try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: جمعه, 27 مهر, 1397

شماره 13 - تیر 82

خلأ موجود در ارتباط استاد با دانشجو

رهبر معظم انقلاب اسلامي، روز دوشنبه 22/2/82 در بازديدي هفت ساعته از دانشگاه‌هاي شهيد بهشتي و علوم پزشكي شهيد بهشتي، با دستاوردهاي علمي ـ پژوهشي اين دانشگاه‌ها آشنا شدند و ضمن سخنراني در اجتماعات استادان و دانشجويان، به پرسش‌هاي آنان در مورد مسائل مختلف پاسخ گفتند. بخشي از سخنراني معظم له در جمع اساتيد است:Read more

معارف و چشم‌اندازهاي نو

نام نویسنده: 
دكتر جعفر توفيقي

در گفتگويي صميمي با دكتر جعفر توفيقي معاون محترم آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
دروس معارف در حال نوعي دگرگوني ساختاري و محتوايي است و آيندة تازه‌اي را پيش رو دارد؛ آينده‌اي كه اميد مي‌رود پربارتر از گذشته باشد و با تحقق اهداف، ماية سربلندي گردد. حالا دروس معارف گام در راهي نهاده كه بي‌شك براي رسيدن به هدف، نيازمند توجه مسؤولان و همكاري ياران است.
آقاي دكتر جعفر توفيقي، معاون آموزشي وزارت علوم كه عهده‌دار رياست كميته برنامه‌ريزي دروس معارف است، در گفتگويي صميمانه حرف‌هاي ما را شنيد، به درد دل‌هايمان گوش داد و به نگراني‌هاي ما پاسخ گفت.Read more

خبرها

نگرش مذهبي زنان از مردان قوي‌تر است.
خبرگزاري جمهوري اسلامي: نتايج يك پژوهش در دانشگاه‌هاي با هنر و علوم پزشكي كرمان نشان مي‌دهد كه نگرش مذهبي زنان از مردان قوي‌تر است.
در اين پژوهش، اميدواري، خوش‌بيني به آينده و توكل به خالق، در دانشجويان با نگرش مذهبي قوي، بيش از 90 درصد مشاهده شد و يأس، نااميدي و بدبيني دانشجويان با نگرش مذهبي ضعيف، بالاي 90 درصد است.
نتايج اين پژوهش همچنين نشان مي‌دهد كه 49 درصد دانشجويان دانشگاه «باهنر» داراي نگرش مذهبي قوي، 30 درصد متوسط و 21 درصد ضعيف بودند.Read more

اتحاديه امت اسلامي

نام نویسنده: 
پروفسور حميد مولانا
زیر عنوان: 
(طرحي در پي آمد و جهان شمولي اسلام)

حمله و تهاجم آمريكا و انگليس به عراق و تصرف و اشغال اين كشور اسلامي بدون موافقت شوراي امنيت سازمان ملل متحد و مخالفت و اعتراضات شديدي كه از طرف دول مختلف و اكثريت قريب به اتفاق افكار عمومي دنيا در اين مورد به عمل آمد، نشان داد كه پديده به اصطلاح جهاني‌سازي و جهاني شدن نظام بين‌الملي امروزي اسطوره‌اي بيش نيست. آنچه مشاهده مي‌شود و تجربيات دهه اخير ثابت كرده است، جريان ناآرام جهاني كردن قدرت و ثروت و ارزش‌ها است كه دگرگوني دنياي امروزي را با نوع سلطه‌گرائي در قرن گذشته متمايز مي‌سازد.Read more

عرفان و تصوف اسلامي در گفتگو با دكتر سيد يحيي يثربي

زیر عنوان: 
كاري ازگروه اخلاق اسلامي مركزتحقيق وتدوين متون گروه اخلاق اسلامي

آنچه كه باعث شد اين مزاحمت را براي حضرت عالي ايجاد كنيم، يكي گرايش شديدي است كه امروزه در ميان قشر عظيمي از دانشجويان ما به ويژه دانشجويان متدين، به مسائل عرفاني ايجاد شده است، به طوري كه در برخورد با دانشجويان مي‌بينيم كه يكي از پرسش‌هاي اصلي آنان مربوط به همين مسائل عرفاني و شيوه‌هاي مختلف سير و سلوك است و همچنين تبليغات عظيم و گسترده‌اي كه الان در جامعة ما، هم از طرف برخي از فرقه‌ها و اقشار متصوفه و اصحاب خانقاه صورت مي‌گيرد و هم با ترجمة كتاب‌هاي عرفاني از عارفان ساير مكاتب و اديان، ايجاد شده است و بر رونق بازار اين مسائل و پرسش‌ها و مسائل پيرامون آن افزوده است.Read more

ميشل فوكو و انقلاب ايران

زیر عنوان: 
تأثيرات انقلاب و امام بر انديشة پست مدرنيسم

انقلاب اسلامي ايران در دوره‌اي به وقوع پيوست كه جريان پست مدرنيسم، در ربع آخر قرن بيستم، وارد مرحلة جدي‌تر شده بود، غالب بحث‌هاي پست مدرن، در دهة هفتاد، به حوزة ادبيات و هنر اختصاص يافته بود و مباحث سياسي را كمتر در برمي‌گرفت. انقلاب اسلامي ايران با آن ويژگي ايدئولوژيك و ساختار شكن‌اش، مورد توجه افرادي چون: ميشل فوكو، دريدا، ادوارد سعيد، رابرت يانگ و لويتار قرار گرفت و توجه آنها را بيش از گذشته به مباحث سياسي، با نگرش پست مدرنيستي، جلب كرد.Read more

خط ويژه 2

زیر عنوان: 
دفتر ارتباطات دانشجويي معارف ـ بهار 82

ـ دختر چادري‌هاي دانشكده
ـ كوئيز يوسف
ـ ته كوچه در اول...
ـ درآمدي نو بر شناخت مخاطبين
ـ اشتغال و ازدواج در نگاه دختران جوان تهراني

ته كوچه در اول...
... در مي‌زني، دو سه نفر با هم جواب مي‌دهند: «بفرمايين، داخل مي‌شوي. سلام مي‌كني. اين بار مي‌شناسندت و باز هم كلي تحويلت مي‌گيرند و تعارف مي‌كنند بنشيني. بعد از حال و احوال با مسؤول دفتر مي‌روي سراغ اصل مطلب:Read more

شخصيت استاد

زیر عنوان: 
اداره ارزشيابي معاونت امور اساتيد و دروس معارف اسلامي

شايد مهمترين امر و مسأله آموزش و پرورش در جهان معاصر به ويژه در كشورهاي به اصطلاح جهان سوم كه از لحاظ تكنولوژي آموزشي هنوز پيشرفت نكرده‌اند مسأله استاد است! زيرا استاد است كه:
ـ نسل‌ها را به همديگر ارتباط مي‌دهد.
ـ فرهنگ جامعه را حفظ مي‌كند.
ـ فرهنگ جامعه را در صورت نياز تغيير مي‌دهد و تكامل مي‌بخشد.
ـ به رفتار محصل شكل مي‌دهد.
ـ افراد مورد نياز جامعه را تربيت مي‌كند.
ـ و...Read more

سكولاريسم اخلاقي

سكولاريسم چيست و سكولاريسم اخلاقي به چه معنايي است؟
واژه سكولاريسم برگرفته از واژة لاتيني Secularis، مشتق از Seculum به معناي «نيا» يا «گيتي» در برابر «مينو» است. و مفهوم كلاسيك آن در مسيحيت، نقطة مقابل ابديت و الوهيت است. سكولار يعني آنچه به اين جهان تعلق دارد و به همان اندازه از خداوند و الوهيت دور است. و سكولاريسم همان مخالفت با تعليم شرعيات و مطالب ديني و موافقت با عرف‌گرايي و اعتقاد به اصالت امور دنيوي است. مثلاً وقتي گفته مي‌شود «قوانين سكولار»، منظور حقوق و قوانين عرفي و دنيوي است و يا منظور از عرفان سكولار (Secular mysticism)، عرفان ناسوتي و دنيوي است.Read more

Syndicate content