try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: چهارشنبه, 2 آبان, 1397

شماره 27 - تیر 84

معرفي فصلنامه ذهن

«ذهن» تنها نشرية تخصصي معرفت‌شناسي ايران است كه از سويي با هدف: بازپژوهي و بازپيرايي، تعميق و توسعة مباني و مباحث معرفت‌شناسي اسلامي، مطالعة تطبيقي و ارزيابي نحله‌ها و نظريه‌هاي معرفت‌شناسي كلاسيك، معاصر و جديد، گسترش زمينة تعاطي آراء و تضارب افكار در قلمرو معرفت‌شناسي همراه با برقراري ارتباط زنده و سازنده ميان صاحبنظران در داخل و خارج، و سعي در تبيين نقاط، مباني و لوازم تلاقي آراء و نظريه‌هاي معرفت‌شناختي با انديشة ديني - فلسفي و پاسخگويي به سوالات مطرح منتشر مي‌شود.Read more

گزارشي از فعاليت‌هاي مركز مطالعات و پژوهش‌هاي فرهنگي حوزه علميه

بالندگي و حيات هر عقيده و انديشه‌اي، حضور پويا در عرصه‌هاي فرهنگ و جهت‌دهي به افكار عمومي است؛ و چنين ايده و آمالي بايد با شناخت مخاطب، هم‌زباني با او و درك نيازهاي عاطفي،‌ معرفتي و رفتاري‌اش تحقق يابد. لازمه اين امر، حضوري مقتدرانه و منسجم و برخاسته از پشتوانه عظيم علمي حوزه و توجه به اصل تفاهم و تعامل همه دست‌اندركاران مي‌باشد.Read more

پرتوي از خورشيد

انتقاد پذيري
دختر هفده ساله‌اي از تهران به نام زينب نوري‌زاد، در نامه‌اي به مقام‌معظم‌رهبري مي‌نويسد: «روز مقدس قدس، مردي (در ميان خطبه‌ها) بلند شد، مثل اين كه نامه‌اي داشت و شما (به گمان من) ... او را در انظار هزاران هزار، خرد كرديد!» وي در اين نامه، از آيت‌الله خامنه‌اي مي‌خواهد تا ذهن وي را در اين خصوص روشن نمايند.Read more

تاريخ پر فروغ

با توجه به انتشار كتاب تاريخ تحليلي صدر اسلام، تأليف جناب آقاي محمد نصيري بر اساس سرفصل جديد درس تاريخ اسلام، جهت اطلاع از روند كار، كميت و كيفيت تغييرات و اصلاحات انجام شده و امتيازاتي كه كتاب حاضر دارد؛ گفتگويي را با ايشان ترتيب داديم كه از نظر خوانندگان به ويژه استادان اين درس مي‌گذرد.
لازم به ذكر است محقق گرامي جناب آقاي نصيري مديريت گروه تاريخ و تمدن اسلامي مركز تدوين متون درسي را نيز بر عهده دارند.
معارف

در ابتدا خوب است جنابعالي درباره فعاليت گروه تاريخ و تمدن اسلامي در راستاي سرفصل‌هاي جديد نكات مورد نظرتان را بيان فرماييد؟Read more

گفتمان حكومت ديني ولايت يا وكالت فقيه (بخش نخست)

نام نویسنده: 
گفتگويي فيمابين

اشاره
مقاله حاضر، تحرير و بازنويسي چهار درس تفسير آيت‌الله جوادي آملي كه در نشريه حكومت اسلامي شماره 1 درج شده است. پس از چاپ اين مقاله،‌ نقدي از دكتر مهدي حائري يزدي صورت پذيرفت كه مورد استقبال آيت‌الله جوادي آملي قرار گرفت و معظم له جوابيه‌اي مرقوم فرمودند.
از آن جا كه دست‌اندركاران نشريه معارف، ديدگاه‌هاي گوناگون و نقدهاي سازنده را جهت رشد افكار و تضارب آرا سودمند مي‌دانند، با سپاس از هر دو بزرگوار، اقدام به درج مقاله، نقد و نقد نقد مي‌كنند.Read more

تازه‌هاي انديشه

نشريه معارف در نظر دارد از اين شماره بخشي را تحت عنوان «تازه‌هاي نشر» تقديم خوانندگان عزيز كند كه طي آن به تازه‌ترين نظرات انديشمندان كشور در همايش‌ها و نشست‌هاي علمي مي‌پردازد. به اميد آنكه اين بخش نيز مورد استفاده استادان محترم قرار گيرد.

دكترحميدرضا آيت‌اللهي در همايش ملاصدرا:
ملاصدرا نظريه‌‌پرداز ولايت فقيه استRead more

نامة عرفاني امام‌خميني(ره) به حجت‌الاسلام حاج سيد احمدآقا خميني

بسم الله الرحمن الرحيم
نامه‌اي است از پدري پير فرسوده، كه عمر خود را به مشتي الفاظ و مفاهيم به پايان رسانده، و زندگي خويش را در لاك خويشتن تباه نموده، و اكنون نفس‌هاي آخرين را با تأسف از گذشته خود مي‌كشد، به فرزند جواني كه فرصت دارد تا چون عبادالله صالحين در فكر رهانيدن خود از تعلق به دنيا كدام ابليس پليد است. باشد.Read more

جلوه هاي استادي در سلوک شهيد بهشتي

زیر عنوان: 
شهید بهشتی در یک نگاه

نام: سيدمحمد حسيني بهشتي
تولد: سحرگاه دوم آبان ماه 1307 ه‍.ش، محله لومبان اصفهان.
شروع تحصيلات: از چهارسالگي در مكتب‌خانه
ورود به حوزه علميه اصفهان: 1321 ه‍.ش(14 سالگي) با نيمه تمام گذاشتن تحصيلات دبيرستاني.
ورود به حوزه علميه قم: 1326 ه‍.ش(19 سالگي)
اخذ ليسانس: سال 1330 ه‍.ش(23 سالگي)‌ در رشته فلسفه
اخذ دكتري: سال 1353 ه‍.ش(46 سالگي) در رشته فلسفه
شهادت: شبانگاه هفتم تيرماه 1360 ه‍.ش(53 سالگي)
برخي از آثار شهيد:
1. خدا از ديدگاه قرآن 2. نماز چيست؟ 3. شناخت
4. شناخت دين 5. نقش دين در زندگي انسانRead more

روش تفسيري امام خميني (بخش نخست)

نام نویسنده: 
عبدالسلام زين العابدين

اين طبيعت روش تفسير است كه با ابزارها، اصول و مبادى اش تعيين كننده نماى كلى و ابعاد و نشانه‌هاى يك كار تفسيرى است. چنان كه ميزان درستى يا انحراف، صواب يا خطا بودن يك كار تفسيرى نيز در پرتو همين ابزارها، اصول و قواعد تعيين مي‌شود. همانگونه كه در روايت آمده است:
"من تكلّم فى القرآن برأيه فأصاب فقد أخطأ"1
كسى كه در مورد قرآن بر اساس رأى و نظر خود سخن بگويد و اين سخن در واقع هم درست باشد، باز هم خطا كرده است.
چگونه ممكن است درست بودن و خطا بودن با هم جمع شوند؟ چگونه مي‌توان اين مطلب را تصور كرد؟Read more

Syndicate content