try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: چهارشنبه, 30 آبان, 1397

به‌روز باشیم

Send to friendSend to friend
نام نویسنده: 
نقطه نظرات سرکار خانم انسیه ماهینی، مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر

 

· ارزیابی شما از وضعیت فعلی گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌ها چیست؟ آیا وضعیت فعلی گروه‌های معارف اسلامی با توجه به رسالتی كه دارند و با توجه به نام و نشان‌ آنها كه انتظار می‌رود صاحب تحول در دانشگاه باشند، رضایت‌بخش است؟

گروه‌های معارف بالقوه دارای ظرفیت‌های زیادی هستند که تاکنون به دلیل موانع متعدد، تنها بخشی از آن را بالفعل نموده‌اند. برای ایجاد تحول، در ابتدا تحولی را در درون گروه‌ها و تمام بخش‌هایی که با آنان در ارتباط‌اند اعم از سیستم آموزشی تا نهادهای فرهنگی، می‌طلبد. بنابراین ارزیابی بنده از گروه‌های معارف نسبی بوده و در نتیجه رضایت‌بخشی آن نیز نسبی خواهد بود و به نظر می‌رسد تا رسیدن به جایگاه آرمانی فاصله زیادی وجود داشته و سعی مضاعف را می‌طلبد.

· باید‌ها و نبایدها، اولویت‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی گروه‌های معارف اسلامی را چه می‌دانید؟

از فرصت‌ها شروع می‌کنم. انقلاب اسلامی فرصت عظیمی را در اختیار مدرسان معارف قرار داده که بتوانند جوانان زیادی را جهت ارشاد به صراط مستقیم تحت پوشش قرار دهند. لذا اولین اولویت یافتن زبان مناسب برای سخن گفتن با جوان پرشور دانشجو و فراهم کردن محیطی مناسب جهت انتقال آن مفاهیم است.

با توجه به تجاربی که در این چند سال مدیر گروهی برای بنده حاصل شده به نظر می‌رسد برخی نقایص وجود دارند که اگر مرتفع شوند به رشد و تعالی گروه کمک زیادی می‌شود؛ که مهم‌ترین آنها عبارتند از: 1. بر طرف نمودن موانع مدیریتی مانند ایجاد بخش مدیریتی اعم از مدیر گروه و کارشناسان جهت انجام امور نظارتی و اداری گروه؛ 2. ایجاد فضای تعاملی بین رأس و بدنه دانشگاه با گروه؛ 3. برقراری فضای تعاملی بین گروه با بخش‌های فرهنگی مانند دفتر فرهنگ اسلامی، دفتر نهاد مقام معظم رهبری و انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی.

برخی از این نقایص با سعه صدر و تعامل مدیر گروه برطرف می‌گردد و بخشی می‌بایست از طرف مقابل صورت پذیرد. هر قدر این تعامل‌ها گسترده‌تر باشد اهداف فرهنگی نیز زودتر محقق خواهد شد. ما در دورانی به سر می‌بریم که دشمنان سیل‌آسا در حال هجوم‌اند، بنابراین اگر بخواهیم امور را تنها از منظر صرف اداری و مدیریتی و یا نظارتی دنبال کنیم، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. فضای کنونی دانشگاه حرکتی بسیجی‌وار را می‌طلبد که می‌بایست همه قسمت‌ها دست در دست هم داده تا به نتیجه برسند. این موضوع در همه زمینه‌ها اعم از کیفی‌سازی کلاس‌ها، برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها، سخنرانی‌ها، اردوها و غیره الزامی است؛ در ضمن از موازی‌کاری نیز در عرصه‌های فرهنگی جلوگیری می‌نماید.

· مهم‌ترین ابتكارات و تجربه‌های موفق خود را در گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، برشمارید.

برخی از تجربه‌های موفق گروه معارف ما عبارت است از: 1. برگزاری کارگاه‌های آموزشی و علمی جهت اساتید گروه معارف و غیر معارفی استان در طول هر ترم تحصیلی؛ 2. برگزاری نشست‌ها و سخنرانی‌های علمی دانشجویی توسط اساتید گروه معارف و غیر آن؛ 3. راه اندازی و انتشار فصلنامه آموزشی، پژوهشی و اطلاع‌رسانی گروه معارف اسلامی تحت عنوان «طوبی»؛ 4. توسعه محتوایی و غنی‌سازی معارفی کتابخانه دانشگاه با خریداری کتب جدید از نمایشگاه‌های کتاب به طور سالانه؛ 5. تشویق و قدردانی از اساتید ممتاز گروه معارف در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی به طور سالانه در روز معلم؛ 6. برگزاری مسابقات کتابخوانی(کتب مرتبط معارفی) و اهدای جوایز نقدی در بین اساتید معارف 7. اهدای هدیه به مناسبت عید سال نو و روز معلم به همه اساتید گروه. (با این توضیح که اکثریت اساتید گروه این واحد آموزشی مدعو می‌باشند.)
 8. برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در برخی کلاس‌های معارفی.

· توصیه سركارعالی به مدرسانی كه به‌تازگی می‌خواهند وارد گروه‌های معارف شوند و به امر تدریس معارف اسلامی بپردازند، چیست؟

اولین توصیه آن است که این عزیزان توجه داشته باشند مدرسی دروس معارف اسلامی با دروس دیگر متفاوت است. بدانید از زمانی که شما در دانشگاه به عنوان استاد درس معارف شناخته می‌شوید، تمام گفتار و کردارتان محل توجه و زیر ذره‌بین نگاه همکاران و دانشجویان است؛ لذا بودن و ماندگاری و اثرگذاری در این گروه همت و انگیزه‌ای الهی می‌طلبد. دوم آن که نباید به این موقعیت، با دید مادی نگاه کرد بلکه تنها عشق خدمت به ایتام آل محمد، تحمل سختی‌ها و قوانین اضافه در این گروه را آسان می‌کند. نکته مهم بعدی به‌روز بودن و مجهز شدن به توانمندی‌های آموزشی، علمی و پژوهشی است؛ از این رو شرکت کردن در نشست‌ها، کارگاه‌ها و جلسات معرفت‌افزایی برای آنان الزامی است. ارتقای علمی اساتید گروه معارف اسلامی نسبت به سایر گروه‌ها جهت تأثیرگذاری بیشتر، کاملاً ضروری است. همچنین باید توجه داشت ما زمانی می‌توانیم به شبهات ذهنی و عینی دانشجوها پاسخ دهیم که شناختی نسبت به محیط و فضایی که آنان در آن قرار دارند، داشته باشیم؛ مثلاً این که آنها به چه چیزهایی سرگرم می‌شوند، از چه چیزهایی لذت می‌برند، چه می‌بینند، چه می‌شنوند، چه نرم‌افزارها یا برنامه‌هایی مورد استفاده قرار می‌دهند. بنابراین به‌روز بودن به معنی آگاه بودن از اوضاع و احوال حاکم بر فکر دانشجو، برای اساتید گروه معارف اسلامی الزامی است.

الحمدالله بخشی از این دغدغه‌ها توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با راه‌اندازی و به‌روز کردن برخی سایت‌ها از جمله سایت رصد، فراهم شده است که توصیه می‌شود حتما مورد ملاحظه اساتید معارفی قرار گیرد.

در پایان لازم می‌دانم از زحمات همه دست اندرکاران نشریه وزین معارف تشکر نمایم.