try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: دوشنبه, 19 آذر, 1397

در مسیر تحول

«اصل جامع‌نگری» در پاسخ‌گویی به سئوالات و شبهات دینی، با تأکید برآموزه‌های قرآنی

نام نویسنده: 
دکتر محمد جواد فلاح / استادیار دانشگاه معارف اسلامی.

درآمدRead more

اصل هدفداری در پاسخ‌گویی به شبهات دینی با تأکید برآموزه‌های قرآنی

نام نویسنده: 
دکتر محمد جواد فلاح (استادیار دانشگاه معارف اسلامی قم.)

درآمد

نخست. از مهمترین شئون مرجعیت دینی که دین، پیامبران و معصومان و در عصر کنونی مروجان و مراجع دینی باید بدان بپردازند، پاسخگویی به سئوالات دینی است. چنین شأنی اکنون بر اساس نوع کار کردهای نظام آموزشی برعهده آموزگاران دین و زندگی و نیز استادان معارف اسلامی در دانشگاه‌ها که متولی ارائه محتوای دینی هستند نیز می‌باشد؛ اگر چه مبلغان دین و حوزه علمیه نقش اساسی‌تر‌ی در این زمینه دارند.Read more

گزارش اجرای طرح «تدریس نیاز محور» در دانشگاه آزاد اسلامی کرج

نام نویسنده: 
دکتر احمد گلدارمدیر گروه معارف اسلامی

 

درآمد

در بخش نخست این مقاله(نتایج یک تجربه، معارف شماره 105، آبان و آذر 93) پس از بیان ضرورت اجرای طرح روش تدریس نیاز محور، گزارش عملکرد اساتید گروه معارف اسلامی دنشگاه آزاد اسلامی کرج در چهار مرحله تقسیم گردید؛ که مرحله اول (توجیه و هماهنگی) و مرحله دوم (آغاز طرح)، در همان نوشته، بیان شد.

اینک در ادامه، مرحله سوم و چهارم اجرای طرح تدریش به شیوه نیازمحور و نتایج آن، گزارش می‌شود.Read more

چگونگی اجرای روش تدریس نیاز محور

نام نویسنده: 
حسین ثنایی

 

اشاره:

در بخش نخست مقاله، در باب اهمیت روش نیازمحور، چگونگی استقرار و استخراج نیاز فراگیر و انواع نیازها سخن گفته شد. اینک می‌خواهیم شیوه اجرای آن را در کلاس‌های معارف مور د اشاره قرار  دهیم.

معارف

 

روش تدریس نیاز محور چگونه قابل اجراست؟Read more

آنالیزی از طرح تدریس نیاز محور

نام نویسنده: 
دکتر محمود قیوم‌زاده (دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی،‌ واحد ساوه. maarefteacher@yahoo.com)

 

اشاره

چندی است که بحث تحول در نحوه ارائه مباحث معارف اسلامی در دانشگاه‌ها، از شیوه‌های مرسوم گذشته به «روش تدریش نیازمحور» و انتشار ویژه‌نامه نشریه معارف 104 در این موضوع، بسیاری از فرهیختگان و استادان مبرز معارف اسلامی دانشگاه‌های کشور را به خود مشغول داشته است. بدیهی است که باید باب این مبحث همچنان باز باشد. آنچه در ادامه می‌آید ارزیابی یکی دیگر از استادان دروس معارف از طرح تدریس نیازمحور است؛ که بدون داوری، در منظر و مرآی اهل نظر قرار می‌گیرد.Read more

روش و شاخـص‌های تدریس نیازمحور

نام نویسنده: 
حسین ثنایی

 

روش تشخیص نیاز

در یک نگاه کلان دو روش برای تشخیص نیاز وجود دارد:

1. روش معرفتی محض (تئوری): این روش مبتنی بر مطالعه است.  آن هم مطالعه منابعی که پیش‌تر گفته شد. اگر استاد ایرانی بخواهد در اروپا تدریس کند، ناگزیر است مکاتب انسان‌شناسی غرب را به دقت مطالعه کند، فرهنگ غرب را وارسی نماید و زمانه کنونی غرب و الزامات و اقتضائات آن را بشناسد تا در آنجا موفق و کامیاب باشد.Read more

نتایج یک تجربه

نام نویسنده: 
دکتر احمد گلدار عضو هیات علمی و مدیر گروه معارف اسلامی
زیر عنوان: 
گزارش اجرای طرح تدریس «نیاز محور» در دانشگاه آزاد اسلامی کرج

درآمد

 

 برگزاری کلاس‌های معارف اسلامی از برکات انقلاب اسلامی ایران و از تأکیدات مقام معظم رهبری به دانشگاهیان است که فرمودند: «باید کلاس معارف بگذارید؛ معارف مستقل با زبان روز، متناسب با فکر دانشجو، متناسب با ادبیات دانشجو بایستی ارائه بدهید».Read more

بازخوانی شیوه «تدریس نیاز محور» (1)

نام نویسنده: 
حسین ثنایی

 

پیش‌درآمد

انسان ترکیبی است از ماده و معنا یا جسم و روح. بخشی از دانش‌های بشری در باب جسم یا نیازهای جسمانی انسان مانند دانش پزشکی و زیست‌شناسی و برخی از علوم نیز درباره معنا و روح انسان یا مسائل و مباحث معنا و نیازهای معنوی انسان جستجو و مسئله یابی می‌نمایند؛ مانند الهیات و عرفان.Read more

ده نکته از سبک تدریس علامه طباطبایی(ره)

نام نویسنده: 
تدوین: حجت شعبانی

 

علاّمه سید محمدحسین طباطبایی(ره) به عنوان مدرس بزرگ معارف اسلامی در عصر حاضر، در مقام تدریس، به تربیت شاگردانی همت گماشت كه هر یك در عالم اسلام برجسته‌اند. این مختصر، به بحث و بررسی اجمالی شیوه تدریس آن دانشی‌مرد می‌پردازد.

در مجموع می‌توان ویژگی‌های برجسته سبک تدریس علامه را چنین برشمرد:

1. کلاس بدون تعطیلی؛ آیت‌الله مصباح می‌گوید در طول 12 سالی که من شاگرد علامه طباطبایی بودم حتی یک بار، و در شرایطی مانند برف و باران نیز کلاسشان را تعطیل نکردند.Read more

Syndicate content