try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: یکشنبه, 29 مهر, 1397

شماره 104 شهریور و مهر 93

مقالات رسیده

 

 

پس از درج فراخوان مقاله در نشریه معارف، در زمینه موضوعات مرتبط با گرایش‌های دروس معارف اسلامی، برخی از استادان محترم، مقالات ارزشمندی ارسال نمودند. ضمن تقدیر و تشكر از این عزیزان به استحضار می‌رسانیم نتیجه ارزیابی كارشناسان به صورت مكتوب به اطلاع مؤلفان محترم خواهد رسید.Read more

اخبار صنفی نهاد

گزارشی از دوره آموزشی

«طلیعه فتح؛ ارائه دروس معارف به شیوه نیاز محور»Read more

طرح جامع مطالعات منظومه‌ای علوم اسلامی (ملکوت)

نام نویسنده: 
تدوین: حجت شعبانی

 

درآمد

یکی از ثمرات گران‌سنگ حوزه علمیه شیعه، در عصر کنونی آیت الله علامه جوادی آملی (دامت برکاته) است که سال‌هاست با اندیشه منظومه‌ای و کاملاً سیستمی به فهم دین روی آورده و در پرتو تبیین و تفسیر قرآن کریم و روایات اسلامی در قالب علم معقول و منقول به تولید علم دینی پرداخته است. شناخت نیازهای جامعه بشری و ارائه پاسخ برخاسته از منبع وحیانی و عقلانی آن نیاز، با رویکرد تمدنی، از مهمترین مبانی روشی علامه جوادی آملی می‌باشد.Read more

اخلاق حرفه‌ای تدریس (قسمت چهارم) از سری کارگاه‌های اخلاق کاربردی

نام نویسنده: 
الف.ف. امیدوار

 

یكی دیگر از عوامل تأثیرگذار در بحث معلمی استفاده بجا از هنر، نظیر شعر است. گاه یك بیت شعر کار یک سخنرانی را به زیبایی انجام می‌دهد و گاه یك بیت شعر مطلب دشوار را به راحتی برای دانشجویان قابل درك می‌سازد.Read more

آداب آموزشی در مواجهه نخستین با فراگیران

نام نویسنده: 
حجت الاسلام حسین ثنایی

 

درآمد

مهرماه بخش هفتم از کتاب سال زندگی است؛ اما برای استادان و دانشجویان، فصل یکم از دفتر بزرگ دانشوری و دانایی و توأم با خاطرات و گاه مخاطراتی است که صدای پای آن به انتظارات پایان می‌دهد و جان مشتاقان و مشتریان اندیشه را به طلوع گرم خویش تابناک می‌سازد. فراگیران علی‌العموم، پایه‌ای بالاتر را تجربه و فضا و فکر نوینی را جستجو می‌کنند و استادان، مخاطبانی جدید می‌یابند و جد و جهد خویش را به هم‌آوایی و همراهی آنان و ثمربخشی و سودمندی تعلیم و تربیت مصروف و معطوف می‌دارند.Read more

پاسخ نقدی‌های دکتر محمدهادی قهاری بر کتاب «تفسیر موضوعی قرآن کریم تألیف جمعی از نویسندگان»

نام نویسنده: 
گروه قرآن و متون اسلامی معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی

 

تذکراتی پیش از پاسخ به نقد:

1. نقد کتاب‌های درسی تدوین یافته از سوی دانشگاه معارف اسلامی از جمله برنامه­های مهم و همیشگی این دانشگاه است و هر ساله جلسات نقد کتب درسی در پنج گرایش قرآن و متون اسلامی،‌ اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی،‌ تاریخ و تمدن اسلامی و مبانی نظری اسلام برگزار می­شود. نقد کتاب «تفسیر موضوعی قرآن کریم تألیف جمعی از نویسندگان» نیز در سال 1388 برگزار گردید.Read more

نقدی بر کتاب «تفسیر موضوعی قرآن کریم؛ تألیف جمعی از نویسندگان»

نام نویسنده: 
دکتر محمد هادی قهاری کرمانی (استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان)

 


درآمدRead more

موانع و مشکلات طرح تدریس نیاز محور از منظر فراگیران دوره طلیعه فتح

 


موانع و مشکلات برشمرده ذیل، دسته‌بندی اولیه اظهارات فراگیران دوره آموزشی طلیعه فتح /مشهد، کارگاه دکتر ابوالفضل خوشی می‌باشد که فارغ از هرگونه سنجش و ارزیابی، پس از ابراز آن، توسط استاد بر تابلو ثبت می‌گردید. بدیهی است این اظهارات، نشان‌دهنده نگاه اولیه بخش قابل توجه‌ای از مدرسان معارف اسلامی به شیوه تدریس نیازمحور است که می‌تواند در  ادامه کار و برای تکمیل طرح، مورد توجه قرار گیرند.

موانع و مشکلات طرح تدریس نیاز محور عبارتند از:Read more

Syndicate content