try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: شنبه, 24 مهر, 1400

تأثيرگذاري با اخلاق و تقوا

Send to friendSend to friend

آنچه اينجانب از سال‌ها كلاس درس تجربه كردم اعم از حوزه و دانشگاه اين است كه يك استاد بيش از اينكه علم داشته باشد بايد متخلق به اخلاق حسنه و ثواب باشد دانشجويان تشنه محبتند و محتاج به ارزش والاي انساني و حياتي هستند. به قول مجله معارف، اساتيدي موفق‌ترند كه ذوجنبتين‌اند يعني هم از علم دانشگاه برخوردارند و هم از علم حوزه كه در راستاي اين دو علم صاحب ذوق سليم و بصير و متقي‌اند. و اساتيدي كه از آداب اسلامي برخودار نيستند هم خودشان مشكل دارند و هم ديگران را با مشكل خودشان گرفتار مي‌سازند.
محمدولي اعلايي

خاطره عبرت‌آميز در جمع اساتيد معارف
سال‌ها پيش در جمع مدرسان محترم معارف در دوره‌اي چند روزه در اردوگاهي شبانه‌روزي جهت كسب فيض از اساتيد بيتوته كرده بوديم. واقعاً فرصتي مغتنم و مدينه فاضله بود. در اين جمع 200 نفره كسي از كسي كمترين كدورتي پيدا نكرد. هيچ چيزي مفقود نشد. سكه‌اي در حياط افتاده بود،‌ احدي دست به آن نمي‌زد. ذره‌اي خوراك اسراف نمي‌شد، در سطل زباله سلف‌سرويس ذره‌اي نان يا برنج يا مرغ نيم‌خورده ديده نمي‌شد. صداي راديوي هيچ كس مجاورين او را در خوابگاه رنج نمي‌داد. نمايشگاه كتابي برقرار كردند، صاحب آن به زودي جمع را شناخت، لذا كاغذي روي ديوار نصب كرد و روي آن نوشت 15% قيمت پشت جلد تخفيف است شخصاً محاسبه و وجه كتاب را در قوطي بگذاريد. روز آخر اعلام كرد پول واريز شده بيش از مبلغ موردانتظار است!! از افراد تقاضا مي‌كرد كه هر كه طلبكار است بيايد و بگيرد، كسي ادعايي نداشت. برنامه كلاس‌ها داراي نظمي استثنايي بود. در اين مدت ذره‌اي ظلم ديده نشد؛ احدي سيگار نمي‌كشيد. عبادت شبانه و تهجد رايج بود اما برخاستن متهجدين كوچكترين مزاحمتي براي سايرين نداشت. من آنقدر تحت تأثير اين ايام قرار گرفتم كه هماره آرزو مي‌كنم كه اگر هفتاد ميليون ايراني مسلمان را اينگونه تربيت كنيم در آن صورت دنياي ما شبه بهشت مي‌شود و يادآور ابيات‌ هاتف اصفهاني هر چه بيني دلت همان خواهد... .
محمدحسن مكارم شيرازي

نحوه شروع كلاس
بنده كلاس را –بعد از بسم‌الله- با يك بيت شعر آغاز مي‌كنم. مثلاً مي‌گويم:
صباح الخير گفت بلبل به گلشن
گل من، صبح شد چشم تو روشن
بعد هم طبق قرار قبلي يكي از دانشجويان يك آيه يا يك حديث يا يك شعر يا يك جمله حكمت‌آموز و حكمت‌آميز بيان مي‌كند. اين روش طراوت خاصي را به خصوص صبح‌ها به كلاس مي‌بخشد.
علي رجبي

توجه اساتيد معارف به بيان سيره معصومين(ع)
يك روز در كلاس قسمتي از كتاب جاذبه و دافعه حضرت علي(ع) نوشته شهيد مطهري(ره) مطرح شد، ناگهان يكي از دانشجويان شروع به گريه كرد و در پايان كلاس با من راه افتاد و نشاني دقيق مطلب را سؤال كرد او تكرار مي‌كرد: حيف است كه سيره عملي حضرات معصومين(ع) كمتر مورد بحث و بررسي قرار گيرد و حال آنكه اگر استفاده به جا و به موقع از سجاياي اخلاقي آنان صورت بگيرد، داراي تأثيري بسزا خواهد بود.
پس از آن بنده تأكيد بيشتري به سيره عملي چهارده معصوم(ع) مي‌نمايم و بركات و اثرات آن را فراوان مشاهده نموده‌ام.
علي رجبي