try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: دوشنبه, 5 اسفند, 1398

شماره ی 20 آبان 83

صهيونيسم مسيحي

نام نویسنده: 
دكتر حيدر رضا ضابط

صهيونيسم مسيحي*

اشاره:
مطلبي كه در پيش روي داريد توسط دكتر حيدررضا ضابط از محققين بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي درخصوص صهيونيسم مسيحي به رشته تحرير درآمده است. در اين مقاله، پژوهشگر تلاش كرده است با استفاده از سايت‌هاي مختلف پروتستان‌ها چهره روشن‌تري از ابعاد وجودي «صهيونيسم مسيحي» ترسيم كند.

مسيحيت به سه شاخه كاملاً جدا و مخالف يكديگر يعني كليساي كاتوليك روم، ارتدكس و پروتستان تقسيم شده است. كشورهاي جنوب اروپا و آمريكاي لاتين عمدتاً كاتوليك، كشورهاي شمال اروپا و ايالات متحده آمريكا پروتستان و پيروان كليساي ارتدكس در اروپاي شرقي هستند.Read more

موانع و راهكارها تحقيق و پژوهش دانشجويي در دروس معارف اسلامي

موانع و راهكارها تحقيق و پژوهش دانشجويي در دروس معارف اسلامي*

براساس نتايج جديد ارزشيابي دانشجويي (با فرم معاونت و از تعداد حدود پنج‌هزار برگ به دست آمده است.) استادان معارف اسلامي از ميان شانزده شاخص ارزشيابي، در شاخص «تأثير استاد در روحيه تحقيق و پژوهش دانشجو» كمترين نمره را داشته‌اند.
اكنون بايد پرسيد: علل احتمالي ضعف در اين شاخص چيست؟
آيا دانشجويان به پژوهش بي‌ميل و بي‌انگيزه‌اند؟
آيا ضرورت روش‌ها، فوايد و اهداف تحقيق براي دانشجويان تبيين نشده است؟
آيا زمان كلاس مجال نمي‌دهد كه استاد درباره تحقيق و پژوهش دانشجويي سرمايه‌گذاري کند؟Read more

هديه معنوي

ترتيل دلنشين
يك روز در حالي كه از كنار مسجد النبي(ص) مي گذشتم بسيار تحت تأثير قرائت امام جماعت مسجد النبي قرار گرفتم.
در آن لحظه جواني را ديدم كه به من گفت: چيزي فكر شما را به خود مشغول كرده است؟
گفتم: آري ترتيل زيباي امام جماعت.
ايشان گفت: يك روز بعد از نماز پيش امام جماعت مسجد رفتم و همين مطلب را عنوان كردم و از وي درخواست كردم در صورت امكان نواركاست محتواي ترتيل خودش را به من بدهد ايشان از من پرسيد: اهل كجايي؟ گفتم ايران. او گفت: ترتيل امام جمعه تهران - آيت‌الله خامنه‌اي - به مراتب از ترتيل من بهتر است.1

فلسفه تلاوت قرآنRead more

مشاوره

Vote up!
Vote down!

مشاوره به دانشجويان:
اين صفحه برآن است تا مشكلات مختلف دانشجويان را مطرح كند و پاسخي اجمالي ارائه‌دهد؛ يعني قصد ما فقط طرح مسأله است. شايد شما استاد گرامي معارف، راهكارهاي بهتري براي حل مشكل داشته باشيد و شايد هم اين، خود، موجب ايجاد انگيزه جهت مطالعه و تأمل بيشتر و در نهايت، ايجاد ارتباط بهتر و مؤثر با دانشجويان گردد.
منتظر راهنمايي‌ها و پاسخ‌هاي بهتر شما هستيم.
معارف

غلبه بر غم غربتRead more

بنياد‌‌هاي اخلاقي در تفسير الميزان

Vote up!
Vote down!

بنياد‌‌هاي اخلاقي در تفسير الميزان*Read more

آخرين تابوي آمريكا

نام نویسنده: 
ادوارد سعيد / ترجمه داوود فيضيش

آخرين تابوي آمريكا*

اشاره:
ادوارد سعيد، نظريه‌پرداز فلسطيني‌تبار مقيم آمريكا كه چندي پيش در گذشت. وي استاد ادبيات انگليسي در دانشگاه كلمبيا بود و به خاطر نگاشتن كتاب‌هايي چون «شرق‌شناسي»، «امپرياليسم و فرهنگ» و «اسلام در رسانه‌هاي غرب» نظريه‌پردازي به شمار مي‌آمد كه فرهنگ غرب و بخصوص استعمار فرهنگي غرب را مورد حمله قرار مي‌داد.Read more

تأملي در آفاق اعجاز قرآن

نام نویسنده: 
دكتر سيد رضا مؤدب

تأملي در آفاق اعجاز قرآن*

اشاره
قرآن وحي منزل بر قلب پيامبر اسلام(ص) و معجزه‌بزرگ او است و بر آوردن مثل آن در برخي آيات، تحدّي (همانندآوري) شده است؛ ولي تاكنون پاسخي بر تحدّي‌هاي قرآن يافت نشده و به نص قرآن، يافت نخواهد شد. در اين مقاله، پس از تعريف معجزه، به سير تاريخي آيات تحدّي، اشاره شده؛ سپس وجوه اعجاز قرآن كه شامل اعجاز بياني، يعني چينش واژگان، اسلوب خاص قرآن، سازگاري حروف و معاني، تغيير خطاب در قرآن و اعجاز در صوت و آهنگ قرآن، اعجاز در معارف بلند آن، يعني وسعت معارف و خردمندانه بودن مطالب قرآن، گزارش و تحليل شده و بيان شده كه اعجاز قرآن به همه‌ وجوه آن در كنار يكديگر است.

مقدمهRead more

قرآن، حقيقت ذومراتب

قرآن، حقيقت ذومراتب*

قرآن كريم درباره خداي سبحان دوگونه تعبير دارد؛ گاهي مي‌گويد: «ذلكم الله ربّكم»1 و در اين بخش، از كلمه «ذلك» كه براي اشاره به دور به‌كار مي‌رود، استفاده نموده است و گاه مي‌گويد: «و هو معكم اينما كنتم»2 يا «و إذا سئلك عبادي عنّي فإنّي قريب»3 يعني خدايي كه هميشه با همه انسان‌هاست، خدايي كه به انسان نزديك است، بلكه از رگ گردن به او نزديكتر است: «و نحن أقرب إليه من حبل الوريد».4Read more

هنر تدريس

نام نویسنده: 
دكتر غلامعلي سرمد

هنر تدريس*

بحث درباره واژه‌هاي تدريس، تعليم، آموزش، ياد دادن و واژه‌هاي مقابل آن يعني يادگيري، تربيت، فراگيري و مانند آنها هم جالب و هم آموزنده است؛ اما بايد در دو بعد متفاوت نظري و كاربردي به آن پرداخت؛ زيرا اين بحث‌ها هم جنبه‌هاي معاني بياني و زبان‌‌شناختي دارد و هم با اشارات كاربردي همراه است. از اين‌رو چنين بحث‌هايي معمولاً با بررسي‌هاي طولاني همراهي مي‌شود؛ چندان كه براي مثال مي‌توان درباره وجه تمايز آموزش از پرورش به تفصيل سخن گفت.1Read more

Syndicate content