try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: یکشنبه, 1 مرداد, 1396

نتایج ارزیابی نشریه معارف

Send to friendSend to friend

نتایج ارزیابی نشریه معارف

درآمد

پرسشنامه ارزیابی از نشریه معارف، در قالب ضمیمه شماره 108 (فروردین و اردیبهشت 94) به دست مشترکان و استادان محترم معارف اسلامی رسید. هزینه پستی ارسال پاسخ‌نامه پیش‌تر توسط نشریه تقبل شده بود. استادان محترم در ضمن ارسال پاسخ‌های خود، دیدگاه‌های خویش را در اختیار دست‌اندرکاران نشریه قرار دادند؛ که آنچه در ادامه به شکل آمار و ارقام ارائه می‌شود، انعکاس همان نظرات و بازتاب ارزیابی دانشوران محترم مشترک مجله است که پیشاپیش از مساعدت همه ایشان، در راستای بهبود‌بخشی و ارتقای کیفیت نشریه، سپاسگزاریم.

یادآوری: هر پرسش دارای سه گزینه: «خوب، متوسط و ضعیف» بوده و ممکن است استادی به هیچ گزینه پاسخ نداده باشد.

الف) آمار و اطلاعات کلی:

1. 67٪ استادان نشانی الکترونیکی دارند.

2. 76٪ استادان خواهان دریافت نشریه به شکل مکتوب (نه الکترونیکی) هستند.

3. 16٪ استادان شماره‌های اخیر را به دلیل تغییر آدرس پستی یا دلایل دیگر دریافت نداشته‌اند.  (84٪دریافت داشته‌اند.)

4. 44٪ استادان (بیشترین تعداد اساتید) ترجیح می‌دهند مجله با 64 صفحه(به شکل کنونی آن) منتشر شود. انتشار مجله با صفحات کمتر یا بیشتر، طالبان کمتری دارد.

5. 54٪ استادان، انتشار مجله را به شکل ماهنامه خواستارند؛ البته 37٪ آنان انتشار مجله به شکل کنونی (دوماهنامه) و 9٪ انتشار به صورت فصلنامه را می‌پسندند .

6. 83٪ صفحه‌آرایی و گرافیک آن را خوب دانسته‌اند و 82٪ طرح جلد مجله را خلاقانه و معنادار توصیف کرده‌اند.

نکته: تنها یک درصد استادان، هم صفحه‌آرایی و گرافیک و هم طرح جلد مجله را «ضعیف» توصیف کرده‌اند. بقیه اساتید یا به این دو سئوال پاسخ نداده و یا آن را متوسط یافته‌اند.

7. 71٪ از استادان دانش‌افزایی مجله را خوب ارزیابی کرده‌اند  و 57٪ مهارت افزایی نشریه را خوب برآورد کرده‌اند. جالب توجه آنکه تنها 1٪  استادان پاسخ این دو گزینه را ضعیف دانسته‌اند.

8. در مورد استفاده از خدمات وب سایت: 26٪ استفاده از نسخه الکترونیک و 20٪ استفاده از آرشیو را انتخاب کرده‌اند و 46٪  اساتید اساسا به این سئوال پاسخ نداده‌اند! و 8٪ اساتید گزینه‌های دیگر را انتخاب کرده‌اند.

9. در مورد ارزیابی از نرم‌افزار (CD) نشریه:

الف) 58٪ طراحی و گرافیک نرم افزار را خوب دانسته‌اند.

ب) 53٪ امکانات پژوهشی نرم‌افزار را خوب برآورد کرده‌اند.

 

ارزیابی تفصیلی؛ ارزیابی تفصیلی و مستقل بخش‌های مختلف نشریه به این ترتیب است:

 

 

 

 

 

 

1. پرونده (ویژه هر شماره):

خوب: 76٪         متوسط: 18٪      ضعیف: 1٪           بی‌پاسخ: 5٪

 

2. پرتویی از خورشید (گزیده بیانات رهبری)

خوب: 93٪         متوسط: 6٪        ضعیف: 0٪          بی‌پاسخ: 1٪

 

 

 

 

 

 

 

3. بر بال قلم (مقالات):

خوب: 72٪         متوسط: 26٪     ضعیف: 1٪           بی‌پاسخ: 1٪

 

4. لطایف و معارف:

خوب: 73٪         متوسط: 25٪     ضعیف: 1٪           بی‌پاسخ: 1٪

 

 

 

 

 

 

 

5. بر ساحل سخن (گفتگو های ویژه):

خوب: 69٪         متوسط: 28٪     ضعیف: 1٪           بی‌پاسخ: 2٪

 

6. پرسمان (پاسخ به شبهات):

خوب: 74٪          متوسط: 24٪      ضعیف: 1٪           بی‌پاسخ: 1٪

 

 

 

 

 

 

 

7. پرونده استادی (صنفی/ آموزشی):

خوب: 63٪         متوسط: 34٪     ضعیف: 1٪           بی‌پاسخ: 2٪

 

8. کارگاه (سری کارگاه‌های کاربردی):

خوب: 65٪         متوسط: 30٪     ضعیف: 2٪          بی‌پاسخ: 3٪

 

 

 

 

 

 

 

9. نقد حال (مصاحبه با مدیران گروه):

خوب: 47٪          متوسط: 47٪     ضعیف: 4٪          بی‌پاسخ: 2٪

 

10. در مسیر تحول (پرونده جاری تدریس نیاز محور):

خوب: 60٪          متوسط: 35٪     ضعیف: 4٪          بی‌پاسخ: 1٪

 

 

 

 

 

11. آیین تبلیغ:

خوب: 66٪         متوسط: 31٪      ضعیف: 1٪           بی‌پاسخ: 2٪

 

12. شیعه شناخت:

خوب: 74٪          متوسط: 22٪     ضعیف: 1٪           بی‌پاسخ: 3٪

 

 

 

13. نقد و نظر:

خوب: 66٪         متوسط: 29٪     ضعیف: 1٪           بی‌پاسخ: 4٪

 

14. کتاب شناسی (کتاب شناخت، منبع‌شناسی):

خوب: 65٪         متوسط: 30٪     ضعیف: 1٪           بی‌پاسخ: 4٪

 

 

 

 

 

 

15. گنجینه (آثار علمی اساتید، کتابخانه):

خوب: 54٪          متوسط: 43٪     ضعیف: 2٪          بی‌پاسخ: 1٪

 

16. فضای مجازی (پایگاه‌های اینترنتی اساتید، نرم‌افزارها):

خوب: 49٪          متوسط: 44٪      ضعیف: 1٪           بی‌پاسخ: 6٪

 

 

 

 

 

 

17. از این سو آن سو (اخبار فرهنگی، علمی و صنفی):

خوب: 73٪         متوسط: 25٪     ضعیف: 1٪           بی‌پاسخ: 1٪

نکته: پرتویی از خورشید با 93٪ خوب بیشترین رضایت مخاطبان را در پی‌ داشته است و نقد حال با 47٪ کمترین رضایت مخاطبان را جلب کرده است.

 

ج) ارزیابی ویژه‌نامه و پرونده‌های موضوعی نشریه

1. پرونده هاوکینگ (شماره102):

خوب: 45٪          متوسط: 32٪     ضعیف: 0٪          بی‌پاسخ: 23٪

 

 

 

2. پرونده استادی (شماره102تا 108):

خوب: 62٪         متوسط: 27٪     ضعیف: 1٪           بی‌پاسخ: 10٪

 

3. پرونده مشروطه (شماره103):

خوب: 60٪          متوسط: 29٪     ضعیف: 0٪          بی‌پاسخ: 11٪

 

 

 

 

 

 

4. ویژه نامه تدریس نیازمحور (شماره104):

خوب: 57٪         متوسط: 33٪    ضعیف: 3٪         بی‌پاسخ: 7٪

 

5. پرونده در مسیر تحول (شماره105):

خوب: 58٪         متوسط: 29٪     ضعیف: 1٪           بی‌پاسخ: 12٪

 

 

 

 

 

 

6. پرونده حجاب (شماره106):

خوب: 73٪         متوسط: 20٪      ضعیف: 1٪           بی‌پاسخ: 6٪

 

7. پرونده انقلاب و گفتمان الگو (شماره106):

خوب: 66٪         متوسط: 25٪     ضعیف: 0٪          بی‌پاسخ: 9٪

 

 

 

 

 

 

1. پرونده اعتزال نو (شماره107):

خوب: 61٪          متوسط: 29٪     ضعیف: 0٪          بی‌پاسخ: 10٪

 

9. پرونده تقلب شاهانه (شماره108):

خوب: 63٪         متوسط: 28٪     ضعیف: 2٪          بی‌پاسخ: 7٪

نکته: پرونده حجاب با 73٪ انتخاب گزینه خوب و پرونده هاوکینگ با 45٪ به ترتیب بیشترین و کمترین رضایت مخاطبان را در پی‌ داشته‌اند.

ه) مطالبات و دیدگاه تشریحی استادان:

از استادان محترم خواسته شده است که جای چه مباحثی را در نشریه خالی می‌یابند، اهم پاسخ‌های استادان از این قرار است:

1. پاسخ به شبهات اعم از شبهات دانشجویی و شبهات فضای مجازی

2. مسائل خانواده، بحران خانواده، روابط دختر و پسر، مشاوره‌های قبل از ازدواج و...

3. روانشناسی تدریس، تجارب تدریس، اصول کلاس‌داری و...

4. زندگی عرفا، علما و...

5. مسائل جهان اسلام، مسائل هسته‌ای و اقتصاد مقاومتی

6. ویژه‌نامه‌های اسلام و حقوق بشر، ارتداد، دفاع مقدس، وحدت شیعه و سنی، غرب شناسی، تجدد و مدرنیته، علم و دین، عاشورا شناسی و...

7. دیدگاه‌های امام و رهبری

8. مباحث اخلاقی و تاریخی.

د) نمره استادان به نشریه

کمتر از هفده: 13٪            هفده:15٪                           هجده: 35٪       نوزده: 15٪           بیست: 10٪         بی‌پاسخ: 12٪

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقایسه و رتبه‌بندی بیشترین میزان رضایتمندی از ویژه‌نامه‌های نشریه

مقایسه و رتبه‌بندی بیشترین میزان رضایتمندی از بخش‌های مختلف نشریه