try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: سه شنبه, 24 مهر, 1397

شماره 21 - آذر 83

ميرزاي قمي و شاهان قاجار

نام نویسنده: 
آيت الله استادي

ميرزاي قمي و شاهان قاجار*

سلوك و رفتار سياسي علماي شيعه با شاهان و سلاطين براساس انگيزه‌هاي ديني بوده است، نه به خاطر مسائل مادي و دنيايي، اهداف علما، از جمله ميرزاي قمي از ارتباط با سلاطين به جهت حفظ يك حاكم شيعي، عدم جايگزيني ظالمي ديگر، جلوگيري از هرج و مرج و نفوذ فرقه‌ها و افكار انحرافي در سلاطين و در نتيجه جلوگيري از تضعيف مكتب اهل‌بيت عليهم‌السلام بوده است. علماي شيعه عليرغم ارتباط با حكام و سلاطين، استقلال خود را نيز حفظ كرده و ارتباط با آنها منجر به صدور فتوا يا حكمي كه مبتني بر ميل و خواسته شاهان باشد، از سوي فقها و علما نشد.Read more

عوامل مؤثّر در جذابيت كلاس

زیر عنوان: 
اداره ارزشيابي

كلاس‌هاي درس در يك دسته‌بندي كلي يا شاداب، جذاب و مخاطب‌گستر، يا كسل‌كننده، خمود و مخاطب‌گريز و يا معمولي و عادي است. كلاس درسي كه در آن به مؤلفه‌هاي جذابيت عطف توجهي نشان داده نمي‌شود با گذشت زمان ممكن است كم‌كم سستي و كسل‌كنندگي در آن به چشم آيد كه گسست ارتباط بين استاد و فراگير از روشن‌ترين پيامدهاي ناگوار آن خواهد بود و نتايج آموزش را عقيم و بي‌اثر مي‌سازد.Read more

سرفصل‌هاي جديد دروس معارف اسلامي از پيشنهاد تا تصويب

ارائه دروس معارف اسلامي پس از انقلاب فرهنگي از اقدامات اساسي شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود كه با هدف آشنايي نسل جوان با انديشه‌هاي ديني در حوزه باورها، اخلاق، تاريخ اسلام و تاريخ معاصر در برنامه تدريس مقطع كارشناسي قرار گرفت كه مي‌توانست جوانان را با مباني اسلامي آشنا كرده، آمادگي آنان را جهت مقابله با افكار و انديشه‌هاي التقاطي رايج در آن دوران بيشتر كند.Read more

انفجار اطلاعات

انفجار اطلاعات! نمي‌دانم چرا من از اين تعبير آنچنان که بايد نمي‌ترسم و حتي چه بسا مثل کسي که ديگر صبرش تمام شده است از فکر اينکه جهان به سرنوشت محتوم اين عصر نزديک‌تر مي‌شود خوشحال مي‌شوم. نيچه خطاب به فيلسوفان مي‌گويد: «خانه‌هايتان را در دامنه‌هاي کوه آتشفشان بنا کنيد.» و من همه کساني را که در جست‌وجوي حقيقتند مخاطب اين سخن مي‌يابم. «گريختن» مطلوب طبع کساني است که فقط به عافيت مي‌انديشند و اگر نه، مرگ يک بار، زاري هم يک بار.Read more

سه ديدگاه مربوط به دروس معارف اسلامي دانشجو، استاد، مسئول

نامه اول: نقدي بر گروه معارف دانشگاه از يک دانشجو
نامه دوم: توضيح گروه معارف اسلامي دانشگاه مربوطه پيرامون انتقادهاي طرح شده
نامه سوم: توضيح اداره ارزشيابي معاونت امور اساتيد معارف پيرامون انتقادهاي طرح شده
چند نكته در سه نامه

اشاره:
از آنجا که فرآيند آموزش يک فرآيند ارتباطي است آشنايي و اطلاع از ذهنيت‌هاي مخاطبان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. نگاره دانشجويي هر چند اندک سعي در انجام اين مهم دارد.Read more

خبر معارف

اخبار خارجي
ـ حضور فعال دانشگاه‌هاي ايران در نشست اتحاديه بين‌المللي دانشگاه‌ها
ـ نيوزويک: برآورد عواقب جنگ عليه ايران، مقامات دفاعي آمريکا را به وحشت مي‌اندازد
ـ راه‌اندازي شبكه اطلاع‌رساني جهاني زنان مسلمان
ـ راه‌اندازي سايت رمضان در هلند توسط يک گروه مسلمان
ـ کتاب «قرآن و انتظار» حاوي آثار علامه طباطبايي عرضه مي‌شود
ـ حجاب در اولين مدرسه دولتي انگلستان
ـ نامه علاوي به شارون
ـ اسرائيل و استراتژي حذف كودكان فلسطيني
ـ پخش فيلم هندي در هند ممنوع!
ـ تشديد فعاليت موساد براي اختلاف‌افكني ميان شيعيان عراق
ـ مراسم روز قدس با حضور مسلمانان مقيم انگليس در لندن برگزار شدRead more

كتابخانه معارف

امام رضا(ع) و ايران
قرآن و چگونگي پاسخگويي به نيازهاي زمان
اخلاق و تربيت اسلامي
نگاهي به مبادي و مباني تحليلي سيره نبوي

امام رضا(ع) و ايران
مؤلف: سيد حسين حر
ناشر: دفتر نشر معارفRead more

پاسخ به يك شبهه

نام نویسنده: 
آيت الله جوادي آملي

ممكن است كسي بگويد اگر در قرآن زمينه‌اي براي شك و ريب نيست، پس اين همه شك و ريبي كه كافران درباره قرآن داشته و دارند چيست؟ «أدلّ دليل علي إمكان شيء وقوعُه: بهترين دليل بر ممكن بودن چيزي، وقوع و تحقق آن است» و اكنون كه شك و ريب درباره قرآن تحقق يافته، روشن مي‌شود كه قرآن زمينه شك و ريب را دارد. علاوه بر اينكه خود قرآن كريم نيز در موارد متعدّدي سخن از شك و ريب كافران گفته است مانند آنكه فرمود: «بل هم في شك من ذكري»1 و «بل هم في شك منها»2 و «وانا لفي شك مما تدعوننا إليه مريب»3 و «وارتابت قلوبهم فهم في ريبهم يترددون».4Read more

Syndicate content