try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: دوشنبه, 26 آذر, 1397

شماره 11 - اسفند 81

اخبار فرهنگی

نام نویسنده: 
تدوین: سیدمجتبی مجاهدیان

چهار دهه شکست‌های آل سعودRead more

اهداف تدوين متون اسلامي ويژه رشته‌هاي علوم پزشكي

نام نویسنده: 
حجت الاسلام دكتر نور محمدي

اهداف تدوين متون اسلامي ويژه رشته‌هاي علوم پزشكي (ويراست دوم) بررسي شد.
ـ هدف از تهيه اين ويراست چه بوده است؟Read more

جمعه به مكتب آورد....

استاد براي كساني كه نخستين بار با ايشان برخورد مي‌كردند قدري خشك و جدي به نظر مي آمد. اما پس از ادامة آشنايي مي‌فهميدند ايشان نه تنها خشك نيستند بلكه شخصيتي چند بعدي و معنوي هستند و در كلامشان گرمي و حلاوت خاصي است و در ادامه مي‌يافتند كه ايشان صاحب روح لطيف و ظريفي هستند كه به دقايق و رموز دوستي و آشنايي واقف است و بسيار با محبت و صميمي‌اند. در واقع استاد از دور مانند منطق، از ميان راه مانند فلسفه و از نزديك مانند عرفان بودند. علت اين امر ايمان استاد بود كه مثل يك كانون پر حرارت، هر عاشق حرارتي را به دور خودش جمع مي‌كرد.Read more

معناداري و پايداري در يادگيري

زیر عنوان: 
اداره ارزشيابي معاونت امور اساتيد

يادگيري اساس رفتار افراد را تشكيل مي‌دهد از طريق يادگيري فرد با محيط آشنا مي‌شود، چگونگي بروز عواطف را مي‌آموزد و عقلانيت خويش را توسعه مي‌بخشد. توجه به "اصول يادگيري" در فعاليت‌هاي تربيتي شرط اساسي موفقيت استادان است. با اين همه دو مشكل اساسي براي يادگيري قابل تصور است.
الف) دشوارپذيري يادگيري يا ديريابي آن
ب) زوال آموخته‌ها يا فراموشيRead more

شهود مرتبه‌اي فراتر از عقل

نام نویسنده: 
پرفسور انور / ترجمه: محمد بقايي

كانت در كتاب مقدمه‌اي بر مابعد الطبيعه آينده اين پرسش را مطرح مي‌كند كه: آيا مابعدالطبيعه ممكن است؟ پاسخش به اين پرسش منفي است. او در نفي مابعدالطبيعه دلايلي مي‌آورد كه مبتني بر ويژگي‌هايي در حوزه معرفت بشري است. به عقيده او شناخت با مكان و زمان (Speace and tim) حاصل مي‌شود، زيرا جهان مركب از 2 عامل است: اشيا و تغييراتي ه در اشيا پديد مي‌آيد. براي انسان، اشيا بدون مكان غيرقابل فهم است، چرا كه همه چيز را در مكان مي‌بيند. نمي‌توان گفت آن‌ها در ذات خود چگونه‌اند. براي پاسخ به اين پرسش، بايد به سطوح بتر معرفت دست يافت و قباي مكان را از ظاهر اشيا برداشت. از سوي ديگر، تغيير در اشيا مستلزم زمان است.Read more

چگونه با طرح سؤالات مناسب كلاس را اداره كنيم؟

نام نویسنده: 
محمدرضا آقايي

شايد پرسش و پاسخ يكي از بهترين راه كارهاي احياي كلاس درس و زدودن هر گونه احساس كسالت در كلاس درس باشد ولو كلاس در بدترين ساعت‌ها و با بيشترين تعداد دانشجو برگزار شده باشد. آنچه پيش روست جستاري در كسب مهارت‌هاي لازم در تهيه پرس، طرح پرسش و استفادة خوب از آن در بين كلاس‌هاي درس به خصوص دروس معارف اسلامي است. به اين اميد كه در پايان استادان محترم ضمن آشنايي با انواع پرسش بهترين نوع آن را در كلاس به كار برده به دانشجويان كمك كنند تا بهترين پاسخ را به آن ارائه دهند.
مقدمهRead more

بيستمين و بيست و يكمين جلسه كميته برنامه‌ريزي معارف اسلامي

بيستمين و بيست و يكمين جلسه كميته برنامه‌ريزي معارف اسلامي با حضور اعضاي اين كميته برگزار گرديد.
بيستمين جلسه كميته با دستور جلسه زير آغاز شد.
1ـ جايگاه گروه معارف اسلامي در دانشگاه‌ها
2ـ تكليف اقليت‌هاي ديني و مذهبي نسبت به دروس معارف اسلامي.
3ـ روش‌هاي تدريس دروس معارف اسلامي.
4ـ تربيت مدرس دروس معارف اسلامي.
5ـ ارتقاء اساتيد موجود دروس معارف اسلامي.
بنا به مصوبة جلسه قبل قرار بود نامه‌اي از سوي كميته تدوين به دانشگاه‌ها ابلاغ شود كه به صورت آزمايشي جايگاه گروه معارف اسلامي را تعيين نمايد. در اين نامه آمده است:Read more

كتاب معارف اسلامي و لزوم مسئله محوري

نام نویسنده: 
علي شهبازي

گاهي امري كه در مقطع زماني خاصي، بنابر اقتضائات پيدا و پنهان، به نحو خاصي انجام گرفته است، به يك شيوه و روش هميشگي تبديل مي‌شود و به اصطلاح پارادايمي مي‌شود كه آيندگان، آگاهانه و يا ناآگاهانه تحت آن و به همان شيوه عمل مي‌كنند. حال اين كه سبب يا اسباب رواج پارادايمي آن عمل و رويه چيست، مسأله‌اي است كه جاي بحث آن در اينجا نيست. شيوة بيان و نحوة شروع و خاتمة موعظه‌ها و سخنراني‌هايي كه در مجالس و منابر ديني ما به طور سنتي ايراد مي‌شود نمونه و مثالي از اين امر مي‌باشد.Read more

متن نامه جمعي از دانش‌آموختگان حوزه علميه بمحضر مقام معظم رهبري

بسمه تعالي
محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي دام الله توفيقاته
با عرض سلام و ادب
سخنان مكرر حضرت عالي و به ويژه بيانات ارزشمند شما در ديدار اعضاء محترم انجمن قلم مورخه 8/11/81 در تشويق به نهضت علمي و آزادانديشي، يك فراخوان تاريخي است كه اگر به درستي از سوي نخبگان و متصديان فرهنگ كشور، درك و تعقيب گردد، نقطه عطفي در حيات انقلاب بوده و اگر بي‌پاسخ بماند، علامت سؤال و تعجب بر رفتار همگان است.Read more

Syndicate content