try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: دوشنبه, 5 خرداد, 1399

گفتگوي ماه

تدريس معنادار و سازماندهي آن (1)

نام نویسنده: 
مصاحبه شونده: دکتر سیدرضا فیروزی؛ مصاحبه کننده غلامحسين گرامي و سيدغلامرضا موسوی
زیر عنوان: 
طرحي براي سازماندهي محتواي آموزشي دروس معارف اسلامي دردانشگاه‌ها

( بسم الله الرحمن الرحيم. ابتدا از اينكه وقت خود را در اختيار ما قرار داديد تشكر مي‌كنيم. همان گونه كه مي‌دانيد يكي از مشكلات دروس معارف اسلامي اين است كه بايد با دانشجو ارتباط برقرار كند تا دانشجو بتواند استفاده لازم را ببرد، به تعبير بنده مثل يك شمع باشد كه تا آخر زندگي بتواند ببيند و راه را پيدا كند. سئوال اين است كه چه چيز بايد بگوييم و اصلاً آيا مي‌شود چيزي گفت كه تا آخر زندگي‌اش به او خط بدهد كه راه و چاهش چيست و زندگي‌اش از كجا شروع شده به كجا ختم مي‌شود از لحاظ نگاهش به عالم و مسائل ديگري كه در اين رابطه است.Read more

تدريس معنادار و سازماندهي آن (2)

نام نویسنده: 
مصاحبه شونده: دکتر سیدرضا فیروزی؛ مصاحبه کننده غلامحسين گرامي و سيدغلامرضا موسوی
زیر عنوان: 
طرحي براي سازماندهي محتواي آموزشي درس انديشه اسلامي 1 و 2

 ولي من مي‌خواهم بگويم كه آن شكل كلامي خاص خودش را اصلاً پيدا نمي‌كند مثلاً شبهات خاصي را نمي‌تواند وارد بشود.  طبعاً وقتي نگاه‌ عوض شود کليه مباحث متناسب با آن تحت تأثير قرار مي‌گيرند، اما مقصود تأمين مي‌شود و اين مهم نيست كه از چه زاويه‌اي بحث طرح شود؛ شما به من مي‌گوييد كه مرا به تهران ببريد، ولي سريع، ايمن و راحت؛ شما قصدتان تهران رفتن است و من شما را بايد از كوتاه‌ترين، سالم‌ترين و با كيفيت‌ترين راه به تهران ببرم. اين مهم نيست از کدام راه و چگونه، من قصدتان را تأمين مي‌كنم.Read more

مهارت‌هاي مشاوره(قسمت اول)

نام نویسنده: 
دكتر مسعود آذربايجاني

بحثي كه بر عهده بنده گذاشته شده در خصوص الگوي مشاوره اسلامي و با تمركز بر مراحل و روشهاي مشاوره است. در رابطه با موضوع الگوي مشاوره اسلامي، اولين نكته اين است كه ببينيم مسأله چيست؟ سؤال اين است كه ويژگيهاي اصلي الگوي مشاوره اسلامي چيست؟ البته ممكن است كه در اين جلسه فقط بخشي از مسأله جواب داده شود؛ ولي به عنوان يك كار دراز مدت، به تدريج بايد به ويژگيهاي الگوي مشاوره اسلامي برسيم و اينكه در مسأله مشاوره و در برخورد با مراجعين و دانشجويان، از چه الگويي بايد پيروي كرد.Read more

مي‌خواهيم فعال عمل كنيم!

نام نویسنده: 
حجت‌الاسلام فرحزادي

فعاليت‌هاي واحد پذيرش و مشكلات اساتيد معارف
در ابتدا در خصوص فعاليت‌هاي واحد پذيرش و تأمين استاد و بخشهاي مختلف آن توضيح مختصري ارائه فرماييد.
از فعاليت‌هاي اين واحد، ثبت‌نام و تشكيل پرونده است. در بخش تشكيل پرونده، براي كساني كه درخواست تدريس در دانشگاهي را ارائه مي‌دهند درصورتي كه از قبل پرونده‌اي نداشته باشند، پرونده تشكيل مي‌شود كه البته منوط به داشتن شرايط و تكميل مدارك است. قسمت ديگر بخش ثبت‌نام و مربوط به كساني است كه از قبل داراي پرونده بوده، در يك گرايش ثبت‌نام كرده و قبول شده‌اند و اكنون متقاضي گرايش دوم هستند و يا اينكه هنوز قبول نشده‌اند و ناچارند مجدداً در امتحان شركت كنند.Read more

تأملي در طرح اصلاحي دروس معارف اسلامي

در شماره 4 نشريه معارف خبري مبني بر اظهارات معاونان محترم آموزشي كه در نشست هاي خود درباره دروس معارف اسلامي داشتند همراه پاسخ معاونت امور اساتيد به اين عزيزان منعكس شده است. در اين طرح كه ضميمه اي از نظر سنجي از دانشجويان دانشگاه هاي تهران را در بر دارد به برخي از اشكالات موجود در فرايند ارائه دروس معارف اسلامي نيز اشاره شده است كه در اين رابطه چند نكته قابل توجه است:Read more

فقط بايد كار كرد

زیر عنوان: 
گفت‌وگو با يوري گابيس‌اف طلبه اوستيايي مدرسه علميه امام خميني ـ

فقط بايد كار كرد*

اشاره:
مي‌گويد اگر در اوستياي شمالي از كسي بپرسي تو كي هستي مي‌گويد ايراني‌ام.
رايزني فرهنگي ايران فقط يك‌بار در سال 1998 م. آمد آنجا و بعد رابطه قطع شد. حالا خودم مي‌خواهم به‌عنوان نماينده‌ي‌ تشيع بروم آنجا. دعا كنيد موفق شوم.
يوري گابيس اف 49 ساله در اوستيا (منطقه‌اي بين چچن و گرجستان) مهندس‌برق بوده و حالا آمده در ايران طلبه شده‌است. توصيف اميدوارانه‌اش از گذشته و حال از زبان خودش خواندني است.
محمد رضا دهشيريRead more

درس متون اسلامي در دانشگاهها

 به نظر شما هدف از ارائه درس متون اسلامي در دانشگاه چيست؟Read more

بركرانه هاي نهج البلاغه

نام نویسنده: 
دكتر مصطفي دلشاد
زیر عنوان: 
قسمت پاياني

به بهانة انتشار كتاب «تفسير موضوعي نهج‌البلاغه» تأليف استاد ارجمند آقاي مصطفي دلشاد تهراني گفتگويي با ايشان انجام شد كه بخش نخست آن در شمارة پيشين درج گرديد.
در اين شماره نظر استادان گرامي را به بخش پاياني اين گفتگوجلب مي‌نماييم.

با توجه به موضوعات بي‌شمار در نهج‌البلاغه، و نظر به اينكه در سرفصل اين درس نيز تدبيري انديشيده شده است تا عناوين آن محدود به چند موضوع خاص نشود، تا بتوان با رويكردهاي مختلف و شرايطي كه اقتضاء مي‌كند متن‌هاي متعددي داشته باشيم، بفرماييد گزينش موضوعات در اين اثر بر چه اساسي بوده است؟Read more

مهارت‌هاي مشاوره(قسمت دوم/پاياني)

نام نویسنده: 
دكتر مسعود آذربايجاني

3. محبت (توجه مثبت بدون شرط)Read more

استاد مطهري، دكتر شريعتي و حسينية ارشاد

زیر عنوان: 
از زبان رهبر معظم انقلاب

استاد مطهري، دكتر شريعتي و حسينية ارشاد*
از زبان رهبر معظم انقلاب
تأسيس حسينيه
.... اما مسئلة شركت ايشان[استاد مطهري] در حسينية ارشاد نبايد گفت «شركت»، بايد گفت «مؤسس». ايشان مؤسس ارشاد است.
آن وقتي كه در تهران جلسات مذهبي درست و حسابي و منظمي نبود، چند نفر به فكر افتادند كه يك كار اين جوري بكنند. عنصر اصلي هم آقاي مطهري بود و آقاي همايون كه باني مالي آنجا بود جزو پيش قدمان اين كار بودند.
چند نفري نشستند و يك محلي را در يك مقداري بالاتر از محل كنوني حسينيه، زميني بود آنجا را در نظر گرفتند و چادري زدند و ديوار مختصري دورش كشيدند واين شد حسينيه ارشاد و از گويندگان دعوت كردند.Read more

Syndicate content