try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: یکشنبه, 1 اردیبهشت, 1398

شماره 19 - مهر 83

صدا و سيما؛ از سرگرمي تا دانشگاه

صدا و سيما؛ از سرگرمي تا دانشگاه*

عده‌اي تلويزيون را رسانه‌اي صرفاً خبري مي‌دانند؛ عده‌اي آن را وسيله سرگرمي عموم مردم و بعضي آن را ابزار اتلاف وقت مي‌شمارند؛ گروهي نيز آن را در مجموع منفي ارزيابي مي‌كنند.
تلويزيون به هر حال ابزاري «ارتباطي» است. «مك لوهان» تاريخ اجتماعي بشر را از حيث دوره‌هاي متوالي استفاده از روش‌هاي مختلف ارتباطي به سه دوره عمده تقسيم مي‌كند:
1. ارتباط لفظي يا شنيداري
2. ارتباط نوشتاري كه با اختراع گوتنبرگ و چاپ كتاب به اوج خود رسيد.
3. دوره ظهور وسايل ارتباط جمعي (Mass media)Read more

قرآن مظهر هدايت

نام نویسنده: 
عبدالله جوادي آملي

قرآن مظهر هدايت*

خداي سبحان درباره تأثير قرآن به افرد بشر مي‌فرمايد:
يضلّ به كثيراً و يهدي به كثيراً و ما يضلّ به إلا الفاسقين1 يعني خداوند به وسيله آيات كتابش گروه بسياري را گمراه و گروه بسياري را هدايت مي‌كند و البته تنها كساني را گمراه مي‌سازد كه فاسق و منحرف باشند.
در اينجا جاي اين پرسش است كه اگر قرآن كريم محض هدايت است، چگونه سبب گمراهي و ضلالت مي‌شود و چگونه ممكن است كه حقيقتي، اثري متناقض با خود بر جاي بگذارد؟
براي پاسخ به اين پرسش لازم است دو نكته درباره «اضلال» و چگونگي آن گفته شود:Read more

خبر معارف

آغاز به كار نخستين دانشكده مجازي علوم حديث
ركورد اينترنتي الميزان
مفتي يوناني: مسلمانان، شخصيت امام خميني(ره) را الگو قرار دهند
معاون وزير علوم: از نظر توليد علم رتبه دوم كشورهاي اسلامي را دارا هستيم
رابطه حضور در اجتماعات مذهبي با بيماري‌هاي حاد قلبي
ايران، بزرگ‌ترين چالش‌ دولت آمريكا است
تاوان اشغالگري
دادگاه حقوق بشر اروپا عليه دانشجوي محجبه رأي داد
پايبندي‌هاي اخلاقي و مذهبي از ابتلاء و گسترش ايدز جلوگيري مي‌كند
بوش و هديه به استادان دانشگاه
اعتراض چهار هزار دانشمند امريكايي به‎ بوش‎
از هر ده دانشجو، فقط يك نفر در رشته تحصيلي خود مشغول به‌كار مي‌شود
آيينه تاريخ مطبوعاتRead more

نگاره دانشجويي

سلام مهر
بنا داريم در صفحات دانشجويي انعکاس‌دهنده دغدغه‌ها و خصوصيات فکري و رواني دانشجويان به عنوان مخاطبان دروس معارف باشيم و سعي داريم در هر شماره نگاهي دانشجويي به مسائل معارف داشته باشيم. مي‌خواهيم با طرح برخي مسائل و پرداختن به آنها در حد بضاعت، پنجره‌اي به روي واقعيت‌هاي دانشجويي بگشاييم و ازاين طريق گامي در جهت بهبود کلاس‌هاي معارف برداريم.
زيرا در فرآيند آموزش خصوصاً آموزش‌هاي ديني که مخاطب اصلي روح انسان است؛ عدم توجه به مخاطب و مؤثر ندانستن او در چرخه آموزش موجب ناکارآمدي اين دروس خواهد شد.Read more

انتظار فرج از نيمه خرداد كشم

زیر عنوان: 
امام زمان(عج) از نگاه امام خميني(ره)

بقية الله؛ انسان كامل
مي‏گويند: والعصر ان الانسان لفي خسر. عصر، انسان كامل است، امام زمان(عج) است؛ يعني عصاره همه موجودات. قسم به عصاره همه موجودات؛ يعني قسم به انسان كامل.1
عصر، هم محتمل است كه در اين زمان حضرت مهدي(عج) باشد يا انسان كامل باشد كه مصداق بزرگش رسول اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌وسلم و ائمه‌ هدي عليهم‌ السلام و در عصر ما حضرت مهدي(عج) است. قسم به عصاره موجودات عصر، فشرده موجودات، آن‏كه فشرده همه عوالم است. يك نسخه است، نسخه تمام عالم. همه عالم در اين موجود، در اين انسان كامل عصاره شده است و خدا به اين عصاره قسم مي‏خورد.2Read more

علم دين‌داري يا مهارت دين‌داري؟

به اين دو مثال توجه كنيد:
1. معلم فيزيك ما، معلم خوبي است. او در ابتداي كلاس، فايده فرمول F=ma را شرح مي‌دهد. سپس بخش زيادي از فرصت يك ساعته كلاس را صرف اثبات فرمول مي‌كند. در پايان زمان كلاس نيز دو يا سه مسئله فيزيكي را با اين فرمول حل مي‌كند تا روش استفاده از آن را تمرين كنيم.Read more

جهاني‏سازي، پايان تاريخ و مهدويت

نام نویسنده: 
حسن رحيم‏پور ازغدي

تعابير بسيار بلندي از همه انبيا، از ازل تا خاتم(ص) راجع به حضرت حجت(عج) رسيده و تقريباً جزء اجتماعي‏ترين موضوعات، بين همه اديان الهي و ابراهيمي، بشارت موعود و وعده منجي است و همه گفته‏اند كه كار نيمه تمام و ناتمام انبيا(ع) و اديان، به دست اين مرد بزرگ، كامل خواهد شد. گفته‏اند كه بزرگ‏ترين تكليف تاريخ، كار بزرگ‏ترين مرد تاريخ است. حتي مكاتبي كه الوهيت‏زدايي و الهيت‏زدايي شده‏اند باز به نوعي و به نحوي به اين مسئله انديشيده‏اند و گرچه نام ايشان را نبرده‏اند، ولي همه ظهور ايشان را بشارت داده‏اند و حتي مكاتب الحادي چون ماركسيسم نتوانسته‏اند به مسئله آخرالزمان، بي‏تفاوت بمانند.Read more

كتابخانه معارف

راهنماي آموزش و پژوهش در نهج‌البلاغه
نويسنده: ابوالقاسم طاهري
ناشر: دفتر نشر معارف
مؤلف در اين اثر كوشيده است با ارائه دورنمايي از مباحث نهج‌البلاغه در قالب چهارده فصل، پل ارتباطي هر چند باريكي را ميان خواننده و فضاي معارف انسان ساز نهج‌البلاغه بازنمايد تا از اين طريق زمينه پژوهش بيشتر براي علاقمندان هموارتر گردد.Read more

ابعاد جهاني موعود باوري

نام نویسنده: 
دكتر علي موحديان عطار

ابعاد جهاني موعود باوري*Read more

Syndicate content