try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: یکشنبه, 25 آذر, 1397

نیازمحور

رویکرد به مثابه روش

نام نویسنده: 
در گفتگو با دکتر سیدرضا فیروزی

اشاره

پس از یک سال از اجرای طرح آموزشی نیاز محور، فرصت خوبی است که در ادامه به ارزیابی این شیوه و یا به تعبیری این «رویکرد آموزشی» پرداخته شود. مناسب دیدیم در نشستی با استاد فرهیخته و صاحب‌نظر در امر تدریس، دکتر سید رضا فیروزی، دیدگاه‌های ایشان را در این امر جویا شویم. آنچه تقدیم می‌شود مشروح گفتگوی ما با ایشان است.

معارف

 Read more

چکیده‌ای از طرح ارائه دروس معارف به شیوه نیاز محور

نام نویسنده: 
مدیریت ارتقاء و کارآمدی استادان معارف اسلامی

مقدمه

این نوشتار چکیده‌ای است از طرح روش تدریس دروس معارف به شیوه نیازمحور که جهت آشنایی مخاطبان ارائه می‌‌گردد.

تبیین و تعریف روش

منظور از تدریس نیازمحور، آموزشی است که در آن با استفاده از روش‌های فعال تدریس و با تکیه بر استانداردهای آموزشی در سه حوزه قبل، حین و پس از تدریس، نیازهای فعلی معرفتی دانشجویان مورد تدقیق و تحلیل قرار می‌‌گیرد.Read more

توسعه‌‌ای در شیوه نیازمحور«جای خالی «فقه پزشکی» در دروس معارف دانشگاه‌‌های علوم پزشکی»

نام نویسنده: 
در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین سیدمحسن عرفانی راد، مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تبریز مصاحبه و تدوین: اکبر ساجدی استادیار گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی تبریز.

با تشکر از شما لطفاً بفرمایید آموزش چه نوع معارفی را در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی ضروری می‌‌دانید؟ جناب‌عالی جای خالی چه درسی را احساس می‌‌کنید؟Read more

افزایش روحیه تحلیل‌گری در بین دانشجویان

نام نویسنده: 
دکتر مریم شمسایی (عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز)

چنانکه می دانید تدریس، روش‌‌های متفاوتی دارد، شما چه شاخصه‌‌ها و مؤلفه‌‌هایی را برای روش نیازمحور تعریف می‌کنید که تمایز و تفکیکی بین این روش و سایر روش‌ها حاصل شود؟Read more

ملاحظاتی پیرامون طرح نیازمحور

نام نویسنده: 
دکتر حسین مطیع (استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان)

درآمد

بیش از یک سال از معرفی و اجرای آزمایشی طرح نیازمحور در کلاس‌های معارف اسلامی می‌گذرد و جلسات نقد و بررسی آن خوشبختانه در حال شکل‌گیری است. آنچه در ادامه می‌آید نکاتی است که بنده در جلسه بررسی آن در معاونت آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی در قم خدمت اساتید و سروران معروض داشتم که اینک با اندکی تغییر و تکمیل، تقدیم می‌شود.Read more

انتظارات یکسان با فرم ارزشیابی یکسان

نام نویسنده: 
اداره ارزشیابی استادان معارف

درآمد

ارزشیابی یکی از روش‌ها و اهرم‌ها برای نظارت و کنترل جریان تعلیم و تربیت است. این روش نه تنها در تعلیم و تربیت، بلکه در سایر امور و مسائل نیز جریان دارد؛ به عنوان نمونه اهدای ستاره به هتل‌ها بر اساس ارزیابی صورت می‌گیرد. نکته مهم آن است که اگر مطالبات از کسانی که مورد ارزشیابی قرار می‌گیرند یکسان باشد، اما ابزار و وسایل ارزیابی یکسان نباشد، نتایج آن نمی‌تواند بازنمای واقعیتی باشد که در جریان است.Read more

روش‌شناسی پاسخ‌گویی به پرسش‌های معارفی

نام نویسنده: 
حسین احمدی

درآمد

از ضرورت‌های ارائه دروس معارف به شیوه نیازمحور، پاسخ‌گویی اساتید فرهیخته به پرسش‌ها، ابهامات و شبهات دانشجویان است. اگر به دنبال ارائه پاسخ صحیح، مناسب، قانع‌کننده و... به دانشجو هستیم، باید روش پاسخ‌دهی، تکنیک‌ها و اصول آن را بدانیم. ولی با وجود اهمیت «روش‌شناسی پاسخ‌گویی» بدین مهم توجه مناسبی نشده است. نوشته‌ای که فرا روی شماست، نگاهی به متون اسلامی برای کشف روش‌ها، اصول و معیارهای پاسخ‌دهی به سؤالات و شبهات است.Read more

نیاز محور از منظر استادان

زیر عنوان: 
گفت و شنفتی با استادان برگزیده طرح نیازمحور

اشاره

با تعدادی از اساتید برگزیده در اجرای طرح ارائه دروس معارف اسلامی به شیوه نیاز محور به گفت و گو نشستیم تا میزان موفقیت طرح را از زبان ایشان ارزیابی كنیم و بایدها و نبایدهای طرح را از منظر ایشان ببینیم.

نشریه معارف

سؤال با نیاز متفاوت استRead more

تا نیاز هست، ارتباط تعلیمی باید باشد

نام نویسنده: 
در گفتگو با دکتر محمود قیوم‌زاده (دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه. maarefteacher@yahoo.com)

 

اشارهRead more

تولیدات رسانه‌ای و کمک آموزشی مناسب طرح نیازمحور

نام نویسنده: 
اداره تولیدات رسانه‌ای و کمک‌آموزشی مدیریت تأمین محتوا

 

طرح مسئلهRead more

Syndicate content