try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: چهارشنبه, 28 اردیبهشت, 1401

شماره 5 الکترونیکی آبان و آذر 1400

قوانین و مقررات

رؤسای محترم دفاتر استانی نهاد
مسئولان محترم دفاتر نهاد  در دانشگاه ها
معاونین محترم آموزشی و پژوهشی دفاتر استانی نهاد
مدیران محترم گروه معارف اسلامی
 Read more

اخبار صنفی

قابل توجه مدیران و سرپرستان گروه معارف اسلامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور

     در راستای انجام وظیفۀ نظارت مستمر بر کیفیت ارائه دروس معارف اسلامی و ارزیابی عملکرد گروه‌های معارف اسلامی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، فعالیت‌های گروه معارف اسلامی در چهار حیطه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی که از طریق آیین نامه‌ها و بخشنامه‌ها در قالب شرح وظایف به گروه‌های معارف اسلامی اعلام شده است ، مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد.Read more

«تواکل» چیستی و آثار آن در کلام امام رضا(ع)

نام نویسنده: 
دكتر محمد‌رضا جواهری / عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد.

درآمد
احادیث رضوی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر سرمایه بزرگ و بی‌پایانی برای هدایت است. یکی از احادیث رضوی مرتبط با این امر «حدیث تواکل» است که در بخش آسیب‌شناسی اجرا و عمل به امر به معروف و نهی از منکر جای می‌گیرد. البته در نظریه جامع امام رضا؟ع؟ پیرامون امر به معروف و نهی از منکر، ابعاد گوناگون آن بررسی شده و امام؟ع؟ به همه جهات امر به معروف و نهی از منکر پرداخته‌اند.Read more

عوامل و زمینه‌های پایداری خودکنترلی اخلاقی و مراقبه

نام نویسنده: 
گفتاری از استاد فقید حجت الاسلام و المسلمین حسن عرفان(ره)

درآمد

«مراقبه» به معنای حفظ خود از عدم تخلّف از اوامر و نواهی الهی است. در بسیاری از روایات مؤمنین بر رعایت این صفت اخلاقی سفارش شده‌‌اند. اساتید اخلاق و سلوک، مراقبه را به مثابه سنگ بنای سیر و سلوک میدانند. در گفتار پیش‌رو کسب رضایت خداوند متعال به مثابه معیار سنجش مراقبه، باور به امامت به مثابه دوام و استمرار مراقبه و عدم فرافکنی و مسئولیتپذیری به عنوان شرط اساسی پذیرش این صفت اخلاقی برشمرده شده است.Read more

فقه؛ هدایت و حیات

نام نویسنده: 
گزیده‌خوانی پاسخ‌‌های آیت‌الله محمدجوادفاضل لنکرانی به دكتر عبدالکریم سروش

درآمد

این نوشتار، گزیده پاسخ آیت‌الله محمدجوادفاضل لنکرانی به ادعاهای دكتر عبدالکریم سروش در جوابیه از آیت‌الله علی‌دوست در زمینه قضاوت‏های غیرصحیح در زمینه علم فقه و ارتداد و جهاد ابتدایی است؛ که توسط نشریه معارف تلخیص و گزیده‌خوانی شده است.

الف) نکاتی در مورد علم فقه

دکتر سروش درباره‌‌ علم فقه چند مطلب آورده‌ كه در این زمینه نكاتی متذكر می‌شوم:Read more

نسبت عرفان مدّون با عرفان اهل‌بیت (ع)

نام نویسنده: 
در گفت‌وگو با استاد محمدعلی مجد فقیهی / گفت‌وگو از: سید مجتبی مجاهدیان
زیر عنوان: 
عوامل رویکرد به عرفان مدّون و دوری از عرفان اهلبیت(ع)

اشاره

محمدعلی مجدفقیهی (متولد 1342ش)، دانش‌آموخته حوزه علمیه (فقه، اصول، فلسفه، کلام و عرفان) و دانشگاه، و عضو هیأت علمی گروه قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی است. تخصص و تسلط وی در منابع اصیل اسلامی، به ویژه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، زبان‌زد است. برخی از آثار علمی چاپ شده دکتر مجدفقیهی عبارت است از:Read more

گفت‌وگوی شرق و غرب / گزارشی از دیدارهای علامه طباطبایی و پروفسور هانری كربن

نام نویسنده: 
مراد‌علی شمس

پروفسور هانری كربن استاد فلسفه دانشگاه سوربن فرانسه و از برجسته‌ترین مفسران غربی حكمت معنوی و فلسفه اسلامی، چهارم آوریل 1903‌م در پاریس به دنیا آمد. سال 1925م در دانشگاه سوربن فرانسه لیسانس گرفت، یك‌سال بعد گواهی‌نامه عالی فلسفه و سال 1928م دیپلم تتبعات عالی دانشگاه پاریس و در سال 1929م دیپلم «مدرسة السنه شرقی» پاریس را اخذ نمود و همین ایام با زبان‌های عربی، فارسی و پهلوی آشنا شد.Read more

سبک تدریس علامه طباطبایی/ده نکته از سبک تدریس علامه طباطبایی، به مناسبت 24 آبان، سال‌روز رحلت ایشان

نام نویسنده: 
حجت شعبانی

علاّمه سید محمدحسین طباطبایی؟ره؟ به عنوان استاد برجسته معارف اسلامی در عصر حاضر، در مقام تدریس، به تربیت شاگردانی همت گماشت كه هر یك در جهان اسلام پرقروغند.
این مختصر، به بحث و بررسی اجمالی شیوه تدریس آن دانش‌مرد می‌پردازد.
در مجموع می‌توان ویژگی‌های برجسته سبک تدریس علامه طباطبایی را چنین برشمرد:Read more

انواع روش تدریس

 

ردیف

روش

انواع

توضیحRead more

اصل مرحله‌ای و تدریجی بودن در پاسخ‌گویی به شبهات دینی

نام نویسنده: 
دکترمحمدجواد فلاح / استادیار دانشگاه معارف اسلامی

درآمدRead more

Syndicate content