try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: شنبه, 24 مهر, 1400

کتاب‌شناسی دانشگاه انقلابی؛ دانشگاه تمدن‌ساز

Send to friendSend to friend

«درآمدی بر سبک زندگی دانشجوی انقلابی»
 کتاب «درآمدی بر سبک زندگی دانشجوی انقلابی» به قلم مهدی همازاده ابیانه، در 259 صفحه توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل با همکاری انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام،  چاپ و منتشر شده است.
این کتاب که به مرور شکل‌گیری و جهت‌دهی جریانات و تحولات بزرگ دهه‌های اخیر ایران و نقش دانشجویان انقلابی در این تحولات می‌‌پردازد، در بردارنده 6 فصلِ مفهوم‌شناسی، اقتضائات محیطی و شخصیتی، تحلیل داده‌های پرسش‌نامه، ماموریت دانشجوی انقلابی، نظام رفتاری و رشد وابسته و برنامه‌های حوزه حیات فرهنگی است. در مقدمه این اثر درباره دانشجوی انقلابی می‌‌خوانیم: «دانشجویان انقلابی به معنای جوانان دانشجویی که دغدغه پیشبرد انقلاب و نظام اسلامی بر اساس رهنمودهای امام و رهبری را دارند، جزو تأثیرگذارترین نیروهای اجتماعی در کشور به شمار می‌‌روند. مروری بر شکل‌گیری یا جهت‌دهی جریانات و تحوّلات بزرگ دهه اخیر ایران به خوبی نقش و جایگاه این طیف از فعّالان فرهنگی – سیاسی را باز می‌‌نمایاند. ...رهبر معظّم انقلاب نیز با دریافت اهمّیت این پایگاه عظیم و پرظرفیت، حجم وسیعی از مطالبات و فرهنگ‌سازی‌های مدّ نظر خویش را بر دوش دانشجویان انقلابی نهاده و مأموریت‌های کلیدی و سرنوشت‌ساز فرهنگی و سیاسی را بدیشان سپرده است. دانشجویان انقلابی با احساس تکلیف و دغدغه نسبت به این آرمان‌ها، بخش قابل توجّهی از زندگی خویش را معطوف به تلاش برای تحقّق آنها می‌‌کنند.»
نویسنده در بخش ماموریت دانشجوی انقلابی آورده است: «دانشجوی انقلابی، گاه در نقش یک فعال سیاسی، چند صباحی را با محوریت و اولویت این مأموریت، جهت می‌‌دهد و گاه به عنوان یک تولیدگر علم و نوآور نرم‌افزاری، طرحی دیگر در می‌‌اندازد... . آرمان دانشجوی انقلابی بسط توحید ناب شیعی با قرائت حضرت امام(ره) است که ملازم عدالت‌خواهی، ظلم ستیزی و خدمت به خلق خداست و منظومه اخلاقی و عرفانی تشیع را نیز در بر می‌‌گیرد و رسالت او پیشبرد نظام جمهوری اسلامی در راستای تشکیل تمدن اسلامی است.»
نگارنده برای تکمیل این کتاب، تعداد ۱۵۳ پرسشنامه ۴ صفحه‏‌ای را در پنج حوزه زندگی دانشجویان انقلابی (فرهنگی – سیاسی، معرفتی، معنوی، علمی – درسی، شخصی – خانوادگی) بین این دسته از دانشجویان در دانشگاه‏‌های مختلف کشور، توزیع و جمع‏ آوری کرده است. آسیب‏‌شناسی زندگی دانشجویان انقلابی براساس تحلیل داده‌‏های آماری حاصل از این پرسشنامه‌‏ها و نیز مصاحبه‏‌های اختصاصی با ۱۰ تن از دانشجویان فعّال انقلابی، ‌انجام گرفته است.
«درآمدی بر دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی»
کتاب « درآمدی بر دانشگاه تمدن ساز اسلامی ، بایسته های نظری» توسط دکتر علی آدمی ابرقویی گردآوری شده و دفتر برنامه‌ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در تابستان 1387 منتشر کرده است.
نظریه دانشگاه تمدن‌ساز ، از دو منظر آرمانی و واقع‌نگر، سعی دارد پاسخی در خور به دو پرسش و خواهش بزرگ جامعه پیرامون کارکرد و ماموریت دانشگاه ارائه نماید. از منظر آرمانی دانشگاه تمدن‌ساز با نگاه توامان به تمدن ناب، اصیل و پیشرو ایرانی از یک سو و آموزه های تمدنی نجات بخش، فطری و تمام عیار اسلامی از سوی دیگر، با پرهیز بی‌چون و چرای انگاره‌های غیر اسلامی و غیر ایرانی، غایتی دست یافتنی و آرمانی شدنی را فراروی اندیشه و دل و ضمیر فرهیختگان و دانشگاهیان قرار دهد. از این منظر دانشگاه تمدن‌ساز یک آرمان، قله و هدف محسوب می شود .
این کتاب گزیده مقالات اساتید مختلف حوزه های گوناگون پیرامون بحث تمدن اسلامی و جایگاه دانشگاه در تمدن‌سازی اسلامی است و در در چهار فصل تنظیم شده است. فصل اول «دانش و تمدن» نام دارد که  حاوی دو مقاله پیرامون کیفیت و مراتب دانش از منظر امیرالمومنین(ع) و چیستی تمدن از دیدگاه اندیشمندان است. فصل دوم «تاریخ تمدن ایرانی اسلامی» نام دارد که در آن پنج مقاله درباره عوامل گوناگون فراز  و فرود علمی و فرهنگی و سیاسی در تمدن اسلامی ایرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. فصل سوم «رسالت تمدن‌سازی دانشگاه در ایران اسلامی » نامیده شده است و در آن طی چهار مقاله به بررسی ویژگی های دانشگاه تمدن‌ساز پرداخته شده است. فصل چهارم «دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره) و رهبری» نام گرفته است. در این فصل طی چهار مقاله سعی بر تشریح نگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری به مباحث تمدن اسلامی و دانشگاه اسلامی دارد.
«دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی ایرانی»
کتاب «دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی ایرانی؛ در آینه آرا و اندیشه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری» با مقدمه محمدباقر خرمشاد و با تنظیم فائزه معینی توسط دفتر برنامه‌ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده است.
کتاب«دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی ایرانی» درصدد است ملاک‌های دانشگاه اسلامی ایران را با توجه به اندیشه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در دو فصل تنظیم و تدوین کند: فصل اول این کتاب به بررسی نظرات امام خمینی(ره) در مورد دانشگاه اسلامی می‌پردازد که در قالب 4 بخش ذیل تدوین شده‌ است: دانش و دانشگاه، فرهنگ و تمدن، اسلامی شدن دانشگاه و وحدت حوزه و دانشگاه. فصل دوم، بیان نظرات مقام معظم رهبری در مورد اسلامی شدن دانشگاه است که در قالب 5 بخش تنظیم شده که با فصل اول در 4 بخش مشترک هستند، ولی فصل اختصاصی این فصل، عبارت است از جنبش نرم‌افزاری که مورد تأکید مقام معظم رهبری است.
در مقدمه فصل اول آمده است: امام خمینی(ره) دانشگاه را مرکز انسان‌سازی معرفی و از جمله مراکزی قلمداد کردند که ثبات ایران اسلامی منوط به قوت آن است، لذا باید فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در آن حفظ شود.
در فصل دوم، در بخش آخر که مربوط به جنبش نرم‌افزاری در دیدگاه رهبری است،  آمده است: منظور رهبر معظم انقلاب از نهضت جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، نفی راه ترجمه و فراگیری نیست، بلکه منظور آن است که نباید فقط به ترجمه و فراگیری اکتفا کنیم. علم ترجمه‌ای محض، ارزشی برای جامعه بومی ایرانی ندارد، مگر اینکه به عنوان یک وسیله توجه شود.