try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: جمعه, 24 آبان, 1398

شماره 22 - دی 83

رابطه علم و دين

نام نویسنده: 
علامه حسن‌زاده آملي

رابطه علم و دين*

تعريف حضرتعالي از علم و دين چيست؟
علم؛ معرفت واقعي به مصنّف كتاب نظام هستي و كلمات وجودي آن به قدر طاقت بشري است. علم، وجود نوري و فعليّت مجرد از ماده است و انسان به يافتن فعليت‏هاي وجودي نوري استكمال مي‌يابد و ترقّي وجودي مي‌كند و فعليت بر فعليت مي‌افزايد و از نقص به كمال مي‌رود. به گفته شيوا و شيرين منوچهري دامغاني:
به كــردار چـــراغ نيــم‌مــرده
كه هر ساعت فزون گرددش روغنRead more

چيستي انرژي هسته‌اي

چيستي انرژي هسته‌اي*

تعريف فناوري هسته‌اي
قبل از آغاز سخن، به تعريفي از فناوري هسته‌اي نيازمنديم كه عبارت است از توانايي تبديل اورانيوم طبيعي كه در طبيعت وجود دارد، از طريق شكافت اتم‌ها به اورانيوم غني شده كه داراي انرژي بسيار زياد است كه در مقطع كنوني، حدود ده كشور دنيا اين دانش را در اختيار دارند.

چگونگي كشف انرژي هسته‌ايRead more

گزارش نشست علمي نقد و بررسي كتاب تاريخ تحليلي اسلام

نام نویسنده: 
اسماعيل آذري نژاد

مقدمهRead more

قراردادگرايي اخلاقي:

نام نویسنده: 
احمدحسين شريفي
زیر عنوان: 
نظريه‌اي در باب توجيه گزاره‌هاي اخلاقي

تعريفRead more

ارزيابي انگيزه‌هاي ورود دختران به دانشگاه

كتاب‏هاي درسي دانشگاه تنها بر پايه انگيزه‌هاي ورود دانشجويان به دانشگاه تدوين نمي‌شود ولي «ميزان تأثيرگذاري كتاب‏ها در انديشه دانشجو» به انگيزه ايشان بسيار پيوسته است. دانشجويي كه براي كسب مدرك يا موقعيت اجتماعي، شغل، استقلال مالي، همسريابي، فرار از بيكاري، گريز از خانواده يا وقت‌گذراني، به دانشگاه رو مي‌آورد، كتاب درسي با محتواي خوب نمي‌تواند بر انديشه خرد او تأثير دلخواه نهد و استاد او نيز مي‌داند كه طرح بسياري از مباحث معارفي براي وي جايگاهي ندارد و موضوعاتي كه براي وي اهميت دارد بايد در قالبي ارائه شود كه با انگيزه‌هاي او سازگار باشد.Read more

تحليل نتايج ارزشيابي دانشجويي دردانشگاه‏هاازاساتيدمعارف اسلامي

زیر عنوان: 
اداره ارزشيابي

نموداري كه مشاهده مي‌كنيد نشانگر عملكرد دويست و هشتاد نفر از استادان محترم دروس معارف اسلامي در سال 1382 بر اساس نظرسنجي از 8000 دانشجو و در نوزده دانشگاه است.Read more

مشاوره به دانشجويان*

زیر عنوان: 
روشي براي گوش كردن و مطالعه مؤثر

شما چهار بار سريعتر از سخنان يك سخنران مي‌توانيد فكر كنيد.
براي گوش دادن مؤثر بايد نيرو صرف كنيد؛ براي جبران سرعت ارايه مطالب، شما بايد به طور فعال تصميم به گوش دادن بگيريد.
يادداشت برداري يك شيوه تقويت گوش دادن است. و استفاده از رويكردي نظامدار در يادداشت كردن و مرور مطالب، توانايي فهم و يادآوري محتواي سخنراني‌ها را به طور غير قابل محاسبه‌اي افزايش خواهد داد.

قبل از كلاس
از نظر ذهني خود را آماده شنيدن كنيد.
در حالي كه منتظر شروع كلاس بعدي درس هستيد، خود را در مورد كلاس قبلي ارزيابي كنيد.Read more

كتابخانه معارف

Vote up!
Vote down!

التفسير الاثري الجامع
اثر حضرت آيت الله محمدهادي معرفت
جلد اول: مقدمه - تفسير سوره حمد
انتشارات ذوي‌القربي - قم
چاپ اول 1383 ه‍.ش، 1425 ه‍.ق، 2004 م
تفسير قرآن به مأثور از روش‌هاي تفسيري است كه در اين كتاب به بررسي آن پرداخته شده و معرفي اخبار صحيح و ضعيف و بيان محكمات قرآن و حديث بر اساس اصول فني نگاشته شده است.Read more

فراخوان مقاله

نشريه معارف با هدف بهره‏گيري از تلاش علمي اساتيد و محققان ارجمند و انعكاس آن در نشريه، از دريافت مقاله‏هاي پژوهشي و تجربه‏هاي ايشان استقبال مي‏كند.
الف- عناوين كلي:
1ـ در حوزه مباني نظري:
مباحث كلام جديد، نظام حقوق زن در اسلام، فلسفه و انديشه سياسي در اسلام، علم و دين و ... .
2ـ در حوزه آشنايي با منابع ديني:
آشنايي با قرآن و سنت، تفسير قرآن و نهج‌البلاغه.
3ـ در حوزه تاريخ و تمدن اسلامي:
تاريخ فرهنگ و تمدن اسلامي، تاريخ تشيع، تاريخ تحولات دولت و خلافت، تاريخ سيره پيشوايان.
4ـ در حوزه اخلاق اسلامي:
مباني اخلاق اسلامي، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامي، اخلاق كاربردي.Read more

Syndicate content