try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: شنبه, 2 شهریور, 1398

جلب اعتمادِ دانشجو، مهمترین تحول این طرح

Send to friendSend to friend
نام نویسنده: 
سرکار خانم زیبا جهازی (مدرس دانشگاه صنعتی شریف، آزاد اسلامی و تربیت معلم)

 

ارزیابی شما از طرح تدریس به روش نیازمحور چیست؟ به نظرتان می‌تواند طبق انتظار، تحولی اساسی در تدریس دروس ایجاد کند؟

هر طرحی ابتدا با مشکلات خاصی روبرو است. طبعاً این طرح هم از آن دسته طرح‌هایی است که ممکن است با مشکل روبرو  شود؛ ولی به طور کلی طرحی است بسیار جامع و اگر خوب جا بیفتد  می‌تواند تحول بزرگی برای اساتید و دانشجوها ایجاد کند و آن تحول بزرگ نقطه اتکا به این موضوع است که رابطه استاد و دانشجو رابطه عمیق‌تری می‌شود و به تبع آن رابطه عمیق، مفاهیم عامی‌تر مطرح خواهند شد و دانشجو می‌تواند در یک فضای صمیمی جواب سئوالاتش را بگیرد.  می‌دانید که امروزه شبهات زیادی در مباحث اعتقادی مطرح است و دانشجویان برای رسیدن به پاسخ‌های خود به منابع متعددی در فضای مجازی و رسانه‌ای، دسترسی دارند که آنها قابل اعتماد نیستند، ولی در فضای کلاس و به زبان و ادبیات دانشجویی، استاد می‌تواند این مشکلات را مرتفع سازد.

با اجرای این طرح  مشخصاًچه تحولی در دروس معارف و دانشجویان ایجاد خواهد شد؟

مهمترین تحولی که ایجاد می‌شود این است که دانشجوها به این اعتماد می‌رسند که نظرات و سئوالاتشان محترم است و طبق این طرح قرار نیست فقط به سرفصل‌های درسی بسنده بشود و آنها می‌توانند به جواب‌های مستدل و منطقی به پرسش‌های اعتقادی و مذهبی خودشان در فضای کلاس برسند.

آیا کارگاه مشهد مقدس، توانسته است به درستی طرح تدریس به روش نیاز محور را برای مخاطبان خود توجیه و تفهیم نماید؟

یکی از بهترین دوره‌هایی که در این چند سال اخیر تشکیل شده همین دوره است که به استاد روش را یاد می‌دهد و ضمن یاددهی روش، محتوا را هم در یک قالب جدیدی مطرح می‌کند و این باعث می‌شود که خود این تنوع برای دانشجو جذابیت و انگیزه ایجاد کند.

به نظر  شما اولویت‌های ما برای بهتر برگزارشدن این طرح چیست؟

اولویت اول همین آموزش اساتید بوده است؛ ولی در عین حال این باید بازآموزی شود؛ بازخوردهایش گرفته شود؛ کتاب‌های درسی متناسب با این طرح باید بازنگری و دانشجوها باید توجیه شوند تا این طرح انشالله موفقیت بیشتر خود را به دست آورد.

با توجه به تجربیاتی که در امر تدریس دارید توصیه شما به اساتیدی که در این دوره شرکت نکرده یا می‌خواهند وارد تدریس معارف به شیوه نیازمحور بشوند، چیست؟

با توجه به اینکه ما رسالت بسیار بزرگی داریم که قرار است مفاهیم دینی را به فرزندانمان تفهیم کنیم، باید با ادبیات روز آشنا شویم و بتوانیم مفاهیم دینی را به زبان‌های علمی روز برای جوانان بیان کنیم. شرکت در این دوره‌ها می‌تواند اساتید را در این زمینه یاری کند؛ در عین حال خود استاد هم باید با مطالعه و تمرین این روش‌ها، هر چه بیشتر خود را برای ورود تأثیرگذارتر در کلاس آماده‌تر کند، انشاءلله.