try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: دوشنبه, 2 اردیبهشت, 1398

شماره 22 - دی 83

ارزيابي انگيزه‌هاي ورود دختران به دانشگاه

كتاب‏هاي درسي دانشگاه تنها بر پايه انگيزه‌هاي ورود دانشجويان به دانشگاه تدوين نمي‌شود ولي «ميزان تأثيرگذاري كتاب‏ها در انديشه دانشجو» به انگيزه ايشان بسيار پيوسته است. دانشجويي كه براي كسب مدرك يا موقعيت اجتماعي، شغل، استقلال مالي، همسريابي، فرار از بيكاري، گريز از خانواده يا وقت‌گذراني، به دانشگاه رو مي‌آورد، كتاب درسي با محتواي خوب نمي‌تواند بر انديشه خرد او تأثير دلخواه نهد و استاد او نيز مي‌داند كه طرح بسياري از مباحث معارفي براي وي جايگاهي ندارد و موضوعاتي كه براي وي اهميت دارد بايد در قالبي ارائه شود كه با انگيزه‌هاي او سازگار باشد.Read more

تحليل نتايج ارزشيابي دانشجويي دردانشگاه‏هاازاساتيدمعارف اسلامي

زیر عنوان: 
اداره ارزشيابي

نموداري كه مشاهده مي‌كنيد نشانگر عملكرد دويست و هشتاد نفر از استادان محترم دروس معارف اسلامي در سال 1382 بر اساس نظرسنجي از 8000 دانشجو و در نوزده دانشگاه است.Read more

مشاوره به دانشجويان*

زیر عنوان: 
روشي براي گوش كردن و مطالعه مؤثر

شما چهار بار سريعتر از سخنان يك سخنران مي‌توانيد فكر كنيد.
براي گوش دادن مؤثر بايد نيرو صرف كنيد؛ براي جبران سرعت ارايه مطالب، شما بايد به طور فعال تصميم به گوش دادن بگيريد.
يادداشت برداري يك شيوه تقويت گوش دادن است. و استفاده از رويكردي نظامدار در يادداشت كردن و مرور مطالب، توانايي فهم و يادآوري محتواي سخنراني‌ها را به طور غير قابل محاسبه‌اي افزايش خواهد داد.

قبل از كلاس
از نظر ذهني خود را آماده شنيدن كنيد.
در حالي كه منتظر شروع كلاس بعدي درس هستيد، خود را در مورد كلاس قبلي ارزيابي كنيد.Read more

كتابخانه معارف

التفسير الاثري الجامع
اثر حضرت آيت الله محمدهادي معرفت
جلد اول: مقدمه - تفسير سوره حمد
انتشارات ذوي‌القربي - قم
چاپ اول 1383 ه‍.ش، 1425 ه‍.ق، 2004 م
تفسير قرآن به مأثور از روش‌هاي تفسيري است كه در اين كتاب به بررسي آن پرداخته شده و معرفي اخبار صحيح و ضعيف و بيان محكمات قرآن و حديث بر اساس اصول فني نگاشته شده است.Read more

فراخوان مقاله

نشريه معارف با هدف بهره‏گيري از تلاش علمي اساتيد و محققان ارجمند و انعكاس آن در نشريه، از دريافت مقاله‏هاي پژوهشي و تجربه‏هاي ايشان استقبال مي‏كند.
الف- عناوين كلي:
1ـ در حوزه مباني نظري:
مباحث كلام جديد، نظام حقوق زن در اسلام، فلسفه و انديشه سياسي در اسلام، علم و دين و ... .
2ـ در حوزه آشنايي با منابع ديني:
آشنايي با قرآن و سنت، تفسير قرآن و نهج‌البلاغه.
3ـ در حوزه تاريخ و تمدن اسلامي:
تاريخ فرهنگ و تمدن اسلامي، تاريخ تشيع، تاريخ تحولات دولت و خلافت، تاريخ سيره پيشوايان.
4ـ در حوزه اخلاق اسلامي:
مباني اخلاق اسلامي، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامي، اخلاق كاربردي.Read more

خبر معارف

فراخوان مقاله كنگره بين‌المللي بزرگداشت علامه شرف‌الدين
در آستانه گذشت نيم‌قرن از رحلت اسطوره مرزباني از مكتب اهل‌بيت(ع) و بزرگ طلايه‌دار اتحاد و بيداري اسلامي علامه سيد عبدالحسين شرف‌الدين، و به منظور شناخت و بررسي ابعاد مختلف علمي، فرهنگي و اجتماعي آن عالم فرزانه، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم با مشاركت مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي و همكاري مركز جهاني علوم اسلامي، مجمع جهاني اهل‌بيت(ع) و سازمان حوزه‌ها و مدارس علميه خارج كشور، كنگره بزرگداشت ايشان را در ايران و لبنان برگزار مي‌كند.
محورهاي اصلي عنوان‌هاي پيشنهادي فراخوان مقاله جهت ارائه در اين كنگره عبارتند از:Read more

زندگي سياسي امام رضا(ع)

زندگي سياسي امام رضا(ع)*
به قلم رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‏الله خامنه‏ايRead more

وجوه تمايز علوم قرآني با معارف قرآن

وجوه تمايز علوم قرآني با معارف قرآن*

مقصود از «علوم قرآني» مباحثي است كه پيرامون قرآن كريم مطرح شده است. گرچه علوم قرآن پس از رحلت پيامبر(ص) بعضاً به طور پراكنده در اقوال صحابه و كتب تفسير، بيان گشته اما برخي نويسندگان معتقدند اين اصطلاح با تدوين كتاب «البرهان في علوم‌القرآن» توسط علي‌بن ابراهيم‌بن‌سعيد الحوفي در قرن پنجم هجري پديد آمده است. دكتر صبحي صالح ضمن تحقيقاتي كه درباره «علوم قرآن» انجام داده بر اين باور است كه قبل از حوفي، ابن‌مرزبان در قرن سوم اين اصطلاح را به كار برده و «الحاوي في علوم‌ القرآن» را در 27 جزء نگاشته است.

علوم و معارف قرآنيRead more

درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي

درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي*

بي‌ترديد ميان صحت و اتقان يك انديشه اجتماعي و كارآيي و توانايي نظام اجتماعي برآمده از آن در پاسخگويي به مسائل و مشكلات جامعه، رابطه مستقيمي برقرار است. از سويي ديگر، كارآمدي يا ناكارآمدي كارگزاران يك نظام در اجراي اهداف و آرمان‏هاي آن، مي‌تواند در كارآمد يا ناكارآمد به نظر آمدن آن نظام و به تبع، درست يا نادرست به نظر رسيدن آن انديشه اجتماعي، تأثير مثبت يا منفي برجاي گذارد. به هر حال اين تناسب و ارتباط ميان سه مقوله انديشه، نظام و كارگزاران آن به گونه‌اي برقرار شده است كه تفكيك ميان آنها خصوصاً در برابر منتقدانش چندان ميسور به نظر نمي‌رسد.Read more

Syndicate content