try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: پنجشنبه, 1 آذر, 1397

اخبار علمي و صنفي

Send to friendSend to friend

زمانه و زندگي بانوي فرزانه شادروان
دكتر طاهره صفارزاده
‌شادروان دكتر طاهره صفارزاده، شاعر، نويسنده، محقق، مترجم و استاد نمونه دانشگاه در سال 1380 كه پس از انتشار ترجمه دو زبانه فارسي و انگليسي قرآن به نام «قرآن حکيم» به افتخار عنوان«خادم القرآن» نائل آمده و در سال 2006 ميلادي همزمان با برپايي جشن روز جهاني زن، از سوي سازمان نويسندگان آفريقا و آسيا به عنوان شاعر برجسته مبارز و بانوي نخبه و دانشمند زن مسلمان برگزيده شد، پس از تحمل بيماري، در 4/8/87 به سوي حضرت دوست پر كشيد.
طاهره صفارزاده در 27 آبان 1315 در سيرجان به دنيا آمد. در 6 سالگي تجويد و قرائت و حفظ قرآن را در مكتب خانه محل آموخت. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در كرمان گذراند. نخستين شعر را در 13 سالگي سرود كه نقش روزنامه ديواري مدرسه شد. اولين جايزه شعر را، كه يك جلد ديوان جامي بود، در چهارم دبيرستان به پيشنهاد دكتر باستاني پاريزي ـ كه آن زمان از دبيران دبيرستان بهمنيار بود ـ از رئيس آموزش و پرورش استان دريافت كرد. ‌‌
تحصيلات دانشگاهي صفارزاده در رشته زبان و ادبيات انگليسي بود. مدتي به عنوان مترجم متون فني در شركت نفت كار كرد. به دنبال يك سخنراني در اردوي تابستاني فرزندان كارگران، مجبور به ترك كار شد. براي ادامه تحصيل به انگلستان و سپس به‌آمريكا رفت. در دانشگاه آيوا هم در گروه نويسندگان بين‌المللي پذيرفته شد و هم به كسب درجه MFA (‌‌ که درجه‌اي مستقل است و به نويسندگان و هنرمنداني كه داوطلب تدريس در دانشگاه باشند، اعطا مي‌شود و نويسندگان به جاي محفوظات و تاريخ ادبيات به آموختن و نقد تئوري و عملي مي‌پردازند) نايل آمد. ‌صفارزاده پس از بازگشت در سال 1349 به استخدام در دانشگاه ملي (شهيدبهشتي) درآمد.وي پايه‌گذار آموزش ترجمه به عنوان علم و برگزاركننده نخستين «نقد علمي‌ترجمه» در دانشگاه‌هاي ايران محسوب مي‌شود.‌‌
دکتر صفارزاده در زمينه شعر و شاعري، به دليل مطالعات و تحقيقات ادبي، به معرفي زبان و سبك جديدي از شعر با عنوان شعر «طنين» توفيق يافت كه در آغاز بسيار بحث بر‌انگيز شد. در آغاز انقلاب اسلامي ‌‌به كمك نويسندگان سرشناس كشور به تاسيس مركزي به نام «كانون فرهنگي نهضت اسلامي»‌ اقدام كرد.‌‌
‌وي پس از انقلاب اسلامي‌از سوي همكاران خود در دانشگاه شهيدبهشتي به عنوان رئيس دانشكده ادبيات و نيز رئيس دانشگاه انتخاب شد. همزمان با سرپرستي دانشكده ادبيات «طرح باز آموزي دبيران» را به اجرا در آورد و براي نخستين بار براي كليه رشته‌هاي عملي دانشگاه‌ها، كتاب تخصصي به زبان‌هاي انگليسي، فرانسه، آلماني و روسي تاليف شد.‌‌
‌دكتر صفارزاده در سال 1371 از سوي وزارت علوم و آموزش عالي، استاد نمونه اعلام گرديد و در سال 1380 پس از انتشار ترجمه دو زبانه فارسي ـ انگليسي «قرآن كريم» مفتخر به عنوان «خادم القرآن» نايل شد.‌‌ صفارزاده در ماه مارس 2006 همزمان با برپايي جشن روز جهاني زن از سوي سازمان نويسندگان آفريقا و آسيا به عنوان شاعر مبارز و زن نخبه و دانشمند مسلمان برگزيده شد.‌‌
‌علاوه بر مقالات و مصاحبه‌هاي علمي‌‌و اجتماعي از طاهره صفارزاده، بيش از 14 مجموعه شعر و 10 كتاب ترجمه يا نقد ترجمه در زمينه‌هاي ادبيات، علوم، علوم قرآني و حديث منتشرشده و گزيده سروده‌هاي او به زبان‌هاي گوناگون جهان ترجمه شده است.‌‌ از آثار او مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:‌ رهگذر مهتاب / ‌‌1341، سروده‌هايي به زبان انگليسي / 1347‌، طنين در دلتا / 1349‌، سد و بازوان / 1350‌، سفر پنجم / 1356، ‌حركت و ديروز / 1357‌، بيعت با بيداري / 1358‌، ديدار صبح / 1366‌، گزيده اشعار فارسي و انگليسي / 1378‌، در پيشواز صلح / 1385‌، گزيده ادبيات معاصر / 1378‌، هفت سفر / 1384‌، روشنگران راه / 1384‌، انديشه در هدايت شعر / 1384‌‌.
طاهره صفارزاده از جمله شاعراني است كه دوره‌هاي متعدد شعري را تجربه كرده است. اگر نگاهي دقيق و موشكافانه به دوران شاعري‌ ‌او داشته باشيم نه تنها دوره‌هاي متعدد را در طول زمان، بلكه در هر دهه نيز مي‌توان‌‌ ‌شناسايي كرد. اما آنچه سبب شد صفارزاده به ويژه پس از انقلاب مورد توجه‌‌‌ ‌‌قرار بگيرد، پيوند او با انقلاب و همسويي شعر‌هاي او با روحيه مذهبي مردم بود.‌‌‌
‌صفارزاده از جمله شاعراني است كه توانست در همان آغاز شاعري به زبان خاص‌ ‌خود برسد. به وجود آمدن يك زبان كه تحت تاثير كسي نباشد، كمك بسياري به او كرد تا‌ ‌بتواند شاعري مستقل باقي بماند او با تكيه بر زبان خود سه دوره شعري را براساس جست وجوي مفاهيم سپري‌ ‌كرد. شايد اگر او داراي زبان ويژه‌اي نبود و مشكل به دست آوردن زبان را داشت، اين‌ ‌همه فرصت براي پرداختن به مفاهيم والا را نمي‌يافت. شعر زير نمونه‌اي از آثار اوست:‌
بالايي كلام‌
در گردش است حضرت خورشيد‌
‌در گردش است و مسخر‌
‌و در مدار معين‌
‌مي‌گردد‌
‌و گفته‌اند‌
‌زمين در گردش است گرد ساحت خورشيد‌
‌هم گفته‌اند
ماه كره‌اي خاكي است‌
‌قرآن به آشكارا فرموده‌
‌نورآوران‌
‌خورشيد و ماه در گردش‌اند و مسخر‌
‌بي اذن پي گرفتن و سبقت جستن‌
‌و حكم ازل‌
«والجبال اوتادا»
تا وصل صور پيوسته دائر است‌
‌آرامگاه بودن ارض‌
‌به استواي «اوتاد» است‌‌
‌زمين و اضطراب زمين‌ ‌
با ميخهاي «رواسي»
با كوه‌هاي «راسيه»‌
كوه‌هاي ثابت و سنگين و استوار‌
‌مهار و ميخكوب شده است‌
‌و «مهد» يعني‌‌
‌قرار گاه‌
‌بستر آرامش.‌
حضرت آيت الله خامنه‌اي زعيم ادب پرور و انديشه ورز انقلاب، در پيامي درگذشت اين بانوي فرهيخته را تسليت گفتند؛ متن پيام به اين شرح است:
«درگذشت بانوي فرزانه، مترجم قرآن و نويسنده و شاعر اخلاق، خانم دكتر طاهره‌ صفارزاده را به بازماندگان گرامي ايشان و به جامعه‌ ادبي و شعر كشور تسليت مي‌گويم. خدمات اين بانوي با ايمان به ويژه ترجمة ماندگار قرآن كريم، حسنات او را در پيشگاه حضرت حق سنگين خواهد كرد؛ ـ ان‌شاءالله ـ رحمت و غفران الهي بر او باد. سيدعلي خامنه‌اي 5/ آبان ماه/ 1387

تجلیل از «فیلسوف فرهنگ»
مراسم بزرگداشت دکتر رضا داوری ‌اردکانی با عنوان «فیلسوف فرهنگ» در تجلیل از چهار دهه تلاش فکری - فلسفی این استاد فلسفه در مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفه‌ ایران برگزار شد.
در این مراسم دکتر غلامرضا اعوانی - رییس مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفه ـ در سخنانی گفت: داوری ‌اردکانی در فرهنگ ما بسیار تأثیرگذار بوده و با تمام جریان‌های فکری که در ایران گذشته‌اند، از نزدیک آشنا بوده و درباره‌ی آن‌ها موضع‌گیری کرده و نوشته است. او افزود: قرن ما از برخی جهات منحصر به‌فرد است، بویژه از لحاظ تفکر و مواجهه‌ ما با غرب. اما این 50 سالی که داوری‌ اردکانی در طی آن، کتاب و مقاله نوشته و به تألیف پرداخته، بسیار از لحاظ فکری، فرازونشیب دارد و تقریباً در آثار او، کم‌تر نحله‌ای را می‌توان پیدا کرد که از آن‌ ننوشته باشد و مسلماً آماج حملات زیادی بوده و پذیرفته و هیچ‌وقت از جایگاه خود عبور نکرده است. اعوانی متذکر شد: دکتر داوری در مسأله‌ی غرب و غرب‌زدگی بسیار حساس بوده و در گرایش‌های غرب که سریع‌الرواج و بطیء‌الزوال هستند، هم کار کرده و در تربیت شاگردان بسیار موفق بوده و بسیاری از استادان این دو نسل حاضر به نحوی مستقیم یا غیرمستقیم شاگرد او بوده‌اند.
در ادامه، مصطفی دکتر محقق‌ داماد در سخنانی با اشاره به عنوان «فیلسوف فرهنگ» برای داوری‌ اردکانی و نیز با اشاره به این مفهوم در زبان عربی معاصر و مفهوم «ادب»، به دو خطبه از نهج‌البلاغه توجه داد و اظهار داشت: در فلسفه‌ داوری‌ اردکانی، جدا از همه‌ی ویژگی‌ها و ضدغرب بودنش، آن‌چه برای من مهم است، ادب، شرح صدر، حوصله‌ و تحمل اوست که در مقابل مهم‌ترین توهین‌ها، تحمل کافی داشته و پرخاش نکرده است. او مستفیض به فیض حق است؛ چون آدم پرتحمل و مؤدبی است؛ در حالی‌که بی‌انصافی‌های زیادی علیه او وجود دارد. و خدا کمک کند به ما که فضای علمی را به بی‌ادبی نکشانیم.
دکتر محسن جهانگیری هم در اظهاراتی با توجه به گفته‌ی داوری‌ اردکانی در مقدمه‌ی یکی از آثارش، درباره‌ی قابل فهم کردن زبان فلسفه برای جوانان امروزی، به صورتی که فلسفه جرح و قلب نشود، گفت: به نظر من، همان‌طور که استاد نوشته، اگر بخواهیم فلسفه را در عادات فکری منحل کنیم، یا آن‌را وسیله‌ی پندارهای سست و سطحی قرار دهیم، این واقعاً جرح و قلب فلسفه است. فلسفه یک فکر و اندیشه‌ی عمیق است و حتی عمیق‌تر از علم. اگر ما بخواهیم فلسفه را در حد عقل توده‌ها و عامه‌ی مردم تنزل دهیم، فلسفه می‌شود هیچ؛ یعنی در حد عقل یک کودک؛ یعنی عقل ابن ‌سینا را در حد عقل یک آدم معمولی تنزل دهیم. پس چه باید کرد؟ کسی که می‌خواهد فلسفه یاد بگیرد، باید خود را مستعد و آماده کند برای فهم فلسفه و علم و دریافت آن. این استاد فلسفه عنوان کرد: داوری اردکانی علاوه ‌بر فلسفه، انسانی والا، مسؤولیت‌پذیر و اجتماعی است. او شبیه تصویری است که فرانسیس بیکن از فیلسوف دارد، که می‌گوید، فیلسوف باید در جامعه باشد و از علمش در جهت رفاه حال مردم استفاده کند؛ نه این‌که در یک جا بنشیند و فکر کند و در اداره‌ی جامعه تأثیر داشته باشد.
دکتر کریم مجتهدی نیز در سخنرانی خود گفت: داوری‌ اردکانی واقعاً فیلسوف فرهنگ است. اما فیلسوف فرهنگ نوعی تکرار امر مکرر است و هر فیلسوفی اگر فیلسوف است، فیلسوف فرهنگ است. فلسفه یک رشته‌ی میان‌رشته‌ایی یا یک شیء نیست؛ فلسفه فعل و تفکر است، که اگر در رشته‌های دیگر نباشد، به درد نخواهند خورد. در طب، ریاضی، فیزیک و سیاست، استفاده‌های صوری و تظاهر است و دانشمندی نخواهیم داشت. فلسفه آن انگیزه‌های درونی است، تفکر ناگفته است، آن حرکت مزمن است که در زیر هر فکر و عملی باید خود را متجلی کند. فیلسوف همیشه در راه است و هیچ‌وقت نمی‌رسد و همان در راه بودن، به علم و زندگی تحرک می‌دهد. فیلسوف و فلسفه انگیزه‌ی پژوهش هستند. فیلسوف می‌تواند بی‌نام باشد و چهره‌ای نداشته باشد؛ اما بازهم فیلسوف باشد. او در ادامه یادآور شد: من شاهد بودم که داوری با همان خصایصی که گفتند، با یک اخلاق بسیار افتاده، بجا و بدون تظاهر، سعی کرد به این فلسفه وفادار بماند. فلسفه وفاداری به یک اصل است، که در این دنیا، شأن انسان را برای انسان توجیه می‌کند.
سپس دکتر غلامحسین ابراهیمی ‌دینانی در سخنانی گفت: فیلسوفان را باید از سخن آن‌ها شناخت. به تعداد فیلسوف، تعریف فلسفه داریم. اساساً فلسفه به پرسش می‌پردازد و آن‌جا که پرسش نیست، فلسفه هم نیست. پرسش‌های بنیادینی مثل آغاز چیست؟ انجام کجاست؟ سرنوشت چیست؟ واقعیت چیست؟ حقیقت کدام است؟ خودی چیست؟ این‌ها پرسش‌های فیلسوف است و فیلسوف باید به این‌ها پاسخ گوید. این پرسش‌ها هرچه بنیادی‌تر، فلسفی‌تر. او افزود: همه از فیلسوف انتظار دارند. فلسفه آموختنی نیست. کار فیلسوف، آموختن اندیشه‌ها نیست؛ او اندیشه‌ها را می‌اندیشد. فیلسوف دوباره باید خود را بیافریند و کسی که از نو خود را نیافریند، فیلسوف نیست؛ آفرینش خداوند برایش کافی نیست. دینانی عنوان کرد: داوری اردکانی بحق فیلسوف فرهنگ و بزرگ عصر ماست. او فیلسوفی است که ژرف‌اندیش است، که به خوبی می‌اندیشد، دغدغه‌ی فلسفه دارد و فلسفه برای او جدی است.
در ادامه، دکتر غلامعلی حداد عادل نیز در سخنانی گفت: داوری اردکانی استاد ما بود و این اتفاق مبارک سر راه من بود. در آن زمان، روشنفکری غالب برابر با مارکسیست بودن و حداقل سوسیالیست بودن بود. اما ما در کلاس درس او، با روشنفکری روبه‌روییم که از این اوصاف و برچسب‌های رایج زمانه به دور بود. روشنفکر بود؛ اما تکرار‌کننده‌ی شعارهای بر سر زبان‌ها نبود. او مبلغ مارکسیسم نبود. دانشجو در کلاس درس او، بیش از هر چیز، طعم تفکر را می‌چشید. با بیان شیرین، با سخن دلنشین و با متانت، دانشجو را به عمق تفکر دعوت می‌کرد. رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: آن دین‌ستیزی و دین‌گریزی که مد زمانه بود، در وجود او نبود. برعکس، همواره نسبت به گوهر دین و معنویت تأکید داشت. ما در کلاس داوری اردکانی، ترکیب لطیفی از فلسفه و ادبیات و تلمیحات عرفانی را یک‌جا می‌دیدیم. برخلاف بسیاری دیگر که معلومات فلسفی دارند، او حال فلسفی دارد و حال فلسفی‌اش بر قال فلسفی‌اش غلبه دارد. تلاش کرده مخاطبان خود را اعم از همه از ردزدگی دور کند. در جامعه همه می‌خواهند سریع به نتایج برسند؛ اما او برعکس به هر چیز که می‌رسد، رو به عقب برمی‌گردد و به ریشه فکر می‌کند. این دقیقاً شأن یک فیلسوف است. در کلاس او چاشنی شیرینی معنویت را می‌چشیدیم. او فقط به فلسفه به معنای اخص کلمه یعنی متافیزیک و در قالب اصطلاحات رسمی فلسفه سخن نمی‌گوید؛ تفکرش همواره معطوف به یکی از عناصر فرهنگ است، یا ادبیات، هنر، تاریخ، سیاست و اخلاق.
سپس مصلح - از شاگردان داوری ‌اردکانی - گفت: او متفکر افلاطونی در دوران مابعد نیچه است. توصیف همگی بودن و هایدگری بودن، به گمان من، برای او توصیف درستی نیست. آن‌چه از او آموختیم، ایمان داشتن به قدرت و توان عقل برای خردمندانه کردن عرصه‌ی زندگی است. او با اذعان به این‌که در دوران مابعه نیچه هستیم، سخت به قدرت خرد آدمی برای این‌که به این تزلزل‌ها سامان داده شود، ایمان دارد. او از برجسته‌ترین و ممتازترین و مؤثرترین متفکران جمهوری اسلامی است و احیاناً امکانی را که از درون فرهنگ ایران تشخیص می‌داد، مدلی مانند جمهوری اسلامی بوده است و این باعث شد در بین متفکران، هماهنگ‌ترین فیلسوف با مبانی انقلاب اسلامی باشد، که از سوی دوستان و منتقدان باعث دو مشکل برای او شد. دوستان او، بویژه کسانی که در جمهوری اسلامی، نقشی سیاسی داشتند، انتظار داشتند که او به عنوان یک متفکر رسمی در قالب‌های سطحی‌تر تقلیل یابد و منتقدانش نیز انتظار داشتند نوعی دیگر تقلیل پیدا کند، و اندیشه‌ی او کم انگاشته شد. وی افزود: تجربه‌ی زندگی داوری اردکانی آموختنی است و از او می‌خواهیم که خاطرات 50ساله‌ی خود را بنویسد، که بسیار مهم است. او به تنهایی یک سند زنده برای مهم‌ترین جریانات فکری و فرهنگی برای جامعه‌ی ایران است.
در ادامه، پیام کمیسیون ملی یونسکو توسط محمدرضا سعیدآبادی - دبیرکل این کمیسیون - خوانده شد، که در آن آمده بود: استاد گرامی داوری ‌اردکانی! از زمان پیدایش فلسفه، فرزانگانی رخ نمودند که بر اساس عقلانیت، تفکر و معرفت را نوید دادند. فرزانگانی که رهبری فکری بشریت را به سوی مراحل عالی‌تر در دست داشتند. برای جامعه‌ی اکنون ایران، هم‌عصر بودن با یکی از دانایان و فرزانگان مایه‌ی مباهات است. فیلسوفی که با انتخاب راهی درست در این مسیر، بر ما حق بزرگی دارد. قدردانی از شما در مقابل دستاوردهای علمی‌تان کاری اندک است. کمیسیون‌ ملی یونسکو در روز جهانی فلسفه آرزو دارد پرچم‌دار علم و معرفت و آموزش توأم با بصیرت باشد. خدمات شما را به عنوان سرپرست کمیسیون یونسکو در سال‌های گذشته، ارج می‌نهیم.
در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی‌اکبر صادقی رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی در سخنانی گفت: داوری اردکانی همواره می‌گوید من یک طلبه‌ی فلسفه هستم، که تعبیر دقیق و بلندی است و هم حاکی از فیلسوفی اوست و هم می‌گوید من دوستدار حکمتم، که حکایت از تواضع عمیق او دارد و اصالت فکری‌اش. وی سپس با اشاره به تعبیر فیلسوف فرهنگ، گفت: او به حق فیلسوف فرهنگ است؛ جوهر همه‌ی آثارش که متنوع‌اند، فرهنگ است.
سپس رضا دکتر داوری‌ اردکانی در سخنانی گفت: چندی پیش در مجلسی، از یک استاد معماری تجلیل کردند و او در همان مجلس، دار فانی را وداع گفت. من معنی این واقعه را می‌فهمم. بودن در چنین مجلسی و شنیدن چنین سخنانی از حد لیاقت من بیرون است. من یک روستایی ساده هستم که با کتاب انس پیدا کردم و البته این شرف کمی نیست. بزرگوارانی که این‌جا سخن گفتند، به گزاف سخن نمی‌گویند؛ اصلا من چیزی و کسی نیستم که در مورد من گزاف‌گویی شود. یک طلبه‌ی ساده‌ی فلسفه هستم؛ اما حرف‌های‌شان را باور می‌کنم، که اگر نکنم، جسارت کرده‌ام به آن‌ها. من 57 سال‌ معلمی کردم و 50 سال قلم زدم؛ کاری که کردم، از روی اعتقاد و با اعتقاد بوده است؛ به این جهت، تواضع بیهوده نمی‌کنم. اما حقیقتاً در آن‌چه گفتند، احسان بود. جزء مهم کار من ناشی از علاقه و رغبت بوده است. من اگر هر کاری را رها کنم، جز به فلسفه و مطالعه به معنی بسیط لفظ نمی‌پردازم. رییس فرهنگستان علوم افزود: من چیزی نداشتم؛ ولی می‌خواستم معلم باشم. نظرها مختلف است. کسانی هم مثل خود من - البته با معنی مختلف - معتقدند که چنین مجلسی نباید گرفته شود. به هر حال، آن‌ها هم نظری دارند؛ چرا تحمل نکنم؟ شما آمدید و لطف کردید؛ در ازای این لطف، بگذارید دیگران هم قهری داشته باشند. من فلسفه و علم را هیچ‌وقت تابع ملاحظات هیچ‌کس نکردم. در نوشتن فلسفه، ادب کردم و رعایت کردم و تواضع؛ اما فلسفه را برای چیزی ننوشتم. داوری اردکانی در پایان مراسم بزرگداشتش، غزلی از حافظ خواند.
در بخش پایانی مراسم، لوح‌های تقدیر و هدایایی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، مؤسسه‌ی پژوهشی حکمت و فلسفه، فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران، دانشکده‌ی طب‌ سنتی، گروه‌های فلسفه‌ی دانشگاه‌های اصفهان، علامه طباطبایی و آزاد اسلامی تهران شمال، پژوهشگاه علوم ‌انسانی و مطالعات فرهنگی، خانه‌ی کتاب، روح الله عالمی، پژوهشکده‌ی مطالعات فرهنگی وزارت علوم، کمیسیون ملی یونسکو، کتابخانه‌ی مجلس و فرهاد رهبر - رییس دانشگاه تهران - به داوری اردکانی اهدا شد.

علم تدريس شده در دانشگاه‌ها علم لاشه است
آيت‌الله عبدالله جوادي آملي در ديدار هيئت رئيسه دانشگاه مفيد اظهار داشت: دانشجو را دانش مي‌پروراند، وقتي اول تا آخر کتاب اين باشد که حادثه‌اي چنين بوده، چنين است و چنين خواهد شد؛ اين دانش نيست، اين لاشه دانش است. آيت‌الله جوادي آملي گفت: دانشگاه‌ اسلامي بايد مبتني بر دين باشد و لاشه علم به دانشجويان تدريس نشود.
علامه جوادي آملي ادامه داد: علمي که اکنون در دانشگاه است، علم لاشه است. اين علم، خودش حرکت ندارد تا چه رسد که دانشجو را بخواهد به حرکت درآورد. ايشان علم اسلامي را رخت بربستن دانش از طبيعيات به خلقيات دانست و گفت: اگر اين‌گونه شود، ما ديگر فيزيک سکولار نداريم؛ شيمي سکولار نداريم. حتماً فيزيک و شيمي ما اسلامي مي‌شود. علامه افزود: خلقت شناسي، ديني و غير ديني ندارد، مگر ما تفسير سکولار و تفسير ديني داريم؟! چون مفسر مي‌گويد خدا گفت و در فيزيک و شيمي نيز مي‌گويد خدا کرد. استاد حوزه علميه علوم طبيعي را علم خلقت دانست و اظهار داشت: ما لحظه به لحظه خلقت خدا را مي‌شناسيم و مي‌گوئيم خدا چنين کرد. عقل که در آزمايشگاه است مثل روايت زراره حجت شرعي است. اگر کسي درآزمايشگاه چيزي فهميد ولي در تجويز دارو بر خلاف آن عمل کرد، به جهنم مي‌رود.
منبع: برنا

درجه علمي پژوهشي فصلنامه علوم اسلامي
به استناد مصوبات كميسيون بررسي و تأييد مجلات علمي دانشگاه آزاد اسلامي و بر اساس رأي چهل‌ونهمين جلسه كميسيون مذكور مورخ 27/6/1387، مجله «علوم اسلامي» دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساوه، حايز شرايط دريافت درجه علمي پژوهشي شناخته شد.
اين تأييديه از تاريخ تصويب به مدت يك سال معتبر است.

نظريه‌پردازي، نقد، مناظره و آزادانديشي
در نخستين هم‌انديشي «رؤساي دانشگاه‌هاي كشور و هيات حمايت از نظريه‌پردازي، نقد و مناظره» كه با موضوع «راه‌كارهاي بسط و گسترش نظريه‌پردازي، نقد، مناظره و آزادانديشي»، برگزار شد، «حسن رحيم‌پور ازغدي»، عضو هيأت حمايت از كرسي‌هاي نظريه‌پردازي با اشاره به اين‌كه نمي‌توان هويت ديني و اجتماعي را از هم جدا كرد، گفت: ما در 200 سال گذشته منفعل بوديم تا بعد از انقلاب كه مدعي طراحي مستقل شديم.
وي افزود: مشكل كشور بعد از انقلاب، وجود افرادي است كه در ظاهر ديني‌اند و در واقع عقيده سكولار دارند، ضمن اين‌كه مشكل اصلي ما مصرف‌كنندگي كامل در علوم است و 3 آفت علوم؛ يعني: عقب‌ماندگي، وابستگي و تقليد كور ما را تهديد مي‌كند.
وي با تأكيد بر اين‌كه ما در حوزه و دانشگاه نيازمند عزم جدي هستيم، گفت: ما به دنبال تقويت تفكر انتقادي و توليد علوم اسلامي و هم‌چنين مهار سيلاب ترجمه هستيم كه موجب هرج و مرج شده‌ است. كتب بسياري توسط مسلمانان نوشته ‌شده است كه سركوب شده‌اند و امروز وقت آن است كه به آن‌ها منزلت داده شود.
ازغدي با اشاره به اين‌كه دانشجويان ما قبل از ورود به دانشگاه مذهبي و بعد از ورود سكولار مي‌شوند، افزود: پروژه خطي نه نقطه‌اي ما بايد نهادسازي شود. دانشجويان ما بايد بدانند كه يك مقاله توليدي آن‌ها از 50 كتاب ترجمه‌اي ارزشمند‌تر است.
عضو هيئت حمايت از كرسي‌هاي نظريه‌پردازي به عنوان آخرين راه‌كار پيشنهادي در اين جلسه خاطرنشان كرد: بايد از فضلاي دانشمند براي تمدن‌سازي حمايت كنيم، بايد در جلسات علمي در دانشگاه‌هاي سراسر كشور راه تنفس باز باشد و جلسات داوري شوند و براي افزايش بار علمي نشست‌هاي علمي كشور جهت‌دهي و امتياز علمي تعريف كنيم.
منبع: ايكنا
رساله دكتري تغيير جنسيت
محقق ارائه دهنده رساله دكتراي تغيير جنسيت در حوزه علميه قم گفت: دركشور ما تاكنون پانصد نفر تغيير جنسيت داده‌اند؛ از اين‌رو هر هفته يك تغيير جنسيت در ايران صورت مي‌گيرد و همين مسأله سبب شده تا در دنيا، تهران پايتخت تغيير جنسيت ناميده شود.
حجت‌الاسلام محمد مهدي كريمي‌نيا، محقق ارايه دهنده رساله دكتري تغيير جنسيت در حوزه علميه قم، پيرامون رساله دكتراي خود كه درباره بررسي مسائل فقهي و حقوقي تغيير جنسيت تأ‌ليف شده است، گفت‌: مسأله تغيير جنسيت را براي اولين بار حضرت امام‌(ره) در تحرير‌الوسيله مطرح کرده و در سال1360 با مراجعه يكي از اين بيماران به نام فريدون به ايشان و كسب تكليف در اين‌باره فتواي صريح خود را مبني بر جايز‌بودن تغيير جنسيت در اسلام صادركردند. وي افزود: پس از فتواي حضرت امام‌(ره) انقلابي در اين زمينه به‌وجود آمد و حدود 22 نفر از مراجع و علما نظرات خود را بيان كرده و تعدادي از فقها هم مقاله نوشتند؛ امروزه هم رهبر معظم انقلاب و چند تن از ديگر مراجع همچون حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي قائل به جواز تغيير جنسيت هستند؛ اما علماي اهل سنت، چون تغيير جنسيت را تغيير در اصل خلقت مي‌دانند، با آن مخالفت مي‌كنند.
اين محقق حوزه علميه قم اظهار داشت‌: بيماري تغيير جنسيت يك بيماري رواني است كه شخص در حالي که مرد است؛ اما خود را در قالب يك زن مي‌بيند و يا اگر يك زن است خود را مرد مي‌پندارد که طبق آمار ارائه شده از هر ده‌هزار نفر در دنيا، يك نفر به اين بيماري مبتلا است.
معاون پژوهش مركز تخصصي حقوق و قضاي اسلامي حوزه علميه قم آمار بيماران جنسي در ايران را حدود هفت‌هزار نفر ذكركرد. استاد مركز تخصصي حقوق و قضاي اسلامي گفت: با توجه به اين كه تغيير جنسيت در دنياي پزشكي يك نوع بيماري لاعلاج به شمار مي‌رود، كساني كه قصد تغيير جنسيت را داشته باشند، بايد بيماري آنها از سوي پزشكان متخصص ثابت شود تا براي جراحي از دادگستري مجوز صادر شود.
وي همچنين به مسائل فقهي و حقوقي كه پس از تغيير جنسيت براي افراد يادشده به وجود مي‌آيد، اشاره كرد و اظهار داشت: بعد از تغيير جنسيت، مسائل مهم فقهي و حقوقي همچون ارث، حضانت، تكليف ازدواج پيشين، مهريه و نفقه مطرح مي‌شود كه بايد به اين سؤال‌ها پاسخ داده شود. اين پژوهشگر حوزه علميه قم در پايان افزود‌: براي پرداختن به اين مسأله مهم تصميم گرفتم تا رساله دكتري خود را با عنوان تغيير جنسيت تأليف کنم که اين رساله به عنوان اولين رساله دكترا پيرامون تغيير جنسيت از ديدگاه شيعه در منطقه و حتي جهان شناخته مي‌شود و زير نظر استاد مهدي هادوي تهراني تدوين شده است.
منبع: رسا

ISI جفاي علمي به كشورهاي در حال توسعه
وزير علوم گفت: بيشترين توليدات علمي ISI مربوط به كشورهايي است كه انگليسي زبان هستند و اين مقالات نيز بيشتر به سمت و سوي گرايش‌هاي تخصصي آن چند كشور است و به همين دليل به كشورهاي در حال توسعه ظلم و جفاي علمي شده است.
محمد مهدي زاهدي در همايش آشنايي با پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) گفت: 2 سال قبل ايجاد پايگاه استنادي علوم جهان اسلام به تصويب اجلاس آيسسكو در مراكش رسيد و و سياست‌هاي كلي اين پايگاه نيز در اجلاس وزاري امور خارجه كشورهاي اسلامي نيز تأييد شد و در نشست وزراي علوم كشورهاي اسلامي در باكو تصويب شد و وظيفه اصلي اين فعاليت به جمهوري اسلامي ايران سپرده شد. وي با اشاره به اين‌كه ايران پيشتاز نمايه‌سازي مقالات علمي جهان اسلام است، افزود: با توجه به اهميت ISC، در آيين نامه ارتقاي اساتيد تا قبل از اين به مقالات نمايه شده در ISI توجه مي‌شد كه هم اكنون درصدد هستيم از ترم بهمن مقالات نمايه شده در ISC نيز مورد توجه قرار گيرد. وزير علوم خاطر نشان كرد: هيئت مميزي دانشگاه‌ها بايد اساتيد و مقالات را به سوي نمايه شدن در پايگاه استنادي علوم جهان اسلام ISC سوق دهند. وي افزود: بيشترين توليدات علمي ISI مربوط به كشورهايي است كه انگليسي زبان هستند و اين مقالات نيز بيشتر به سمت و سوي گرايش‌هاي تخصصي آن چند كشور است و به همين دليل به كشورهاي در حال توسعه ظلم و جفاي علمي شده است.
زاهدي ادامه داد: در ISC ضمن خودباوري و ايجاد نوعي رقابت علمي قصد داريم در پهنه جهان اسلام فعاليت كنيم و با گسترش اين فعاليت‌ها آن را در پهنه جهاني توسعه دهيم.
منبع: بازتاب
هفتمین همايش چهره‌ های ماندگار
هفتمين همايش چهره‌هاي ماندگار ايران در مركز همايش‌هاي بين‌المللي سازمان صدا و سيما براي تجليل از 18چهره برگزيده در رشته‌هاي مختلف علمي، فرهنگي و هنري برگزار شد. اسامي چهره‌هاي ماندگار همايش هفتم به اين شرح است:
1- كمال پور تراب در رشته موسيقي از فرهنگستان هنر
2- شمس شريعت تربقان در رشته پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران
3- عباس شيباني در رشته پزشكي از دانشگاه علوم پزشكي تهران
4- داوود رشيدي در رشته بازيگري از فرهنگستان هنر
5- نصر‌الله افجه‌اي در رشته خوشنويسي از فرهنگستان هنر
6- حسن انوري در رشته ادبيات فارسي از دانشگاه تهران
7- محمد ادريسي در رشته شيمي از دانشگاه صنعتي امير كبير
8- منصور طاهري اناركي در رشته شيمي از دانشگاه شيراز
9- شكوه نوابي نژاد در رشته روان شناسي و مشاوره از دانشگاه تربيت معلم
10- علي اكبر صادقي در رشته هنرهاي تجسمي از فرهنگستان هنر
11- ارسلان قهرماني در رشته مهندسي عمران ژئو تكنيك از دانشگاه شيراز
12- محمد گليار در رشته معماري سنتي از فرهنگستان
13- غلامعلي حداد عادل در رشته فلسفه از دانشگاه تهران
14- ناصر سيم فروش در رشته پزشكي از دانشگاه علوم پزشكي تهران
15- محمد جعفر ملكوتي در رشته كشاورزي و خاك شناسي از دانشگاه تربيت مدرس
16- مرحوم قيصر امين پور در رشته ادبيات فارسي از فرهنگستان هنر
17- سيد مهدي شجاعي در رشته ادبيات فارسي
18- محمد مهدي شيخ جباري در رشته فيزيك از پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي
منبع: ايسنا
حداد عادل نخبه فرهنگي جهان اسلام شد
دكتر غلامعلي حدادعادل به دليل انجام مطالعات و پژوهش‌هاي مفيد در عرصه اسلامي از سوي موسسه تحقيقات تاريخ، هنر و فرهنگ (ايرسيكو) سازمان كنفرانس اسلامي به عنوان شخصيت فرهنگي جهان اسلام انتخاب و معرفي شد. اين اولين بار است كه يك ايراني در ميان شخصيتهاي فرهنگي 57 كشور اسلامي به عنوان شخصيت فرهنگي برجسته جهان اسلام انتخاب مي‌شود. به همين مناسبت، سازمان كنفرانس اسلامي طي مراسمي در استانبول تركيه ضمن تجليل و قدرداني از حداد‌عادل جايزه ويژه مطالعات و پژوهش‌هاي اسلامي را به وي اعطا كرد.
سازمان كنفرانس اسلامي هر پنج سال يكبار شخصيت‌هاي فرهنگي جهان اسلام را انتخاب و معرفي مي‌كند.
غلامعلي حداد عادل چندي پيش از سوي رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، براي يك دوره چهارساله به سمت رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي منصوب شد.
همزمان ، پنج تن از نخبگان جهان اسلام هم در استانبول تركيه ، ‌جوايز خود را از دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي دريافت كردند.
منبع: فارس نيوز

جذب هيأت علمي و بورس تحصيلي دانشگاه اصفهان
گروه معارف اسلامي دانشگاه اصفهان جهت تكميل كادر هيأت علمي خود از دانش آموختگان دانشگاهي با مدرك دكتري يا دانش‌آموختگان سطح چهار حوزه علميه با رعايت شرايط دعوت به همكاري مي‌نمايد.
گرايش‌هاي مورد نياز: 1. مباني نظري اسلام 2. اخلاق اسلامي 3. انقلاب اسلامي 4. آشنايي با منابع اسلامي 5. تاريخ و تمدن اسلامي.
متقاضيان واجد شرايط مي‌توانند مدارك لازم را حداكثر تا تاريخ 30/9/87 ارسال نمايند.
جهت اطلاعات بيشتر به سايت دانشگاه اصفهان به آدرس: www.ui.ac.ir مراجعه يا با شماره تلفن 7932923-0311 (ساعت 16-14) تماس حاصل فرماييد.
آدرس: اصفهان، ميدان آزادي، دانشگاه اصفهان، حوزه معاونت آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه، دفتر گزينش استاد.