try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: جمعه, 24 آبان, 1398

گفتگوي ماه

تدريس معنادار و سازماندهي آن (1)

Vote up!
Vote down!
نام نویسنده: 
مصاحبه شونده: دکتر سیدرضا فیروزی؛ مصاحبه کننده غلامحسين گرامي و سيدغلامرضا موسوی
زیر عنوان: 
طرحي براي سازماندهي محتواي آموزشي دروس معارف اسلامي دردانشگاه‌ها

( بسم الله الرحمن الرحيم. ابتدا از اينكه وقت خود را در اختيار ما قرار داديد تشكر مي‌كنيم. همان گونه كه مي‌دانيد يكي از مشكلات دروس معارف اسلامي اين است كه بايد با دانشجو ارتباط برقرار كند تا دانشجو بتواند استفاده لازم را ببرد، به تعبير بنده مثل يك شمع باشد كه تا آخر زندگي بتواند ببيند و راه را پيدا كند. سئوال اين است كه چه چيز بايد بگوييم و اصلاً آيا مي‌شود چيزي گفت كه تا آخر زندگي‌اش به او خط بدهد كه راه و چاهش چيست و زندگي‌اش از كجا شروع شده به كجا ختم مي‌شود از لحاظ نگاهش به عالم و مسائل ديگري كه در اين رابطه است.Read more

تدريس معنادار و سازماندهي آن (2)

Vote up!
Vote down!
نام نویسنده: 
مصاحبه شونده: دکتر سیدرضا فیروزی؛ مصاحبه کننده غلامحسين گرامي و سيدغلامرضا موسوی
زیر عنوان: 
طرحي براي سازماندهي محتواي آموزشي درس انديشه اسلامي 1 و 2

 ولي من مي‌خواهم بگويم كه آن شكل كلامي خاص خودش را اصلاً پيدا نمي‌كند مثلاً شبهات خاصي را نمي‌تواند وارد بشود.  طبعاً وقتي نگاه‌ عوض شود کليه مباحث متناسب با آن تحت تأثير قرار مي‌گيرند، اما مقصود تأمين مي‌شود و اين مهم نيست كه از چه زاويه‌اي بحث طرح شود؛ شما به من مي‌گوييد كه مرا به تهران ببريد، ولي سريع، ايمن و راحت؛ شما قصدتان تهران رفتن است و من شما را بايد از كوتاه‌ترين، سالم‌ترين و با كيفيت‌ترين راه به تهران ببرم. اين مهم نيست از کدام راه و چگونه، من قصدتان را تأمين مي‌كنم.Read more

امام خميني(ره) و تاكتيك مبارزه

نام نویسنده: 
دكتر محمد حسن رجبي

جهت تأمل بيشتر در سيره سياسي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، امام خميني(ره) گفتگويي كوتاه با جناب آقاي دكتر محمد حسن رجبي نويسنده كتاب«زندگي نامه سياسي امام خميني(ره) » انجام داده ايم كه توجه اساتيد و صاحب‌نظران را به آن جلب مي¬كنيم.
معارف: از جمله مباحثي كه در مطالعات انقلاب اسلامي مورد توجه قرار گرفته است تاكتيك و سبك مبارزاتي اين انقلاب است. بدون شك ماهيت شيوه مبارزاتي اين انقلاب به نوع تاكتيكي كه امام خميني(ره) برگزيده است ربطي وثيق دارد، در يك جمع بندي تاكتيك هاي مبارزاتي ايشان را بيان نمائيد.Read more

رابطه علم و دين

نام نویسنده: 
علامه حسن‌زاده آملي

رابطه علم و دين*

تعريف حضرتعالي از علم و دين چيست؟
علم؛ معرفت واقعي به مصنّف كتاب نظام هستي و كلمات وجودي آن به قدر طاقت بشري است. علم، وجود نوري و فعليّت مجرد از ماده است و انسان به يافتن فعليت‏هاي وجودي نوري استكمال مي‌يابد و ترقّي وجودي مي‌كند و فعليت بر فعليت مي‌افزايد و از نقص به كمال مي‌رود. به گفته شيوا و شيرين منوچهري دامغاني:
به كــردار چـــراغ نيــم‌مــرده
كه هر ساعت فزون گرددش روغنRead more

با صاحب نظران تاريخ اسلام در دانشگاهها

نام نویسنده: 
دكتر جعفر شهيدي

در راستاي كيفيت بخشي به دروس معارف اسلامي و لزوم بهره گيري از نظرات اساتيد و صاحب نظران درباره ضرورت و كم و كيف محتوا و روش ارائه بهتر اين دروس در گرايش‌هاي مختلف، در اين شماره استاد فرهيخته جناب آقاي دكتر سيد جعفر شهيدي دعوت ما را اجابت كردند و با حوصله به سئوالات ما در رابطه با درس تاريخ اسلام در دانشگاه‌ها پاسخ دادند. ضمن تقدير و سپاس از ايشان توجه اساتيد و علاقه مندان محترم بويژه اساتيد تاريخ اسلام را به اين گفتگو جلب مي¬كنيم.Read more

كارآمدي نظام

زیر عنوان: 
گزيده گفتگو با آيت الله هاشمي رفسنجاني

اينك بيش از دو دهه از استقرار نظام جمهوري اسلامي مي‌گذرد و كارآمدي نظام جمهوري اسلامي از عمده‌ترين مباحث روز به شمار مي‌رود و زمينه‌ي پرسش‌هاي بسياري را فراهم ساخته است. اين مسأله، در طول سال‌هاي پس از پيروزي همواره مورد توجه مسؤولان نظام و صاحبنظران چه در بين طرفداران نظام و چه در بين ديگراني كه به ديده‌ي انكار مي‌نگرند، بوده است.
مسؤولين محترم نشريه حكومت اسلامي اين مهم و پرسش‌هاي پيراموني آن را با آيت الله هاشمي رفسنجاني در ميان گذاشته‌اند. شخصيتي كه يكي از پيشگامان دوره مبارزه و انقلاب به شمار مي‌رود و از فرداي پيروزي تا كنون، از سكانداران اصلي نظام اسلامي بوده است.Read more

مهارت‌هاي مشاوره(قسمت اول)

نام نویسنده: 
دكتر مسعود آذربايجاني

بحثي كه بر عهده بنده گذاشته شده در خصوص الگوي مشاوره اسلامي و با تمركز بر مراحل و روشهاي مشاوره است. در رابطه با موضوع الگوي مشاوره اسلامي، اولين نكته اين است كه ببينيم مسأله چيست؟ سؤال اين است كه ويژگيهاي اصلي الگوي مشاوره اسلامي چيست؟ البته ممكن است كه در اين جلسه فقط بخشي از مسأله جواب داده شود؛ ولي به عنوان يك كار دراز مدت، به تدريج بايد به ويژگيهاي الگوي مشاوره اسلامي برسيم و اينكه در مسأله مشاوره و در برخورد با مراجعين و دانشجويان، از چه الگويي بايد پيروي كرد.Read more

مي‌خواهيم فعال عمل كنيم!

نام نویسنده: 
حجت‌الاسلام فرحزادي

فعاليت‌هاي واحد پذيرش و مشكلات اساتيد معارف
در ابتدا در خصوص فعاليت‌هاي واحد پذيرش و تأمين استاد و بخشهاي مختلف آن توضيح مختصري ارائه فرماييد.
از فعاليت‌هاي اين واحد، ثبت‌نام و تشكيل پرونده است. در بخش تشكيل پرونده، براي كساني كه درخواست تدريس در دانشگاهي را ارائه مي‌دهند درصورتي كه از قبل پرونده‌اي نداشته باشند، پرونده تشكيل مي‌شود كه البته منوط به داشتن شرايط و تكميل مدارك است. قسمت ديگر بخش ثبت‌نام و مربوط به كساني است كه از قبل داراي پرونده بوده، در يك گرايش ثبت‌نام كرده و قبول شده‌اند و اكنون متقاضي گرايش دوم هستند و يا اينكه هنوز قبول نشده‌اند و ناچارند مجدداً در امتحان شركت كنند.Read more

تأملي در طرح اصلاحي دروس معارف اسلامي

Vote up!
Vote down!

در شماره 4 نشريه معارف خبري مبني بر اظهارات معاونان محترم آموزشي كه در نشست هاي خود درباره دروس معارف اسلامي داشتند همراه پاسخ معاونت امور اساتيد به اين عزيزان منعكس شده است. در اين طرح كه ضميمه اي از نظر سنجي از دانشجويان دانشگاه هاي تهران را در بر دارد به برخي از اشكالات موجود در فرايند ارائه دروس معارف اسلامي نيز اشاره شده است كه در اين رابطه چند نكته قابل توجه است:Read more

فقط بايد كار كرد

زیر عنوان: 
گفت‌وگو با يوري گابيس‌اف طلبه اوستيايي مدرسه علميه امام خميني ـ

فقط بايد كار كرد*

اشاره:
مي‌گويد اگر در اوستياي شمالي از كسي بپرسي تو كي هستي مي‌گويد ايراني‌ام.
رايزني فرهنگي ايران فقط يك‌بار در سال 1998 م. آمد آنجا و بعد رابطه قطع شد. حالا خودم مي‌خواهم به‌عنوان نماينده‌ي‌ تشيع بروم آنجا. دعا كنيد موفق شوم.
يوري گابيس اف 49 ساله در اوستيا (منطقه‌اي بين چچن و گرجستان) مهندس‌برق بوده و حالا آمده در ايران طلبه شده‌است. توصيف اميدوارانه‌اش از گذشته و حال از زبان خودش خواندني است.
محمد رضا دهشيريRead more

Syndicate content