try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: سه شنبه, 12 فروردین, 1399

شماره 19 - مهر 83

خبر معارف

آغاز به كار نخستين دانشكده مجازي علوم حديث
ركورد اينترنتي الميزان
مفتي يوناني: مسلمانان، شخصيت امام خميني(ره) را الگو قرار دهند
معاون وزير علوم: از نظر توليد علم رتبه دوم كشورهاي اسلامي را دارا هستيم
رابطه حضور در اجتماعات مذهبي با بيماري‌هاي حاد قلبي
ايران، بزرگ‌ترين چالش‌ دولت آمريكا است
تاوان اشغالگري
دادگاه حقوق بشر اروپا عليه دانشجوي محجبه رأي داد
پايبندي‌هاي اخلاقي و مذهبي از ابتلاء و گسترش ايدز جلوگيري مي‌كند
بوش و هديه به استادان دانشگاه
اعتراض چهار هزار دانشمند امريكايي به‎ بوش‎
از هر ده دانشجو، فقط يك نفر در رشته تحصيلي خود مشغول به‌كار مي‌شود
آيينه تاريخ مطبوعاتRead more

نگاره دانشجويي

Vote up!
Vote down!

سلام مهر
بنا داريم در صفحات دانشجويي انعکاس‌دهنده دغدغه‌ها و خصوصيات فکري و رواني دانشجويان به عنوان مخاطبان دروس معارف باشيم و سعي داريم در هر شماره نگاهي دانشجويي به مسائل معارف داشته باشيم. مي‌خواهيم با طرح برخي مسائل و پرداختن به آنها در حد بضاعت، پنجره‌اي به روي واقعيت‌هاي دانشجويي بگشاييم و ازاين طريق گامي در جهت بهبود کلاس‌هاي معارف برداريم.
زيرا در فرآيند آموزش خصوصاً آموزش‌هاي ديني که مخاطب اصلي روح انسان است؛ عدم توجه به مخاطب و مؤثر ندانستن او در چرخه آموزش موجب ناکارآمدي اين دروس خواهد شد.Read more

انتظار فرج از نيمه خرداد كشم

زیر عنوان: 
امام زمان(عج) از نگاه امام خميني(ره)

بقية الله؛ انسان كامل
مي‏گويند: والعصر ان الانسان لفي خسر. عصر، انسان كامل است، امام زمان(عج) است؛ يعني عصاره همه موجودات. قسم به عصاره همه موجودات؛ يعني قسم به انسان كامل.1
عصر، هم محتمل است كه در اين زمان حضرت مهدي(عج) باشد يا انسان كامل باشد كه مصداق بزرگش رسول اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌وسلم و ائمه‌ هدي عليهم‌ السلام و در عصر ما حضرت مهدي(عج) است. قسم به عصاره موجودات عصر، فشرده موجودات، آن‏كه فشرده همه عوالم است. يك نسخه است، نسخه تمام عالم. همه عالم در اين موجود، در اين انسان كامل عصاره شده است و خدا به اين عصاره قسم مي‏خورد.2Read more

علم دين‌داري يا مهارت دين‌داري؟

Vote up!
Vote down!

به اين دو مثال توجه كنيد:
1. معلم فيزيك ما، معلم خوبي است. او در ابتداي كلاس، فايده فرمول F=ma را شرح مي‌دهد. سپس بخش زيادي از فرصت يك ساعته كلاس را صرف اثبات فرمول مي‌كند. در پايان زمان كلاس نيز دو يا سه مسئله فيزيكي را با اين فرمول حل مي‌كند تا روش استفاده از آن را تمرين كنيم.Read more

جهاني‏سازي، پايان تاريخ و مهدويت

Vote up!
Vote down!
نام نویسنده: 
حسن رحيم‏پور ازغدي

تعابير بسيار بلندي از همه انبيا، از ازل تا خاتم(ص) راجع به حضرت حجت(عج) رسيده و تقريباً جزء اجتماعي‏ترين موضوعات، بين همه اديان الهي و ابراهيمي، بشارت موعود و وعده منجي است و همه گفته‏اند كه كار نيمه تمام و ناتمام انبيا(ع) و اديان، به دست اين مرد بزرگ، كامل خواهد شد. گفته‏اند كه بزرگ‏ترين تكليف تاريخ، كار بزرگ‏ترين مرد تاريخ است. حتي مكاتبي كه الوهيت‏زدايي و الهيت‏زدايي شده‏اند باز به نوعي و به نحوي به اين مسئله انديشيده‏اند و گرچه نام ايشان را نبرده‏اند، ولي همه ظهور ايشان را بشارت داده‏اند و حتي مكاتب الحادي چون ماركسيسم نتوانسته‏اند به مسئله آخرالزمان، بي‏تفاوت بمانند.Read more

كتابخانه معارف

Vote up!
Vote down!

راهنماي آموزش و پژوهش در نهج‌البلاغه
نويسنده: ابوالقاسم طاهري
ناشر: دفتر نشر معارف
مؤلف در اين اثر كوشيده است با ارائه دورنمايي از مباحث نهج‌البلاغه در قالب چهارده فصل، پل ارتباطي هر چند باريكي را ميان خواننده و فضاي معارف انسان ساز نهج‌البلاغه بازنمايد تا از اين طريق زمينه پژوهش بيشتر براي علاقمندان هموارتر گردد.Read more

ابعاد جهاني موعود باوري

نام نویسنده: 
دكتر علي موحديان عطار

ابعاد جهاني موعود باوري*Read more

وب معارف

Vote up!
Vote down!

امام زمان(عج)، موعود، مهدويت و ... از موضوعاتي است كه امروزه صفحات و پايگاه‌هاي متعددي از شبكه‌جهاني را، به زبان‌هاي مختلف، به خود اختصاص داده‌است. علي‌رغم رشد چشمگير مطالب اسلامي و به ويژه شيعي در شبكه، كمتر موضوعي را مي‌توان يافت كه تا اين اندازه به آن توجه شده باشد. وجود پايگاه‌هاي متعدد مربوط به اين موضوع، خود، شاهد اين ادعا است. در ادامه تعدادي از پايگاه‌هاي مربوط به موضوع امام زمان(عج) را به اختصار معرفي مي‌كنيم. اميد آنكه مقبول درگاه آن حضرت قرار گيرد.

مسجد جمكران www.jamkaran.infoRead more

غيبت ‏يا غفلت

Vote up!
Vote down!
نام نویسنده: 
سيد مهدي شجاعي

بلاي جانسوز عصر ما غيبت نيست، غفلت است.
حال و روز شيعه در اين عصر، از دو وجه بيرون نيست؛ يا معصوم خاتم را، امام را و ولي‏الله اعظم را محبوب و مقصود و مقتداي خويش مي‏داند، يا سر بر آستان محبوب و مقتدايي ديگر مي‏سايد.
شيعه اگر گمان كند كه حبيب و طبيب و نجات‌‏بخشي جز او در عالم هست، راه به خطا برده و پا از صراط مستقيم تشيع بيرون نهاده است.
شيعه اگر در حضور آب، دل به سراب مي‏سپارد، چگونه نام خود را شيعه مي‏گذارد؟ شيعه بهتر از هر كس مي‏‌فهمد كه «مَن ماتَ و لَم يَعرف اِمامَ زمانه ماتَ مِيته‏الجاهليِه» هركه بميرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهليت مرده است.Read more

Syndicate content