try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: جمعه, 3 اسفند, 1397

گفتگوي ماه

تدريس معنادار و سازماندهي آن (1)

نام نویسنده: 
مصاحبه شونده: دکتر سیدرضا فیروزی؛ مصاحبه کننده غلامحسين گرامي و سيدغلامرضا موسوی
زیر عنوان: 
طرحي براي سازماندهي محتواي آموزشي دروس معارف اسلامي دردانشگاه‌ها

( بسم الله الرحمن الرحيم. ابتدا از اينكه وقت خود را در اختيار ما قرار داديد تشكر مي‌كنيم. همان گونه كه مي‌دانيد يكي از مشكلات دروس معارف اسلامي اين است كه بايد با دانشجو ارتباط برقرار كند تا دانشجو بتواند استفاده لازم را ببرد، به تعبير بنده مثل يك شمع باشد كه تا آخر زندگي بتواند ببيند و راه را پيدا كند. سئوال اين است كه چه چيز بايد بگوييم و اصلاً آيا مي‌شود چيزي گفت كه تا آخر زندگي‌اش به او خط بدهد كه راه و چاهش چيست و زندگي‌اش از كجا شروع شده به كجا ختم مي‌شود از لحاظ نگاهش به عالم و مسائل ديگري كه در اين رابطه است.Read more

تدريس معنادار و سازماندهي آن (2)

نام نویسنده: 
مصاحبه شونده: دکتر سیدرضا فیروزی؛ مصاحبه کننده غلامحسين گرامي و سيدغلامرضا موسوی
زیر عنوان: 
طرحي براي سازماندهي محتواي آموزشي درس انديشه اسلامي 1 و 2

 ولي من مي‌خواهم بگويم كه آن شكل كلامي خاص خودش را اصلاً پيدا نمي‌كند مثلاً شبهات خاصي را نمي‌تواند وارد بشود.  طبعاً وقتي نگاه‌ عوض شود کليه مباحث متناسب با آن تحت تأثير قرار مي‌گيرند، اما مقصود تأمين مي‌شود و اين مهم نيست كه از چه زاويه‌اي بحث طرح شود؛ شما به من مي‌گوييد كه مرا به تهران ببريد، ولي سريع، ايمن و راحت؛ شما قصدتان تهران رفتن است و من شما را بايد از كوتاه‌ترين، سالم‌ترين و با كيفيت‌ترين راه به تهران ببرم. اين مهم نيست از کدام راه و چگونه، من قصدتان را تأمين مي‌كنم.Read more

مهارتهاي زندگي و بهداشت رواني (2)

قبلاً تا حدودي يك تصوير كلي از وضعيت سلامتي آدم‌ها ارايه داديم. حال مي‏خواهيم مقداري دقيق‏تر درباره نشانه‏‏هاي بيماري و ويژگي‌هاي بيماري صحبت كنيم؛ چه علائم و چه مشكلاتي آن زنگ خطرهايي هستند كه مي‏توانند ما را هوشيار كنند به اين كه توجه داشته باشيم پيش از آنكه مسائل به شكل بحراني و حاد مطرح شود، جلويش را بگيريم. چون قرار ما اين شد كه يك بخش از مأموريت ما، حفاظت از سلامت و بخش مهم‏تر آن، ريشه‏كن كردن عوامل بيماري‏زاست و يك بخش بسيار بااهميت، پيشگيري است. پس بايد قبل از اينكه نطفة بيماري منعقد شود، به مقابله برخيزيم و پيشگيري كنيم.Read more

آيا متون درس انقلاب اسلامي تغيير مي‌كنند؟

زیر عنوان: 
در مصاحبه با جناب آقاي فراتي مدير محترم گروه انقلاب اسلامي

- ابتدا پيرامون برنامه هاي سال جاري گروه توضيحاتي را بفرماييد.
* با توجه به اينكه در ترم هاي آينده قرار است دو درس «انديشه سياسي امام خميني» و «آشنايي با قانون اساسي» به صورت اختياري در كنار درس «انقلاب اسلامي ايران» تدريس گردد، اين گروه تلاش كرده است تا علاوه بر تهيه متون آموزشي، كتاب هاي متنوعي به عنوان جزوات كمك آموزشي نيز به محققان محترم سفارش دهد. علاوه بر اين در خصوص درس آشنايي با قانون اساسي و انديشه سياسي امام خميني، تاكنون بيش از ده جلسه بحث و گفتگو با دكتر محمد جواد ارسطا درباره اصول قانون اساسي ضبط شده كه در اختيار اساتيد محترم قرار خواهد گرفت.Read more

راه‌هاي موفق

نام نویسنده: 
حجت الاسلام اكبر فرحزادي
زیر عنوان: 
مصاحبه با آقاي مهندس مهدي طيب

 لطفاً در ابتدا مختصري از شرح زندگي ‌و سوابق فرهنگيتان را بفرماييد.Read more

مهارتهاي زندگي و بهداشت رواني (3)

نام نویسنده: 
دكتر هادي بهرامي

خوب ويژگي افراد سالم چيست؟
1. احساس مسؤليت؛
2. ايمان به خود يا خودباوري؛
3. احساس جهت گيري در زندگي؛
4. اعتقاد به مجموعه اي از ارزشهاي شخصي(داشتن فلسفه اي براي زندگي)؛Read more

در مرحله آرماني و انتظارات

در گفتگو با معاون جديد امور اساتيد حجت الاسلام دكتر كلانتري
ابتدا در خصوص سابقه آشنايي و همكاري تان با معاونت امور اساتيد و وضعيت فعلي آن صحبت بفرماييد.Read more

راه‌هاي موفق

نام نویسنده: 
آقاي مهندس مهدي طيب

 بفرماييد نحوه برخورد استاد با دانشجو براي برقراري ارتباط بايد به چه شكل باشد؟ البته به خاطر اينكه بيشتر استفاده كنيم لطفاً به صورت خلاصه براي ما توضيح دهيد.Read more

مهارتهاي زندگي و بهداشت رواني (چهارم/پاياني)

د) استرس
بحثي را كه مي‏خواهم ارائه كنم استرس است. استرس يكي از رويدادهاي بسيار با اهميتي است كه مكرر در زندگي همه ما اتفاق مي‏افتد. زندگي بدون استرس نمي‌شود و استرس بر اساس تحقيقات و بررسي‌ها، نقش بسيار جدي و تأثيرگذاري در شكل گيري، توسعه و مزمن شدن اختلالات رواني و حتي جسمي دارد. بنابراين چون اين بخش مهم بود و مواجهه با استرس به عنوان يك مهارت الآن مطرح است، بحث ما از اين به بعد راجع استرس خواهد بود.Read more

سفري به كاشان

نام نویسنده: 
محمدرضا قاضي
زیر عنوان: 
ديدار با گروه معارف اسلامي دانشگاه علوم پزشكي كاشان

وارد دانشگاه كه مي‌شوي فضاي دلنشيني مي‌بيني كه جان مي‌دهد براي درس خواندن. درختكاري هاي منظم و باغچه هايي پر از گل و يك حوض روبروي دانشكده پزشكي، ساختمان دانشكده بيشتر شبيه يك بيمارستان است و متفاوت با دانشگاه هايي كه تا كنون ديده بودم. تابلويي در ورودي دانشكده قسمت هاي مختلف ساختمان را معرفي مي‌كند: طبقه همكف، گروه معارف... وارد راهرويي باريك مي‌شوم شبيه كوچه هاي آشتي كنان. كنار اتاقي تابلوي گروه معارف را مي‌بينم؛ وارد مي‌شوم. اتاقي 3× 2 متر، دو ميز، يك كمد و چند صندلي؛ همين. ساده و بي تكلف. به نظرم خيلي كوچك مي‌آيد. شايد كوچكتر از آنچه كه هست. هنوز كسي نيامده و بايد منتظر بمانم.Read more

Syndicate content