try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: جمعه, 6 اردیبهشت, 1398

شماره 3 - آذر80

شيخ فضل الله نوري و انديشه سياسي مدرن (قسمت دوم)

در شماره قبل اينگونه آمد كه : آرايش كلي تحليل هاي ارائه شده در مورد انديشه سياسي شيخ فضل الله نوري را مي¬توان به دو رويكرد تقسيم كرد. رويكرد اول بيانگر برخورد كلاسيك با انديشه سياسي شيخ بود كه علت مخالفت ايشان با مشروطه بومي ندانستن و غير سنتي بودن آن تلقي شده است كه تفصيل آن در شماره قبل از نظر شما گذشت. در اين شماره تلقي دوم و در واقع جواب گونه اي به تلقي اول در نگارشي از دكتر موسي نجفي مي¬آيد كه شيخ فضل الله را عالمي به روز و داراي درك و فهم نسبت به حوادث زمان خود دانسته، معتقد است علل مخالفت ايشان با مشروطه را بايد برخاسته از عواملي دانست كه در تحولات آن روزگار بايد جستجو كرد.Read more

بيانيه نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها

زیر عنوان: 
به مناسبت آغاز سال تحصيلي 81 – 80

به مناسبت آغاز سال تحصيلي، از سوي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها بيانيه اي صادر شد كه به دليل عدم وصول آن جهت درج در نشريه شماره 2، به دليل اهميت توجه به آن در اين شماره به استحضار مي¬رسد.Read more

تصويب برنامه‌هاي پيشنهادي دفتر هماهنگي شوراي مناطق

زیر عنوان: 
در جلسات شوراهاي گروه‌هاي معارف اسلامي مناطق مختلف دانشگاهي

• به همت شوراي گروه‌هاي معارف اسلامي منطقه 9 دانشگاه آزاد اسلامي، اردوي علمي ـ فرهنگي اساتيد معارف اسلامي آن منطقه، در اردوگاه باغرود نيشابور، برگزار شد.
در اين گردهمايي كميسيون‌هاي تاريخ اسلام، متون اسلامي، معارف اسلامي، اخلاق اسلامي، ريشه‌هاي انقلاب و وصاياي امام (ره) تشكيل و در خصوص شناخت موانع ارتقاء تدريس، بيان مشكلات تدريس و عوامل موثر در ارتقاء كيفيت تدريس بحث و بررسي شد. در ادامه، در ميز گردي با حضور دبير منطقه 9 دانشگاه آزاد اسلامي، جناب دكتر حلمي، مدير دفتر هماهنگي شوراي مناطق، جناب حجت الاسلام موسوي و مسئول گزينش عمومي معاونت، حجت الاسلام مبشري به پرسش‌هاي اساتيد پاسخ داده شد.Read more

بايسته هاي درس معارف اسلامي

نام نویسنده: 
حجت الاسلام دكتر كياشمشكي

جهت بحث و بررسي و تحليل وضع موجود و مطلوبيت هاي درس معارف اسلامي، مشكلات رو در روي آن و ارائه راه كارهائي كه مي‌تواند ما را در راه رسيدن به وضع مطلوب ياري رساند، به همت آقاي رضا فيروزي گفت و گويي با دكتر كياشمشكي ترتيب داديم كه ضمن تشكر از ايشان توجه خوانندگان محترم را به آن جلب مي¬كنيم.
• درس معارف اسلامي را در وضعيت فعلي چگونه ارزيابي مي¬كنيد؟Read more

معرفي كتاب

معرفي كتاب

تاريخ اسلام به روايت امام علي(ع)، تلاشي است جهت بيان برهه‌اي از تاريخ اسلام از زبان صدق و سرچشمه معرفت و حكمت يعني، امام علي(ع)؛ برگزيده اي از حوادث تلخ و شيرين عصر امام كه به مناسبتهاي مختلف از آن در نهج البلاغه سخن به ميان رفته است. اين مجموعه به كوشش جناب آقاي محمد حسين دانشكيا و در نه گفتار گرد آوري شده است كه جهت تهيه آن مي¬توانيد با شماره تلفن 7744616 تماس گرفته و يا به آدرس قم، خيابان صفائيه، كوچه 32 پلاك 5 مراجعه و يا مكاتبه نمائيد.Read more

سرشت وحي از سه منظر

نام نویسنده: 
حجت الاسلام قائمي نيا

در یک تقسیم بندی،"ادیان" را به دو دسته ادیان "وحیانی" و "غیر وحیانی" تقسیم کرده اند.ادیان وحیانی سخن از حقایقی است که خدا بر انسان نازل کرده است و لیکن در ادیان غیر وحیانی سخنی از این حقایق نیست. برای نمونه؛ آیین بودایی دینی غیر وحیانی است، چرا که در آن اعتقاد به خدا و نزول حقایقی از جانب او مطرح نیست.Read more

دانشگاه و ديگر نهادهاي اجتماعي امروز

به علت شباهت های نهادی، دانشگاه ها در سطح بین الملل روابط یکسانی دارند. پروژه یونایتن و"طرح یونسکو برای استادان"، که پس از بیست و پنجمین جلسه کنفرانس عمومی اعضا در سال 1989 راه اندازی شد، تلاش دارد همکاری میان دانشگاه ها و تحرک آدکادمیک را تقویت کند و بر توافق هایی که به ایجاد دانشگاه های هم بسته و حلقه های ارتباطی بین دانشگاه ها در رشته های پایه، که اصولاً رابطه ای با توسعه با دوام دارد، تمرکز داشته باشد.Read more

محبت راز موفقيت

نام نویسنده: 
محمد کاشفی

انسان به طور کلی تحت دو نوع تربین قرار میگیرد: تربیت مستقیم یا آگاهانه و تربیت غیر مستقیم یا غیر ارادی و ناخود آگاه. نوع اول، در مراکز آموزشی به شکل آموزش کتب و برنامه های درسی تبلور مییابد و نوع دوم که بیشتریم نقش را در تربیت انسان در هر سن و موقعیتی ایفا میکند، تاثیری است که رفتار مربی و معلم انسان بر روح و روان او و جهت گیری وی به سوی صلاح و یا در خلاف، آن دارد.Read more

در باغ تجربه‌ها

نام نویسنده: 
محمد خردمند

برخوردي لطيف با دانشجويي كه خوابيد!Read more

Syndicate content