try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: سه شنبه, 24 مهر, 1397

شماره 10 - بهمن 81

تربيت، اخلاق و تربيت اخلاقي

نام نویسنده: 
محمد بهشتي

رابطة تربيت و اخلاق
در هم تنيدگي فرايند تربيت و اخلاق موجب شد كه مرز مشخصي در گذشته ميان اين دو تصوير نشود و فرايند تربيت با اخلاق همسان پنداشته شوند و اخلاقي بودن به مثابة تربيت يافتگي انگاشته شود چنان كه غزالي چنين نگاشت: معني تربيت اين است كه مربي، اخلاق بد را از آدمي باز ستاند و به دور اندازد و اخلاق نيكو جاي آن بنهد. 1
خواجه نصير الدين طوسي نيز چنين نوشت: تربيت صناعتي است كه از طريق آن مدارج عاليه انساني فراهم مي آيد و پست ترين مراتب انساني به كامل ترين رتبه خود مي رسند. 2Read more

معرفي كتاب

آموزه‌هايي از قرآن و حديث از چاپ خارج شد
اين كتاب درسي كه با توجه به لزوم پويايي در تدريس متون اسلامي نگارش شده نگاهي جامع به آموزش زبان عربي كه كليد فهم قرآن است دارد. در اين كتاب سعي شده علاوه بر آموزش‌هاي كلاسيك زبان، قواعد، صرف و نحو، به مسائلي همچون معرفي تفاسير و كتب ارزشمند و بيان موضوعات مختلف اخلاقي و اعتقادي نيز پرداخته شود. از جمله ويژگي‌هاي اين كتاب معرفي كتب اصلي حديث و تفسير از اهل سنت و تشيع توأمان مي‌باشد. اين كتاب به بهاي 600 تومان و شمارگان 5000 نخسه انتشار يافته است.
جهت تهيه كتاب با انتشارات معارف در قم تماس حاصل نمائيد.
ويژه نامه درس انقلاب اسلاميRead more

حرف دانشجو

تحريريه
باسمه تعالي
... ديگر چيزي براي گفتن نمانده است جز آن كه ما خسته نشده‌ايم و اگر باز هم جنگي پيش بيايد كه پاي انقلاب اسلامي در ميان باشد، ما حاضريم. مي‌دانيد! زنده‌ترين روزهاي زندگي يك «مرد» آن روزهايي است كه در مبارزه مي‌گذراند و زندگي در تقابل با مرگ است كه خودش را نشان مي‌دهد.
سيد مرتضي آويني

اگر من مدير گروه معارف بودم...
ـ خانم ليلا غريب اردكاني، فارغ‌التحصيل دانشگاه كردستان:Read more

ويژه نامه

زیر عنوان: 
دانشگاه‌هاي علوم پزشکی دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي

نشست مديران گروه‌هاي معارف دانشگاه‌هاي علوم پزشکی در تاريخ 21/9/ 81 در سالن شهيد بهشتي دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتي برگزار شد. در اين نشست به شناسايي مشكلات گروه معارف در دانشگاه‌اهي علوم پزشکی و يافتن راه حل مناسب براي آن پرداخته شد و آقاي يغمايي، معاونت پشتيباني دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتي، ضمن خوشامد گويي به مهمانان، گردهمايي آنان را براي برسي مشكلاتشان ستود و گفت: « ما مي‌خواهيم كار شما را تقليد كنيم و بين مديران گروه هاي خودمان از اين نشست‌ها داشته باشيم. » ايشان يكي بودن منابع تدريس را در گروه معارف از محسنات كار اين گروه دانست.Read more

پايگاه امام علي(ع) در اينترنت

در پايگاه اطلاع رساني امام علي(ع) كه حاصل تلاش ستاد سال اميرالمؤمنين در مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي است مطالب زير را مي‌توان يافت:
شيعة امام علي(ع) (ويژگي‌ها، تاريخچه، تداوم ولايت و...)
سيرة امم علي(ع) (در اين بخش به انديشه نامة امام علي مراجعه شده است).
انديشة امام عل(ع)
نهج‌البلاغه (متن كامل، مستدركات، مصادر فرهنگ موضوعي، امثال و حكم و...)
غدير (طبقه‌بندي و پردازش اطلاعات كتاب الغدير به عربي)
امام علي از منظر ديگران
فضايل امام علي (10 جلد كتاب در مناقب، فضايل و اوصاف امام علي«ع»)
كتابخانه (200 جلد كتاب، 300 عنوان كتاب ديگر و...)Read more

علم اخلاق و سه حوزه در پژوهش‌هاي اخلاقي

فيلسوفان و پژوهشگران دانش اخلاق معمولاً سه حوزه را براي تفكر و تحقيق در اين علم، بيان مي‌كنند در اين شماره قصد آن داريم كه به اجمال، اين سه حوزه را معرفي كنيم:Read more

كلاس نشاط (3)

درس سوم
پرهيز از از آزار رساندن به خود
آيا باور كردني است كه فردي بكوشد تا به خويشتن آزار رساند؟
آري، زماني كه ما پيوسته افكار خود را درگير شكست‌ها، اشتباهات و كمبودهايمان بنماييم گويا با خود عهد بسته‌ايم كه هيچ گاه نگذاريم ضمير ناخودآگاهمان آرام گيرند. همين كه بخواهد چيزي را فراموش كند يا به ترميم خود بپردازد، فوري با خاطره‌اي تلخ او را به خود مي‌آوريم و آزارش مي‌دهيم.Read more

معرفي استادان نمونه

اداره ارزشيابي معاونت امور اساتيد و دروس معارف اسلامي كلاس‌هاي استادان محترم دروس معارف اسلامي را به صورت حضوري و نامحسوس ارزيابي مي‌كند. اين ارزشيابي به نوعي ارزشيابي همكار مي‌تواند تلقي شود و از اين رو سطح و كيفيت انجام آن فراتر از ارزشيابي رايج و معمول در دانشگاه‌هاست.
اداره ارزشيابي 205 استاد را در نيمسال اول 81ـ1380 و 243 استاد را در نيمسال دوم 81ـ80 ارزشيابي نموده است، اسامي استاداني را كه بيشترين نمره را كسب كرده‌اند معرفي مي‌نمايد. شايان ذكر است اين اساتيد در ارزشيابي دانشجويي نيز نمره بالايي كسب كرده‌اند.
ترم اول سال تحصيلي 81ـ80
رديف نام و نام خانوادگي درس دانشگاه محل تدريسRead more

تلخيص و تدريس

تدريس، روش‌ها، شيوه‌ها و سبك‌هاي متفاوتي دارد. اجراي درست و ثمربخش هر يك از روش‌ها به مهارت‌ها و توانايي‌هاي ويژه‌اي نياز دارد.
يكي از رايج‌ترين شيوه‌ها كه مورد استفاده معلمان در سرتاسر جهان است1 روش سخنراني يا روش آموزش مستقيم است. اين روش علي رغم هشدارها و احتياط‌هايي كه دربارة آن مي‌شود، از سابقه تجربي نسبتاً محكم و اثرات مداومي برخوردار است.2Read more

Syndicate content