوصاً مكتب خاصي از آن كه آيين حنيف يا حنيفيت ناميده شده است، در بطن فرهنگ شرك‌آلود عرب جاي داشته است.Read more

كندوكاوي درمباني نظري سكولاريسم

زیر عنوان: 
بر گرفته از مجله معرفت، ش 68

سكولاريزم واژه‌اى لاتينى است كه در فرهنگ غرب در معانى گوناگونى از قبيل جدا‌ انگارى دين و دنيا، غيرمقدس و غيرروحانى، عقلانيت، علم‌گرايى و علم‌پرستى و مدرنيسم استعمال مى‌شود.
واژه آلماني سكولاريسم به معناى اين جهانى، ناظر به دنياى كنونى و مسائل مربوط به آن است. اين واژه اولين بار به جريانى اطلاق شد كه مطابق معاهده سال 1648م. وستفالى، كليسا بخشى از ثروت‌ها و سرزمين‌هاى تحت نفوذ خود را از دست داد.Read more

ارزشـيابي تحصـيلي

نام نویسنده: 
اداره ارزشيابي معاونت اموراساتيد

تحصيل و آموزش براي برآوردن اهداف مشخصي صورت مي‌پذيرد. اهداف تحصيلي و آموزشي زماني تحقق مي‌يابد كه ابزارهاي آن به درستي پيش‌بيني شده باشند و به درستي به كار گرفته شوند. ارزشيابي ابزاري مناسب و اثربخش براي فعليت بخشيدن به اهداف آموزشي تلقي مي‌شود كه با به كارگيري ‌آن مي‌توان ميزان كارآيي برنامه‌ها و تحقق اهداف را سنجيد و بر اساس آن برنامه را تقويت يا ترميم نمود و يا احياناً تغيير داد. اما ارزشيابي چيست؟ چه جايگاهي دارد؟ تقسيمات آن كدام است؟ با چه موانعي رو به رو است؟Read more

تفسير ماه

نام نویسنده: 
سلمان شاكري

سلمان شاكري
جهان همچنان بي‌قرار به سمت نظمي فرانوين در حال حركت است. اگر چه نظام سلطه سعي در مصادره آن به مطلوب خويش يعني دهكده جهاني با كدخدايي آمريكا دارد، اما ملت‌ها مي‌دانند كه نظم و نظامي كه در پس اين برقراري و گزار امروز نهفته است مبتني بر عدالت و معنويت دين خواهد بود. عطش بشريت به سطحي رسيده است كه ديگر نمي‌توان با رفع كاذب تشنگي، انسان تشنه امروز را در چارچوب هيچ نظامي جز نظام مبتني بر عدالت و معنويت ديني، منتظم كرد.Read more

Syndicate content