try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: دوشنبه, 15 آذر, 1400

اخبار نهاد

Send to friendSend to friend

افتتاح دانشگاه معارف اسلامي با حضور وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوري
َدر تاريخ 21/11/85 مراسم افتتاح دانشگاه معارف اسلامي در سالن اجتماعات معاونت امور اساتيد نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها با حضور و سخنراني حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي محمديان، رئيس محترم نهاد و جناب آقاي دكتر زاهدي، وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري، آغاز شد در ابتدا حجت الاسلام دكتر كلانتري سرپرست دانشگاه معارف، ضمن خير مقدم به شركت كنندگان، اظهار داشت: امروز يكي از آرزوهاي ديرينه بسياري از دلسوزان حوزه معارف اسلامي به نتيجه مي‌رسد و شاهد به بار نشستن يكي از تلاشهاي خالصانه‌اي هستيم كه از ضرورتهاي بسيار اساسي حوزه معارف اسلامي در دانشگاه‌هاست.
افرادي كه دو دهه پيش در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اصل دروس معارف را پايه‌گذاري كردند واقعاً انسانهاي انديشمند، دلسوز و آينده نگري بودند هر چه از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد ضرورت وجود دروس معارف اسلامي در دانشگاه‌ها بيشتر احساس مي‌شود؛ به گونه‌اي كه در سال 78 بر اساس يك نظر سنجي كه از دانشجويان كشور صورت گرفته، حدود 64% ضرورت دروس معارف اسلامي در دانشگاه‌ها را احساس مي‌كردند و در خرداد 85 نظرسنجي ملي صورت گرفت كه 84% معتقد بودند وجود اين دروس براي دانشجو ضرورت دارد و فقط 8% معتقد بودند كه ضرورت ندارد و بقيه بي‌نظر بودند. از وجود اين دروس محصولي كه مد نظر اسلام و بنيانگذار عزيز جمهوري اسلامي و رهبر فرزانه انقلاب اسلامي است، به دست ‌مي‌آيد. مكانيسمي كه در رشته‌هاي تحصيلي دانشگاه وجود دارد بدون نياز به دروس معارف‌اسلامي و بدون فعاليتهاي فرهنگي اگر موفقيت آميز هم باشد صرفاً مي‌تواند دانشجو را به سوي تخصصي كردن سوق دهد. اما روش تدين و تعهد را بايد به چه صورت به دست آورد آيا جز از راه دروس معارف اسلامي و فعاليتهاي فكري و فرهنگي و فوق برنامه‌اي كه در دانشگاه‌ها صورت مي‌گيرد ممكن است. فعاليتهاي فكري و فرهنگي فوق برنامه هم در دانشگاهها براي همه دانشجويان پوشش كامل ندارد تنها جمعي از دانشجويان از آن فعاليتها بهره‌مند مي‌شوند اما كاري كه پوشش همگاني مي‌دهد و تمام دانشجويان را تحت پوشش قرار مي‌دهد دروس معارف اسلامي است. بر اساس عناوين و سر فصلهاي جديد دروس معارف تمام دانشجويان، ‌حتي دانشجويان رشته الهيات و دانشجويان اقليتهاي مذهبي هم موظفند دروس معارف اسلامي را پاس كنند. يعني صددرصد دانشجوياني كه وارد دانشگاه مي‌شوند در مقطع كارشناسي بايد دروس معارف اسلامي را پاس كنند. در مقطع كارشناسي، حدود يك از يازده دروسي كه دانشجو بايد پاس كنند دروس معارف اسلامي است. به لحاظ پوششي هم، هم مباحث اعتقادي هم مباحث انقلاب اسلامي هم اخلاق اسلامي هم تاريخ اسلام و هم تفسير قرآن و نهج البلاغه در دروس معارف مطرح مي‌شود يعني مفاهيم اسلامي شروع بسيار خوبي دارد. استاد معارف اسلامي آن طوري كه هم از فرمايشات مقام معظم رهبري دريافت كردم و هم بر اساس تجربه‌اي كه خودم در دانشگاهها دارم، بايد سه وي‍ژگي داشته باشد: 1. بايد در حوزه كاري خودش متخصص باشد. يعني استاد در حقيقت براي دانشجو پيام آور اسلام و قرآن است و دانشجو بايد احساس كند دارد مفاهيم اسلامي را از سر چشمه نابي دريافت مي‌كند 2. استاد معارف يا هر روحاني كه وارد دانشگاه مي‌شود بايد الگوي عملي دين باشد،‌ «كونوا دعاه للناس بغير السنتكم» بايد رفتار و سكنات آن روحاني در دانشگاه به دانشجو پيام بدهد و دانشجو را به سر مقصد كمال هدايت كند و پيش ببرد، اگر بهترين استاد و متخصص را سر كلاس بفرستيم تا به دانشجو درس توحيد بدهد اما حركات و سكناتش پيام‌آور توحيد نباشد دانشجو مشرك مي‌شود. از طرفي اگر بنا به قول بعضي اساتيد دانشگاه، استادي برود ماركسيسم را تدريس كند اما رفتارش موحدانه باشد، اين رفتار موحدانه، دانشجو را هم موحد مي‌كند. ويژگي يك استاد معارف آن طوري كه صريح فرمايش مقام معظم رهبري است استاد، بايد در رفتار مبلَغ دين و داعي نسل جوان به سمت ايمان و عمل صالح باشد. 3. استاد بايد پناهگاه و مرجع و سنگ صبور دانشجو باشد ما زماني كه در دانشگاه بوديم از نزديك لمس كرديم كه دانشجويان به شدت نيازمند يك چنين پناهگاهي هستند. ما در دانشگاه با بهترين نسل و با بهترين مخاطبان دين سر و كار داريم اصلاً بي نظير هستند. امام فرمودند مردم ما الهي شدند ما اين الهي شدن مردم را واقعاً در دانشگاهها مي‌بينيم اينها جوان، باسواد، با انگيزه و كم توقع هستند يك خرمني از انگيزه در وجود اينها جمع شده. بعضي وقتها با نيم ساعت مي‌شود يك دانشجو را از خود كشي نجات داد. بعضي وقتها با يك لحظه درمان روحي و معنوي مي‌شود يك انسان را از انحراف جدي نجات داد. اگر اين سه ويژگي را قبول داشته باشيم قطعاً به اين جمع بندي مي‌رسيم كه بايد براي تربيت چنين استادي يك فضايي ايجاد شود. آيا در كشور كسي وجود دارد كه بيايد و به صورت جدي كار كند و پزشكي متناسب با نياز جامعه تربيت نمايد. پزشكها وقتي به فضاي دانشگاه گام مي‌گذارند تمام وجود او، لحظه به لحظه حضور او بايد براي دانشگاه كار ساز باشد.
استاد معارف بايد يك صخره سهمگيني در مقابل طوفانها باشد و بتواند مقاومت كند و راه را نشان دهد بايد در تاريكي بتواند مسير را مشخص كند و اين بدون برنامه ريزي و تلاش امكان پذير نيست.
در اسفند ماه 84 طرح را خدمت دكتر زاهدي داديم و آقاي وزير هم خيلي لطف كردند و با روي باز پذيرفتند كه لازم است و بايد شروع شود بعداً به شوراي عالي انقلاب فرهنگي رفت، تيرماه سال 85 تأسيس دانشگاه در شوراي عالي به تصويب رسيد در مهر ماه همان سال اساسنامه دانشگاه معارف اسلامي در شوراي گسترش آموزش عالي به تصويب رسيد و مجوز گرفتن يك دوره دانشجوي كارشناسي ارشد هم توسط شوراي عالي داده شد. 15ديماه، اولين آزمون برگزار شد و چهار شنبه و پنج شنبه هفته گذشته هم دانشجويان ثبت نام شدند امروز هم اولين كلاس نمادين تشكيل مي‌شود و به لطف خدا دانشگاه افتتاح مي‌گردد. يك كار مثلاً‌ سه ساله بحمدالله ظرف شش ماه بدون اينكه به حاشيه برويم انجام گرفت مسير را مستقيم طي كرديم و به مقصد رسيديم اين شروع كار بود.
در پايان، بابت زحماتي كه براي اين دانشگاه كشيده شد بايد از چند قسمت تقدير و تشكر كنم اول از شوراي اسلامي آموزش عالي بعد از شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه به سرعت مسئله را به تصويب رساند و از شوراي گسترش آموزش عالي به ويژه جناب آقاي دكتر خالقي معاونت محترم آموزش وزارت علوم.
از برادر ارجمند حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي قمي هم كه خيلي زحمت كشيدند ولي متأسفانه فضا به گونه‌اي نبود كه به نتيجه‌اي برسيم و همچنين از رئيس محترم نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها، جناب حجت الاسلام و المسلمين حاج آقاي محمديان كه در دوره كوتاه تصدي ايشان اينكار به نتيجه رسيد و ايشان همه جانبه پشتيباني و پيگيري كردند كه بحمدالله به افتتاح دانشگاه منجر شد و از سازمان محترم سنجش كه با همه وجود كمك كردند تا يك آزمون كاملاً استاندارد و دقيق كه انشاءالله ماندگار باشد برگزار شد نيز تشكر مي‌نمايم.
سپس رئيس محترم نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي محمديان ضمن خير مقدم اظهار داشت: خدا را شاكريم كه در اين ايام بسيار متعالي دهه مبارك فجر اين توفيق را عنايت فرمود كه مجموعه دانشگاه معارف اسلامي افتتاح شود تا به بخشي از دغدغه‌هاي نيروهاي متدين و دلسوز دانشگاه‌ها پاسخ داده شود.
ايشان در ادامه افزود: در مكتب ما علم، برترين عبادت شمرده شده و اهميت تفكر يك ساعت گاهي از هفتاد سال عمر بيشتر است. علم در مكتب ما زن و مرد نمي‌شناسد «فريضه علي كل مسلم و ملسمه» مرز ندارد «و لو بالسين» هم كه باشد بايد رفت به سوي علم. علاوه بر آنكه زمان هم نمي‌شناسد «من المهد الي اللحد» بايد دنبال علم بود و همانگونه كه منحصر به علوم خاص نيست و تمام علوم بشري را شامل مي‌شود. آنجايي كه پيامبر(ص) فرمود: ولو به چين باشد، چين كه علم توحيد نبود، علوم عالي بود، علومي كه مورد نياز بشر بود، قطعاً همه آن علوم را شامل مي‌شود و منحصر به گروه خاصي هم نيست، حتي از كافر هم كه شده بايد علم را گرفت «خذ العلم و لو من المنافق» بايد اين علوم را به دست آورد. اينها چيزهايي است كه در مكتب ما موجب شده كه علم جايگاهي پيدا كند. افتخار مكتب ما اين است كه وقتي پيامبر ما مي‌خواست خودش را معرفي كند مي‌فرمود: «انا مدينه العلم و علي بابها» اينگونه خودش را معرفي كرد. افتخار مكتب ما اين است كه در سرزميني كه بيش از ده نفر توان خواندن و نوشتن نداشتند بعثت پيامبر ما با قرائت «اقراء باسم ربك الذي خلق» شروع شده، با بحث قلم شروع شده، معجزه اين پيامبر كتاب است در سرزميني كه سواد نبود كتاب مي‌شود معجزه. پايان عمر پيامبر عزيزما اينگونه بود كه هزار باب علم به روي علي(ع) گشوده مي‌شود و عمر پيامبر اينگونه به پايان مي‌رسد. اينها افتخاراتي است كه در مكتب ما براي علم و اهل علم وجود دارد و دعايي هم كه خدا به پيغمبر(ص) تعليم مي‌دهد اين است كه در «قل رب زدني علما» اين يك مؤلفه مهم و تمدن‌ساز در مكتب اسلامي است. در تمدن جديد هم روي علم تأكيد شد. علم بود كه اين تمدن جديد را اينگونه در دنيا توانست مسلط كند اما علمي كه با تمدن جديد براي بشريت به ارمغان آورده شد براي بشر خوشبختي ايجاد نكرد، رفاه در زندگي بيشتر شد، مظاهر پيشرفتگي بسيار شد اما بشر احساس خوشبختي نكرد. علم نه تنها نتوانست بشريت را به خوشبختي برساند، بلكه نا امني‌ها و بحران هويتها دنيا را به جايي رساند كه بشريت بتواند از محصول علم سوء استفاده كند، اين تمدن در فضايي ايجاد شد كه يا در فاصله گرفتن از دين يا در مبارزه با دين اين تمدن را بنا نهادند، هر چه از دين و فطرت بشري فاصله گرفته شود بدون ترديد اين آثار موجود را به بار خواهد نشاند. يكي از پزشكان درانگليس تحقيقي انجام داده بود و اسمش را «بهداشت متناقض» گذاشته بود ايشان بررسي كرده بود از سال 1950 تا 1975 ميلادي در دو شاخه كه يكي علم و فناوري و اختراعات چقدر رشد كرده، طبق شاخصه‌هاي ايشان در 25 سال به 100 رسيده بود در كنار اين تحقيق، تحقيق ديگري انجام داده بود كه در 25 سال، بشريت چقدر احساس خوشبختي كرده. ايشان چون پزشك بود با شاخصه هاي پزشكي اينكار را انجام داده. او مي‌گويد: بسياري از بيماريها هست كه نشان دهنده عدم تعادل روحي مي‌باشد. مصرف قرصهاي آرام بخش، ميزان جنايات و ميزان مصرف مواد مخدر و مشابه اينها را بيش از 50 شاخص تعريف كرده. ايشان مي‌گويد: در سال 75، شاخص از نظر منفي به 100 رسيده. در جهت رشد علمي 100 و از جهت رشد منفي احساس خوشبختي هم 100. ايشان مي‌گويد: اگر بتوان اين تحقيق را ادامه داد به اين نتيجه مي‌رسيم كه در سالهاي بعد بسيار وحشتناك خواهد بود.
انسان نياز به خدا دارد، نياز به اعتقاد به عالم ملكوت دارد بدون ارتباط با خدا هيچوقت انسان خوشبخت نخواهد شد. مهم‌ترين پيام جمهوري اسلامي كه امروز در دنيا اينهمه شكفته و مخاطب پيدا كرده همين است كه علم مي‌تواند با معنويت عجين باشد. اگر ما فقط حرف معنويت را مي‌زديم قطعاً در دنيا پاسخي نمي‌گرفتيم. اينكه در ايران به بركت انقلاب اسلامي اينهمه مراكز آموزش عالي گسترش پيدا كرده از افتخارات انقلاب اسلامي است. امروز در كل كشور، هزار و پانصد واحد آموزشي به شكل‌هاي مختلف، اعم از دولتي، خصوصي، غيرانتفاعي، آزاد و پيام‌‌نور وجود دارد و در حال حاضر حدود سه‌ ميليون جوان تحت پوشش آموزش عالي قرار گرفته و شما داريد ميوه‌هاي اين را در اين دو سه سال اخير يك به يك مي‌بينيد كه به ثمر مي‌نشيند. يكي از آنها فناوري هسته‌اي است يا مباحثي كه در بخش پزشكي، امسال خبر آن را شنيديم. يا بحثهايي كه قبلاً در مورد شبيه سازي بوده. ما هر سال هر چه پيش مي‌رويم از اين موفقيتها بيشتر نمايان خواهد شد. اينكه اين كشور در سايه اسلام و دين كه آنهمه تبليغ مي‌كردند و مي‌گفتند دين افيون ملتهاست، معلوم شد كه دين ملت را اينقدر احيا كرد كه اينچنين به علم اهميت مي‌دهند و كمتر صحبتي از رهبري نظام در مجامع علمي مي‌شنويد كه بيشترين تأكيد را بر توسعه علم نداشته باشد. قطعاً در اين كشور هيچ كس به اندازه ايشان بر توسعه علمي و رسيدن به قله‌هاي علمي تأكيد نكرده‌اند.
با افتتاح دانشگاه معارف اسلامي در مورد دروس معارف اسلامي باري بر دوش نهاد نمايندگي گذاشته شده اين بار بسيار سنگيني است. امروز داريم به سقف سه‌ميليون دانشجو مي‌رسيم كه بايستي همه اينها دروس معارف اسلامي را بگذرانند قطعاً دروسي كه 20 سال قبل نوشته شده پاسخگوي نياز امروز نيست كتابها بايد هر سال نو شود و اساتيد معارف نيز هر سال بايد به روز شوند، با مسائل جديد آشنا گردند. در تأمين اساتيد هم تاكنون از بركات حوزه علميه استفاده كرديم. حوزه علميه امام صادق(ع) اينقدر بركات داشته كه همه از بركاتش استفاده كرديم و ثمراتش را در دانشگاه‌ها مي‌بينيم. تربيت اساتيد دانشگاه از بركات حوزه علميه است.
پس از سخنان حجت الاسلام و المسلمين محمديان، جناب آقاي دكتر زاهدي، وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري به ايراد سخن پرداخت. دكتر زاهدي در بخشي از سخنانش گفت: فلسفه قيام امام حسين(ع) را اگر با انقلاب اسلامي مقايسه كنيم هر دو پيامهايي دارد كه در يك راستا هستند و آن عدالت، خداجويي و عشق به اسلام است. اميدوارم دانشگاه معارف اسلامي بتواند در نشر پيام حسيني وانقلاب اسلامي موفق باشد.
اگر بخواهيم مستقل باشيم و با عزت زندگي كنيم و سنگرهاي كليدي جهان را فتح كنيم و الگويي براي تمامي دنيا و كشورهاي مختلف باشيم بايد بتوانيم پرچمي كه امام حسين(ع) به اهتزاز درآورده و مبارزه ايشان كه ظلم ستيزي است و تداوم دهنده آن كه انقلاب اسلامي مي‌باشد را هميشه در ذهن داشته باشيم و هميشه پرچمدار مبارزه با استكبار و صلح دوستي و عدالت خواهي در جهان باشيم. اگر چنين باشيم قلوب مردم جهان به سمت ماجذب خواهد شد و از آرمانهاي اين انقلاب دفاع خواهد شد. براي اينكه ما در دنيا تنها شعار ندهيم و بخواهيم به صورت عملياتي و اجرايي و با برنامه ريزي دقيق وعالمانه حركت كنيم نظام نياز دارد كه در ابعاد مختلف تصميم‌گيري كند و آن را به منصه ظهور برساند. انقلاب اسلامي ايران توانست در زمينه‌هاي مختلف پي ريزي مناسبي در صحنه‌هاي گوناگون داشته باشد. اگر در حوزه آموزش عالي بعد از انقلاب با قبل از انقلاب مقايسه‌اي داشته باشيم مي‌بينيم كه اين نظام چقدر سرمايه گذاري كرده است. در ابتداي سال57 ورودي به دانشگاه 56 هزار و 500 نفر بود. در سال 85 تعداد به 98 هزار و 600 دانشجو رسيد. يعني بيش از 17 برابر. اكنون جمعيت كشور 2 برابر شده، اما چه رشد عظيمي. تعداد دانشجويان شاغل به تحصيل در سال 57 سالي 70 هزار نفر و هم اكنون حدود 000/045/3 دانشجو داريم. با رشدي نزديك به 18 برابر. تعداد اعضاي هيأت علمي 5500 نفر بوده الآن نزديك 48 هزار نفر به تدريس اشتغال دارند. اين مقايسه‌ها شگفت‌آور است. تعداد مراكز آموزش عالي در سال 57، 223 تا بوده‌، اكنون به 1554 مركز در كشور رسيده است. تعداد دانشجويان دوره‌هاي تحصيلات تكميلي در اوايل انقلاب، 16700 بوده اكنون حدود 15500 دانشجو داريم كه رشد 9 برابري است. در حوزه دكتري اوايل انقلاب 250 دانشجوي تخصصي داشتيم اكنون 650/21 دانشجوي دكتري داريم رشد 86 برابري 8600% رشد، اين رشد شگفت‌آور از بركات انقلاب اسلامي است. در بعد كيفي هم همين شگفتي‌ها وجود دارد. مراكز تحقيقاتي در اوايل انقلاب 14 عدد بوده است الآن 416 مركز تحقيقاتي در آموزش عالي داريم. تعداد پارك علم و فناوري 13 پارك است كه حدود 43 مركز رشد در آن مشغول فعاليت است. اينها واسطه بين صنعت و مراكز دانشگاهي است. راجع به نشريات، سال 57، 398 مقاله در مجلات بين المللي بوده امسال 60 هزار و 300 مقاله داريم كه اين هم رشد بزرگي است. اگر مقالات علمي ديگري هم وارد شود آنگاه رشد، خيلي بالاتر خواهد رفت. در سال 57 آماري از ثبت اختراع نداريم، اما امسال 2700 اختراع ثبت كرديم. در يك سال اين همه اختراع از دستاوردهاي عظيم انقلاب است. از نظر تعداد قطبهاي علمي هم اكنون 85 قطب علمي در كشور وجود دارد. اوايل انقلاب، پژوهش كاربردي وجود نداشت ولي امسال پنجاه وهفت ميليارد تومان قرارداد داشتيم گرچه زياد نيست، ولي بسيار خوب است. پيشرفتهاي زيادي در فناوري داريم، ولي اعلام نكرده‌ايم كه برخي از آنها در آينده اعلام خواهد شد. اينها را بايد قدر بدانيم اين آمارها نشان دهنده وضعيت خوب علمي در كشور است.
از سال گذشته به مباحث فرهنگي و علوم انساني توجه ويژه داشته‌ايم. آنچه در حوزه علوم انساني قول داده‌ايم همه آنها يا در دستوركار اجرايي است يا وارد فاز اجرايي شده است ودر طول مدت وزارتم همه قولها نه تنها اجرا خواهد شد بلكه به آنها اضافه هم خواهد شد. در حوزه معارف اسلامي با كمك نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها تا كنون چند كار انجام شده كه تشكيل كميته برنامه‌ريزي دروس معارف‌اسلامي از جمله آنهاست.
ايشان در بخش ديگري از سخنان خويش گفت: مدرس معارف تنها نبايد درس بدهد، بلكه بايستي جوانها را آنچنان آرمانگرا، خداخواه، عدالتخواه، استكبارستيز و ظلم‌ستيز تربيت كند كه آنها سربازان خوبي براي اين نظام و امام زمان(ع) باشند.
دكتر زاهدي در پايان، با درخواست دكتر كلانتري در تصويب دوره دكتراي دانشگاه معارف ايشان موافقت نمود و به دكتر خالقي ابلاغ كردكه قبل از اتمام سال 85 در دستور كار شوراي گسترش قرار دهند و به تصويب برسانند تا براي اول مهر ماه سال آينده بتواند پذيرش دانشجو نمايد.

انتصاب سردبير نشريه معارف
طي حكمي از سوي حجت الاسلام و المسلمين ركن الديني، معاون محترم امور اساتيد و دروس معارف اسلامي، حجت الاسلام و المسلمين عبدالرضا محمودي به عنوان سردبير نشريه اطلاع رساني معارف انتخاب گرديد در اين حكم آمده است با توجه به سوابق ارزنده و مفيد شما در طول همكاري با معاونت امور اساتيد و با عنايت به توانمندي‌هاي شما بدينوسيله مسئوليت سردبيري نشريه اطلاع رساني معارف به آن جناب واگذار مي‌گردد. اميد است با توكل به عنايت خداوندي، تلاش مجدانه شما و همكاري دست‌اندركاران آن نشريه نسبت به برنامه‌ريزي دقيق و پيش برد هر چه بهتر امور محول، مشمول الطاف بيكران حضرت حق را گيريد. به يقين با استمداد از پيشگاه خداوند متعال و همت و همفكري اعضاي محترم هيأت تحريريه و ساير همكاران محترم مي‌توان اين نشريه كه تنها پل ارتباطي ميان معاونت امور اساتيد و مدرسان تلاشگر معارف اسلامي در سراسر كشور است را به جايگاه واقعي خود رساند.
در اين حكم از زحمات حجت الاسلام جناب آقاي پورعليفرد، سردبير سابق اين نشريه تشكر به عمل آمده است.

برگزاري همايش پيامبر اعظم‌(ص) ‌نگين آفرينش
نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دانشگاه آزاد اسلامي منطقه‌اي 3(استان مازندران) با همكاري و مشاركت جمعي از ارگان ها و نهاد‌هاي استاني همايش «پيامبر اعظم(ص) نگين آفرينش» را برگزار نموده است لازم به ذكر است كه مجموعه مقالات اين همايش نيز در مجله به چاپ رسيده است. خاطر نشان مي شود كه اين همايش در سطح استاني برگزار شد و مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دانشگاه آزاد اسلامي منطقه3 عهده‌دار دبيري علمي همايش بودند.

نتايج نظرسنجي هاي دانشجويي از كتابهاي جديد معارف اسلامي
در شماره قبل نتايج و جمع بندي كتاب تاريخ امامت تأليف اصغر منتظر القائم درج شد اينك گزارش كتاب تفسير موضوعي نهج البلاغه تأليف مصطفي دلشاد تهراني تقديم ميگردد.
رديف              شاخص‌هاي ارزيابي              بسيارخوب              خوب              متوسط              ضعيف              بسيارضعيف
1              مستدل و منطقي بودن مباحث كتاب              5/16%              75%              5/8%              0              0
2              ايجاد انگيزه مطالعه و تحقيق در دانشجو              5/16%              25%              50%              5/8%              0
3              تناسب حجم مطالب با 2 واحد درسي              17%              26%              33%              4%              0
4              ارائه توضيحات كافي در هر درس              5/16%              50%              21%              5/12%              0
5              وضعيت اين متن در مقايسه با ديگر متون درسي دانشگاهي              5/8%              46%              33%              5/8%              0
6              استقبال دانشجويان از كتاب، صرفنظر از روش تدريس استاد              25%              38%              29%              4%              4%
7              شيوايي و رواني قلم              12%              38%              38%              4%              8%
8              نوع كاغذ، جلد و صحافي              36%              46%              16%              0              0
9              رنگ و طرح جلد              29%              46%              21%              4%              0
10              نوع قلم، اندازه حروف در تيتر و متن              37%              42%              13%              8%              0

11. تناسب مطالب كتاب با سطح علمي دانشجو
بالاتر از سطح علمي دانشجو              متناسب با سطح علمي دانشجو              پايين‌تر از سطح علمي دانشجو
17%              75%              8%
12. ميزان جاذبه مطالب كتاب و تناسب آن با نيازها و سلايق دانشجو
بسيار خوب              خوب              متوسط              ضعيف              خيلي ضعيف
12%              42%              42%              4%              0

الف- كدام بخش از كتاب بيشتر تناسب دارد
كمالات انساني              بخش اول آشنايي با نهج البلاغه              فصل پنجم حقوق شناسي
42%              17%              12%

ب- كدام بخش كتاب تناسب ندارد
سيره حكومتي              وحي و پيامبر              آشنايي با نهج البلاغه
8%              8%              8%

13. تدريس كتاب توسط استاد تا چه حدي ضروري است
خيلي ضروري              ضروري              در حد رفع اشكال              كاملاً غيرضروري
38%              33%              29%              0
14. ميزان تأثيرگذاري مطالب كتاب در بينش و رفتار دانشجو
بسيار خوب              خوب              متوسط              ضعيف              خيلي ضعيف
30%              54%              3%              0              4%
15. چه مباحثي در اين كتاب اضافه و جاي چه مباحثي خالي است
الف- مباحثي كه بايد حذف شود
سيره حكومتي(8%).
ب- مباحثي كه بايد اضافه شود:
1. اخلاق و روابط اجتماعي در مسائل¬زندگي روزمره(دونفر) 2.¬ازدواج¬(2نفر) 3.¬نظر اسلام در مورد سرنوشت و اختيار¬(1نفر) 4.¬بحث حقوق شناسي، گسترده شود(1نفر) 5.¬شناحت انسان واقعي(1نفر) 6.¬خصوصيات يك دوست واقعي(1نفر) 7.¬مرگ و عالم برزخ و آخرت(1نفر) 8.¬غيبت، تهمت و رذايل اخلاقي(1نفر).

16. ميزان برقراري ارتباط و انس بيشتر با نهج البلاغه
بسيار خوب              خوب              متوسط              ضعيف              خيلي ضعيف
29%              54%              17%              0              0
17. ميزان رعايت معيارهاي تفسير موضوعي نهج البلاغه در نگارش اين مجموعه
بسيار خوب              خوب              متوسط              ضعيف              خيلي ضعيف
8%              54%              30%              8%              0
18. ميزان الگودهي اين اثر در نگارش مقالات با محوريت نهج البلاغه
بسيار خوب              خوب              متوسط              ضعيف              خيلي ضعيف
4%              54%              30%              12%              0
19. نظر نهايي شما درباره اين كتاب چيست؟
به همين شكل خوب است              اكثر مباحث نياز به اصلاح دارد              مجموعاً خوب است اما نياز به اصلاح محدود دارد              بايد كتاب ديگري در نظر گرفته شود
5/12%              5/12%              71%              4%