try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: دوشنبه, 2 اردیبهشت, 1398

گفتگوي ماه

تدريس معنادار و سازماندهي آن (1)

نام نویسنده: 
مصاحبه شونده: دکتر سیدرضا فیروزی؛ مصاحبه کننده غلامحسين گرامي و سيدغلامرضا موسوی
زیر عنوان: 
طرحي براي سازماندهي محتواي آموزشي دروس معارف اسلامي دردانشگاه‌ها

( بسم الله الرحمن الرحيم. ابتدا از اينكه وقت خود را در اختيار ما قرار داديد تشكر مي‌كنيم. همان گونه كه مي‌دانيد يكي از مشكلات دروس معارف اسلامي اين است كه بايد با دانشجو ارتباط برقرار كند تا دانشجو بتواند استفاده لازم را ببرد، به تعبير بنده مثل يك شمع باشد كه تا آخر زندگي بتواند ببيند و راه را پيدا كند. سئوال اين است كه چه چيز بايد بگوييم و اصلاً آيا مي‌شود چيزي گفت كه تا آخر زندگي‌اش به او خط بدهد كه راه و چاهش چيست و زندگي‌اش از كجا شروع شده به كجا ختم مي‌شود از لحاظ نگاهش به عالم و مسائل ديگري كه در اين رابطه است.Read more

تدريس معنادار و سازماندهي آن (2)

نام نویسنده: 
مصاحبه شونده: دکتر سیدرضا فیروزی؛ مصاحبه کننده غلامحسين گرامي و سيدغلامرضا موسوی
زیر عنوان: 
طرحي براي سازماندهي محتواي آموزشي درس انديشه اسلامي 1 و 2

 ولي من مي‌خواهم بگويم كه آن شكل كلامي خاص خودش را اصلاً پيدا نمي‌كند مثلاً شبهات خاصي را نمي‌تواند وارد بشود.  طبعاً وقتي نگاه‌ عوض شود کليه مباحث متناسب با آن تحت تأثير قرار مي‌گيرند، اما مقصود تأمين مي‌شود و اين مهم نيست كه از چه زاويه‌اي بحث طرح شود؛ شما به من مي‌گوييد كه مرا به تهران ببريد، ولي سريع، ايمن و راحت؛ شما قصدتان تهران رفتن است و من شما را بايد از كوتاه‌ترين، سالم‌ترين و با كيفيت‌ترين راه به تهران ببرم. اين مهم نيست از کدام راه و چگونه، من قصدتان را تأمين مي‌كنم.Read more

در هر شماره با يك مدير

زیر عنوان: 
حجت‌الاسلام محمودي‌ گلپايگاني مديرگروه معارف‌اسلاميدانشگاه‌تهران

مدير گروه معارف اسلامي دانشگاه تهران
ـ لطفاً در مورد جايگاه دروس معارف اسلامي در دانشگاه تهران توضيح بفمرائيد.Read more

ضرورت برنامه‌ريزي براي استادان و دروس معارف اسلامي

ضمن عرض سلام و خوش‌آمد گويي به اساتيد محترم، از خداي متعال درخواست مي‌كنيم كه به همة ما توفيق قدرداني از نعمت‌هاي بي‌شمار و انجام وظايفي كه بر عهدة ماست مرحمت فرمايد. اگر به اجمال يك دسته‌بندي و ارزش‌گذاري از كارهايي كه در كشور انجام مي‌شود، صورت دهيم به گمان بنده كاري كه اساتيد محترم انجام مي‌دهند، در رديف اول قرار دارد؛ زيرا اولاً در مهم‌ترين بخش‌هاي نظام و جامعة ما تأثير مي‌گذارند؛ يعني بخش فرهنگ انسانيت انسان و اسلاميت نظام به اين بسته است. ثانياً تأثيري كه دارند منحصر به يك فرد و يك گروه نيست؛ اين تأثير هم در اساتيد، هم در دانشجويان و هم در كارمندان دانشگاه‌هاست.Read more

با مديري ديگر

زیر عنوان: 
گفتگو با حجت‌الاسلام هاشم كاكايي

گفتگو با حجت‌الاسلام هاشم كاكايي مدير گروه معارف اسلامي دانشگاه علوم پزشكي شيراز
لطفاً در مورد جايگاه دروس معارف اسلامي در دانشگاه محل خدمت سخن را آغاز كنيد؟
گروه معارف اسلامي در دانشگاه علوم پزشكي شيراز از نظر سازمان تحت پوشش معاونت آموزشي دانشگاه مي باشد و 5 پست را به خود اختصاص داده است كه دو پست آن تكميل و يك پست مراحل نهايي را سپري مي‌كند و يك پست ديگر آن هم در دست اقدام است گروه در محل دانشكده پيراپزشكي در مجموعه گروه‌هاي عمومي مشغول به فعاليت مي‌باشد، كه انشاء الله سعي بر اين است كه به عنوان يك گروه آموزشي فعال در سطح دانشگاه مطرح گردد.Read more

بهاري پس از قرن ها انتظار

زیر عنوان: 
عدالت سياسي مهدوي(قسمت اول)

شاخصه‌هاي عدالت سياسي مهدوي كدام است؟
پروفسور مولانا: در عدالت سياسي مهدوي، «عدالت» و «سياست» مترادف هستند.
در اسلام مفهوم سياست به معني امروزي وجود ندارد. در آغاز ظهور اسلام و حتي در صدر اسلام، سياست به معني مملكت داري، جامعه داري، جهان‌داري، همان واژه عدالت بود. عدالت، مديريت امت اسلامي را با مساوات و برابري به معني «اعطاء كل ذي حق حقه؛ رساندن حق به حق‌دار» نشان مي‌دهد. بنابراين، سياست، به عنوان اداره يك نظام، هميشه با مفهوم عدالت آميخته است. سياست به معني امروزي و به عنوان يك نظم ويژه از طريق يوناني‌ها و رومي‌ها به دنياي اسلام راه پيدا كرد.Read more

مقالات رسيده

پس از درج فراخوان مقاله در نشرية معارف، در زمينة موضوعات مرتبط با گرايش‌هاي دروس معارف اسلامي، برخي از استادان محترم، مقالات ارزشمندي ارسال نمودند. ضمن تقدير و تشكر از اين عزيزان به استحضار مي‌رسانيم نتيجة ارزيابي كارشناسان به صورت مكتوب به اطلاع مؤلفان محترم خواهد رسيد.
نشرية معارف، ضمن ارج نهادن به تلاش علمي اساتيد محترم، اقدام به درج عناوين مقالات ارسالي و اسامي مؤلفان محترم آنها می‌نمايد و جهت پربارتر شدن نشريه، مشتاقانه در انتظار آثار علمي كلية استادان معارف اسلامي مي‌باشد.

عنوان مقاله نام مؤلف دانشگاه / شهر
1. حديث دلدادگي محي الدين قنبري تهرانRead more

تفسير، قرآن، دانشجو

تفسير، قرآن، دانشجو، عنوان مجموعه‏اي است كه جمعي از قرآن‏پژوهان و استادان حوزه و دانشگاه، از سال 78 تاكنون در حال نگارش آن‌اند. اين اثر در ده جلد تنطيم گرديده كه جلد نخست آن به زودي منتشر مي‌شود. مخاطب اصلي اين تفسير، جوانان و به ويژه دانشجويان‌اند كه با نگاه به نيازها، خواست‌ها و ويژگي‏هاي گوناگون اين قشر سامان يافته است.Read more

رابطه علم و دين

نام نویسنده: 
علامه حسن‌زاده آملي

رابطه علم و دين*

تعريف حضرتعالي از علم و دين چيست؟
علم؛ معرفت واقعي به مصنّف كتاب نظام هستي و كلمات وجودي آن به قدر طاقت بشري است. علم، وجود نوري و فعليّت مجرد از ماده است و انسان به يافتن فعليت‏هاي وجودي نوري استكمال مي‌يابد و ترقّي وجودي مي‌كند و فعليت بر فعليت مي‌افزايد و از نقص به كمال مي‌رود. به گفته شيوا و شيرين منوچهري دامغاني:
به كــردار چـــراغ نيــم‌مــرده
كه هر ساعت فزون گرددش روغنRead more

امام خميني(ره) و تاكتيك مبارزه

نام نویسنده: 
دكتر محمد حسن رجبي

جهت تأمل بيشتر در سيره سياسي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، امام خميني(ره) گفتگويي كوتاه با جناب آقاي دكتر محمد حسن رجبي نويسنده كتاب«زندگي نامه سياسي امام خميني(ره) » انجام داده ايم كه توجه اساتيد و صاحب‌نظران را به آن جلب مي¬كنيم.
معارف: از جمله مباحثي كه در مطالعات انقلاب اسلامي مورد توجه قرار گرفته است تاكتيك و سبك مبارزاتي اين انقلاب است. بدون شك ماهيت شيوه مبارزاتي اين انقلاب به نوع تاكتيكي كه امام خميني(ره) برگزيده است ربطي وثيق دارد، در يك جمع بندي تاكتيك هاي مبارزاتي ايشان را بيان نمائيد.Read more

Syndicate content