try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: یکشنبه, 29 مهر, 1397

حديث دلدادگي

يك تجربه، یک پیشنهاد در درس تفسير موضوعي قرآن

نام نویسنده: 
محمد رضايي (مدرس دانشگاه جامع و آزاد اسلامي دامغان)

استاد گرامي !Read more

تولدي نو

نام نویسنده: 
غفار شاهدي

در تاريخ 25/2/87 يكي از دانشجويان درس انديشه 2 به من گفت: اگر اجازه بدهيد مي‌خواهم مطلبي را با شما در ميان بگذارم . او را به اطاق مشاوره دعوت نمودم و بعد از احوال پرسي گفت: من لائيك هستم و خانواده‌ام نيز لائيك‌اند اما من مطالعات زيادي كردم و مي‌خواهم راهنمايي شوم؛ مدت‌هاست كه به اين فكر افتاده‌ام اما نتوانستم به كسي اعتماد كنم و به شما به دليل شناختي كه در طول ترم پيدا نمودم، اعتماد كردم. پس از آن، مباحثي پيرامون توحيد و معاد و كمال انسان مطرح كرد و افزود نمي خواهم دين را با نگاه پاداش مادي مانند بهشت و... بپذيرم بلكه مي‌خواهم به خاطر خدا باشد و بنده خدا باشم.Read more

كدام بخشنامه؟/دل بايد پاك باشد!

نام نویسنده: 
غلامعباس كياني مجد

كدام بخشنامه؟
يكي از روزهاي ترم دوم سال تحصيلي 86-87 از اتاق هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سوادكوه بيرون رفته وارد حياط دانشگاه شدم و با دانشجويان احوالپرسي كردم ناگاه دانشجويي كه دوستش همراهش بود نزد من آمد و گفت: استاد اين دوست من گرايش شديدي به مسيحيت پيدا كرده است. لطف كنيد قدري با او صحبت كنيد شايد دوباره به آغوش اسلام برگردد.Read more

سئوالات ذهن/تاريخ بگوييم نه آمار!

نام نویسنده: 
ربابه ناظمي

سئوالات ذهن
در نيمسال دوم سال تحصيلي 87-86 براي دانشجويان دانشكدة كشاورزي كرج كلاس تاريخ اسلام داشتم. معمولاً جلسات اول و دوم براي آشنايي بيشتر با دانشجويان و مطالعه رفتارشان و تأثيرگذاري بيشتر، آنان را زير نظر مي‌گرفتم. هفته سوم بود كه دانشجويي كه حجاب معمولي داشت و در رديف وسط مي‌نشست، توجه مرا به خود جلب كرد. او با قيافه‌اي رنجور، زرد و ضعيف، با دقت زياد به مطالب گوش مي‌داد. در پايان كلاس ديدم به فكر فرو رفته و با نگاه تيزش مي‌خواهد مطلبي را بيان كند، در حالي كه دفتر و وسايلم را جمع مي‌كردم، با نگاهي به او فهماندم كه اگر مطلبي هست من آماده‌ام.Read more

گپ دوستانه

نام نویسنده: 
ز.خ.ق

در جلسه پاياني كلاس‌ انديشه اسلامي، وقتي يكي از دانشجويان سرسخت و مخالف كلاس، در تأييد و تصديق يكي از قوانين اسلامي، به عنوان مدافع، سخن مي‌گفت، با تمام وجود خدا را شكر كردم و خستگي از تنم بيرون رفت.
ماجرا از اين قرار بود كه در نيمسال اول 87 در يكي از كلاس‌هاي درس انديشه اسلامي، سه دانشجوي لاابالالي، مزاحم پيشرفت كلاس بودند و گاهي اوقات از سر ناسازگاري و مطرح كردن اشكالات و پارازيت‌هاي مكرر در صدد بر هم زدن نظم و آرامش كلاس بودند و در قبال هر مسأله ديني و اخلاقي كه مطرح مي‌شد، موضع مخالف داشتند.Read more

چهار دستور

نام نویسنده: 
دكتر حسين خنيفر

در يكي از روزهاي نيمسال اول سال 1387 در دانشگاه آزاد اسلامي واحد سوادكوه در اتاق هيأت علمي نشسته بودم كه ناگاه دو دخترِ دانشجو وارد شدند و گفتند: «ما دو نفر، حدود شش‌ماه پيش، ازدواج كرديم و هنوز به خانه بخت نرفته‌ايم كه اختلاف ما با شوهرانمان شروع شده و نزديك است كه كارمان به جدايي و طلاق بكشد. لطفي كنيد و ما را راهنمايي كنيد كه اين كشتي در حال تلاطم آرام گيرد و خوشبختي و نشاط دوباره برگردد.»Read more

استمداد از روح شهيد

نام نویسنده: 
علي محمدپور

استاد گرامي !
ماهنامه اطلاع‌رساني معارف در صدد است تا در اين بخش از نشريه، وقايع مربوط به تأثيرگذاري استادان محترم معارف اسلامي بر دانشجويان را درج نمايد. از اين رو خواهشمند است مواردي از ميزان و نوع تأثيرگذاري خود را (چه در كلاس تدريس و چه از طرق ديگر نظير مشاوره، ميزگردهاي علمي و ...) جهت درج به اين نشريه ارسال فرماييد.

نمونه موارد قابل ذكر:
-              افراد بي‌نمازي كه توسط استاد نمازخوان شده‌اند.Read more

نياز نسل امروز و رسالت هنرمندان

حدوداً در هر ده سال امكان پيدايش يك نسل جديد به طور بالقوه وجود دارد. جنگي ويرانگر، از قبيل جنگ جهاني اول در سال‌هاي 18ـ1914، چه بسا ظاهراً به نابودي تمام آحاد يك نسل بينجامد، به نحوي كه به نظر مي‌رسد زنان و مردان جوان اواسط دهة 1920 ـ يعني كساني كه در زمان جنگ جهان اول كودكاني در دورة نهفتگي بودند ـ بي‌هيچ دغدغة خاطر، فرهنگي را براي نسل معاصر خود پايه‌ريزي كردند كه تفاوت فاحشي با سرنوشت دردناك نسل پيش از آن دارد. خاطرة نسل دهة 1960 گويي كه در اذهان ما تا به ابد نقش بسته است، ليكن جوانان دهة 1970 را كمتر به ياد مي آوريم و در طليعة دهة 1990 نسل دهة 1980 را با سهولت كمتري مي‌شد درك كرد.Read more

آشفتگي

نام نویسنده: 
ع.م

استاد گرامي !
يكي از مهم‌ترين اهداف دروس معارف اسلامي، تأثيرگذاري بر دانشجويان مي‌باشد. ماهنامه اطلاع‌رساني معارف در صدد است تا در اين بخش از نشريه، وقايع مربوط به تأثيرگذاري استادان محترم معارف اسلامي را بر دانشجويان درج نمايد. از اين رو خواهشمند است مواردي از ميزان و نوع تأثيرگذاري خود را جهت درج در نشريه ارسال فرماييد.

نمونه موارد قابل ذكر:
 افراد بي‌نمازي كه توسط استاد نمازخوان شده‌اند.
 افراد بدحجابي كه مقيد به رعايت فريضه حجاب شده‌اند.
 افراد معتقد به ديگر اديان و مذاهب كه مستبصر گرديده‌اند.Read more

كلاس نشاط (4) نگراني براي فردا

رنج نگراني‌هايي كه گاه ما را احاطه مي‌كنند به سه زمان تعلق دارند: گذشته، حال، آينده. بنابر اين ما در هر موقعيت افزون بر نگراني‌هاي زمان حال، رنج‌هاي گذشته و اينده را هم بر روان و اعصاب خود تحميل مي‌كنيم. افسوس بر گذشته و هراس از آينده، هميشه روزگار حال را هم تباه مي‌كند. ترس و هراس‌هاي بيهوده از آنچه ممكن است در آينده رخ دهد يا از گذشته گريبان ما را بگيرد، زمينة استفاده از موقعيت كنوني را هم از ما باز مي‌ستاند. روان هيچ يك از ما چندان ظرفيت ندارد كه هم به مسايل جاري روزانه بپردازند و هم رنج و نگراني گذشته و آينده را كه هيچ معلوم نيست رخ دهد، تحمل كند.Read more

Syndicate content