try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: یکشنبه, 17 آذر, 1398

شماره 28 - مرداد شهریور84

اخلاق كاربردي

نام نویسنده: 
حجت السلام احمد حسين شريفي

اشاره
حجت‌الاسلام‌والمسلمين احمدحسين شريفي محقق و مدرس حوزه و دانشگاه و نويسنده كتاب‌هاي صحيفه عصمت، پژوهش در عصمت معصومان، خردورزي و دين‌باوري و عقل و وحي است و تاكنون مقاله هاي فراواني از جمله «بعثت و نبوت» و «امام علي(ع) و مخالفان» از ايشان منتشر گرديده كه در جلد سوم و ششم دانشنامه امام علي(ع) به چاپ رسيده است.
در آستانه چاپ كتاب درسي آيين زندگي(اخلاق كاربردي) كه به زودي از اين نويسنده منتشر خواهد شد،‌ نشريه معارف با ايشان به گفتگو نشسته تا ضمن معرفي بيشتر اين كتاب، راهكارهاي مؤثر در تدريس آن را از زبان ايشان، به همه اساتيد معارف تقديم كند.Read more

معرفي فصلنامة كلام اسلامي

«بحمدالله يك مجله كلامي در حوزه قم است ولي با تيراژ كم و غيرمعروف، شايد خيلي از شماها اسم آن را هم نشنيده باشيد ولي بنده بحمدالله ديده‌ام و از كساني كه مسئول اين كار هستند تشكر مي‌كنم.»
از بيانات مقام‌‌معظم رهبري مدظله‌العالي در اولين روز شروع درس خارج فقه،‌ سال 1373 ه‍ .ش.

فصلنامه كلام اسلامي در بهار 1371 تأسيس گرديد و از ابتدا فعاليت خود را با موضوعات مهم كلامي كه نياز به بحث و نقد داشتند آغاز كرد و بيشترين توان خود را صرف موضوعات جديد كلامي نمود.Read more

گفتمان حكومت ديني

نام نویسنده: 
آيت الله جوادي آملي
زیر عنوان: 
ولايت يا وكالت فقيه(بخش دوم)

اشاره
مقاله حاضر، تحرير و بازنويسي چهار درس تفسير آيت‌الله جوادي آملي است كه در شماره اول نشريه حكومت اسلامي درج گرديده است. پس از چاپ اين مقاله،‌ نقدي از دكتر مهدي حائري يزدي صورت پذيرفت كه مورد استقبال آيت‌الله جوادي آملي قرار گرفت و معظم له جوابيه‌اي مرقوم فرمودند.
از آنجا كه دست‌اندركاران نشريه معارف، ديدگاه‌هاي گوناگون و نقدهاي سازنده را جهت رشد افكار و تضارب آرا سودمند مي‌دانند، با سپاس از هر دو بزرگوار، اقدام به درج مقاله، نقد آن و نقد نقد مي‌كنند.
بخش اول اين مقاله و نقد آن در شماره گذشته درج گرديد. اينك بخش دوم مقاله و نقد آن تقديم خوانندگان مي‌گردد.
معارفRead more

اصول توفيق در حوزه تربيت و تدريس

Vote up!
Vote down!

بي‌ترديد اهميت فرايند تعليم و تربيت بر كسي پوشيده نيست در اين حوزه مطالب فراواني اعم از كتاب و مقاله به رشته تحرير درآمده است اما در نوشتار حاضر برآنيم تا اصول و مباني موفقيت در حوزه آموزش و پرورش را با نگاهي نو بررسي نماييم.
معارف
چهار عامل، مبناي توفيق و تأثير در عرصه تعليم و تربيت شمرده مي‌شود:
1. قدرت علمي 2. جاذبه معنوي 3. نشاط اخلاقي 4. رفتار صميمي
در ادامه به تبيين و بررسي هر يك مي‌پردازيم:
اصل اول: قدرت علمي
بدون شك، توانايي علمي استاد در شكوفايي علمي و تكامل فرهنگي شاگردان نقش محوري دارد كه اين توانايي خود داراي زواياي گوناگوني است.
الف- محتوا و مطلبRead more

روش تفسيري امام‌خميني(ره)

نام نویسنده: 
عبدالسلام زين العابدين

1گزيده‌اي از فصل چهارم كتاب منهج الإمام الخمينى فى التفسير نوشته آقاى عبد‌السلام زين‌العابدين كه توسط آقاي موسي حسيني ترجمه شده است.1
بخش پاياني
در شماره گذشته، به دو عنصر تدبر عقلي و نقلي - روايي از روش تفسيري امام‌خميني(ره) پرداخته شد. اينك توجه خوانندگان محترم را به سومين و آخرين عنصر از روش تفسيري مذكور، جلب مي‌نماييم.
معارف
3. عنصر شهودي عرفانىRead more

پرتوي از آفتاب

نام نویسنده: 
حسين خسروي سيستاني

(در حلقه فقيهان
من بنده‌اي از بندگان شما هستم
حجت ‌الاسلام توسلي: خبر آوردند مرجع بزرگوار آيت الله العظمي اراكي(ره) به محضر امام(ره) تشريف آورده‌اند، حضرت امام(ره) لباس معمول خانه را از تن بيرون كردند و با شنيدن اين خبر، لباس به تن كردند و عمامه به سر گذاشتند و عبا بر دوش انداختند و به استقبال آقاي اراكي(ره) آمدند.
با ديدن حضرت امام(ره)، آقاي اراكي(ره) فرمودند: "السلام عليك يا بن رسول الله،‌ السلام عليك يا بن رسول الله، السلام عليك يا بن رسول الله"‌ امام زير بغل ايشان را گرفتند و ايشان را در كنار خود نشاندند.Read more

مشكلات ساختاري ترجمه قرآن كريم

نام نویسنده: 
دكتر حيدر قلي پور

1برگرفته از: مشكلات ساختاري ترجمه قرآن كريم، دكتر حيدر قلي‌زاده، ص 18-30؛ با تلخيص و اندكي تصرف.1
تعريف ترجمه
براي "ترجمه" تعاريف زيادي مطرح شده است كه هر كدام در جاي خود درست و مفيد مي‌باشد؛ ولي شايسته است در تعريف "ترجمه" به چند كليد‌واژه تصريح شود از جمله: تعادل، زبان مبدأ و مقصد، پيام و تأثير، عناصر و ساختار‌هاي زباني يا متني، عوامل برون‌زباني (مانند حال و مقام سخن، احساسات، مسائل فرهنگي، اجتماعي، سياسي، ديني‌ و ...).Read more

نامه‌اي عرفاني از عارف واصل آيت‌الله بهجت

نام نویسنده: 
نامة عرفاني آية الله بجهت

1برگي از دفتر آفتاب، رضا باقي‌زاده، ص 195.1
بسمه‌تعالي
الحمدلله وحده،‌ والصلاه علي سيد انبيائه و علي آله الطيبين و اللعن علي أعدائهم اجمعين.
جماعتي از مؤمنين و مؤمنات، طالب نصيحت هستند، بر اين مطالب، اشكالات وارد است، از آن جمله:
1. نصيحت در جزييات است، و موعظه اعم است از كليات و جزييات. ناشناس‌ها همديگر را نصيحت نمي‌كنند.
2. "من عمل بما علم، ورثه الله علم ما لم‌ يعلم"2. هركس به آنچه مي‌داند، عمل كند، خداوند او را از اموري كه نمي‌داند آگاه مي‌گرداند. از فرموده‌هاي امام صادق(ع)، بحارالانوار، ج 78، ص 189.2Read more

روش‌ها و فنون تدريس(2)

نام نویسنده: 
امان الله صفوي

»از شماره گذشته در قالب بخش جديدي تحت عنوان «آيين استادي» به مبحث «روش‌ها و فنون تدريس» پرداختيم. اينك قسمت دوم اين مطلب را كه برگرفته از كتاب «كليات روش‌ها و فنون تدريس» ترجمه و تأليف امان‌الله صفوي است به خوانندگان گرامي تقديم مي‌نماييم.
معارف
2. روش سخنراني
همانطور كه گفتيم، روش سخنراني جزء روش توضيحي محسوب مي‌شود. اما از آنجا كه اين روش سابقه و هويت تاريخي دارد، از آن به عنوان روشي مستقل نام مي‌برند. در روش سخنراني، همانطور كه از نام آن برمي‌آيد، از بيان شفاهي براي توضيح و تفهيم مطالب استفاده مي‌شود.
ويژگي‌هاي روش سخنرانيRead more

Syndicate content