try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: سه شنبه, 7 تیر, 1401

شش گام عملی استاد معارف در تشکیل کارگروه جهادی

Send to friendSend to friend
نام نویسنده: 
حجت شعبانی

                                                               

درآمد

اگر چه دانشجو، مخاطب خاص مقام معظم رهبری در فرمان جهاد تبیین بود؛ اما با این نیت که فرمان جهاد تبیین برای من که استاد معارف هستم صادر شده، مجددا بخوانیم:

رهبر معظم انقلاب: «هر کدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغ، مثل یک نور پیرامون خودتان را روشن کنید. امروز خوشبختانه میدان باز است برای انتشار افکار. این فضای عمومی در کنار مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاورد، برکات بزرگی هم دارد؛ می‌توانید افکار درست و صحیح را منتشر کنید، پاسخ به اشکالات و ابهام‌آفرینی‌ها را در این فضا با استفاده از این امکان منتشر کنید و می‌توانید در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد کنید. البتّه اصل قطعی در این باب این است که بایستی از شیوه اخلاقی در این کار پیروی کرد.

بایستی حقایق را با منطق قوی، سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی و به‌کارگیری اخلاق منتشر کرد. امروز همه ما بایستی در این میدان حرکت کنیم؛ هر کدام به نحوی و با سهمی که در این راه داریم.»

حال، نظر به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند: «همه بایستی در این میدان حرکت کنیم» به شرح ایده «تشکیل کارگروه جهادی» که یکی از هزاران ایده‌ای که یک استاد می‌تواند در دانشگاه اجرا کند می‌پردازیم:

1. شناسایی گروه جهادی اندیشه ورز

اولین گام این است که استاد با همکاری دیگر اساتید (معارفی و غیر معارفی)، به منظور شناسایی و تشکیل گروه جهادی اندیشه‌ورز، دانشجویان دغدغه‌مند و دل‌سوز اسلام، نظام و انقلاب، با سواد، نخبه، صاحب‌فکر و مستعد در  بدنه دانشگاه را شناسایی نماید. (به طور مثال: حضور چهره‌ به چهره در خوابگاه‌های دانشجو، دقایقی نشستن بعد از نماز جماعت و گرم گرفتن با دانشجو و شنیدن درد دل‌های آن‌ها قبل یا  بعد از کلاس)

 

 

کارگروه جهادی

2. تقویت بنیه فکر ی  و اعتقادی گروه جهادی

 

گام دوم، تقویت مداوم و مستمر بنیه فکری و اعتقادی دانشجویان منتخب جهادی غربال شده است. (به صورت جلسات حضوری یا غیر حضوری مانند تشکیل گروه در پیام‌رسان‌های داخلی و ارائه سخنرانی از خود یا فایل‌های تایید شده و گرفتن بازخورد از آن‌ها ...)

3. جمع آوری و طبقه‌بندی شبهات سطح دانشگاه، شهر و بالاتر

گام سوم، با توجه به متفاوت بودن شبهات و مسائل در سطح مناطق مختلف کشور، بایستی از دانشجویان جهادی خواسته شود، ابتدا شبهات در سطح دانشگاه، سپس شهر، استان و منطقه را جمع‌آوری نموده و داده‌های خام را با کمک دیگر اعضای گروه اندیشه‌ورز به صورت منظم، طبقه‌بندی نمایند.

4. پاسخ متقن و علمی

گام چهارم و بسیار مهم این است که در ادامه، شبهات طبقه‌بندی ‌شده را با کمک کارشناسان آن موضوع به صورت متقن، علمی، هنرمندانه و کوتاه پاسخ دهند. پیشنهاد می‌شود با توجه به برد عالی فیلم و قالب‌های هنری، بهتر است شبهات و مسائل به صورت فیلم کوتاه، انیمیشن، و یا موشن گرافیک تمیز و هنرمندانه، با نگاه ملی و بین‌المللی با زبان روز، متناسب با فكر و ادبیات دانشجو و در کل با این فرمول «عوام فهم و خواص پسند»، پاسخ داده شود.

تبصره: می‌توان موضوعات تحقیقات ترم دانشجویان را به سمت شناسایی و پاسخ مستدل به این شبهات هدایت کرد.

5. رونمایی اولیه

گام پنجم، اینکه در  ادامه، نتیجه فعالیت‌های انجام شده به صورت مستندی جامع و هنرمندانه گردآوری و در سالن اجتماعات، و ذیل قالب کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه،‌ پخش شود واز صاحبان ایده، مخالفان و موافقان شبهه خواسته شود تا نظر خود را راجع به آن مطرح و موشکافانه جزئیات مورد غفلت واقع شده تیم جهادی را باز و مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.

6. انتشار منطقه‌ای، ملی و بین المللی

گام پایانی این است که موارد چکش کاری شده در رونمایی اولیه، با توجه به موضوع در قالب یک ایده عملی، یا پایان نامه علمی، و یا در قالب کار علمی کاربردی در سطح دانشگاه، شهر، استان، منطقه و در صورت داشتن ظرفیت های بالاتر، در خارج از مرزها منتشر شود.

و من الله التوفیق