try another color:
60% 70% 80% 90% تغییر اندازه فونت متن:
امروز: پنجشنبه, 1 آذر, 1397

اخبار نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها

Send to friendSend to friend
زیر عنوان: 
توصيه هاي اجرايي طرح فراخوان مقالات دانشجويي ( طرح نگين هستي )

(به مناسبت سال پيامبر اعظم(صلي الله عليه وآله وسلم))
امروز امت اسلام و ملت ما بيش از هميشه به پيغمبر اعظم(ص) خود نيازمند است؛ به هدايت او، به بشارت و انذار او، به پيام و معنويت او و به رحمتي كه او به انسان ها درس داد و تعليم داد. امروز درس پيغمبر اسلام براي امتش و براي همه بشريت، درس عالم شدن، قوي شدن، درس اخلاق و كرامت، درس رحمت، درس جهاد و عزت، و درس مقاومت است.
مقام معظم رهبري(حفظه الله تعالي)

مديران محترم گروه‌هاي معارف اسلامي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي سراسر كشور(دامت بركاتهم(
با سلام و تقديم احترام
با عنايت به نامگذاري سال 1385 از سوي مقام معظم رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي(دام ظله الكريم) به سال پيامبر اعظم(صلي الله عليه و اله و سلم) شايسته است همه عناصر متعهد و متوليان فرهنگي و آموزشي به ميزان توان و امكانات به احياي نام، ياد، انديشه و راه آن پيامبر بزرگ الهي اهتمام ورزند. بي‌گمان آموزش عالي كه با حضور عناصر فعال و با نشاط و جوان متعهد كشور رسالت خاص و خطيري را بر عهده دارد، لازم است به نحو بايسته و شايسته دين خويش را نسبت به اين شخصيت بزرگ عالم امكان ادا نمايد. به همين منظور معاونت امور اساتيد و دروس معارف اسلامي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها كه پاسداري و ترويج انديشه و راه آن رسول اعظم را سرلوحه كار خويش قرار داده در صدد فراخوان عمومي مقالات دانشجويي، با نام طرح «نگين هستي»، در خصوص شخصيت و انديشه و برنامه‌هاي اخلاقي و انسان‌ساز آن نبي‌مكرم(ص) برآمده است. اين طرح، سراسري و مربوط به تمام مراكز آموزش عالي كشور بوده و از لحاظ تأثيرگذاري، جنبه كشوري بلكه جهاني خواهد داشت. بي‌ترديد اين امر مهم نيازمند مساعدت و همكاري صميمانه شما مديران محترم گروه آموزشي معارف اسلامي، استادان معظم معارف اسلامي، مسؤولان محترم دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و دفاتر فرهنگ اسلامي و ديگر عزيزان است. لذا شايسته است تمهيدات لازم از طريق اساتيد معارف براي نگارش مقاله از سوي دانشجويان به خصوص آن دسته از دانشجوياني كه در ترم آتي دروس معارف اسلامي را اخذ مي‌نمايند به كار گرفته شود تا إن‌شاءالله دانشجويان عزيز هر چه بيشتر با سيره علمي و عملي و انديشه و افكار و برنامه آن پيامبر عظيم‌الشأن در جهت تعالي و كمال انسان آشنا گردند. به همين منظور توصيه مي‌شود موارد پيوست مورد توجه قرار گيرد تا امكان اجراي صحيح و به هنگام اين طرح فراهم گردد:
1. مسئوليت اصلي اجراي اين طرح در دانشگاه، مدير محترم گروه آموزشي معارف اسلامي مي‌باشد. مدير گروه موظف است كميته‌اي پنج نفره به نام كميته هماهنگي و ارزيابي با تركيب مدير گروه آموزشي معارف اسلامي، استادان معارف اسلامي، مسئول دفتر نهاد نمايندگي يا دفتر فرهنگ اسلامي و در صورت امكان استادان ساير گروه‌هاي آموزشي تشكيل دهد. مدير گروه معارف به عنوان دبير اين كميته تعريف شده است.
كميته مذكور عهده‌دار وظايف زير مي‌باشد:
الف- هماهنگي بين استادان معارف در اجراي طرح.
ب- بررسي و تأييد موضوعات پيشنهادي استادان و دانشجويان براي تدوين مقاله.
ج- فراهم آوردن زمينه‌هاي لازم براي اجراي طرح از قبيل تدارك و معرفي منابع و مآخذ، برنامه‌ريزي براي حضور استادان جهت مشاوره و راهنمايي دانشجويان.
د- ارزيابي مقالات دانشجويان با استفاده از كارشناسان و استادان (براساس فرم ارزيابي پيوست).
ه- معرفي مقالات برتر به ستاد مركزي.
تبصره: در دانشگاه‌هايي كه امكان تشكيل كميته فراهم نباشد با كمك دانشگاه‌هاي ديگر استان و هماهنگي يكي از مسئولان دفاتر نهاد دانشگاه استان، كميته استاني تشكيل شود.
2. لازم است مدير گروه در جلسه گروه، استادان (اعم از هيأت علمي و مدعو) را به صورت كامل توجيه نمايد. نيز لازم است مدير گروه به گونه‌اي قوي و فعال، طرح نگين هستي را تا رساندن آن به مقصد، با شايستگي پيگيري و مديريت نمايد.
3. مدير گروه كليه مقالات كه حداقل 65 امتياز از 100 امتياز را كسب كرده باشند را به ستاد مركزي به آدرس معاونت امور اساتيد در قم ارسال نمايد.
4. استادان محترم معارف اسلامي مي‌توانند براي جلب هر چه بيشتر دانشجويان در تدوين مقاله به عنوان تحقيق درسي با توجه به تناسب موضوعات فراخوان با سرفصل‌ها و عناوين شانزده‌گانه دروس معارف اسلامي نمره‌اي را به ازاء تدوين مقاله حداكثر تا 5 نمره در نظر گرفته و اختصاص دهند.
5. تا پيش از تاريخ 15/6/85 كميته ارزيابي و هماهنگي تشكيل و اسامي ايشان و متعاقب آن صورت جلسات آن به ستاد مركزي ارسال شود. از 15/6/85 بايستي طرح، اجرايي شود.
6. با كمك مسئول محترم دفتر نهاد نمايندگي يا دفتر فرهنگ اسلامي، از طريق محاسبه ساعات حق‌التدريس براي ساعات حضور و فعاليت اعضاي محترم كميته هماهنگي و برنامه‌ريزي و نيز براي كليه نيروهاي اجرايي كه با اين كميته همكاري دارند، حق‌الزحمه‌اي مناسب منظور و پرداخت شود.
7. كليه مقالات دريافتي (آخرين مهلت دريافت مقالات دانشجويي از طريق ستادهاي دانشگاهي 1/10/85 مي‌باشد) بلافاصله ارزيابي و بعد از ارزيابي در صورتي كه نياز به اصلاح و تجديدنظر باشد براي اصلاح به دانشجو عودت داده شود و در نهايت آن دسته از مقالاتي كه امتياز لازم را كسب نموده‌اند به ستاد مركزي ارسال شود لذا در ارسال مقالات منتظر جمع‌آوري تمامي آنها نباشيد و آخرين فرصت ارسال مقالات به ستاد مركزي تا تاريخ 30/10/85 خواهد بود.
8. توصيه مي‌شود كميته مزبور با رايزني‌هاي لازم از طريق مسئولان محترم دانشگاه، نسبت به تهيه منابع و مآخذ طرح نگين هستي، جهت سهولت كار و دسترسي آسان دانشجويان به منابع، اقدامات لازم را مبذول دارد.
9. بنا به تشخيص كميته، مقالات جهت ارزيابي، بين اساتيد گروه توزيع گردد تا همگي اساتيد در اين طرح سهيم شوند.
10. مقالات ارزيابي شده به همراه فرم ارزيابي و صورت جلسه كميته هماهنگي كه به امضاي كليه اعضاي كميته رسيده باشد به ستاد مركزي ارسال گردد.
11. از ارسال مقالات بدون فرم ارزيابي جداَ خودداري شود.
12. تراكت‌هاي تبليغي و بروشورهاي تهيه شده به نحو شايسته توزيع و نصب گردند، بهتر است بروشورها علاوه بر دانشجويان، در اختيار اساتيد نيز قرار گيرد.
13. مدير محترم گروه معارف با هماهنگي مسئول محترم نهاد نمايندگي مي‌تواند براي جلب مشاركت تشكل‌هاي سياسي و فرهنگي دانشجويي جلسه توجيهي‌اي را با مسئولان و اعضاي فعال آنها برگزار و از تلاش آنها در بهينه‌سازي طرح استفاده نمايد.
14. مدير محترم گروه، مسئولان محترم دانشگاه به خصوص معاون محترم آموزشي و پژوهشي را در جريان امر قرار دهد و توجيه لازم در خصوص اجراي طرح به عمل آورد.
15. شايسته است نشست‌ها و همايش‌هايي با محتواي پربار علمي غني در راستاي طرح نگين هستي برگزار گرديده و ضمن تقدير از تلاش دانشجويان، بخشي از مقالات آنان ارائه شود.
16. شايسته است كميته هماهنگي و ارزيابي دانشگاه، نسبت به تسهيل دسترسي دانشجويان به منابع مورد نيازشان اقدامات لازم را به عمل آورد.
17. كميته علمي ستاد مركزي تا تاريخ 30/12/85 از ميان مقالات ارسالي مقالات برتر را انتخاب و به كليه گروه‌هاي آموزشي معارف اسلامي اعلام مي‌نمايد.
18. در تاريخ 12/2/86 (روز گراميداشت معلم) جشنواره سراسري دانشجوياني كه مقالات آنان امتياز لازم را كسب كردند تشكيل و مقالات برتر در آن نشست ارايه مي‌شود.
19. مقالات برتر به صورت كتاب چاپ خواهند شد.
20. به يكصد مقاله ممتاز به مناسبت سال پيامبر اعظم(ص) جوايزي ارزنده از قبيل كمك هزينه حج عمره، زيارت مشهد مقدس و سكه بهار آزادي اهدا مي‌گردد. توزيع جوائز به صورت منطقه‌اي خواهد بود تا همه مناطق بتوانند بهره خود را از جوايز اين طرح به طور عادلانه ببرند.
21. شركت كليه دانشجويان اعم از مسلمان و غيرمسلمان و از تمامي مقاطع و رشته‌هاي تحصيلي بلامانع است.
22. هر دانشجويي كه داوطلب ارايه مقاله باشد لازم است صفحه آخر بروشور را تكميل و به استاد معارف يا گروه آموزشي معارف اسلامي تحويل نمايد.
23. پيشنهادات خود را جهت اجراي بهينه طرح به ستاد مركزي به آدرس معاونت امور اساتيد ارسال فرماييد.
نكات مهم طرح عبارت است از:
1. مباحث و محورهاي تعيين شده براي ارايه و تدوين مقالات به نحوي انتخاب شده كه علاوه بر سازگاري با توان و سلايق و گرايش‌هاي مختلف تحصيلي و فرهنگي دانشجويان، مطابق با عناوين و سرفصل‌هاي شانزده‌گانه دروس معارف اسلامي باشد تا اساتيد محترم بتوانند به عنوان تحقيق درسي براي دانشجويان منظور نمايند.
2. تشويق‌هايي براي استادان و مديران فعال در اجراي طرح پيش‌بيني شده است.
3. ستاد مركزي جهت پيگيري مستمر و نظارت بر اجراي طرح و حمايت از آن در معاونت امور اساتيد تشكيل شده است.
4. جشنواره دانشجويي براي ارايه مقالات ممتاز و اهداء جوايز منظور گرديده است.
5. علاوه بر مورد 4، در مورد بقيه مقالات، به مقالات برتر هر دانشگاه هدايايي تعلق بگيرد. اين كار مي‌تواند در قالب جشنواره‌هاي داخلي دانشگاه صورت پذيرد.
6. عناوين و موضوعات طرح فراخوان مقاله (طرح نگين هستي) و نيز موارد تكميلي متعاقباً از طريق ماهنامه معارف و پايگاه اينترنتي آن اطلاع‌رساني مي‌شود.
آدرس پايگاه اينترنتي مجله: www.maarefmags.com

بسمه تعالي
نام و نام خانوادگي:............................................... شماره دانشجويي:...........................................مقطع و رشته تحصيلي: ...........................................
نام دانشگاه:...............................................................................عنوان مقاله:...................................................................................................

جدول امتيازدهي و ارزيابي مقدماتي مقالات دانشجويي
رديف              شاخصه‌هاي ارزيابي              ضريب              0
ضعيف              1
متوسط              2
خوب              3
عالي              جمع امتياز              حداكثر
1              انتخاب موضوعات بكر               2                                                                                    6
2              طرح موضوع و تعريف آن              2                                                                                    6
3              بيان اهداف و ضرورت پرداختن به موضوع              2                                                                                    6
4              مقدمه مناسب              1                                                                                    3
5              سازماندهي مناسب مقاله (تقسيم به فصل‌ها و بخش‌ها)              2                                                                                    6
6              ترتيب منطقي بحث              2                                                                                    6
7              تحليل و بيان دليل              4                                                                                    12
8              خلاقيت و نوآوري              2                                                                                    6
9              تمركز در موضوع و پرهيز از پراكنده‌گويي              2                                                                                    6
10              رعايت قواعد و دستور زبان               1                                                                                    3
11              شيوايي و رواني متن              2                                                                                    6
12              مناسب بودن مجموعه از نظر خط، حواشي، شكل ظاهري              1                                                                                    3
13              رجوع به منابع معتبر و متعدد              4                                                                                    12
14              مناسب بودن ارجاعات(پاورقي) و نقل‌قول‌ها              1                                                                                    3
15              نتيجه‌گيري و جمع‌بندي              2                                                                                    6
16              تناسب كميت مقاله با موضوع              1                                                                                    3
17              فهرست و كتابخانه              1                                                                                    3
18              چكيده مقاله              1                                                                                    3
19              انتخاب عنوان مناسب براي مقاله              
                                                                      1
نام و امضاء ارزياب:..............................................تاريخ:...................................              جمع امتيازات:              100

انتصاب معاون پژوهشي جديد نهاد
طي حكمي از سوي حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين آقاي محمد محمديان، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام‌‌و‌‌المسلمين حبيب محمدنژاد به سمت معاونت پژوهشي نهاد منصوب گرديد.
در اين حكم از زحمات ارزشمند آقاي نقيب‌السادات در طول تصدي اين مسئوليت صميمانه تقدير و تشكر شده است.

بخشنامه جديد معاونت
قابل توجه كليه مراكز آموزش عالي
با عنايت به مصوبه مورخ 1/11/82 معاونت امور اساتيد مبني بر ممنوعيت تدريس بيش از 30 واحد (در يك ترم در مجموع كليه مراكز آموزش عالي) مقتضي است ترتيبي اتخاذ گردد تا مدير محترم گروه معارف اسلامي و معاونت محترم آموزشي و اساتيد محترم گروه معارف اسلامي، از مفاد اين بخشنامه مطلع و در خصوص عمل به مفاد آن اقدام نمايند. ذيلاً به بخشي از مصوبه مذكور اشاره مي‌شود:
«بروز اين تخلف براي اولين بار موجب محروميت از وجه حق‌التدريس ميزان مازاد و براي دومين بار موجب محروميت از تمامي وجوه حق‌التدريس و در صورت تكرار موجب لغو مجوز تدريس مي‌گردد.»
متذكر مي‌گردد: لازم است در صورت بروز مشكل و نياز به سقف بالاتر در خصوص برخي از اساتيد، مدير محترم گروه با ذكر مستندات و پيش از واگذاري واحدهاي بيشتر، از اين معاونت استعلام به عمل آورد.
دكتر ابراهيم كلانتري

انتصاب مدير كل فعاليت‌هاي متمركز معاونت فرهنگي نهاد
طي حكمي از سوي حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين عبدالكريم بهجت‌پور، معاون فرهنگي نهاد، آقاي سيدمحمدعلي پورموسوي به عنوان مدير كل فعاليت‌هاي متمركز معاونت فرهنگي نهاد منصوب گرديد.
رسالت اين بخش، انجام فعاليت‌هاي اجرايي و متمركز نهاد اعم از سيمايي، برپايي جشنواره‌ها، نشست‌ها، اردوهاي متمركز و مديريت فعاليت‌هايي نظير ستاد ازدواج‌هاي دانشجويي، ستاد عمره و عتبات و اردوهاي دفاتر مي‌باشد.

انتصاب مدير كل فرهنگي دفاتر نهاد
طي حكمي از سوي حجت‌الاسلام و المسلمين آقاي عبدالكريم بهجت‌پور معاون فرهنگي نهاد، حجت‌الاسلام و المسلمين آقاي محمدجواد محمدي به عنوان مدير كل فرهنگي دفاتر نهاد منصوب گرديد.
در اين حكم آمده است: از آنجا كه اين اداره كل، مأمور انجام تمامي اقدامات فرهنگي معطوف به دفاتر نهاد در دانشگاه‌هاي كشور مي‌باشد انتظار دارد برنامه‌هاي كمي و كيفي اين اداره كل دربرگيرنده فعاليت‌هاي مرتبط با كانون‌ها، هيأت‌هاي مذهبي، نشريات و اقامه نماز در دانشگاه‌ها ‌باشد. اميد است با مساعدت همه همكاران و تعامل سازنده و كريمانه آن جناب با مسئولين محترم دفاتر، شاهد شكوفايي هر چه بيشتر فعاليت‌هاي فرهنگي باشيم.

انتصاب مدير دفتر امور فرهنگي خواهران نهاد
طي حكمي از سوي حجت‌الاسلام و المسلمين آقاي عبدالكريم بهجت‌پور (معاون محترم فرهنگي نهاد) سركار خانم قوي به عنوان مدير دفتر امور فرهنگي خواهران نهاد منصوب گرديد. در اين حكم آمده است: كثرت خواهران شاغل به تحصيل در دانشگاه و اساتيد محترمه و كاركنان عزيز مراكز آموزش عالي مي‌طلبد تا حضرت عاليه و همكارانتان تمام توان خود را در پيگيري امور فرهنگي خواهران مصروف نماييد.

انتصاب رئيس دفتر معاونت فرهنگي نهاد
طي حكمي از سوي حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين آقاي عبدالكريم بهجت‌پور، معاون فرهنگي نهاد، آقاي حسن رنگچي به عنوان رئيس دفتر معاونت فرهنگي منصوب شد.
در اين حكم آمده است انتظار دارد آن جناب، به رسيدگي سريع و به موقع مراجعات و دقت در تكريم ارباب رجوع به خصوص مديران محترم دفاتر، عنايت ويژه مبذول نماييد.

انتصاب مديران گروه آموزشي معارف اسلامي
از سوي رؤساي دانشگاه‌هاي صنعتي اميركبير و آزاد اسلامي واحد پارس‌آباد مغان و واحد خوراسگان، حجت‌الاسلام دكتر رضا حاجي‌ابراهيم و آقايان توكل كوهي‌گيگلو و سيدمحمدصادق حسيني‌كجاني به مديريت گروه‌هاي معارف اسلامي منصوب شدند.
گزارش جلسه كميته تخصصي معارف اسلامي وزارت بهداشت
پنجمين جلسه كميته تخصصي معارف اسلامي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، ساعت 10 صبح مورخ 11/3/85 در معاونت امور اساتيد و دروس معارف اسلامي و با حضور اعضاي كميته و به رياست دكتر محققي، معاون محترم آموزشي وزارت بهداشت تشكيل گرديد.
آقاي دكتر محققي، ضمن تأكيد بر توانمندسازي مربيان و ارتقاي آنها اظهار داشت: يكي از اولويت‌ها موضوع ارتقاي مربيان است و در اين رابطه طرح جامعي در دست تهيه داريم كه پس از نهايي شدن ابلاغ و اجرا خواهد شد. بر اساس اين طرح طي يك ترم تابستاني با موضوع ارتقاي مهارت‌هاي عمومي و شئون استادي، تعداد 200 نفر از مربيان دانشگاه‌هاي جنوب شرقي كشور، در كارگاه‌هاي آموزشي متنوعي در شهرهاي مختلف كشور از جمله قم و مشهد شركت خواهند كرد و شركت در اين كارگاه‌ها امتيازهايي جهت ارتقاي آنها دارد.
در اين جلسه كه آقايان دكتر ابراهيمي، حجت‌الاسلام الهامي، دكتر ابطحي، دكتر اصفهاني، حجت‌الاسلام ركن‌الديني، دكتر فرتوك‌زاده، دكتر فرهودي، دكتر كلانتري، دكتر مرتضوي طباطبايي و دكتر محققي شركت داشتند، آيين‌نامه داخلي كميته فوق به تصويب رسيد.
لازم به ذكر است حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين محمديان رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها ضمن حضور در جلسه و اعلام حمايت از فعاليت‌ها براي ارتقاء و تعميم فعاليت‌هاي معارف اسلامي در دانشگاه‌ها، رهنمودهايي بيان فرمودند. ايشان براي مشاركت همه جانبه نهاد در موضوع بسيار مهم توانمندسازي اساتيد علوم پزشكي كشور اعلام آمادگي كردند.

محورهاي موضوعي مؤلفه استاد و دانشگاه اسلامي
نظر به اينكه فصلنامه دانشگاه اسلامي در صدد است تا شماره آتي خود را به موضوع استاد و دانشگاه اسلامي اختصاص دهد، لذا در اين رابطه از مقالات علمي پژوهشگران و محققان دانشگاهي و حوزوي پيرامون محورهاي ذيل استقبال مي‌كند:
1. توصيف و تبيين جايگاه استاد در دانشگاه اسلامي؛
2. تبيين ويژگي‌هاي شخصيتي-اخلاقي استاد در دانشگاه اسلامي؛
3. نقش اساتيد در دوره‌هاي مختلف بعد از انقلاب، در اسلامي كردن دانشگاه‌ها؛
4. نقد فرايند جذب و گزينش استادان به عنوان راهبردي در جهت اسلامي شدن دانشگاه‌ها؛
5. بررسي نگرش و انتظارات اساتيد از دانشگاه اسلامي و مؤلفه‌هاي آن؛
6. اصول حاكم بر ديدگاه‌هاي متفكران اسلامي معاصر در خصوص نقش اساتيد در فرايند اسلامي شدن دانشگاه‌ها؛
7. موانع و چالش‌هاي پيش‌روي اساتيد در فرآيند اسلامي شدن دانشگاه‌ها؛
8. نقش اساتيد در توليد علم به عنوان گامي در مسير اسلامي شدن دانشگاه‌ها؛
9. نقش اساتيد معارف در فرآيند اسلامي شدن دانشگاه‌‌ها.
پژوهشگران گرامي مي‌توانند مقالات خود را تا تاريخ 31/5/85 به آدرس‌نشريه ارسال نمايند.
نشاني: تهران/ خيابان انقلاب اسلامي/ بين خيابان قدس و وصال/ كوي اسكو/ پلاك 41/ دفتر فصلنامه دانشگاه اسلامي.
صندوق پستي: 1819-13145؛ تلفكس: 66498784

گزارش عملكرد مديريت پذيرش و سنجش معاونت امور اساتيد در سال 1384
برنامه‌ريزى نيروى انسانى
اطلاعات و آمار
برنامه درسى
1. بررسى و تحليل 373 برنامه درسي دانشگاه‌ها جهت استخراج تعداد واحدهاى ارائه شده و نوع مجوزها در گرايش‏هاى پنج‏گانه؛
2. تهيه انواع آمارها و نمودارهاي مورد نياز نظير:
- آمار اساتيد مجاز و غيرمجاز به تفكيك گرايش‌هاي پنج‌گانه؛
- تعداد واحدهاي ارائه شده در كل كشور (ساليانه و نيمسال) به تفكيك گرايش‌هاي پنج‌گانه؛
- نمودار مقايسه‌اي عملكرد گروه‌هاي معارف در دانشگاه‌هاي كل كشور به تفكيك دانشگاه‌هاي آزاد، دولتي و علوم‌پزشكي.
3. پيگيرى و انجام امور جارى پذيرش و ثبت‌نام:
- پاسخگويى به تلفن متقاضيان، 4562 مورد؛
- پاسخگويى به مراجعات حضورى، 4397 مورد؛
- ثبت اطلاعات در رايانه و به روز كردن آنها.

اعزام و معرفى اساتيد
1. بررسى پرونده‏هاى دريافتى، ثبت و اصلاح اطلاعات مربوط به اساتيد، 3461 پرونده؛
2. ثبت شماره تلفن‌هاي اساتيد در فايل‌هاى اعزام و تلفن 3605 مورد؛
3. معرفى اساتيد به دانشگاه‌ها، 779 مورد؛
4. ارسال ليست استانى اساتيد داراي اولويت تدريس، 312 مورد.

صدور گواهينامه
1. صدور گواهينامه تدريس؛
2. پاسخگويى به تلفن‏ها در خصوص صدور گواهينامه، بيش از 1000 مورد؛
3. پاسخگويى به مراجعات حضورى در خصوص صدور گواهينامه، بيش از 325 مورد.

قسمت مكانيزاسيون اطلاعات
1. پرونده‏هاى نوبت مصاحبه 1097 مورد؛
2. به روز كردن آدرس‌هاي اساتيد، 1650 مورد.

پاسخگويى به استعلامات و ...
1. بررسى حدود 728 مورد استعلام فردى، 169 مورد ليست اساتيد، در مجموع 2676 نفر شامل مراحل ذيل:
- بررسى وضعيت ارزشيابى روش تدريس استاد معرفى شده و در صورت نياز استعلام از اداره ارزشيابى؛
- بررسى وضعيت صلاحيت عمومى استاد معرفى شده و در صورت نياز استعلام از اداره گزينش؛
- بررسى وضعيت صلاحيت علمى استاد معرفى شده (از جهت دارا بودن يا نبودن مجوز اعم از موقت و غيرموقت)؛
- بررسى مكاتبات قبلى در خصوص استاد معرفى شده با مراجعه به پرونده دانشگاه استعلام‌كننده؛
- بررسى محل تدريس از حيث محروميت منطقه يا عدم‌محروميت و ... ؛
- بررسى تطبيق به كارگيرى استاد با آيين‏نامه‏هاى مصوب؛
2. انجام مكاتبات در خصوص افراد استعلام شده 2676 نفر؛
3. پاسخگويى به تلفن‌ها و مراجعات، حدود 1900 مورد.

گزارش عملكرد سال 1384 سنجش علمى و كميته استخدام
برگزارى مصاحبه‏هاى علمى
گزارش و آمار عملكرد مصاحبه علمى
گرايش              متقاضيان              شركت‏كننده              غايب              قبول مطلق              منوط به تحقيق              ‏مردود              توصيه‏              عدم آمادگى              تجديد
معارف ‏اسلامى              495              364              131              76              33              145              ــــ              13              97
تاريخ‌‏اسلام              207              163              44              84              19              30              14              1              15
انقلاب ‏اسلامى              176              151              25              47              18              19              21              21              25
اخلاق ‏اسلامى              270              213              57              41              12              103              4              4              49
متون ‏اسلامى              169              131              38              91              10              23              5              2              ــ
جمع كل              1317              1022              295              239              92              320              44              41              186

ارزيابى تحقيقات علمى
گزارش و آمار عملكرد تحقيقات علمى
عنوان              معارف              تاريخ              ريشه‏ها              اخلاق              متون              جمع
تحقيق رسيده              125              62              82              28              32              329
تعداد تحقيق بررسى شده              114              53              77              14              30              288
تعداد تحقيق قبول شده              99              51              60              11              27              248
تعداد تحقيق نياز به اصلاح              15              2              17              3              3              40
ابلاغ نتيجه به متقاضى              114              53              77              14              30              288
ثبت نتايج در پرونده              99              51              60              11              27              248

گزارش عملكرد سال 1384 دبيرخانه كميته استخدام بررسي پرونده‌هاي استخدامي
الف- آمار كلي
رديف              عناوين              پيماني              رسمي آزمايشي              رسمي قطعي              مجموع
1              بررسي تقاضاهاي جديد              140              48              25              213
2              موافقت با استخدام              67              35              11              113
3              مخالفت با استخدام              فاقد شرايط پذيرش              27              ـــ              ـــ              27
              انتفا              عدم ارسال مدارك              14              ـــ              ـــ              
                            عدم طي مراحل              4              ـــ              ـــ              
                            فاقد پرونده              8              ـــ              ـــ              
5              در دست بررسي              82              39              27              148

ب- عمليات مربوط به بررسي پرونده‌هاي استخدامي
رديف              عناوين              تعداد
1              بررسي و تشكيل پرونده جديد              90
2              مكاتبه با مراكز آموزش عالي جهت رفع نواقص، ارسال مدارك و ...              667
3              مكاتبه با ادارات ارزشيابي              294              گزينش              318              سنجش              103              715
4              اخذ نتايج از ادارات ارزشيابي              290              گزينش              315              سنجش              100              705
5              ثبت كليه نامه‌هاي وارده (داخلي و خارجي)              1230              و صادره (داخلي و خارجي)              1279              2509
6              پاسخ به مراجعات حضوري و تلفني و پيگيري امور استخدامي اساتيد (تقريبي)              1050
7              تطبيق نامه‌هاي تايپي با متن دستنويس              667
8              درج اطلاعات، استعلامات، نامه‌ها و صورتجلسه‌ها در پرونده‌ها (تقريبي)              2700

ساماندهي اعضاي هيأت علمي گروه معارف اسلامي دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي (از نيمه دوم بهمن تا پايان سال)
رديف              عناوين              تعداد
1              دانشگاه‌هايي كه با آنها مكاتبه شده است              150 واحد
2              دانشگاه‌هايي كه پاسخ داده‌اند              110 واحد
3              دانشگاه‌هايي كه فاقد هيأت علمي‌اند. (از بين 110 دانشگاهي كه پاسخ داده‌اند)              23 واحد
4              مجموع اعضاي هيأت علمي ارسالي از دانشگاه‌هاي آزاد (از بين 110 دانشگاهي كه پاسخ داده‌اند)              259 نفر
5              استخدام بدون هماهنگي              نفر              فاقدين پرونده              7 نفر
                                          داراي پرونده و بدون مجوز تدريس              14 نفر
                                          داراي پرونده و مجوز تدريس              108 نفر
6              تبديل وضعيت بدون هماهنگي صورت گرفته است              32 نفر
7              تبديل وضعيت نشده‌اند              53 نفر
8              پيگيري تلفني از دانشگاه‌هايي كه ليست اعضاي هيأت علمي را ارسال نكرده‌اند              68 مورد