try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: یکشنبه, 25 آذر, 1397

كارگاه‌هاي آموزشي از نگاه اساتيد دانشگاه‌هاي دولتي منطقه 6

Send to friendSend to friend

با حضور استادان معارف اسلامي منطقه 6 دانشگاه‌هاي دولتي اولين كارگاه آموزشي روش ارزشيابي در تاريخ 29 و 30 آذر ماه در دانشگاه شيراز برگزار گرديد. نظرات برخي از اين عزيزان را پيرامون ضرورت برگزاري كارگاه¬هاي آموزشي و ارزيابي اين دوره جويا شديم.
آقاي علي محمد ساجدي
عضو هيأت علمي الهيات و معارف اسلامي دانشگاه شيراز
دوره‌هاي دانش افزايي اعم از كارگاه¬هاي آموزشي و پژوهشي كه برادران محترم از نهاد زحمت برگزاري آن را كشيدند از چند لحاظ اهميت دارد: يكي به لحاظ دانش افزايي دوم به لحاظ يكسان سازي شيوه تدريس و ارشيابي ميان گروه‌هاي معارف دانشگاه‌هاي كشور.
اصولاً آموزش ضمن خدمت در همه وقت و همه سطوح آموزشي اعم از سطوح متوسطه و آموزش عالي بسيار مفيد و مؤثر واقع مي¬شود چون به هر حال از دو حال خارج نيست يا اينكه آنچه را كه در اينجا بيان مي¬شود عده اي در ضمن تحصيلات رسمي دانشگاه يا حوزه خوانده و آموخته اند كه باز هم تكرار مي¬شود و عملاً در يك كارگاه¬ آموزشي بكار بسته مي¬شود و دوم اينكه بسياري در سيستم رسمي آموزشي خود تا كنون اينها را نياموخته اند و هم انگيزه اي است جهت آموزش تحقيق و مطالعة بيشتر كه به طور قطع در نحوه تدريس و ارزشيابي كار تدريس، تأثير بسيار مطلوبي به جاي خواهد گذاشت. به لحاظ يكسان سازي هم نكته قابل توجه اين است كه، الان ما در سطح كشور با شيوه‌هاي بسيار متفاوت و مختلف تدريس و آموزش و همچنين ارزشيابي روبرو هستيم، برگزاري برنامه‌ها مي¬تواند به يكدست شدن كمك كند حالا اگر نگوييم به طور مطلق حداقل به طور نسبي گروه به روش‌هاي تدريس و ارزشيابي در سراسر كشور نزديك مي¬شود. خوب البته كه اين هم در جهت تقويت بنيه علمي و آموزشي گروه‌هاي معارف در دانشگاه‌هاي سراسر كشور موثر و حائز اهميت است و هم در جهت تثبيت هر چه بيشتر موقعيت اين گروه‌هاي آموزشي در سراسر كشور. ما بايد كوشش كنيم به عنوان متولياني كه حرمت امام زاده را بايد خودشان نگه دارند بلكه هر چه و از هر طريق و هر راهي كه مي¬توانيم موقعيت و ارزش اين دروس و گروه معارف در دانشگاه را بالا ببريم و بالا بردن اين موقعيت با بالا بردن كيفيت يك رابطه بسيار مستقيم دارد، كيفيت، هم در جهت علمي و هم در جهت آموزشي و شيوه تدريس و هم كيفيت ارزشيابي. من به نوبه خود از مجريان و دست اندركاران اين برنامه تشكر مي¬كنم و برايشان از خداي بزرگ توفيقات بيشتري آرزو مي¬كنم. اگر مي¬شد اين دوره‌ها همين طور كه قبلاً سه روز طراحي شده در طول مدت سه روز انجام شود خيلي مناسبتر بود چون اگر اين دوره‌ها فشرده برگزار شود هم براي مجريان و هم براي داوطلبان قدري ملال آور و خسته كننده مي¬باشد و به علاوه اين كه مجريان هم ناگزير مي¬شوند بسياري از مطالب را حذف و يا كوتاه كنند. و اين البته آسيبي جدي به برنامه است.
حجت الاسلام محمد شريفايي
عضو هيأت علمي گروه الهيات دانشگاه شيراز
استاد اخلاق، متون و معارف اسلامي
مسئول نهاد رهبري دانشگاه
در حاشيه اين كارگاه آموزشي بايد از دست اندركاران اين برنامه كه مهارت‌هاي آموزش و روش‌هاي امتحان را براي عزيزان اساتيد تبيين كردند تشكر كنم. اين كارگاه‌ها مي¬تواند تأثير بسزايي در روش‌هاي تدريس و ميزان ارزشيابي كار اساتيد داشته باشد مخصوصاً براي بنده كه مشابه اين كار را در خود دانشگاه از طريق دانشگاه شركت كرده بودم و نكات آموزنده اي داشت و تفاوت‌هاي اين دو را به خوبي احساس مي¬كردم. شايد در اين كارگاه يك فضاي صميمانه و خودماني تري احساس مي¬شد.
آقاي مرتضي كشاورز
فارغ¬التحصيل دانشگاه امام صادق(ع)
رشته معارف اسلامي گرايش فلسفه و كلام اسلامي
عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي سيرجان، همكار حق التدريس با بخش الهيات دانشگاه شيراز.
من واقعاً از معاونت امور اساتيد تشكر مي¬كنم و از خداوند مي¬طلبم كه خدا به همه آنهايي كه دست اندركار اين امور هستند توفيق عنايت فرمايد قطعاً هم خدا توفيق خواهد داد. كار بسيار مهمي را در پيش دارند، در مورد خصوص اين كارگاه آموزشي؛ واقعاً همين جور كه ما در جمع اساتيد بوديم و دوستان اذعان مي¬كردند يك ديد بسيار جالبي را در مورد طرح سئوالات به ما اساتيد داد. انصافاً به نظر مي¬آيد كه اين دو روز، جزء روزهايي از عمرم بود كه مطلب ياد گرفتم. انصافاً اين طوري است، مسلماً تجربه‌هايي را كسب كرديم كه اين تجربه‌ها مي¬تواند در رسيدن به اهداف دروس معارف اسلامي و دروسي را كه ما عهده دار تدريس آن هستيم مقيد باشد. من از همه شما مجدداً تشكر مي¬كنم انشاء الله كه موفق باشيد.
سركار خانم زهرا سبحاني
استاد متون، تاريخ اسلام و ريشه‌هاي انقلاب
دانشگاه علوم پزشكي شيراز
دوره اي كه در دانشگاه برگزار شده دوره بسيار جالبي است. درعين حال نقطه ضعف‌هايي دارد از جمله با توجه به بودجه مصرف شده خوب بود كه از همه اساتيد استان فارس چه دانشگاه آزاد اسلامي و چه دانشگاه‌هاي سراسري درخواست مي¬شد تا شركت كنند. به نظر من جلسات با بركتي بود و باعث شد كه ما به مقدار زيادي به سئوال‌هايي كه به دانشجويان مي¬دهيم توجه بيشتري كنيم و نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسيم. گرچه قبلاً هم دوست داشتيم اين جور باشد ولي اصول حاكم بر ارزشيابي را به اين صورت آگاهي نداشتيم. پيشنهاد مي¬كنم براي درس‌هايي مثل تاريخ اسلام و درس ريشه‌هاي انقلاب نوارهايي را متناسب با مباحث فيلم، رويدادها يا دوره مشروطيت، خيلي از وقايع قبل از انقلاب اسلامي، بعضاً تكه‌هايي از روزنامه‌هايي را به صورت اسلايد تهيه كنند. فكر مي¬كنم براي درس مثلاً ريشه‌هاي انقلاب بخشي از تحليل‌هايي در رابطه با انقلاب فرانسه، روسيه و مقايسه آنها با انقلاب ايران يا انقلاب كوبا يا دستاوردهاي استعمار در كشورهاي مختلف مثل چين، هندوستان و مبارزات آنها و همينطور در تاريخ اسلام گوشه‌هايي از فيلم‌هايي كه در ايران و كشورهاي ديگر ساخته شده ضرورت است.
حجت الاسلام محمد جواد سامي
مدرس درس تاريخ اسلام و ريشه‌هاي انقلاب اسلامي
بخش معارف دانشگاه شيراز
در مورد ضرورت اين كارگاه¬هاي آموزشي و پژوهشي هيچ ترديدي نيست كه بهترين كار را نتيجه مي¬دهد و باعث مي¬شود اساتيد با جديدترين اطلاعات آشنا شوند، اي كاش مي¬شد فاصله كارگاه‌ها كمتر بود تا مقدار بهره گيري اساتيد بيشتر مي¬شد. چند سال قبل در يك كارگاه شركت كرديم. بحمدالله امسال نيز يك كارگاه برگزار شد و مطالب عرضه شده در آن، براي بنده و دوستاني كه با ايشان در تماس بوديم بسيار محتوايي‌تر و تخصصي‌تر بود بسيار نافع تلقي شد و باعث گرديد تا يك نگرش جديدي نسبت به وضعيت كار صورت گيرد. اساتيد باور كنند كه كارشان مهم است. نهاد يا مجموعه برگزار كنندگان كار، متوجه عيب و نقص‌ها و كمبودهاي استادان شده و ضمناً دانشجو از يك بهره بهتري برخوردار مي¬شود. در مجموع برداشت خود من از اين كارگاه بسيار عالي بود.