try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: چهارشنبه, 2 آبان, 1397

شماره 22 - دی 83

فراخوان مقاله

نشريه معارف با هدف بهره‏گيري از تلاش علمي اساتيد و محققان ارجمند و انعكاس آن در نشريه، از دريافت مقاله‏هاي پژوهشي و تجربه‏هاي ايشان استقبال مي‏كند.
الف- عناوين كلي:
1ـ در حوزه مباني نظري:
مباحث كلام جديد، نظام حقوق زن در اسلام، فلسفه و انديشه سياسي در اسلام، علم و دين و ... .
2ـ در حوزه آشنايي با منابع ديني:
آشنايي با قرآن و سنت، تفسير قرآن و نهج‌البلاغه.
3ـ در حوزه تاريخ و تمدن اسلامي:
تاريخ فرهنگ و تمدن اسلامي، تاريخ تشيع، تاريخ تحولات دولت و خلافت، تاريخ سيره پيشوايان.
4ـ در حوزه اخلاق اسلامي:
مباني اخلاق اسلامي، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامي، اخلاق كاربردي.Read more

خبر معارف

فراخوان مقاله كنگره بين‌المللي بزرگداشت علامه شرف‌الدين
در آستانه گذشت نيم‌قرن از رحلت اسطوره مرزباني از مكتب اهل‌بيت(ع) و بزرگ طلايه‌دار اتحاد و بيداري اسلامي علامه سيد عبدالحسين شرف‌الدين، و به منظور شناخت و بررسي ابعاد مختلف علمي، فرهنگي و اجتماعي آن عالم فرزانه، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم با مشاركت مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي و همكاري مركز جهاني علوم اسلامي، مجمع جهاني اهل‌بيت(ع) و سازمان حوزه‌ها و مدارس علميه خارج كشور، كنگره بزرگداشت ايشان را در ايران و لبنان برگزار مي‌كند.
محورهاي اصلي عنوان‌هاي پيشنهادي فراخوان مقاله جهت ارائه در اين كنگره عبارتند از:Read more

زندگي سياسي امام رضا(ع)

زندگي سياسي امام رضا(ع)*
به قلم رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‏الله خامنه‏ايRead more

وجوه تمايز علوم قرآني با معارف قرآن

وجوه تمايز علوم قرآني با معارف قرآن*

مقصود از «علوم قرآني» مباحثي است كه پيرامون قرآن كريم مطرح شده است. گرچه علوم قرآن پس از رحلت پيامبر(ص) بعضاً به طور پراكنده در اقوال صحابه و كتب تفسير، بيان گشته اما برخي نويسندگان معتقدند اين اصطلاح با تدوين كتاب «البرهان في علوم‌القرآن» توسط علي‌بن ابراهيم‌بن‌سعيد الحوفي در قرن پنجم هجري پديد آمده است. دكتر صبحي صالح ضمن تحقيقاتي كه درباره «علوم قرآن» انجام داده بر اين باور است كه قبل از حوفي، ابن‌مرزبان در قرن سوم اين اصطلاح را به كار برده و «الحاوي في علوم‌ القرآن» را در 27 جزء نگاشته است.

علوم و معارف قرآنيRead more

درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي

درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي*

بي‌ترديد ميان صحت و اتقان يك انديشه اجتماعي و كارآيي و توانايي نظام اجتماعي برآمده از آن در پاسخگويي به مسائل و مشكلات جامعه، رابطه مستقيمي برقرار است. از سويي ديگر، كارآمدي يا ناكارآمدي كارگزاران يك نظام در اجراي اهداف و آرمان‏هاي آن، مي‌تواند در كارآمد يا ناكارآمد به نظر آمدن آن نظام و به تبع، درست يا نادرست به نظر رسيدن آن انديشه اجتماعي، تأثير مثبت يا منفي برجاي گذارد. به هر حال اين تناسب و ارتباط ميان سه مقوله انديشه، نظام و كارگزاران آن به گونه‌اي برقرار شده است كه تفكيك ميان آنها خصوصاً در برابر منتقدانش چندان ميسور به نظر نمي‌رسد.Read more

فرهنگ و تمدن اسلامي

نام نویسنده: 
دكتر علي‌اكبر ولايتي

راز كمال تعاليم اسلام و جامعيت تمدن اسلامي در فراگيري پيوند جنبه‏هاي مختلف وجودي انسان و نيز در توازن فطري او نهفته است از اين رو نه به بهانه عقيده به قضا و قدر مي‏توان به منفي‏گرايي، كج‏انديشي و عدم اتخاذ اسباب مبتلا شد و نه به بهانه قرب به خدا و عبادت و معرفت او، مي‏توان از نقش مثبت آدمي در جهان و آباد كردن آن غافل ماند. مهندسي تمدن اسلامي تنها با توجه به اين دو جنبه است كه براي دنياي متلاطم علمي كنوني سخني براي گفتن خواهد داشت.Read more

حكومت ديني

نام نویسنده: 
آيت‏الله جوادي آملي

حكومت ديني*

اشاره:
با پيروزي انقلاب اسلامي در سال 57 و استقرار نظام ديني در ايران، بحث و تحقيق پيرامون «حكومت ديني» جان تازه‌اي گرفت و سؤال‌هاي خفته، به بيداري و تكاپو رسيدند.
بديع بودن حكومت ديني شيعي در نوع خود و ظهور آن در عصر سلطه سوسياليزم و ليبراليزم بر جهان، سؤالات متنوع و متكثري را موجب شد و عالمان ديني را به پاسخ‌گويي فراخواند.Read more

جلوه‌هاي استادي در سلوك علامه طباطبايي

نام نویسنده: 
حسين خسروي

جلوه‌هاي استادي در سلوك علامه طباطبايي*

مذاكرات علامه طباطبايي با هانري كربن1
ملاقات علامه طباطبايي با هانري كربن علي‌رغم مشقّات و سختي‏هاي بسيار براي ايشان كه مجبور بودند براي اين منظور از قم به تهران مسافرت كنند، آن هم با اتوبوس‌‌هاي معمولي؛ همه براي شناساندن واقعيت شيعه و معرفي چهره واقعي ولايت، صورت مي‌گرفت.
و اين عمل حقيقتاً خدمتي بزرگ بود. هانري كربن علاوه بر آنكه مطالب را كاملاً ضبط و ثبت مي‌نمود و در اروپا انتشار مي‌داد و حقيقت تشيّع را معرفي مي‌كرد، خودش در سخنراني‌ها و كنفرانس‌ها جداً دفاع و پشتيباني مي‌نمود؛ و در پاريس كاملاً در صدد معرفي تشيّع بود.Read more

رابطه علم و دين

نام نویسنده: 
علامه حسن‌زاده آملي

رابطه علم و دين*

تعريف حضرتعالي از علم و دين چيست؟
علم؛ معرفت واقعي به مصنّف كتاب نظام هستي و كلمات وجودي آن به قدر طاقت بشري است. علم، وجود نوري و فعليّت مجرد از ماده است و انسان به يافتن فعليت‏هاي وجودي نوري استكمال مي‌يابد و ترقّي وجودي مي‌كند و فعليت بر فعليت مي‌افزايد و از نقص به كمال مي‌رود. به گفته شيوا و شيرين منوچهري دامغاني:
به كــردار چـــراغ نيــم‌مــرده
كه هر ساعت فزون گرددش روغنRead more

Syndicate content