try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: سه شنبه, 1 مرداد, 1398

شماره 29 - مهر84

شيوة‌ قرآن‌پژوهي

اشاره
پژوهش‌هاي كلاسي و مراجعه مستقيم دانشجويان به منابع اسلامي با همياري و راهنمايي اساتيد، بستري را فراهم مي‌آورد تا دانشجويان بتوانند ذوق و استعداد خود را در اين زمينه بيازمايند و از سوي ديگر بيش از پيش با معارف اسلامي و منابع آن آشنا شوند. چرا كه آشنايي با منابع اسلامي و شيوه مراجعه و استفاده از آن زمينه‌ساز فعاليت گسترده دانشجو در آينده مي‌شود و تحول عظيم در او و جامعه را به ارمغان مي‌آورد. به ويژه آنكه منبع مورد مطالعه كتابي سراسر نور، رحمت، روشنگري و هدايتگري باشد و انسان به تأمل و تدبر در آن انس گيرد.Read more

پرتوي از خورشيد

اهل نظر و اجتهاد
بنده به عنوان كسي كه با آيت‌‌الله خامنه‌اي آشنايي دارم، عرض مي‌كنم كه ايشان اهل نظر و اجتهاد هستند.
سي سال پيش، وقتي در مشهد، در مسجد گوهرشاد با ايشان ملاقات كردم، آن موقع ايشان از مدرسان محترم مشهد بودند.
من آن زمان، در مشهد، از آيت‌الله خامنه‌اي پرسيدم: چه چيزي تدريس مي‌كنيد؟ معظم له فرمودند: مكاسب.
مكاسب از مهم‌ترين و مشكل‌ترين كتب علمي است، ‌به نظر من،‌ ايشان فقيه و مجتهد است.
آيت‌الله فاضل لنكراني
دستاورد بزرگ انقلاب
آيت‌الله خامنه‌اي در زمان رياست جمهوري، سخنراني بسيار زيبا، پربار و مهمي در مقرّ سازمان ملل ايراد فرمودند.Read more

مقالات رسيده

پس از درج فراخوان مقاله در نشريه معارف، در زمينه موضوعات مرتبط با گرايش‌هاي دروس معارف اسلامي، برخي از استادان محترم، مقالات ارزشمندي ارسال نمودند. ضمن تقدير و تشكر از اين عزيزان به استحضار مي‌رسانيم نتيجه ارزيابي كارشناسان به صورت مكتوب به اطلاع مؤلفان محترم خواهد رسيد.
نشريه معارف ضمن ارج نهادن به تلاش علمي اساتيد محترم، در نظر دارد اقدام به درج عناوين مقالات ارسالي و اسامي مؤلفان محترم آنها نمايد لذا بخشي از اين عناوين در شماره قبل و بخش ديگر در اين شماره درج مي‌گردد. جهت پربارتر شدن نشريه مشتاقانه در انتظار آثار علمي كليه استادان معارف اسلامي مي‌باشيم.Read more

هرمنوتيك و تفسير قرآن(2)

اشاره:
مقاله حاضر تحت عنوان "هرمنوتيك و تفسير قرآن" اثر دانشمند ارجمند حجت‌الاسلام‌والمسلمين مهدي هادوي تهراني است كه در دو بخش "تاريخچه هرمنوتيك و ديدگاه‌هاي مختلف پيرامون آن" و "رابطه هرمنوتيك با تفسير و تأويل قرآن" سامان يافته است. در اين شماره بخش دوم آن را تقديم خوانندگان محترم مي‌نماييم.
معارف

هرمنوتيك در يك نگاه
هر چند متفكران هرمنوتيك بحث‌هاي گوناگوني را در باب تفسير مطرح كرده و به جنبه‌هاي مختلف آن پرداخته‌اند، اما هيچيك به دستاورد قابل قبول و متقني دست نيافته‌اند و حاصل تحقيقات آنها جز مشتي توصيه نيست.
تفسير و تأويلRead more

فراخوان مقاله

اشاره
در شماره‌هاي اخير نشريه، اولويت‌هاي ارائه مقاله در گرايش‌هاي تاريخ و تمدن اسلامي،‌ اخلاق اسلامي، مباني نظري اسلام و انقلاب اسلامي مطرح شد.
اينك اولويت‌هاي پژوهشي در گرايش آشنايي با منابع اسلامي كه بر اساس سرفصل‌هاي جديد دروس معارف اسلامي مصوب 23/4/83 شوراي عالي انقلاب فرهنگي تنظيم شده است ارائه مي‌گردد.
اميد است استادان و صاحبنظران گرانقدر با ارائه آثار خويش موجبات طراوت و پويايي اين گرايش را فراهم سازند.
معارف

- علل و سير نفوذ اسرائيليات در كتب تفسير و علوم قرآن
- معيارهاي قرآن در گزينش و نقل بخشي از داستان‌ها
- بررسي شبهات اعجاز قرآنRead more

پرسمان مهدويت

به مناسبت ايام ولادت باسعادت منجي عالم بشريت حضرت ولي‌عصر(عج) بخش پرسمان اين شماره نشريه به سؤالاتي پيرامون مهدويت پرداخته است.

چرا امام‌زمان(عج)‌ تاكنون‌ ظهور نكرده‌ است‌؟
براي‌ ارائه پاسخي‌ جامع‌ به‌ اين‌ پرسش‌ بخشي‌ از كتاب "رهبري‌ بر فراز‌ قرون‌"1. ترجمه كتاب "المهدي"، شهيد سيد محمد باقر صدر.1 را نقل‌ مي‌كنيم:Read more

پست‌مدرنيسم

نام نویسنده: 
مرتضي شيرودي

تاريخچهRead more

روش‌ها و فنون تدريس(3)

Vote up!
Vote down!

اشاره
در دو شماره گذشته، چهار روش تدريس سقراطي، نظام مكتبي، توضيحي و سخنراني، به همراه مزايا و محاسن هر يك بيان شد. در اين شماره نيز روش‌هاي اكتشافي و مباحثه برگرفته از كتاب كليات روش‌ها و فنون تدريس ترجمه و تأليف امان‌الله صفوي تقديم خوانندگان گرامي مي‌گردد.
معارف اميدوار است در آينده نزديك تجربيات و ديدگاه‌هاي گرانبهاي اساتيد را در اين موضوعات به سلسله مباحث خود اضافه نمايد.
معارف

5. روش اكتشافيRead more

دويست پرسش در باب توليد علم

نام نویسنده: 
حميد پارسانيا

اشاره
عالمان و انديشمندان، بر اين باورند كه پرسش درست، نيمي از پاسخ است و اگر درخصوص موضوع و مبحثي، پرسش‌هاي آن به درستي طرح شود، بخش زيادي از راه رسيدن به پاسخ، پشت سر گذاشته مي‌شود. آنچه در پي مي‌آيد، نزديك به دويست پرسش اساسي درباره بحث تازه توليد علم و جنبش نرم‌افزاري است كه سؤال‌هايي را از اصلي به فرعي و از كلي به جزئي، جمع‌آوري نموده و تلاش كرده است حتي به طرح پرسش‌‌هاي كاربردي جنبش توليد علم نيز بپردازد.
معارف، با هدف پويايي بيشتر جنبش نرم افزاري و فراخوان فرهيختگان حوزه و دانشگاه به مشاركت بيشتر در گفتمان توليد علم، پرسش هايي در اين باب را مطرح مي نمايد.Read more

Syndicate content