try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: سه شنبه, 7 تیر, 1401

ما و «جهاد تبیین»

Send to friendSend to friend
نام نویسنده: 
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی /رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

درآمد

رهبر انقلاب اخیراً جهاد تبیین را از دانشجویان مطالبه کردند همان دانشجویانی که پیش‌تر آن‌ها را افسران جوان جنگ نرم خوانده بودند؛ اما چرا جهاد تبیین؟

در همه حرکت‌هایی که بنیاد فکری و هویتی دارند، حفظ خلوص شرکت و رساندن پیام‌های اصیل این حرکت، ارزش و اهمیتی به اندازه خود حرکت دارد. عاشورا و قیام اباعبدالله‌الحسین؟ع؟  نمونه‌ای است از اهمیت تبیین ماهیت قیام. تفاوت جدّی قیام کربلا با حرکت‌های مشابه انقلابی در داشتن پیوست تبیینی و روشنگری اهل‌بیت؟عهم؟ به پرچمداری حضرت زینب کبری؟سها؟ است.

بسیاری از قیام‌های تاریخی در زوایای زمان و تحریف و دروغ‌پردازی زورمداران به فراموشی سپرده شد؛ اما کربلا بدون تحریف با سربلندی و بیدارگری به حرکت خود در طول صدها سال ادامه داده و همچنان بیش از پیش الهام‌بخش و ظلم‌افکن به راه خود ادامه می‌دهد.

یکی از ابزارهای دشمن در دوره معاصر برای مقابله با انقلاب اسلامی و حرکت مردمی آن، تغییر هویت انقلاب و تحریف آن و قلب ماهیت و مخدوش کردن چهره اصیل انقلاب اسلام و عناصر هویتی جامعه ماست. کانون‌های فعال دشمن در فضای مجازی و جریان‌های تبلیغی و رسانه‌ای محور این حرکت دشمن‌اند و همان‌گونه که حضرت زینب کبری؟سها؟ در خفقان یزیدی و اموی اجازه خاموش شدن چراغ پرفروغ کربلا را نداد امروز هم محبان امام حسین؟ع؟ و رهروان راه عاشورا در جهادی دیگر وظیفه و مأموریتی بزرگ برای تبیین حقایق اسلام، انقلاب اسلامی و چهره واقعی نظام سلطه و طواغیت هستند.

دشمن به دنبال فرسایش سرمایه اجتماعی، قلب ماهیت و مبارزه با امید و همه عناصر هویتی این ملت است و مقابله هم در همین‌جا باید اتفاق بیفتد. حال با این نگاه چگونه جهاد چگونه محقق می‌شود؟

ملزومات جهاد تبیین

برای حرکت به سمت توصیف و تبیین واقعیت‌های انقلاب اسلامی توسط جریان دانشجویی و بدنه دغدغه‌مند دانشگاهی، ملزوماتی پیش‌نیاز است:

اول؛ شبکه شدن؛ همگرا شدن حرکات پراکنده‌ای که در گوشه و کنار انجام می‌شود، هم‌افزایی جریان انقلاب و دوستداران ایران در تبیین واقعیت‌ها سبب هم‌افزایی هرچه بیشتر کنشگری‌ها می‌شود.

 

توجیه‌گرایی و رادیکالیسم دو لبه قیچی مقابله با واقع‌گرایی هستند. جهاد تبیین نیازمند واقعی دیدن فضاست و این ممکن نمی‌شود جز با مطالبه‌گری مسئله‌محور و در چارچوب. باید مسائل اصلی مردم ـ نه لزوماً آن‌ها که در فضای مجازی ساخته می‌شود ـ را شناخت و به آن‌ها ضریب داد. مسائل اصلی مردم در حلقه‌های محدود خودی‌ها شناخته نمی‌شود. از سوی دیگر باید راهی برای ارتباط مؤثر با بدنه عمومی مردم پیدا کرد.

دوم؛ نیفتادن در دام محافظه‌کاری و ساختارگریزی؛ توجیه‌گرایی و رادیکالیسم دو لبه قیچی مقابله با واقع‌گرایی هستند. جهاد تبیین نیازمند واقعی دیدن فضاست و این ممکن نمی‌شود جز با مطالبه‌گری مسئله‌محور و در چارچوب. هر جریانی که بخواهد فضای دانشجویی را به سمت محافظه‌کاری یا تندروی ببرد در واقع ضد جهاد تبیین حرکت کرده است.

 

سوم؛ ممزوج شدن با مطالبات مردم؛ باید مسائل اصلی مردم ـ نه لزوماً آن‌ها که در فضای مجازی ساخته می‌شود ـ را شناخت و به آن‌ها ضریب داد. مسائل اصلی مردم در حلقه‌های محدود خودی‌ها شناخته نمی‌شود. از سوی دیگر باید راهی برای ارتباط مؤثر با بدنه عمومی مردم پیدا کرد. ممکن است حرف‌های بعضا خوب دانشجویان و دانشگاهیان در یک چرخه محدود مدام تکرار شود و به دست مخاطب اصلی نرسد. برای این مسئله باید فکری کرد.

چهارم؛ هم ارتقای تکنیکال هم بالا بردن سطح محتوایی؛ دانشجویان فعال و دغدغه‌مندان باید به ابزار روز رسانه‌ای مجهز شوند. رسانه امروز خود دانشی معظم است و راه و رسمی ‌آموختنی دارد. بحمدالله امروز بضاعت جریان انقلاب به لحاظ دانشی در این حوزه قابل قبول است.

از سوی دیگر فهم تحلیلی و عمق نگاه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و... هم‌زمان با مسلط شدن به تکنیک، باید ارتقا یابد. با تعدادی نیروی تکنیک‌‌زده بدون عمق، نمی‌توان جهاد تبیین را پیش برد.

در پایان، باید تلاش ‌کنیم همه ظرفیت خود را برای جهاد تبیین پای کار بیاوریم.