try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: چهارشنبه, 21 آذر, 1397

شماره 31 - آذر 84

آژانس بين المللي انرژي اتمي، پروتكل الحاقيnpt ووضعيت ايران

نام نویسنده: 
احمدرضا توحيدي

پيشينه انرژي اتمي در ايران
در سال 1335، مجلس شوراي ملي وقت، ايجاد "مركز اتمي دانشگاه تهران" را تصويب كرد و در آذرماه 1344، راكتور پنج مگاواتي آموزشي و تحقيقاتي ايران، آماده فعاليت شد.
در تيرماه 1355، بين رژيم پهلوي و وزارت تحقيقات و صنعت آلمان‌غربي براي تأسيس نيروگاه اتمي در بوشهر موافقت‌نامه‏اي امضا شد. قرار بود اين نيروگاه به عنوان نخستين نيروگاه اتمي ايران‏در سال 1358 راه اندازي شود و پس از آن كار ساخت ديگر نيروگاه‏ها آغاز گردد.Read more

موسيقي، اشعار عرفاني و وسوسه هاي شيطاني

نام نویسنده: 
آيت الله جوادي آملي

اشاره
همواره در كلاس‌هاي معارف و جلسات مشاوره اساتيد گرانمايه سؤالات و شبهاتي مطرح مي‌شود كه ارائه پاسخ صحيح و قابل قبول به آنها امري ضروري است. در جلساتي كه جمعي از دانشجويان دانشگاه‌هاي مختلف در محضر آيت‌الله‌جوادي آملي برگزار كردند، سؤالات بسياري از اين دست مطرح شد. مجموعه اين پرسش و پاسخ‌ها در كتابي به نام توصيه‌ها، پرسش‌ها و پاسخ‌ها به چاپ رسيده است از اين مجموعه، چند سؤال و پاسخ را براي مطالعه اساتيد گرانقدر انتخاب كرده‌ايم كه تقديم مي‌گردد.
معارف

آيا موسيقي و اشعار عرفاني مي‌تواند ما را به خدا نزديك كند؟Read more

تازه هاي انديشه

محمد بقايي:
«مولوي» و «اقبال لاهوري» هر دو، اسلام و دين را براي خدمت به انسان مي‌دانستند، نه انسان را براي اسلام و دين.Read more

راههاي رفتني

زیر عنوان: 
پاي صحبت مديران واستادان موفق

در ادامه سلسله مصاحبه‌هايي كه با مديران موفق گروه‌هاي معارف اسلامي در شماره‌هاي گذشته ارائه شد در اين شماره چكيده از مباحث دكتر نجارزادگان،مدير موفق گروه معارف اسلامي دانشگاه تهران، تقديم خوانندگان گرامي مي‌شود.
نشريه معارف براي مفيدتر شدن اين بخش آماده دريافت نظرات، پيشنهادات و تجربيات ساير مديران محترم گروه‌ها مي‌باشد.
ارتباطات، عامل موفقيت مديرانRead more

كتابهاي منتشر شده دكتر نجار زاده

حجت‌الاسلام دكتر فتح‌اله نجارزادگان دانشيار دانشگاه تهران و عضو هيأت‌علمي گروه معارف اسلامي در سال 1383 به عنوان استاد نمونه گروه‌هاي معارف در منطقه يك كشور برگزيده شد. از ايشان 23 مقاله در مجله‌هاي داخلي و خارجي و ده كتاب به چاپ رسيده است. چاپ اول كتاب «سلامه القرآن من التحريف» در سال 1378 به عنوان كتاب برگزيده حوزه علميه قم و چاپ دوم آن كه با اضافات فراوان منتشر گرديد در سال 1383 به عنوان كتاب سال جمهوري اسلامي و نيز رتبه نخست دوازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن را به خود اختصاص داد.Read more

خاتميت،انقطاع وحي تشريعي

زیر عنوان: 
پاسخ آيت الله سبحاني به دكتر سروش

عبدالكريم سروش، در سيزدهم مرداد ماه جاري در پاريس، يكي ديگر از پرده‏‌هاي فكري را كنار زد و طي يك سخنراني تحت عنوان "مردم سالاري و تشيع" آشكارا به انتقاد از عقايد پايه‌اي شيعه، يعني بحث "ولايت" و "مهدويت" پرداخت.
سروش با تأكيد بر اينكه روحانيت ما، نه تنها عوام‌زده، بلكه عوام است، به شرح كوتاه تجربه جمهوري اسلامي در تأسيس يك دولت شيعي بر پايه فقه شيعه و اعتقاد به جانشيني مرجع تقليد براي امام معصوم(ع) پرداخت و با اشاره به دو عقيده مهم شيعه؛ "ولايت" و "مهدويت"، تلويحاً اين دو امر را مانع نوعي نگاه عملگرا و سكولار به دولت و دو مانع مهم در راه تحقق دمكراسي در جامعه ايراني دانست.Read more

صحابه

زیر عنوان: 
دايرةالمعارف تشيّع، ج 2، ص 1554

اشاره
از اين پس برآنيم كه در گرايش‌هاي پنجگانه دروس معارف اسلامي به معرفي واژه‌هاي تخصصي بپردازيم. در اين شماره با واژه "صحابه" از واژه‌هاي تخصصي گرايش تاريخ اسلام آشنا مي‌شويم.
معارف
صحابى مفرد صحابه است و به ياران حضرت‌محمد(ص) گفته مى‏شود. صحابى كسى است كه حضرت‌رسول(ص) را ملاقات كرده و مسلمان شده و با اسلام از دنيا رفته‏است، حديثى از حضرت رسول روايت كند يا نكند، در خدمت او به جهاد رفته باشد يا نرفته باشد، او را به چشم‏ببيند، يا به علت عارضه كورى از ديدن با چشم محروم باشد، مدت ملاقات به اندازه ديدن معمولى باشد يا به هم‏نشينى بكشد.Read more

انتظارات بجا و نابجا از استادان معارف اسلامي

بي‌ترديد فراگيران از معلمان خود انتظارات و توقعاتي دارند كه پاره‌اي از آنها بجا و منطقي و پاره‌اي ديگر غيرمنطقي و نابجاست. اين توقعات و انتظارات ممكن است از ناحيه متصديان آموزش و تربيت، همكاران، اولياي فراگيران و در افقي گسترده‌تر از ناحيه جامعه نيز در جريان باشد. اما آنچه كه در اينجا مقصود است توقعاتي است كه دانشجويان از استادان محترم معارف دارند.
در اين نوشتار به بررسي انتظارات و توقعات دانشجويان در چهار حيطه مي‌پردازيم:
الف- انتظارات منطقي
1. حيطه دانشRead more

دانشجوي موفق

زیر عنوان: 
عبارت خواني

اشاره
در شماره قبل دو روش مطالعه اجمالي و تندخواني تقديم خوانندگان گرامي شد. اميد است با انجام تمرينات ذكر شده روش مطالعه شما تا حدي بهبود پيدا كرده باشد. تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله‌اي هست كه با اطلاعات تكميلي و تمرينات بيشتر طي مي‌شود. امروزه تكيه بر توانايي‌هاي بصري براي بهبود روش مطالعه به تنهايي كافي نيست. اميدواريم در شماره‌هاي آينده بتوانيم به اطلاعات تكميلي مورد نياز بپردازيم. در اين شماره تكنيك عبارت خواني از مجموعه تكنيك‌هاي مطالعه مؤثر ارائه مي‌شود.

هدف
هدف از عبارت‌خواني، افزايش سرعت مطالعه از طريق خواندن عبارات و جملات به عوض خواندن كلمات است.
سرعت تقريبيRead more

Syndicate content