try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: شنبه, 24 مهر, 1400

تأملي در طرح اصلاحي دروس معارف اسلامي

Send to friendSend to friend

در شماره 4 نشريه معارف خبري مبني بر اظهارات معاونان محترم آموزشي كه در نشست هاي خود درباره دروس معارف اسلامي داشتند همراه پاسخ معاونت امور اساتيد به اين عزيزان منعكس شده است. در اين طرح كه ضميمه اي از نظر سنجي از دانشجويان دانشگاه هاي تهران را در بر دارد به برخي از اشكالات موجود در فرايند ارائه دروس معارف اسلامي نيز اشاره شده است كه در اين رابطه چند نكته قابل توجه است:
1ـ بخش عمده اي از اشكالاتي كه اين عزيزان بر شمرده اند و يا قابل بر شماري است مانند عدم اهتمام به تكميل پست هاي هيأت علمي، عدم اختصاص امكانات و مقدورات متناسب با حجم وسيع ارائه اين دروس به ضعف موجود در اين معاونت ها باز مي¬گردد. كه بهتر بود عزيزان به اين نكات كه در حيطه دقيق مسئوليت هاي خودشان نيز هست توجه مي¬نمودند.
2ـ تعميم يك نظر سنجي در دانشگاه تهران به سراسر كشور و مبنا قرار دادن آن براي قضاوت كاري چندان علمي به نظر نمي¬رسد و اگر نظير اين تعميم در مورد رشته هاي تخصصي و دروس رايج ديگر دانشگاهي انجام مي¬شد قطعاً اقدام اين عزيزان كاري صحيح و منصفانه و منطبق با اصول اوليه نظر سنجي تلقي نمي¬گرديد.
3ـ اين نظر سنجي در تنافي با نظر سنجي هاي ديگري است كه در اين حوزه به انجام رسيده است و طبعاً اين مسأله ميزان اتقان آن را خدشه دار مي¬كند.
4ـ برخي از محورهاي اين نظر سنجي با محورهاي ديگر در تضاد است به عنوان مثال در جايي ادعا مي¬شود 61% دانشجويان معتقدند تعداد دروس عمومي زياد است و در جاي ديگر گفته مي¬شود كه تنها 5% از دانشجويان معتقدند كه دروس عمومي بايد كاهش يابد.
5ـ براي ارائه يك پيشنهاد منطقي و علمي، توجه به نظر كارشناسان فن، سياست هاي نظام آموزشي و ديدگاه فراگيران سه فاكتور اساسي و مهم است كه در موضوع مورد نظر، كارشناسان فن عبارتند از اساتيد و صاحب نظران در حوزه انديشه، علوم ديني و تربيتي و انديشمندان در حوزه مباحث سياسي و تاريخي كه به نظر مي¬رسد حداقل دو فاكتور از اين سه فاكتور در ارائه اين طرح مورد نظر توجه قرار نگرفته است.
6ـ براي حل مشكلات متفاوت يك درس يا مجموعه اي از دروس، پيش از ارائه راهكارهاي حذفي يا تعديلي بهتر است در جهت اصلاح ساختار موجود انديشيد و به جاي پاك كردن صورت مسأله به خاستگاه هاي بروز مشكلات توجه كرد و كوشيد با يافتن گلوگاه ها، راهكارهاي منطقي و متناسب جهت حل معضلات ارائه گردد.
نشريه معارف ضمن تأكيد بر ضرورت بازنگري مشفقانه و دلسوزانه و از سر مهر به اين دروس از همه عزيزاني كه داراي طرح مشخص و روشمند براي حل مشكلات اين درس هستند استقبال مي¬كند و از همه انديشمندان و صاحب نظران دعوت مي¬نمايد تا طرح هاي خود را به دفتر نشريه ارسال نمايند. لازم به ذكر است به طرح هاي منتخب جوايز ارزنده اي اهدا خواهد شد.